In ieder geval een significant deelquote:Op woensdag 26 oktober 2011 17:12 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
soms heb ik het idee dat alle fok!kers er wonen zelfs....
Zal wel goede -maar duur betaaldequote:Op woensdag 26 oktober 2011 17:14 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
In ieder geval een significant deel
Dat gaat over 30 jaar ook gebeuren, door onze kinderen. Omdat we de grondstoffen er zo makkelijk doorheen aan het jagen zijn. Ook dat is lenen van de toekomst.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 17:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
En afgeven op de vorige generatie is afgegeven op je toekomstige zelf, imho.
Van alle tijden, toch. Ach, waar zijn de Jantjes gebleven..... zucht
Daar ben je zelf bij vind je niet.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 17:25 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Dat gaat over 30 jaar ook gebeuren, door onze kinderen. Omdat we de grondstoffen er zo makkelijk doorheen aan het jagen zijn. Ook dat is lenen van de toekomst.
Dat betwijfel ik. Misschien niet door je eigen kinderen, of het veel verandert hoe hun generatie naar ons zal kijken betwijfel ik. Babyboomers die zelf altijd netjes voor hun pensioen gespaard hebben worden nu evengoed schuin aangekeken. En een standby killertje kan de manier hoe we leven niet echt goedmaken.quote:Daar ben je zelf bij vind je niet.
Ik ben het helemaal met je eens, ook nooit het tegendeel beweerd, en ik geef ook niet af op de huidige generatie.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 17:03 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Iets met ballen en kaatsen en zo.
Het is te makkelijk naar de huidige jeugd te wijzen en te zeuren dat "ze alles maar meteen willen hebben en er helemaal niet voor willen werken zoals ik vroeger heb gedaan". Dat is namelijk onzin, de twintigers en dertigers van vandaag werken net zo hard als de twintigers en dertigers van de jaren 90 en ze zien er zelfs minder voor terug.
Je hebt gewoon geluk gehad. Geluk dat je net toevallig 30 was in 1990 en dat je instapte op een huizenmarkt die op het punt stond omhoog te schieten. Heeft verder niets met hard werken en opofferen te maken, gewoon met geluk.
In dit topic zitten zat users die net zo hard werken als jij indertijd deed, die gezinnen starten, noodgedwongen oude auto's rijden en huizen kopen waarvoor ze zich net als jij toen tot hun nek voor aan de bank verpachten maar er zit één groot verschil.
Jij deed het op het goede moment.. Op het moment dat de economie op het punt stond te knallen, de rentes decimeerden, de huizenprijzen stegen met 10 keer de inflatie. Feest! Even 2 jaar niet op vakantie en klaar. De nieuwe generatie doet het op het andere uiterste. Ze financiëren zich tot hun nek in een markt die al zijn top heeft bereikt en waar jij maximaal leende tegen 9 % lenen zij maximaal tegen 4,8. De schuld die ze met zich meedragen is dan toch echt een veelvoud hoor en in plaats van dat ze er jou twee-onder-één kapper voor krijgen krijgen ze er een boven- of tussenwoning voor in een cultureel uitgedaagde prachtwijk.
Is dat geluk? Pech? Domheid? ach... zijn ze dom door nu te kopen of kopen ze gewoon om dezelfde redenen waar jij om kocht in 1990? Was dat dan slimheid? Of gewoon geluk?
Ik denk dat ze nu kopen om dezelfde reden als dat men altijd al kocht. Omdat ze nu eenmaal eind 20 zijn, opgeleid, een vaste baan en een vrouw hebben, een gezin willen. Universele redenen waar geen pech of geluk bij komt kijken. Afgeven op de huidige generatie is afgeven op je vroegere zelf.
Theoretisch duurt dat nog 25 jaar. De praktijk is een heel ander verhaal.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 08:02 schreef RemcoDelft het volgende:
De generatie die pensioenen naar zich toe trekt en de enorme staatsschuld heeft veroorzaakt? Ach ja, jij bereikt die leeftijd ook bijna zo te zien...
Goh hoe zou dat nu komenquote:Op woensdag 26 oktober 2011 19:14 schreef sorcees het volgende:
Ondanks alle inspanningen om energie te besparen wordt het energieverbuik in Nederland elk jaar hoger.
De KWH prijs zou wat mij betref dan ook mogen verdubbelen misschien dat men dan eens wat meer bespaart.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 19:14 schreef sorcees het volgende:
Ondanks alle inspanningen om energie te besparen wordt het energieverbuik in Nederland elk jaar hoger.
ja dan kun je hoogovens wel sluiten en alle glasfabriekenquote:Op woensdag 26 oktober 2011 20:03 schreef sorcees het volgende:
Het energieverbruik van de huishoudens daalt ligt, dat van de industrie stijgt nog steeds flink.
Het in de ban doen van de gloeilamp is echt een druppel op een gloeiende industriele plaat!
Maar de industrie betaalt nog steeds veeel minder per kWh en per m3 gas.
Dus eerst maar eens de prijzen voor de industrie gelijktrekken.
De industrie verrekend het gewoon naar een hogere productprijs. Die betaald dus niet.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 20:03 schreef sorcees het volgende:
Het energieverbruik van de huishoudens daalt ligt, dat van de industrie stijgt nog steeds flink.
Het in de ban doen van de gloeilamp is echt een druppel op een gloeiende industriele plaat!
Maar de industrie betaalt nog steeds veeel minder per kWh en per m3 gas.
Dus eerst maar eens de prijzen voor de industrie gelijktrekken.
Ja, want stel je voor dat je iemand zelf zou laten beslissen wat hij met zijn huis en zijn geld doet, het idee alleen al!quote:Op woensdag 26 oktober 2011 20:07 schreef Revolution-NL het volgende:
Als die aanbevelingen niet opgevolgt worden moeten er mega boetes op komen te staan.
Ik heb het hier over de industrie!quote:Op woensdag 26 oktober 2011 20:08 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Ja, want stel je voor dat je iemand zelf zou laten beslissen wat hij met zijn huis en zijn geld doet, het idee alleen al!
Allemaal leuk en aardig. Zal het ook wel goed doen op verjaardagen enzo. Maar zolang dat niet globaal aangepakt wordt heeft het huishoudelijke verbruik in NL geen noemenswaardige invloed op het totaalplaatje. (Al zou je iedereen afsluiten van de elektra)quote:Op woensdag 26 oktober 2011 20:12 schreef Revolution-NL het volgende:
Daarnaast is energie op dit moment gewoon veel te goedkoop en word er daardoor ONNODIG energie verspilt en is er te weinig bewustwording. Fossiele energie die niet van jou is maar ons allemaal, energie waar we zuinig mee moeten zijn.
Ik heb een maximale besparing gehaald in mijn eigen huishouden, alle luxe aan boord met een prognose verbruik van 1350kwh zonder compromissen. (tweepersoonshuishouden)
Als de kwh prijs voor een 1 KWH bijna een euro is gok ik dat jou sauna niet vaak meer aan gaat en als dat wel het geval is komt dat omdat je zelf zonnepanelen heb aangeschaft.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 20:17 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Allemaal leuk en aardig. Zal het ook wel goed doen op verjaardagen enzo. Maar zolang dat niet globaal aangepakt wordt heeft het huishoudelijke verbruik in NL geen noemenswaardige invloed op het totaalplaatje.
Leuk dat jij 1350kWh verbruikt, maar dat doet mijn sauna op jaarbasis al in zijn eentje. (Totaal verbruik per jaar ligt bij mij rond de 6000kWh)
Die panelen komen in febr/maartquote:Op woensdag 26 oktober 2011 20:20 schreef Revolution-NL het volgende:
Als de kwh prijs voor een 1 KWH bijna een euro is gok ik dat jou sauna niet vaak meer aan gaat en als dat wel het geval is komt dat omdat je zelf zonnepanelen heb aangeschaft.
Heeft niets met bewustwording van doen. Wel met afpersing. Mij maakt het niet uit, ik kan makkelijk 9000Wp kwijt. Maar oma met haar AOW verderop durft dan de tv niet meer aan te zetten omdat het zoveel kost.quote:En dat is precies de bewustwording die ik bedoel. Mensen maak je alleen bewust door ze te pakken in de portomonnee. Hetzelfde geld voor de industrie.
Met een duurzame energie onafhankelijke economie heb je in de komende jaren een enorme voorsprong op economien die de transitie niet maken. Die krijgen bij een tekort aan fossiele brandstoffen en een hoge afhankelijkheid te maken met een enorme inflatie en koopkracht daling.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 20:22 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Die panelen komen in febr/maart
[..]
Heeft niets met bewustwording van doen. Wel met afpersing. Mij maakt het niet uit, ik kan makkelijk 9000Wp kwijt. Maar oma met haar AOW verderop durft dan de tv niet meer aan te zetten omdat het zoveel kost.
En globaal gezien zijn we natuurlijk helemaal niets.
Lekker makkelijk weer... En wat doet Oma, behalve wegkwijnen in een matig verlicht huis, dan? Om over de verwarmingskosten nog maar te zwijgen...(!)quote:Op woensdag 26 oktober 2011 20:26 schreef Revolution-NL het volgende:
Ik zorg wel (net als jij) dat ik onafhankelijk ben
Reageeer je ook even op de rest van de post.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 20:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Lekker makkelijk weer... En wat doet Oma, behalve wegkwijnen in een matig verlicht huis, dan?
Want Oma kan van haar AOW ook een A++++koel/vriezer kopen? En de rest van de zuinige apparatuur? Om nog maar te zwijgen van haar mechanische ventilatie die 400kWh per jaar verbruikt en die haar verhuurder niet wil vervangen voor een zuinigere variant? Net als haar CV pomp die per jaar 400kWh verbruikt?quote:Op woensdag 26 oktober 2011 20:29 schreef Revolution-NL het volgende:
Reageeer je ook even op de rest van de post.
Oma kan makkelijk met 1000kwh af als ik het met al apparatuur al met 1350kwh af kan.
Bewustwording en kleine aanpassingen kunnen al tot 50% besparing leiden.
Dus niet overdrijven aub.
Jammer dat je weer een exces bijhaalt. Je overdrijft overigens schromelijk, je weet heel goed wat ik bedoel. Punt is dat onze economie snel moet verduurzamen zodat we anderen kunnen bijhouden / een voorsprong kunnen maken zodat onze levenstandaard ook in de toekomst gewaarborgt blijft. Voor Oma komt in een sociale samenleving echt wel een oplossing.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 20:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Want Oma kan van haar AOW ook een A++++koel/vriezer kopen? En de rest van de zuinige apparatuur? Om nog maar te zwijgen van haar mechanische ventilatie die 400kWh per jaar verbruikt en die haar verhuurder niet wil vervangen voor een zuinigere variant? Net als haar CV pomp die per jaar 400kWh verbruikt?
Dus niet bagatelliseren aub.
FYI, ik nam even als voorbeeld een vrouw in een huizenblok verderop die ik goed ken. Die zit daar met een MV die constant 44W verbruikt (24/7) want die kan niet uitgezet worden en haar CV pomp (50-70-90W) draait ook 24/7 (ouderwets systeem van de stadsverwarming).quote:Op woensdag 26 oktober 2011 20:40 schreef Revolution-NL het volgende:
Je overdrijft overigens schromelijk, je weet heel goed wat ik bedoel.
De industrie vertrekt gewoon uit Nederland, dat is de reden dat de energiebelastingen voornamelijk bij consumenten terechtkomen!quote:Op woensdag 26 oktober 2011 20:07 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
De industrie verrekend het gewoon naar een hogere productprijs. Die betaald dus niet.
quote:Op woensdag 26 oktober 2011 20:12 schreef Revolution-NL het volgende:
Ik heb een maximale besparing gehaald in mijn eigen huishouden, alle luxe aan boord met een prognose verbruik van 1350kwh zonder compromissen. (tweepersoonshuishouden)
Volgens mij heb je geen idee waar je het over hebt... Totaal oninteressant dat jij 1350 kwh/jaar verbruikt (zeg 400 W gemiddeld continu aan primaire energie). Ik verwacht dat dit het resultaat is van jarenlange indoctrinatie waardoor de gemiddelde Nederlander nu denkt dat-ie met spaarlampen de wereld kan redden...quote:Op woensdag 26 oktober 2011 20:01 schreef Revolution-NL het volgende:
De KWH prijs zou wat mij betref dan ook mogen verdubbelen misschien dat men dan eens wat meer bespaart.
Een duurzaam 2e hands huis? Natuurlijk is het duurzamer om te recyclen... mits de prijs daar ook naar is. Zo'n jaren 30 huis kan je energiezuiniger maken d.m.v. dak, vloer en spouwmuur isolatie, HR glas etc.. maar dat kost ook de nodige centen. Als de huidige eigenaar hier niet in geinvesteerd heeft moet de prijs uiteraard wel fors omlaag.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 09:25 schreef sorcees het volgende:
Al eens uitgerekend hoeveel energie het kost een huis te bouwen, incl. o.a. het bakken van de stenen en de dakpannen?
Dan toch liever een duurzaam tweedehands huis, b.v. uit de jaren '30.
Moeten ze wel hard gaan zwoegen natuurlijk.. want die machines die ze nu gebruiken zuipen diesel en benzinequote:Op donderdag 27 oktober 2011 09:43 schreef CafeRoker het volgende:
Dat laatste is niet helemaal waar. Je kunt ze ook de bosbouw insturen
Ik werk zo'n 11 uur per dag, dus tussentijds wat 'vermaeck' lijkt mij geen probleemquote:Op donderdag 27 oktober 2011 11:05 schreef antfukker het volgende:
[..]
Tering zeg!!! Moet jij nooit eens werken?
Die vlieger gaat natuurlijk altijd op, bovendien is het best leuk om met energie besparing bezig te zijn (vind ik).quote:Op donderdag 27 oktober 2011 11:02 schreef ComplexConjugate het volgende:
Het lijkt mij een groot voordeel om het energieverbruik van je woning terug te dringen.
Jij weegt je hout en weet het vochtpercentage en de energie inhoud per hout soort.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 12:38 schreef sorcees het volgende:
[..]
Die vlieger gaat natuurlijk altijd op, bovendien is het best leuk om met energie besparing bezig te zijn (vind ik).
Isoleren, beter regelen, trui aantrekken, houtkachel gebruiken (en het hout zelf met de hand hakken en zagen en kloven, slim ventileren, wasdroger in de ban, en dan je energie verbruik monitoren.
En wat betekent hogere energie prijzen voor de kosten die je voor nieuwbouw kwijt zult zijn. De kosten van ruwe matrialen welke niet geproduceerd kunnen worden zonder energie. Dat is een goede voorspelling van jou voor de huizenbezitters.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 11:02 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Moeten ze wel hard gaan zwoegen natuurlijk.. want die machines die ze nu gebruiken zuipen diesel en benzine![]()
Ik verwacht dat de prijs van energie voorlopig een stijgende lijn gaat laten zien, nog even los van de belastingen die de overheid heft of de energie. Het lijkt mij een groot voordeel om het energieverbruik van je woning terug te dringen.
En het rendement van de houtkachel c.q. schoorsteenverliezen natuurlijk.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 12:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Jij weegt je hout en weet het vochtpercentage en de energie inhoud per hout soort.
Voor particulieren bestaat een groot deel van de energienota uit belastingen. Bedrijven betalen beduidend lagere tarieven. Een industriele kuub gas kost nog niet eens de helft van wat het een particulier kost.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 12:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En wat betekent hogere energie prijzen voor de kosten die je voor nieuwbouw kwijt zult zijn. De kosten van ruwe matrialen welke niet geproduceerd kunnen worden zonder energie. Dat is een goede voorspelling van jou voor de huizenbezitters.
Inderdaad leuk om mee bezig te zijn... dikke trui aantrekken is zeker een goede manier van besparen... wel moet je tegen het geklaag van je gasten kunnenquote:Op donderdag 27 oktober 2011 12:38 schreef sorcees het volgende:
[..]
Die vlieger gaat natuurlijk altijd op, bovendien is het best leuk om met energie besparing bezig te zijn (vind ik).
Isoleren, beter regelen, trui aantrekken, houtkachel gebruiken (en het hout zelf met de hand hakken en zagen en kloven, slim ventileren, wasdroger in de ban, en dan je energie verbruik monitoren.
Alleen maar vrouwelijk gasten uitnodigen en meteen het bed mee induiken.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 14:05 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Inderdaad leuk om mee bezig te zijn... dikke trui aantrekken is zeker een goede manier van besparen... wel moet je tegen het geklaag van je gasten kunnen
Mijn ervaring met vrouwen is dat die alleen kleding uittrekken als het warm genoeg is. Maar misschien moet ik meer met vrouwen uit Finland om gaan.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 14:08 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Alleen maar vrouwelijk gasten uitnodigen en meteen het bed mee induiken.
Ik heb de samenstelling van de nota niet helemaal vers in m'n hoofd, maar de winst zou er dan in kunnen zitten om een van de energiesoorten te schrappen. Bijvoorbeeld met een warmtepomp voor de verwarming aangevuld met een LPG fles.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 14:04 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Voor particulieren bestaat een groot deel van de energienota uit belastingen. Bedrijven betalen beduidend lagere tarieven. Een industriele kuub gas kost nog niet eens de helft van wat het een particulier kost.
Je kunt ze ook 'handmatig opwarmen'. Als goed doet, gaan de kleren ook uit.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 14:22 schreef lutser.com het volgende:
[..]
Mijn ervaring met vrouwen is dat die alleen kleding uittrekken als het warm genoeg is. Maar misschien moet ik meer met vrouwen uit Finland om gaan.
Het is duidelijk dat het mentale verval bij Hennie van der Most definitief heeft ingezet. Deze 'ondernemer' (vooral bekend van vreetschuren, pretparken en zijn eigen prive helikopter) heeft wederom een briljant ideequote:Sloop huizen, stimuleer de bouwsector
Per jaar 60 duizend woningen in Nederland slopen om de bouwsector weer uit het slob te trekken. Dat idee opperde topondernemer Hennie van der Most donderdag op BNR.
"Moet je eens kijken voor hoeveel werk dat zorgt", legde Hennie van der Most aan BNR-presentator Frits Huffnagel van Zakendoen met... uit. "De bouw is de spil van onze economie", ging hij verder. Als je een huis bouwt, komen er 70-80 bedrijven bij aan te pas. Niet alleen een metselaar en een timmerman, maar ook de man van de vloerbedekking, tuinman en verlichting."
Nieuwbouw
Volgens Van der Most kampt de bouwsector ("die ligt op z'n gat") met het probleem dat er veel te weinig nieuwbouw bij komt. "Ik zie zoveel bestemmingsplannen. Maar ik zie alleen maar "zand", maar geen nieuwbouw meer. Dus ik zeg: verbouwen. Sloop die oude huizen. Maar het probleem is dat de banken alle oude huizen vol hypotheken hebben gegooid."
Werkgelegenheid
Of dat niet bouwen om het bouwen is? Van der Most: "We hebben 6 miljoen woningen in Nederland. Laten we daarvan eens 1 procent slopen per jaar. Dan heb je 60 duizend woningen. Moet je eens kijken wat voor werkgelegenheid dat is."
bron: BNR
Woningcorporaties doen precies hetzelfde: hele wijken slopen en nieuw bouwen (incl. een flinke huurverhoging voor mensen die er al heel lang wonen (en dat huis dus allang zelf hebben afbetaald), gevolgd door een bijpassende huursubsidie. I.p.v. gewoon een paar km verderop die huizen te zetten en te wachten met slopen tot 5-10% van hun huizen leeg staat...quote:Op donderdag 27 oktober 2011 15:15 schreef ComplexConjugate het volgende:
Waarom bouwen we niet gewoon 60.000 woningen per jaar? Ooh.. wacht.. dat zou de speculatieve waarde van woningen wel eens kunnen aantasten![]()
Daarom moet er eerst gesloopt worden...
Van der Most erkend dat er niet op afgeschreven is maar in zijn simpelheid roept hij dan maar weer dat er premies moeten komen. Hij trekt ter strijd tegen de duurzaamheid... wil kapitaalvernietiging plegen. Hij gaat voorbij aan het feit dat als we iets opbouwen en afbetalen we daarna niet meer hoeven te blijven werken om iets nieuws aan te schaffen.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 15:22 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Woningcorporaties doen precies hetzelfde: hele wijken slopen en nieuw bouwen (incl. een flinke huurverhoging voor mensen die er al heel lang wonen (en dat huis dus allang zelf hebben afbetaald), gevolgd door een bijpassende huursubsidie. I.p.v. gewoon een paar km verderop die huizen te zetten en te wachten met slopen tot 5-10% van hun huizen leeg staat...
Hij heeft wel gelijk, veel woningen zijn technisch volledig achterhaald en kosten veel te veel energie en onderhoud,quote:Op donderdag 27 oktober 2011 15:15 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Het is duidelijk dat het mentale verval bij Hennie van der Most definitief heeft ingezet. Deze 'ondernemer' (vooral bekend van vreetschuren, pretparken en zijn eigen prive helikopter) heeft wederom een briljant idee![]()
Wie gaat dit eigenlijk betalen? De huizenbezitter in ieder geval niet want die schrijft niet af op zijn woning. Waarom bouwen we niet gewoon 60.000 woningen per jaar? Ooh.. wacht.. dat zou de speculatieve waarde van woningen wel eens kunnen aantasten![]()
Daarom moet er eerst gesloopt worden... een soort van sloopregeling maar dan voor woningen... echt briljant plan Hennie... misschien kun je je beter bij je vreetschuren houden want dat is de enige bedrijvigheid waar je in uitblinkt
Achterhaald principe a la Bijlmer, dat wil je niet nog eens.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 15:55 schreef meth77 het volgende:
Parkeren onder het gebouw , hoger bouwen en kleinere flats, veel vijfkamerflats zijn veel te groot
Dus nog kleinere huisjes met nog minder tuin wou je zeggen? Doe het eens andersom: ga ruim bouwen, net buiten de stad (=beter bereikbaar) i.p.v. elk gaatje binnen de stad op te vullen. Dat scheelt meteen gigantisch in de overlast binnen de stad (hele straten worden jarenlang afgezet voor een kantoorgebouw-in-aanbouw), en het levert daadwerkelijk winst op.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 15:55 schreef meth77 het volgende:
[..]
Hij heeft wel gelijk, veel woningen zijn technisch volledig achterhaald en kosten veel te veel energie en onderhoud,
Vooral die slecht geisoleerde corporatiewoningen moeten niet verkocht, maar gesloopt worden.
En dan nieuw bouwen, op een locatie oude woningen kan makkelijk het dubbele aantal nieuwe teruggezet worden
Parkeren onder het gebouw , hoger bouwen en kleinere flats, veel vijfkamerflats zijn veel te groot
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |