Het gaat me niet eens om die meet maar meer om de mensen die zomaar denken dat iemand zich aanstelt. Wat je dan hebt maakt in principe niet uit. Of het nu bekend is (autisme) of niet (eventueel HSP). Je hebt ergens last van en je moet geholpen worden.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 15:03 schreef RenRen- het volgende:
[..]
Het maakt wel uit, want dan kun je er wat aan gaan doen, in plaats van naar zo'n meeting te gaan met nóg veel prikkels en details. Ik denk wel degelijk dat een trap onder de kont kan helpen, dat houdt in dat je er mee bezig bent in plaats van alleen maar miepen dat je HSP hebt.
Tja, maar als iemand zo HSP is zou zij/hij toch op haar/zijn klompen aan moeten voelen dat zij/hij hiermee niet veel begrip zal opwekken :quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 15:10 schreef DeLuna het volgende:
[..]
Nee, naar zo'n meet ga ik ook niet, zal ik ook nooit doen. Maar als iemand tegen mij zegt dat ik me aanstel mag hij rechtsomkeert maken want daar ben ik wel eens klaar mee.
Als het echt daadwerkelijk zo is, waarom maak je er dan geen gebruik van? Je kunt er zoveel dingen mee doen, met die 'symptomen.'quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 15:16 schreef J.J.De-Bom het volgende:
[..]
Nogmaals, als iemand zo HSP is zou zij/hij toch op haar/zijn klompen aan moeten voelen dat zij/hij hiermee niet veel begrip zal opwekken :
"Ik voel intenser dan jij !
Ik voel stemmingen beter aan dan jij !
Ik voel ze subtieler aan dan jij !
ik heb een rijker en dieper innerlijk leven dan jij !
ik word meer geroerd door mooie zaken dan jij !
Ik ervaar emoties heftiger dan jij !
Ik ben vaker plichtsgetrouw dan jij !
Ik ben perfectionistischer dan jij !
...maar ik voel me heus niet bijzonder hoor, want ik ben ook bescheidener dan jij !"
En dat is wel waar die HSP-checklist zo'n beetje op neer komt voor de rest van de doodgewone mensen.
Blijkbaar zijn er mensen die het heftiger ervaren dan dat jij doet in je leven , ga niet naar de meeting dan zou ik zeggen .quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 15:16 schreef J.J.De-Bom het volgende:
[..]
Tja, maar als iemand zo HSP is zou zij/hij toch op haar/zijn klompen aan moeten voelen dat zij/hij hiermee niet veel begrip zal opwekken :
"Ik voel intenser dan jij !
Ik voel stemmingen beter aan dan jij !
Ik voel ze subtieler aan dan jij !
ik heb een rijker en dieper innerlijk leven dan jij !
ik word meer geroerd door mooie zaken dan jij !
Ik ervaar emoties heftiger dan jij !
Ik ben vaker plichtsgetrouw dan jij !
Ik ben perfectionistischer dan jij !
...maar ik voel me heus niet bijzonder hoor, want ik ben ook bescheidener dan jij !"
En dat is wel waar die HSP-checklist zo'n beetje op neer komt voor de rest van de doodgewone mensen.
Ik maak er dankbaar gebruik vanquote:Op dinsdag 25 oktober 2011 15:20 schreef DeLuna het volgende:
[..]
Als het echt daadwerkelijk zo is, waarom maak je er dan geen gebruik van? Je kunt er zoveel dingen mee doen, met die 'symptomen.'
Ik geloof echt wel dat mensen dat hebben hoor, maar je kan er ook je voordeel mee doen ipv er last van te hebben.
Blijkbaar zijn er mensen die overal over mekkeren en zich graag o-zo-bijzonder vinden.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 15:34 schreef Summers het volgende:
[..]
Blijkbaar zijn er mensen die het heftiger ervaren dan dat jij doet in je leven , ga niet naar de meeting dan zou ik zeggen .
Of ik het heftiger ervaar dan jou specifiek weet ik niet nee. Dat ik dingen heftiger ervaar dan gemiddeld, weet ik heel erg zeker.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 15:40 schreef J.J.De-Bom het volgende:
[..]
Blijkbaar zijn er mensen die overal over mekkeren en zich graag o-zo-bijzonder vinden.
Want zeg eens eerlijk, hoe weten die mensen nou of zij het heftiger ervaren dan ik ?
Dat zal ik je vertellen : NIET.
Of misschien dat je heftiger op zaken reageert ?quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 15:41 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Of ik het heftiger ervaar dan jou specifiek weet ik niet nee. Dat ik dingen heftiger ervaar dan gemiddeld, weet ik heel erg zeker.
reageren doe je toch vanuit emotie?quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 15:43 schreef J.J.De-Bom het volgende:
[..]
Of misschien dat je heftiger op zaken reageert ?
Hou jij je er even buiten, ik weet hier nou eenmaal veel meer van dan jij.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 15:42 schreef senesta het volgende:
Wat winden mensen zich op hier zegWaarom voelen zoveel mensen zich aangevallen als iemand zichzelf als zodanig ervaart?
Dat durf ik wel te zeggenquote:Op dinsdag 25 oktober 2011 15:43 schreef J.J.De-Bom het volgende:
[..]
Dan klopt dit dus toch welquote:Op dinsdag 25 oktober 2011 15:46 schreef MissVanity het volgende:
[..]
Dat durf ik wel te zeggenIk reageer vaak veel te heftig.
quote:Op maandag 24 oktober 2011 14:30 schreef J.J.De-Bom het volgende:
In mijn tijd noemden we dat gewoon aanstellers of drama-queens
Ik vind het prima als iemand vindt dat hij HSP heeft/is, whatever. Maar ik heb vooral een hekel aan mensen die het bij ALLES als excuus gebruiken. Ja nee ik kan niet (..) want ik heb HSP. En zo gaat dat eigenlijk bij iedereen met HSP die ik ken.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 15:42 schreef senesta het volgende:
Wat winden mensen zich op hier zegWaarom voelen zoveel mensen zich aangevallen als iemand zichzelf als zodanig ervaart?
Dat zeg ik. Mijn reactie op bijvoorbeeld bepaalde geluiden is heftiger dan die van de gemiddelde persoon.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 15:43 schreef J.J.De-Bom het volgende:
[..]
Hahaquote:Op dinsdag 25 oktober 2011 15:48 schreef J.J.De-Bom het volgende:
[..]
Dan klopt dit dus toch wel
[..]
Nou herken ik mezelf hier erg in maar dan nog ben ik het hier mee eens :quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 10:22 schreef MissVanity het volgende:
[..]
Hier is een lijstje met kenmerken.
Hsp'ers:
Nemen gedetailleerder, subtieler en intenser waar
Zijn erg gevoelig voor prikkels van buitenaf; vaak voelen HSP’s zich hierdoor niet op hun gemak
Hebben meer moeite en meer tijd nodig om indrukken te verwerken
Hebben een diep en rijk innerlijk leven; dromen, fantaseren en overwegen veel
Voelen stemmingen en sferen goed aan
Worden meer dan gemiddeld geroerd door natuur, kunst en muziek
Eigen emoties en emoties van anderen worden intenser ervaren
Hebben moeite met planning en het verkrijgen van structuur
Kunnen verlegen overkomen maar zijn dat veelal niet
Zijn vaak plichtsgetrouw en perfectionistisch
Functioneren minder goed als ze geobserveerd of geëvalueerd worden
Zijn vaak zorgzaam en anticiperend op behoeften van anderen; moeite om grenzen aan te geven
Hebben relatief meer en sneller last van stress, spanning en fysieke klachten zoals hoofdpijn, allergieën, maag/darmklachten, chronische vermoeidheid etc.
Lopen groter risico op stemmingswisselingen, depressiviteit, angsten en verslavingen
quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 10:25 schreef L3IPO het volgende:
Klinkt eerder als een lijstje met karaktereigenschappen waar mensen graag een labeltje op willen plakken...
De enige keer dat ik HSP er bij haal, is bij een niet noodzakelijk ziekenhuis bezoek. Als een vriend bijv. zijn been heeft gebroken en er 3 dagen later uitkomt. Dan ga ik wel op ziekenbezoek als hij weer thuis is. Voor de rest nietquote:Op dinsdag 25 oktober 2011 15:51 schreef RenRen- het volgende:
[..]
Ik vind het prima als iemand vindt dat hij HSP heeft/is, whatever. Maar ik heb vooral een hekel aan mensen die het bij ALLES als excuus gebruiken. Ja nee ik kan niet (..) want ik heb HSP. En zo gaat dat eigenlijk bij iedereen met HSP die ik ken.
Goedzo. Als er iets is wat ik geleerd heb is dat het wel. Je kunt HSP voor allerlei positieve dingen gebruiken i.p.v. te roepen dat je er o zo veel last van hebt. En als je ergens moeite mee hebt daardoor dan zeg je dan maar je hoeft er niet meteen je label voor te gebruiken.quote:
Want je bent bang voor ziekenhuizen?quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 15:54 schreef stbabylon het volgende:
[..]
De enige keer dat ik HSP er bij haal, is bij een niet noodzakelijk ziekenhuis bezoek. Als een vriend bijv. zijn been heeft gebroken en er 3 dagen later uitkomt. Dan ga ik wel op ziekenbezoek als hij weer thuis is. Voor de rest niet
dit volg ik echt niet.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 15:54 schreef stbabylon het volgende:
[..]
De enige keer dat ik HSP er bij haal, is bij een niet noodzakelijk ziekenhuis bezoek. Als een vriend bijv. zijn been heeft gebroken en er 3 dagen later uitkomt. Dan ga ik wel op ziekenbezoek als hij weer thuis is. Voor de rest niet
Ik heb moeite om hele zware emoties buiten de deur te houden. Die neem ik dan over. Als iedereen vrolijk is, is er niks aan de hand, dan word ik mega-vrolijk. Maar in een ziekenhuis of op een begrafenis, hangt er zo'n negatieve/verdrietige sfeer dat ik er ontzettend kut naar buiten kom. Ik kan me daar nauwelijks voor afsluiten.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 15:57 schreef RenRen- het volgende:
[..]
Want je bent bang voor ziekenhuizen?Ik bedoel dit niet trollerig ofzo, ik snap gewoon oprecht niet wat dat met HSP te maken heeft.
Heb ik ook. Maar volgens mij zei ik al dat ik er veel in herkenquote:Op dinsdag 25 oktober 2011 16:00 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Ik heb moeite om hele zware emoties buiten de deur te houden. Die neem ik dan over. Als iedereen vrolijk is, is er niks aan de hand, dan word ik mega-vrolijk. Maar in een ziekenhuis of op een begrafenis, hangt er zo'n negatieve/verdrietige sfeer dat ik er ontzettend kut naar buiten kom. Ik kan me daar nauwelijks voor afsluiten.
Dacht je dat ik vrolijk werd van kankerpatienten ?quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 16:00 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Ik heb moeite om hele zware emoties buiten de deur te houden. Die neem ik dan over. Als iedereen vrolijk is, is er niks aan de hand, dan word ik mega-vrolijk. Maar in een ziekenhuis of op een begrafenis, hangt er zo'n negatieve/verdrietige sfeer dat ik er ontzettend kut naar buiten kom. Ik kan me daar nauwelijks voor afsluiten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |