The old boys network.quote:
Om deze reden heb ik de vrijslopers opgericht. Wij achtervolgen vrijmetselaars en breken die muurtjes weer af.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 16:31 schreef kovenant het volgende:
opzich mensen die het leuk vinden om overal en nergens gewoon muurtjes metselen.
zeer irritante mensen !
Waarom is het dan allemaal zo geheimzinnig?quote:Op donderdag 27 oktober 2011 16:31 schreef R0N1N het volgende:
[..]
The old boys network.
& in hun eigen woorden:
http://www.groot-nederland.org/wat_is_een_vrijmetselaar.html
Dit is toch een vrij normale levensfilosofiequote:Het streven van iedere vrijmetselaar is om permanent aan zichzelf te werken, om een beter mens te worden. Om daardoor bewuster in de samenleving te functioneren en op deze wijze ook voor anderen meer te betekenen.
quote:Naast de drie graden van de blauwe vrijmetselarij wordt er ook gewerkt in 'hogere' graden, die deel uitmaken van een zelfstandig meervoudig gradensysteem. Deze beginnen waar de blauwe vrijmetselarij ophoudt.
Deze graden voegen in wezen niets nieuws toe aan de volwaardig ingewijde meester-vrijmetselaar. Het biedt hen enkel de mogelijkheid verschillende elementen uit de inwijdingen van de drie symbolische graden te verdiepen, om zodoende tot een verdieping van de kennis te komen.
Er bestaat een zeer grote diversiteit aan verschillende 'hogere' gradensystemen. Deze diversiteit is cultureel en regionaal bepaald. Maar elk 'hogere' gradensysteem focust in zijn verschillende graden op dezelfde inwijdingselementen die reeds gekend zijn uit de symbolische graden. Enkel de benadering en de klemtoon verschilt van 'hogere' gradensysteem tot 'hogere' gradensysteem.
Vrijmetselaars die zich willen uitleven in deze veelkleurige vrijmetselarij moeten ervaren meesters zijn in de blauwe vrijmetselarij. Zeker niet alle vrijmetselaars die tot de blauwe vrijmetselarij behoren zetten de stap naar de 'hogere' graden.
Er bestaan twee grote systemen van 'hogere' gradenvrijmetselarij, die volledig doorlopen, alle inwijdingselementen verder zullen uitdiepen. Dit zijn de Aloude en Aangenomen Schotse Ritus enerzijds, en de York Ritus anderzijds. Daarnaast bestaan er nog vele 'zij'graden, die slechts één, of enkele inwijdingselementen uitdiepen.
Voorbeelden van 'hogere' gradensystemen zijn:
* de 30 'hogere' graden van de Aloude en Aangenomen Schotse Ritus (A.A.S.R.) - waarvan de 4e tot 18e graad rode vrijmetselarij, de 19e tot 30e graad zwarte vrijmetselarij en de 31e en 33e graad de witte vrijmetselarij' wordt genoemd;
* de 'zij'graden van Merkmeester en de Royal Arch-graad;
* de drie 'hogere' graden van de Gerectificeerde Schotse Ritus ook wel groene vrijmetselarij genoemd;
* de 96 'hogere' graden van de Oude en Primitieve Memphis-Misraīm Ritus.
Ik kan me voorstellen dat het enger klinkt dan het is, maar ook per orde verschilt. Ik heb ook geen idee of het hetzelfde is als de illuminatie.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 16:43 schreef Nikmans het volgende:
Wat VD zegt dus, ik kreeg altijd een beetje een Scientology indoctrinatie-brainwash-enge-cults idee bij vrijmetselaars maar het stelt allemaal niks voor ofzo
quote:Op donderdag 27 oktober 2011 16:33 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Om deze reden heb ik de vrijslopers opgericht. Wij achtervolgen vrijmetselaars en breken die muurtjes weer af.
Voor de leuk ? Om apart te zijn ?quote:Op donderdag 27 oktober 2011 16:38 schreef Nikmans het volgende:
Waarom is het dan allemaal zo geheimzinnig?
Dit is toch een vrij normale levensfilosofieDus als ik het goed begrijp zijn de vrijmetselaars een soort zelfhulp-vereniging ofzo
Vanaf de 33ste graad wel, volgens sommige complottersquote:Op donderdag 27 oktober 2011 16:49 schreef vogeltjesdans het volgende:
Ik kan me voorstellen dat het enger klinkt dan het is, maar ook per orde verschilt. Ik heb ook geen idee of het hetzelfde is als de illuminatie.
Zoals in elk old boys network.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 17:15 schreef bianca en michael het volgende:
Over het algemeen heb je als vrijmetselaar wel (behoorlijk) wat geld en helpt men elkaar onderling. (Dus bv. de man met het eigen bedrijf maakt gebruik van de diensten van de advocaat die ook vrijmetselaar is) De ene hand wast de ander.
Dát is geheimquote:Op donderdag 27 oktober 2011 19:20 schreef Boca_Raton het volgende:
Maar wat dķen ze nou eigenlijk op die bijeenkomsten?
Maar doen ook veel aan netwerken, bespreken en beīnvloeden van beleidsvoering weet ik van een Rotary Club-lid.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 19:31 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dát is geheim.
Maar clubs zoals bijv Rotary doen vaak veel voor goede doelen.
Ja, doen ze ook.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 20:00 schreef Gray het volgende:
[..]
Maar doen ook veel aan netwerken, bespreken en beīnvloeden van beleidsvoering weet ik van een Rotary Club-lid.
Het is niet geheel zeker, maar er zijn sterke aanwijzingen dat de vrijmetselaars teruggaan naar de tijd van de gilden. Hoogst waarschijnlijk van steenhouwersgilden in de middeleeuwen, een tijd waar dit soort clubjes juist niet geheim waren, maar na verloop van tijd een soort van coöperatie waren waar je of bij hoorde (wilde horen) of in die tak geen werk had.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 17:09 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Bovendien zijn die clubs opgericht in tijden dat je iets minder open ervoor uit kon komen.
Wat voor ambities dan? Wereldheerschappij?quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 12:13 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Het is niet geheel zeker, maar er zijn sterke aanwijzingen dat de vrijmetselaars teruggaan naar de tijd van de gilden. Hoogst waarschijnlijk van steenhouwersgilden in de middeleeuwen, een tijd waar dit soort clubjes juist niet geheim waren, maar na verloop van tijd een soort van coöperatie waren waar je of bij hoorde (wilde horen) of in die tak geen werk had.
Sommige gilden werden door hun werkzaamheden steeds machtiger en ik kan me voorstellen dat toen de macht en het nut van gilden in het algemeen afnam, de mensen in die gilden best wat belangrijke mensen kenden, waren of controleerden. De stap naar een "geheime" club met andere ambities dan (in dit geval muurtjes metselen) is dan niet zo groot.
Dat kan dus serieus. Je schijnt je daarvoor op te kunnen geven om opgenomen te worden in de orde. Kan je aangeven waarom je dat hebt gedaan en hoe dat in zijn werk is gegaan? ik ga er even vanuit dat je serieus bentquote:
Dat wordt door velen gesteld. In BNW bv wordt wel vaker gesteld dat er organisaties zijn als de NWO, de illuminatie en de vrijmetselaars. Tussen die begrippen onderling bestaat nogal wat verwarring en dat zorgt voor diverse discussies daaromtrent.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 14:04 schreef Nikmans het volgende:
[..]
Wat voor ambities dan? Wereldheerschappij?
Dat is weer verschillend per land. In Belgie kon het dacht ik alleen op uitnodiging, in Nederland kun je je ook zelf aanmelden bij een loge in je omgeving.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 16:21 schreef vogeltjesdans het volgende:
Dat kan dus serieus. Je schijnt je daarvoor op te kunnen geven om opgenomen te worden in de orde. Kan je aangeven waarom je dat hebt gedaan en hoe dat in zijn werk is gegaan? ik ga er even vanuit dat je serieus bent
Enig idee waarom ze je benaderden?quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 19:04 schreef Venus-Castina het volgende:
[..]
Dat is weer verschillend per land. In Belgie kon het dacht ik alleen op uitnodiging, in Nederland kun je je ook zelf aanmelden bij een loge in je omgeving.
Lang geleden was ik uitgenodigd om lid te worden, maar inmiddels kan dat niet meer: ze accepteren geen vrouwen.
Een ver familielid is vrijmetselaar, we hebben veel avonden gevuld met gesprekken over zijn bouwstukken en allerlei onderwerpen als religie, geschiedenis, filosofie, de natuur etc. Hij had mij uiteindelijk voorgesteld om lid te worden vanwege mijn interesse in al die zaken.quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 16:38 schreef Nikmans het volgende:
Enig idee waarom ze je benaderden?
En waarom heb je geweigerd?
quote:Op zondag 30 oktober 2011 02:10 schreef Nikmans het volgende:
Maar je hebt destijds geweigerd? Dat lees ik iig uit je 'inmiddels kan dat niet meer'
Vind het allemaal wel interessant hoor, vooral omdat het wat normaler overkomt dan Scientology etc. waar het toch vaak mee wordt vergeleken qua mindcontrol, mysterie etc.
Hahahaha... prachtige contra opmerking! Hulde! *lol*quote:Op donderdag 27 oktober 2011 16:33 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Om deze reden heb ik de vrijslopers opgericht. Wij achtervolgen vrijmetselaars en breken die muurtjes weer af.
Hmm, ik kreeg juist het idee dat het enger is, dan het klinktquote:Op donderdag 27 oktober 2011 16:49 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat het enger klinkt dan het is, maar ook per orde verschilt. Ik heb ook geen idee of het hetzelfde is als de illuminatie.
Tof, dat haalde ik niet uit je bovenste postquote:Op zondag 30 oktober 2011 11:23 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Ik heb niet geweigerd, ik kan geen lid worden omdat ik vrouw ben.
En wat lees je hieruit?
Ik had die uitnodiging gekregen voor ik als transgender uit de kast kwam. Ik leefde vroeger dus als man, nu ben ik vrouw.quote:Op zondag 30 oktober 2011 02:10 schreef Nikmans het volgende:
Maar je hebt destijds geweigerd? Dat lees ik iig uit je 'inmiddels kan dat niet meer'
Nee hoor, er zijn ook jonge mannen lid van de loge.quote:Op zondag 30 oktober 2011 20:50 schreef Gattaca het volgende:
Het zijn oude mannen die een geheime boomhut hebben. Meisjes mogen niet naar binnen, die hebben cooties.
En voor de meisjes is er een aparte loge, en er is ook nog een gemengde. (Hoewel volgens sommigen dat laatste geen vrijmetselarij mag heten, want het wijkt af van de traditie. Tja..)quote:Op maandag 31 oktober 2011 12:36 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nee hoor, er zijn ook jonge mannen lid van de loge.
Ik vraag me idd. af hoe ze daarmee omgaan... Beschouwen ze je als een omgebouwde man, dan kun je lid worden. Kijken ze naar je DNA, dan zou het ook moeten kunnen.quote:Op maandag 31 oktober 2011 12:16 schreef Venus-Castina het volgende:
[..]
Ik had die uitnodiging gekregen voor ik als transgender uit de kast kwam. Ik leefde vroeger dus als man, nu ben ik vrouw.
Het is dus niet zo dat ik heb geweigerd, de omstandigheden zijn wat veranderd
Het is er wel inderdaad, maar is niet gebruikelijk. Ik blijf het toch wat vreemd vinden waarom in eerste instantie alleen van mannen uitgegaan wordt. Weet iemand wat de reden daarachter is?quote:Op maandag 31 oktober 2011 14:55 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
En voor de meisjes is er een aparte loge, en er is ook nog een gemengde. (Hoewel volgens sommigen dat laatste geen vrijmetselarij mag heten, want het wijkt af van de traditie. Tja..)
Verder is het het idd. een soort padvinderij voor grote mensen.
quote:Ruud Coone is voorlichter van beide loges en hij wil meteen afrekenen met het imago van een belegen oude mannenclub. "Het is een hedendaagse vereniging met een mooie, spirituele traditie,” zegt hij. "De laatste jaren blijkt de Vrijmetselarij vooral aantrekkelijk voor dertigers en veertigers. Inderdaad uitsluitend mannen. Daar moest ik in het begin wel aan wennen, maar het heeft ontegenzeggelijk iets prettigs. De geborgenheid van een besloten vriendenkring en het ontmoeten van interessante mensen zijn heel inspirerend.”
Er zijn ook loges die wel vrouwen accepteren.quote:Op maandag 31 oktober 2011 12:16 schreef Venus-Castina het volgende:
[..]
Ik had die uitnodiging gekregen voor ik als transgender uit de kast kwam. Ik leefde vroeger dus als man, nu ben ik vrouw.
Het is dus niet zo dat ik heb geweigerd, de omstandigheden zijn wat veranderd
Mits man.quote:Omdat de vrijmetselarij een ieder als gelijke beschouwt, is iedereen bij zo'n gebeurtenis gelijk gekleed.
quote:
Maar toch kan ik nergens echt vinden wat er dan wel gebeurt.quote:Is de vrijmetselarij geheim?
Zeker niet!
Door buitenstaanders wordt de vrijmetselarij vaak als geheimzinnig gezien. Dit komt door het besloten karakter en door het gebruik van niet alledaagse symbolen en rituelen. Die dragen in belangrijke mate bij aan het bijzondere karakter wat van binnen de broederschap wordt ervaren en beleefd. Het is niet eenvoudig daarover aan niet-vrijmetselaren uitleg te geven. De terughoudendheid die daardoor onwillekeurig optreedt wordt door anderen als geheimzinnig ervaren. Hetgeen besproken en beleefd wordt binnen de broederschap is niet voor derden bestemd.
Zo precies vind ik het anders niet, of kan jij mij iets laten zien waar het beter staatquote:Op maandag 31 oktober 2011 15:33 schreef Matty___ het volgende:
heb je anders al op een site van een loge gekeken? staat precies uitgelegd wat men doet.
http://www.vrijmetselarij.nl/
btw, ze zoeken nog webdesigners want zo een website kan echt niet meer anno 2011
Ik vind dit op z'n minst gezegd nogal vage bewoordingen.quote:Wat doen vrijmetselaren?
De vrijmetselarij is een ontmoetingsplaats voor mensen met uiteenlopende beroepen, verschillende achtergronden en diverse opvattingen. Visies en standpunten over wereldse, spirituele en levensbeschouwlijke zaken worden door individuele vrijmetselaren ontwikkeld, besproken en getoetst aan de opvattingen van andere vrijmetselaren. De vrijmetselarij als organisatie neemt zelf over dit soort zaken geen standpunt in. De sfeer waarin het een en ander zich afspeelt is er een van wederzijds vertrouwen. Binnen de loge wordt over politieke en religieuze zaken met terughoudendheid gediscussieerd. Standpunten worden nooit opgedrongen
denk dat het een plek is waar je open kunt discussiëren en je ideeen kunt toetsten.quote:Op maandag 31 oktober 2011 15:42 schreef Brentmeister het volgende:
[..]
Zo precies vind ik het anders niet, of kan jij mij iets laten zien waar het beter staat
[..]
Ik vind dit op z'n minst gezegd nogal vage bewoordingen.
Tot op zekere hoogte is er openheid, maar verder dan een bepaalde grens komt een niet ingewijde niet.quote:Op maandag 31 oktober 2011 15:40 schreef Brentmeister het volgende:
[..]
[..]
Maar toch kan ik nergens echt vinden wat er dan wel gebeurt.
Dat dus.quote:Op maandag 31 oktober 2011 15:47 schreef Matty___ het volgende:
[..]
denk dat het een plek is waar je open kunt discussiëren en je ideeen kunt toetsten.
als je kijkt hoe lang ze bestaan dan was het vroeger wel handig dat je een besloten clubje had om zaken te bespreken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |