abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104783158
Waarom een A- label pomp:

 Energiezuinig tot 88 % reductie op jaarenergiekosten
 Jaarverbruik “normale” pomp 520-800kWh, jaarkosten bij
¤ 0,23/kWh = ¤ 119,60 - ¤ 184,-
 Jaarverbruik gelijkwaardige A- label pomp Wilo of
Grundfoss 63- 96 kWh = ¤ 14,49- ¤ 22,08
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  vrijdag 25 november 2011 @ 08:02:44 #127
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_104793086
Nog beter is het om je systeem zo uit te rekenen dat de pomp altijd op zijn minimum stand kan draaien :) Mensen denk soms wel eens dat ze klaar zijn met een A-label pomp en leggen vervolgens iets aan waardoor die pomp alsnog flink gas moet geven.

Ik heb een Wilo pomp en mijn systeem zal het gaan doen met ongeveer 160kWh/jr. Dan ga ik er vanuit dat hij 4000 uur/jaar draait op minimum last. (40W x 4000 uur). Daarbij moet de pomp dan nog absoluut de volle 40W eten die aangegeven staat op standje 1.

Zo'n schakelaar wil ik er nog wel bij hebben :)

Heb je nog een link van waar dat overzichtje van je staat? Ben wel benieuwd waar ze dit op baseren.

[ Bericht 12% gewijzigd door TR08 op 25-11-2011 08:09:37 ]
pi_104838842
quote:
99s.gif Op vrijdag 25 november 2011 08:02 schreef TR08 het volgende:
Nog beter is het om je systeem zo uit te rekenen dat de pomp altijd op zijn minimum stand kan draaien :) Mensen denk soms wel eens dat ze klaar zijn met een A-label pomp en leggen vervolgens iets aan waardoor die pomp alsnog flink gas moet geven.

Ik heb een Wilo pomp en mijn systeem zal het gaan doen met ongeveer 160kWh/jr. Dan ga ik er vanuit dat hij 4000 uur/jaar draait op minimum last. (40W x 4000 uur). Daarbij moet de pomp dan nog absoluut de volle 40W eten die aangegeven staat op standje 1.

Zo'n schakelaar wil ik er nog wel bij hebben :)

Heb je nog een link van waar dat overzichtje van je staat? Ben wel benieuwd waar ze dit op baseren.
Ja als je die mogelijkheid hebt dan moet je dat zeker doen.
Feit blijft wel dat een A pomp variabel kan draaien en zelf zijn punt op zoekt dus het zal altijd goedkoper zijn.

Ik heb dit uit een PP presentatie geknipt over duurzaam vanuit mijn werk.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zaterdag 26 november 2011 @ 21:04:43 #129
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_104855210
Die A-label pomp ga ik me nog eens in verdiepen...te zijner tijd. Iets van een temperatuur- en/of tijd schakelaar interesseert me wel op de korte termijn.

Wat doet zo'n ding precies? Aanschakelen als er aanvoer van warm water is? Uitschakelen als het circuit voldoende warm is?

Verder nog een kleine update: De tuindeuren zijn gemonteerd en daardoor is er ook een nieuw luik. Van daaruit de volgende aktiviteiten gedaan:
-Alle slangen hangen er in.
-De verdeler werd vandaag niet geleverd. De installateur had een type binnen gekregen dat teveel ombouw zou vergen in tegenstelling tot wat hem door de leverancier verteld werd.
-Omdat de verdeler niet geleverd is ben ik me op 2 andere dingen gaan storten:
*Vervangen van de oude isolatie van de verwarmingsbuizen met nieuw spul
*Ik heb vast de buizen geregeld die de verbinding gaan vormen met het vloerverwarmings systeem van de badkamer. Hopelijk vind ik morgen tijd om de kale pijpen op hun plek te krijgen. Dit wordt wel een klus :)

Pics:




To-do op korte termijn:
-Slang bochten fixeren
-Verbinding naar boven leggen
  zaterdag 26 november 2011 @ 21:11:07 #130
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_104855541
Afgelopen week raadde iemand met trouwens nog aan om de kruipruimte in de PUR te laten zetten (dmv spuiten).

Nu is dat vaak een goed plan, maar: Dat ga ik niet doen. Als je het systeem bekijkt dan is er convectie nodig om warmte van de slangen over te dragen naar de vloer. Met gespoten PUR isolatie draai je dat volledig de nek om en werkt de vloerverwarming absoluut niet meer.
  maandag 28 november 2011 @ 21:47:25 #131
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_104943949
Weer een kleine update: De verdeler is binnen :)
Aan de verdeler zitten aansluit stukken voor 28mm pijp en 16mm slang. Tevens 2 doppen zodat er geen water uit de headers loopt, altijd handig :)



Iemand vertelde me nog dat de kraantjes in de regel aan de retourzijde (van de slangen) gemonteerd worden. Er was een verhaal bij met dat aan die kant smoren het water langer in het systeem zou blijven....vond het wat apart. Punt is dat diegene ergens wel gelijk bleek te hebben met de tip, maar alleen vanwege een andere reden :)

Zie daarvoor het volgende plaatje:

Je kijkt hier de uitstroom zijde van het ventiel in.
Als je een afsluiter doorstroomt heeft hij (normaliter) de beste regelkarakteristiek en de hoogste doorlaat als je bij het aanstromen het medium tegen de onderzijde van de kegel laat stromen.

De instroom zijde zit aan de slang zijde van het ventiel, dus daarom is het goed om de ventielen aan de retourzijde van de verdeler te plaatsen.

Als je de kraan andersom doorstroomt neemt de hoeveelheid water die er door gaat af. Daarbij gedraagt hij zich meer als een open-dicht ventiel, m.a.w. bij dichtdraaien merk je heel lang niks en dan is hij ineens (vrijwel) dicht. Kan ook handig zijn, maar niet voor deze toepassing :)

Meestal staan er trouwens pijltjes met de stromings richting op ventielen, maar bij deze was dat niet het geval.
pi_104956910
quote:
99s.gif Op maandag 28 november 2011 21:47 schreef TR08 het volgende:
Iemand vertelde me nog dat de kraantjes in de regel aan de retourzijde (van de slangen) gemonteerd worden. Er was een verhaal bij met dat aan die kant smoren het water langer in het systeem zou blijven....vond het wat apart. Punt is dat diegene ergens wel gelijk bleek te hebben met de tip, maar alleen vanwege een andere reden :)
Volgens mij is dat om de radiatoren waterzijdig in te regelen. D.w.z. alle radiatoren die in bedrijf zijn, de zelfde retourtemperatuur en zo laag mogelijk. Dan werkt de installatie effectief én efficient.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 29 november 2011 @ 09:43:05 #133
308208 Bisamrat
komt wel goed schatje
pi_104957698
Ben heel benieuwd naar het eindresultaat, kan me niet voorstellen dat de vloerverwarming efficiënt werkt als je ze zo aan de vloer vastmaakt. Komt er nog iets van een kap onder de slangen, zodat ze niet gewoon hangen in de kruipruimte? Warme lucht stijgt uiteraard, maar of het zo voldoende de vloer verwarmt ..... (niet het hele topic gelezen trouwens :o)
pi_104957934
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 09:43 schreef Bisamrat het volgende:
Ben heel benieuwd naar het eindresultaat, kan me niet voorstellen dat de vloerverwarming efficiënt werkt als je ze zo aan de vloer vastmaakt. Komt er nog iets van een kap onder de slangen, zodat ze niet gewoon hangen in de kruipruimte? Warme lucht stijgt uiteraard, maar of het zo voldoende de vloer verwarmt ..... (niet het hele topic gelezen trouwens :o)
Er komt isolatie onder. Dat van die geringe warmte-overdracht naar de houten vloer, is wat het hele topic al meespeelt, maar niet echt opgelost wordt....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 29 november 2011 @ 13:26:26 #135
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_104964736
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 09:02 schreef blomke het volgende:

[..]

Volgens mij is dat om de radiatoren waterzijdig in te regelen. D.w.z. alle radiatoren die in bedrijf zijn, de zelfde retourtemperatuur en zo laag mogelijk. Dan werkt de installatie effectief én efficient.
Bedoel je hier "slang groepen" ipv radiatoren?

Voor een kale slang zonder vertakkingen maakt het niet uit of de smoring aan het eind of aan het begin van de slang zit. Dat is eigenlijkhet punt dat ik hier maakte.

Ik weet niet of jij een theorie kent waarom je de stroming door 1kale slang beter in kunt regelen als de kraan links of rechts aan de slang zit maar mocht je die hebben dan ben ik zeer geinteresseerd :)
pi_104965882
Hier haalde ik inderdaad de slangen(groepen) en radiatoren door elkaar :@ . Ik heb helemaal geen ervaring met het inregelen van een vloerverwarmingsinstallatie, maar ik kan me voorstellen dat je een groep met weinig slanglengte (= VO) sterker smoort dan een groep met veel slanglengte. Of je dt aan het begin of eind doet, maakt een bal uit. Bij radiatoren bestaan er ook thermostaatkranen met voorinstelling; daarmee kan je het debiet instellen als de thermostaatkraan helemaal vragend staat.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 29 november 2011 @ 19:22:53 #137
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_104978582
Vandaag geen klus update...maar wel interessant nieuws. Ik kan van de zaak waarschijnlijk een ultrasone flowmeter mee krijgen :)

Waarom is dit leuk: Met de flowmeter kan ik water flow door de verbindings pijpen meten die tussen de pomp boven en de verdeler beneden zitten. Met de flow en de heen- en retour temperatuur heb ik een behoorlijk nauwkeurige schatting van het afgegeven vermogen :)

Er zijn nog wat mitsen en maren, de grootste vraag gaat zijn of de flowmeter (gemaakt voor ketel voedingwater leidingen) de snelheden in een 28mm pijp gaat meten.

Maar goed: Mocht het gaan werken dan zou dat top zijn :)
pi_104978748
Leuk jôh! Maar hoe zat het ook al weer met verstoringen zoals bochten en andere appendages, die wervels veroorzaken?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 29 november 2011 @ 19:28:20 #139
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_104978863
5 rechte diameters na de laatste verstoring is de meting nauwkeurig.

Tenminste...dat staat in de handleiding van de vorige US flowmeter die ik gebruikte. Meetfout circa 1% van het meetbereik van de gebruikte klemmen.

En die plek vind ik geheid.
pi_104979004
10 hydraulische diameters deden wij bij koelwaterleidingen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 29 november 2011 @ 19:31:50 #141
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_104979070
Tsja...andere meter...andere specs...andere handleiding. Maar ook die tien x dia haal ik makkelijk. Max gaat ongeveer 100 dia's zijn.
  donderdag 29 december 2011 @ 16:12:18 #142
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_106169259
Even een kleine update: De vloer verwarming is zojuist in gebruik genomen :)

Isolatie onder de vloer moet nog aangebracht. Inmiddels een paar uur op alleen vloer verwarming gedraaid met het volgende resultaat:
-Kruipruimte wordt lekker warm (hier komt straks met de isolatie uiteraard een eind aan)
-Vloer wordt niet echt warm maar de kou is er duidelijk af
-De vloerverwarming alleen is in staat de kamer naar 18.5C te brengen bij (nu) circa 6C buiten temperatuur.

Kortom: Conform de voorspelling niet voldoende vermogen om de kamer helemaal heet te stoken, wel om het redelijk warm te krijgen. Ook is "de kou uit de vloer" maw het comfort effect is meteen merkbaar.

Binnenkort hopelijk pics, we zijn nu nog knetterhard aan het klussen, morgen komt de stuckadoor :)
pi_106172535
Wat is de watertemperatuur?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 29 december 2011 @ 18:41:28 #144
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_106175142
35C op moment van testen. Had het even terug geschroefd :)
  donderdag 29 december 2011 @ 21:28:52 #145
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_106182291
Goed...wat plaatjes die ik beloofd had :)

De intakking op de vloerverwarmings verdeler van de badkamer.


Alle slangen in de verdeler:


Paar pics van de slangen groepen door de kruip ruimte:
Deze:

Deze:

En deze:


Volgende akties:
-Slangen nog iets verder fatsoeneren
-Isoleren leidingen van boven richting vloerverwarming woonkamer (ivm temp in meterkast o.a.)
-Her en der wat eerste isolatie aanbrengen tbv voorbereiding elektra
-Leidingen voor elektra aanleggen
-Isolatie afmaken

Maar goed, zoals eerder gezegd: Eerst de stuckadoor morgen erin en dan het schilderen voorbereiden. Als dat op rolletjes loopt gaan we hier mee verder :)
pi_106189092
quote:
99s.gif Op donderdag 29 december 2011 18:41 schreef TR08 het volgende:
35C op moment van testen. Had het even terug geschroefd :)
35 graden is zelfs aan de wat warme kant nu, 30 zou voldoende moeten zijn.
Gezien de afstand van de leidingen onderling, de aanvoertemperatuur, de bereikte ruimtetemperatuur en de huidige buitentemperatuur valt het me nu nog tegen moet ik zeggen.
Ben reuze benieuwd wat de isolatie hier nog aan gaat veranderen.
pi_106200146
Goede vorderingen, ik ben benieuwd wat de resultaten zijn als alles klaar en geïsoleerd is.
Gezien jouw kundigheid in berekeningen kun je vast wel een berekening maken wat je aan m3 gas moet verstoken om de kamer op 20 graden te krijgen :)

Die verdeler van je badkamer komt trouwens bij ons vandaan, dat is ons private label :D
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  vrijdag 30 december 2011 @ 20:35:51 #148
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_106218412
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 23:55 schreef klipper het volgende:

[..]

35 graden is zelfs aan de wat warme kant nu, 30 zou voldoende moeten zijn.
Tsja...misschien wel. Voor het acclimatiseren van de vloer is 30 nu even iets beter. Maar de vloer die er nu ligt gaat er toch zo uit.

De nieuwe vloer gaat er over een week of 2 in. Nu 1 week stuckwerk laten drogen, dan een week de nieuwe vloer laten acclimatiseren en dan -op zijn vroegst- beginnen met de nieuwe vloer. Ik zie dat nog wel een week of wat extra duren trouwens.

Voor het benodigd vermogen om de hele kamer warm te houden is 35C trouwens niet "genoeg". Weet niet of je dat bedoelde.
quote:
Gezien de afstand van de leidingen onderling, de aanvoertemperatuur, de bereikte ruimtetemperatuur en de huidige buitentemperatuur valt het me nu nog tegen moet ik zeggen.
Ben reuze benieuwd wat de isolatie hier nog aan gaat veranderen.
Mij valt het niet tegen. Het model gaf al aan dat er met 40C water temp tegen de 40W/m2 afgegeven kan gaan worden naar boven. De isolatie naar onder verandert daar niet zo veel aan, je zult met name zien dat de water temperatuur in de retour iets gaat stijgen.

De temperatuur is nu 35C geweest waarmee het nuttig vermogen naar circa 30W/m2 gezakt is. In een jaren 30 huis met -nu nog- de nodige kieren in onder andere de vloer...mag je met dit eerste resultaat best blij zijn.
quote:
2s.gif Op vrijdag 30 december 2011 12:47 schreef junkiexp het volgende:
Goede vorderingen, ik ben benieuwd wat de resultaten zijn als alles klaar en geïsoleerd is.
Gezien jouw kundigheid in berekeningen kun je vast wel een berekening maken wat je aan m3 gas moet verstoken om de kamer op 20 graden te krijgen :)
Uhm ja dat kan. Maar dan moet je wel even wat randvoorwaarden gaan dicteren. Bij welke temperatuur begin je, zit er veel vocht in de muren, waait het hard, hoe koud is het buiten, hoeveel water zit er in je verwarmings systeem...allemaal dingen die mee tellen. Maar als je alles weet kan het wel. Het hangt er een beetje vanaf hoe nauwkeurig je het wilt weten :)

Als je de randvoorwaarden enigszins in beeld hebt is het sommetje heel simpel.
quote:
Die verdeler van je badkamer komt trouwens bij ons vandaan, dat is ons private label :D
Wie is "ons" ? :)

[ Bericht 1% gewijzigd door TR08 op 31-12-2011 12:21:16 ]
pi_106894747
Ha TR, hoe werkt het nu het wat kouder is buiten?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  dinsdag 17 januari 2012 @ 08:28:03 #150
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_106901211
Ja...op zich ok :) Maar de radiatoren staan er ook nog. De kou is lekker uit de vloer maar we hebben nu ook maar de "halve" vloer erin. De oude parket vloer is eruit en we zijn nu aan het schilderen. De nieuwe eiken vloer moet nog gelegd gaan worden als het schilderwerk af is :)

Maar hoe het ook zij: De kou is uit de vloer en op 1 plekje waar geen buizen konden is de vloer duidelijk kouder dan er omheen. Voor zo ver "werkt" het systeem dus.

We hebben er duidelijk meer comfort van en er komt ook duidelijk warmte af. Ook voelt de kamer bij koudere temperaturen (16/17/18) warmer aan dan vroeger.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')