abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103628178
Dus, een naam die ik soms tegenkom is die van vrijmetselaars. Het woord zelf doet geloven dat het om een groep mensen gaat die stiekem muurtjes metselt en als je niet uitkijkt zelfs een huis, maar dat is niet echt geheimzinnig :?
Dus ik denk, werp eens een blik op wikipedia. Een heel verhaal later, weet ik dat vrijmetselaars zich bezighouden met vrijwilligerswerk, goede doelen, religie, dat er drie niveau's zijn en dat ze een aantal fatsoensnormen hebben. Maar wat ik nog altijd niet weet is wat iemand ermee bereikt als hij zich bij ze zou aansluiten :?

Gebaseerd op mijn wikipedia-kennis zou je zeggen dat de reden waarom je bij de vrijmetselaars zou gaan is, dat je wat extra regeltjes in je leven wil en je met vrijwilligerswerk bezig wil houden :') Dan kun je net zo goed bij een poppodium solliciteren, levert je ook nog gratis bier op ook!

Dus, verlichte geesten van TRU, ik open mijn geest voor een orkaan van kennis die zich ongetwijfeld van me meester zal maken en zet me schrap voor het machtige schouwspel van TRU-users dat aan mijn ogen zal voltrekken, terwijl ze hun kennis met me delen, als ik vraag:

Wat zijn vrijmetselaars?

[ Bericht 0% gewijzigd door Nikmans op 27-10-2011 16:32:39 (bedankt joepiepoepie) ]
Ga weg
pi_103628598
wannabe priveclubje.
  donderdag 27 oktober 2011 @ 16:31:14 #3
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_103628651
quote:
14s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 16:20 schreef Nikmans het volgende:
Wat zijn vrijmetselaars?
The old boys network.

& in hun eigen woorden:
http://www.groot-nederland.org/wat_is_een_vrijmetselaar.html
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_103628684
opzich mensen die het leuk vinden om overal en nergens gewoon muurtjes metselen.
zeer irritante mensen !
  donderdag 27 oktober 2011 @ 16:33:27 #5
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_103628753
quote:
2s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 16:31 schreef kovenant het volgende:
opzich mensen die het leuk vinden om overal en nergens gewoon muurtjes metselen.
zeer irritante mensen !
Om deze reden heb ik de vrijslopers opgericht. Wij achtervolgen vrijmetselaars en breken die muurtjes weer af.
pi_103629014
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 16:31 schreef R0N1N het volgende:

[..]

The old boys network.

& in hun eigen woorden:
http://www.groot-nederland.org/wat_is_een_vrijmetselaar.html
Waarom is het dan allemaal zo geheimzinnig?

quote:
Het streven van iedere vrijmetselaar is om permanent aan zichzelf te werken, om een beter mens te worden. Om daardoor bewuster in de samenleving te functioneren en op deze wijze ook voor anderen meer te betekenen.
Dit is toch een vrij normale levensfilosofie :? Dus als ik het goed begrijp zijn de vrijmetselaars een soort zelfhulp-vereniging ofzo
Ga weg
pi_103629141
Ik ben daar ook wel benieuwd naar. Is het nu hetzelfde als de illuminatie?

De graden leerling, gezel en meester zijn middeleeuwse termen. Maar volgens wikipedia vrijmetselarij zijn er meer graden, helemaal afhankelijk van het type orde:

quote:
Naast de drie graden van de blauwe vrijmetselarij wordt er ook gewerkt in 'hogere' graden, die deel uitmaken van een zelfstandig meervoudig gradensysteem. Deze beginnen waar de blauwe vrijmetselarij ophoudt.

Deze graden voegen in wezen niets nieuws toe aan de volwaardig ingewijde meester-vrijmetselaar. Het biedt hen enkel de mogelijkheid verschillende elementen uit de inwijdingen van de drie symbolische graden te verdiepen, om zodoende tot een verdieping van de kennis te komen.

Er bestaat een zeer grote diversiteit aan verschillende 'hogere' gradensystemen. Deze diversiteit is cultureel en regionaal bepaald. Maar elk 'hogere' gradensysteem focust in zijn verschillende graden op dezelfde inwijdingselementen die reeds gekend zijn uit de symbolische graden. Enkel de benadering en de klemtoon verschilt van 'hogere' gradensysteem tot 'hogere' gradensysteem.

Vrijmetselaars die zich willen uitleven in deze veelkleurige vrijmetselarij moeten ervaren meesters zijn in de blauwe vrijmetselarij. Zeker niet alle vrijmetselaars die tot de blauwe vrijmetselarij behoren zetten de stap naar de 'hogere' graden.

Er bestaan twee grote systemen van 'hogere' gradenvrijmetselarij, die volledig doorlopen, alle inwijdingselementen verder zullen uitdiepen. Dit zijn de Aloude en Aangenomen Schotse Ritus enerzijds, en de York Ritus anderzijds. Daarnaast bestaan er nog vele 'zij'graden, die slechts één, of enkele inwijdingselementen uitdiepen.

Voorbeelden van 'hogere' gradensystemen zijn:

* de 30 'hogere' graden van de Aloude en Aangenomen Schotse Ritus (A.A.S.R.) - waarvan de 4e tot 18e graad rode vrijmetselarij, de 19e tot 30e graad zwarte vrijmetselarij en de 31e en 33e graad de witte vrijmetselarij' wordt genoemd;
* de 'zij'graden van Merkmeester en de Royal Arch-graad;
* de drie 'hogere' graden van de Gerectificeerde Schotse Ritus ook wel groene vrijmetselarij genoemd;
* de 96 'hogere' graden van de Oude en Primitieve Memphis-Misraïm Ritus.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_103629211
Wat VD zegt dus, ik kreeg altijd een beetje een Scientology indoctrinatie-brainwash-enge-cults idee bij vrijmetselaars maar het stelt allemaal niks voor ofzo :')
Ga weg
pi_103629448
quote:
10s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 16:43 schreef Nikmans het volgende:
Wat VD zegt dus, ik kreeg altijd een beetje een Scientology indoctrinatie-brainwash-enge-cults idee bij vrijmetselaars maar het stelt allemaal niks voor ofzo :')
Ik kan me voorstellen dat het enger klinkt dan het is, maar ook per orde verschilt. Ik heb ook geen idee of het hetzelfde is als de illuminatie.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  donderdag 27 oktober 2011 @ 17:05:48 #10
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_103630151
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 16:33 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Om deze reden heb ik de vrijslopers opgericht. Wij achtervolgen vrijmetselaars en breken die muurtjes weer af.
:D :D

Leuke OP trouwens!
  donderdag 27 oktober 2011 @ 17:09:10 #11
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_103630283
quote:
11s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 16:38 schreef Nikmans het volgende:
Waarom is het dan allemaal zo geheimzinnig?

Dit is toch een vrij normale levensfilosofie :? Dus als ik het goed begrijp zijn de vrijmetselaars een soort zelfhulp-vereniging ofzo
Voor de leuk ? Om apart te zijn ?
Bovendien zijn die clubs opgericht in tijden dat je iets minder open ervoor uit kon komen.

quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 16:49 schreef vogeltjesdans het volgende:
Ik kan me voorstellen dat het enger klinkt dan het is, maar ook per orde verschilt. Ik heb ook geen idee of het hetzelfde is als de illuminatie.
Vanaf de 33ste graad wel, volgens sommige complotters ;)
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_103630551
Over het algemeen heb je als vrijmetselaar wel (behoorlijk) wat geld en helpt men elkaar onderling. (Dus bv. de man met het eigen bedrijf maakt gebruik van de diensten van de advocaat die ook vrijmetselaar is) De ene hand wast de ander.
En ja, dat zijn onze eigen Boris † en Diever hiernaast!
pi_103630688
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 17:15 schreef bianca en michael het volgende:
Over het algemeen heb je als vrijmetselaar wel (behoorlijk) wat geld en helpt men elkaar onderling. (Dus bv. de man met het eigen bedrijf maakt gebruik van de diensten van de advocaat die ook vrijmetselaar is) De ene hand wast de ander.
Zoals in elk old boys network.
Noem ze maar op: Rotary, Lions etc..

en niet te vergeten: Bilderberg 8-)
  donderdag 27 oktober 2011 @ 19:20:52 #14
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_103636087
Maar wat dóen ze nou eigenlijk op die bijeenkomsten?
pi_103636180
Illuminati, geen illuminatie :')

Waarom schrijven zoveel mensen dat verkeerd
pi_103636594
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 19:20 schreef Boca_Raton het volgende:
Maar wat dóen ze nou eigenlijk op die bijeenkomsten?
Dát is geheim 8-) .

Maar clubs zoals bijv Rotary doen vaak veel voor goede doelen.
pi_103637963
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 19:31 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dát is geheim 8-) .

Maar clubs zoals bijv Rotary doen vaak veel voor goede doelen.
Maar doen ook veel aan netwerken, bespreken en beïnvloeden van beleidsvoering weet ik van een Rotary Club-lid.
pi_103638361
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 20:00 schreef Gray het volgende:

[..]

Maar doen ook veel aan netwerken, bespreken en beïnvloeden van beleidsvoering weet ik van een Rotary Club-lid.
Ja, doen ze ook.
pi_103638640
Een clubje intellectuele (oude) mannen die nu en dan gezellig bij elkaar komen en een bouwstuk (=lezing) voordragen.
Er is meer tusssen hemel en aarde, Horatio, dan je ooit gedroomd hebt.
pi_103664131
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 17:09 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Bovendien zijn die clubs opgericht in tijden dat je iets minder open ervoor uit kon komen.

Het is niet geheel zeker, maar er zijn sterke aanwijzingen dat de vrijmetselaars teruggaan naar de tijd van de gilden. Hoogst waarschijnlijk van steenhouwersgilden in de middeleeuwen, een tijd waar dit soort clubjes juist niet geheim waren, maar na verloop van tijd een soort van coöperatie waren waar je of bij hoorde (wilde horen) of in die tak geen werk had.
Sommige gilden werden door hun werkzaamheden steeds machtiger en ik kan me voorstellen dat toen de macht en het nut van gilden in het algemeen afnam, de mensen in die gilden best wat belangrijke mensen kenden, waren of controleerden. De stap naar een "geheime" club met andere ambities dan (in dit geval muurtjes metselen) is dan niet zo groot.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_103668318
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 12:13 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Het is niet geheel zeker, maar er zijn sterke aanwijzingen dat de vrijmetselaars teruggaan naar de tijd van de gilden. Hoogst waarschijnlijk van steenhouwersgilden in de middeleeuwen, een tijd waar dit soort clubjes juist niet geheim waren, maar na verloop van tijd een soort van coöperatie waren waar je of bij hoorde (wilde horen) of in die tak geen werk had.
Sommige gilden werden door hun werkzaamheden steeds machtiger en ik kan me voorstellen dat toen de macht en het nut van gilden in het algemeen afnam, de mensen in die gilden best wat belangrijke mensen kenden, waren of controleerden. De stap naar een "geheime" club met andere ambities dan (in dit geval muurtjes metselen) is dan niet zo groot.
Wat voor ambities dan? Wereldheerschappij?
Ga weg
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 14:05:15 #22
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_103668357
Ik ben btw ook een vrijmetselaar
Michielos topics zijn als het eten van oesters.
pi_103669188
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 14:05 schreef Michielos het volgende:
Kun jij ons wat meer vertellen over dit genootschap?
Ga weg
pi_103673604
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 14:05 schreef Michielos het volgende:
Dat kan dus serieus. Je schijnt je daarvoor op te kunnen geven om opgenomen te worden in de orde. Kan je aangeven waarom je dat hebt gedaan en hoe dat in zijn werk is gegaan? ik ga er even vanuit dat je serieus bent
pi_103673690
quote:
11s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 14:04 schreef Nikmans het volgende:

[..]

Wat voor ambities dan? Wereldheerschappij?
Dat wordt door velen gesteld. In BNW bv wordt wel vaker gesteld dat er organisaties zijn als de NWO, de illuminatie en de vrijmetselaars. Tussen die begrippen onderling bestaat nogal wat verwarring en dat zorgt voor diverse discussies daaromtrent.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')