The old boys network.quote:
Om deze reden heb ik de vrijslopers opgericht. Wij achtervolgen vrijmetselaars en breken die muurtjes weer af.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 16:31 schreef kovenant het volgende:
opzich mensen die het leuk vinden om overal en nergens gewoon muurtjes metselen.
zeer irritante mensen !
Waarom is het dan allemaal zo geheimzinnig?quote:Op donderdag 27 oktober 2011 16:31 schreef R0N1N het volgende:
[..]
The old boys network.
& in hun eigen woorden:
http://www.groot-nederland.org/wat_is_een_vrijmetselaar.html
Dit is toch een vrij normale levensfilosofiequote:Het streven van iedere vrijmetselaar is om permanent aan zichzelf te werken, om een beter mens te worden. Om daardoor bewuster in de samenleving te functioneren en op deze wijze ook voor anderen meer te betekenen.
quote:Naast de drie graden van de blauwe vrijmetselarij wordt er ook gewerkt in 'hogere' graden, die deel uitmaken van een zelfstandig meervoudig gradensysteem. Deze beginnen waar de blauwe vrijmetselarij ophoudt.
Deze graden voegen in wezen niets nieuws toe aan de volwaardig ingewijde meester-vrijmetselaar. Het biedt hen enkel de mogelijkheid verschillende elementen uit de inwijdingen van de drie symbolische graden te verdiepen, om zodoende tot een verdieping van de kennis te komen.
Er bestaat een zeer grote diversiteit aan verschillende 'hogere' gradensystemen. Deze diversiteit is cultureel en regionaal bepaald. Maar elk 'hogere' gradensysteem focust in zijn verschillende graden op dezelfde inwijdingselementen die reeds gekend zijn uit de symbolische graden. Enkel de benadering en de klemtoon verschilt van 'hogere' gradensysteem tot 'hogere' gradensysteem.
Vrijmetselaars die zich willen uitleven in deze veelkleurige vrijmetselarij moeten ervaren meesters zijn in de blauwe vrijmetselarij. Zeker niet alle vrijmetselaars die tot de blauwe vrijmetselarij behoren zetten de stap naar de 'hogere' graden.
Er bestaan twee grote systemen van 'hogere' gradenvrijmetselarij, die volledig doorlopen, alle inwijdingselementen verder zullen uitdiepen. Dit zijn de Aloude en Aangenomen Schotse Ritus enerzijds, en de York Ritus anderzijds. Daarnaast bestaan er nog vele 'zij'graden, die slechts één, of enkele inwijdingselementen uitdiepen.
Voorbeelden van 'hogere' gradensystemen zijn:
* de 30 'hogere' graden van de Aloude en Aangenomen Schotse Ritus (A.A.S.R.) - waarvan de 4e tot 18e graad rode vrijmetselarij, de 19e tot 30e graad zwarte vrijmetselarij en de 31e en 33e graad de witte vrijmetselarij' wordt genoemd;
* de 'zij'graden van Merkmeester en de Royal Arch-graad;
* de drie 'hogere' graden van de Gerectificeerde Schotse Ritus ook wel groene vrijmetselarij genoemd;
* de 96 'hogere' graden van de Oude en Primitieve Memphis-Misraïm Ritus.
Ik kan me voorstellen dat het enger klinkt dan het is, maar ook per orde verschilt. Ik heb ook geen idee of het hetzelfde is als de illuminatie.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 16:43 schreef Nikmans het volgende:
Wat VD zegt dus, ik kreeg altijd een beetje een Scientology indoctrinatie-brainwash-enge-cults idee bij vrijmetselaars maar het stelt allemaal niks voor ofzo
quote:Op donderdag 27 oktober 2011 16:33 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Om deze reden heb ik de vrijslopers opgericht. Wij achtervolgen vrijmetselaars en breken die muurtjes weer af.
Voor de leuk ? Om apart te zijn ?quote:Op donderdag 27 oktober 2011 16:38 schreef Nikmans het volgende:
Waarom is het dan allemaal zo geheimzinnig?
Dit is toch een vrij normale levensfilosofieDus als ik het goed begrijp zijn de vrijmetselaars een soort zelfhulp-vereniging ofzo
Vanaf de 33ste graad wel, volgens sommige complottersquote:Op donderdag 27 oktober 2011 16:49 schreef vogeltjesdans het volgende:
Ik kan me voorstellen dat het enger klinkt dan het is, maar ook per orde verschilt. Ik heb ook geen idee of het hetzelfde is als de illuminatie.
Zoals in elk old boys network.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 17:15 schreef bianca en michael het volgende:
Over het algemeen heb je als vrijmetselaar wel (behoorlijk) wat geld en helpt men elkaar onderling. (Dus bv. de man met het eigen bedrijf maakt gebruik van de diensten van de advocaat die ook vrijmetselaar is) De ene hand wast de ander.
Dát is geheimquote:Op donderdag 27 oktober 2011 19:20 schreef Boca_Raton het volgende:
Maar wat dóen ze nou eigenlijk op die bijeenkomsten?
Maar doen ook veel aan netwerken, bespreken en beïnvloeden van beleidsvoering weet ik van een Rotary Club-lid.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 19:31 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dát is geheim.
Maar clubs zoals bijv Rotary doen vaak veel voor goede doelen.
Ja, doen ze ook.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 20:00 schreef Gray het volgende:
[..]
Maar doen ook veel aan netwerken, bespreken en beïnvloeden van beleidsvoering weet ik van een Rotary Club-lid.
Het is niet geheel zeker, maar er zijn sterke aanwijzingen dat de vrijmetselaars teruggaan naar de tijd van de gilden. Hoogst waarschijnlijk van steenhouwersgilden in de middeleeuwen, een tijd waar dit soort clubjes juist niet geheim waren, maar na verloop van tijd een soort van coöperatie waren waar je of bij hoorde (wilde horen) of in die tak geen werk had.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 17:09 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Bovendien zijn die clubs opgericht in tijden dat je iets minder open ervoor uit kon komen.
Wat voor ambities dan? Wereldheerschappij?quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 12:13 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Het is niet geheel zeker, maar er zijn sterke aanwijzingen dat de vrijmetselaars teruggaan naar de tijd van de gilden. Hoogst waarschijnlijk van steenhouwersgilden in de middeleeuwen, een tijd waar dit soort clubjes juist niet geheim waren, maar na verloop van tijd een soort van coöperatie waren waar je of bij hoorde (wilde horen) of in die tak geen werk had.
Sommige gilden werden door hun werkzaamheden steeds machtiger en ik kan me voorstellen dat toen de macht en het nut van gilden in het algemeen afnam, de mensen in die gilden best wat belangrijke mensen kenden, waren of controleerden. De stap naar een "geheime" club met andere ambities dan (in dit geval muurtjes metselen) is dan niet zo groot.
Dat kan dus serieus. Je schijnt je daarvoor op te kunnen geven om opgenomen te worden in de orde. Kan je aangeven waarom je dat hebt gedaan en hoe dat in zijn werk is gegaan? ik ga er even vanuit dat je serieus bentquote:
Dat wordt door velen gesteld. In BNW bv wordt wel vaker gesteld dat er organisaties zijn als de NWO, de illuminatie en de vrijmetselaars. Tussen die begrippen onderling bestaat nogal wat verwarring en dat zorgt voor diverse discussies daaromtrent.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 14:04 schreef Nikmans het volgende:
[..]
Wat voor ambities dan? Wereldheerschappij?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |