Westers is een smaak, mode, manier van doen, taal, etc. Oftewel, het heeft alles van doen met de 'aankleding' van iemand. Je kan hindoe, moslim, joods, afrikaan, japanner zijn én westers tegelijkertijd. Dat heeft helemaal niets te maken of je zelfstandig kan denken of niet.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 15:10 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Alles is er mis mee. Dit zou dan simpelweg betekenen dat je niet instaat bent om onafhankelijk voor jezelf na te denken. Dit is juist waarop gelovigen afgerekend worden, terwijl iedereen blijkbaar volgens jou niet onafhankelijk van anderen kan nadenken.
Dit een drogredennatie. Je gaat ervan uit dat het wetenschappelijk bewijs de enige vorm van bewijzen is. Je gaat daarnaast ervan uit dat de wetenschap niet overeind staat vanwege juist het vertrouwen in de methodiek.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 16:11 schreef NDAsilenced het volgende:
[..]
Westers is een smaak, mode, manier van doen, taal, etc. Oftewel, het heeft alles van doen met de 'aankleding' van iemand. Je kan hindoe, moslim, joods, afrikaan, japanner zijn én westers tegelijkertijd. Dat heeft helemaal niets te maken of je zelfstandig kan denken of niet.
Waar het hier om gaat is het vermogen en de bereidwilligheid om te twijfelen om zaken van objectieve aard. Als je van mening bent dat de islamitische manier de juiste manier is is dat niet omdat je daar wetenschappelijk bewijs voor hebt maar omdat je vertrouwen hebt in het woord van God. Bestaat God niet, is er ook geen Woord' en valt de basis voor vertrouwen weg.
Welke andere reden kan je dan nog hebben om een hoofddoek te dragen, om jezelf te verbieden te trouwen met een ongelovige, etc etc?
quote:Op woensdag 26 oktober 2011 17:03 schreef Strani het volgende:
Ik denk dat TS van zichzelf ook niet meer het internet op mag..zal ook wel ergens in de Quran staan, dat internet slecht is voor vrouwen.
Ik doe normaal, het is toch opvallend dat ze sinds die dag niet meer is teruggekomen en het zou niet voor het eerst zijn dat mensen allemaal regeltjes bedenken die niet eens in het door hun gevolgde heilige boek staan.quote:
Dankzij de wetenschap hebben we meer kennis dan ooit te voren en die kennis groeit dagelijks. Zo weten we meer dan ooit over de werking van het universum, de ontwikkeling van het leven en blijven we dramatisch grote stappen qua technologie in diverse gebieden maken etc. waar ook jij dagelijks van profiteert.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 17:13 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Dit een drogredennatie. Je gaat ervan uit dat het wetenschappelijk bewijs de enige vorm van bewijzen is. Je gaat daarnaast ervan uit dat de wetenschap niet overeind staat vanwege juist het vertrouwen in de methodiek.
Oftewel ik kan je redenering aanpassen zodat:
Als je van mening bent dat de wetenschap de juiste manier is, is dat niet omdat je daar wetenschappelijk bewijs voor hebt. Maar omdat je vertrouwen hebt in de methodiek. Is de methode fout, is er ook geen kenniswerving vanuit waarneming en valt de basis voor vertrouwen weg.
Nee, ze is bang dat ze luizen van jou krijgt.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 16:12 schreef darpios het volgende:
Hoofddoek? Bang dat er zand uit de zandbak in je haar komt?
Dat ook academici gelovig zijn, klopt. (Zij het in mindere mate.)quote:Op woensdag 26 oktober 2011 17:41 schreef deVerdeler het volgende:
Terrystone... Zoek even uit waarom studenten na afstuderen lange zwarte gewaden en zwarte hoedjes dragen. Waar komt dit vandaan?
Zoek even uit waar de eerste universiteit gevestigd is. Zoek even uit wie de eerste sociologen, economen etc waren. Zoek even uit waar Columbus zijn informatie vandaan haalde.
De Islaam heeft qua wetenschap veel voor Europa betekent. Geloof en wetenschap kunnen gewoon hand in hand.
Nee, dat doe ik niet. Welke vorm van bewijs is er nog meer?quote:Op woensdag 26 oktober 2011 17:13 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Dit een drogredennatie. Je gaat ervan uit dat het wetenschappelijk bewijs de enige vorm van bewijzen is. Je gaat daarnaast ervan uit dat de wetenschap niet overeind staat vanwege juist het vertrouwen in de methodiek.
Ik ben mij zeer bewust van de grenzen van de wetenschap. Maar wetenschap is wel de meest fundamentele benadering van kenniswerving.quote:Oftewel ik kan je redenering aanpassen zodat:
Als je van mening bent dat de wetenschap de juiste manier is, is dat niet omdat je daar wetenschappelijk bewijs voor hebt. Maar omdat je vertrouwen hebt in de methodiek. Is de methode fout, is er ook geen kenniswerving vanuit waarneming en valt de basis voor vertrouwen weg.
Ik denk dat de post van Molurus goed uitlegt (wellicht nog beter dan ik het kan) wat er mankeert aan die statements. Daarnaast wil ik erbij vermelden dat het toch nogal treurig is dat je eeuwen terug moet kijken om de positieve punten mbt islam en wetenschap te vinden, hoe kan dit dan als deze zo uitstekend samen gaan?quote:Op woensdag 26 oktober 2011 17:41 schreef deVerdeler het volgende:
Terrystone... Zoek even uit waarom studenten na afstuderen lange zwarte gewaden en zwarte hoedjes dragen. Waar komt dit vandaan?
Zoek even uit waar de eerste universiteit gevestigd is. Zoek even uit wie de eerste sociologen, economen etc waren. Zoek even uit waar Columbus zijn informatie vandaan haalde.
De Islaam heeft qua wetenschap veel voor Europa betekent. Geloof en wetenschap kunnen gewoon hand in hand.
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Ancient_Greek_sciencequote:Op woensdag 26 oktober 2011 17:41 schreef deVerdeler het volgende:
De Islaam heeft qua wetenschap veel voor Europa betekent.
De twee kunnen niet verder uit elkaar staan.quote:Geloof en wetenschap kunnen gewoon hand in hand.[/i]
Geloof is toch per definitie niet te bewijzen? Dan is het dus geen geloof meer..?quote:Op woensdag 26 oktober 2011 18:05 schreef NDAsilenced het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Ancient_Greek_science
[..]
De twee kunnen niet verder uit elkaar staan.
Welke methode hanteer je wanneer wetenschap een bewering vanuit het geloof weerlegt?
tuurlijk is geloof te bewijzen. Geloof dat het gaat regen met Metereologische data etc.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 18:14 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Geloof is toch per definitie niet te bewijzen? Dan is het dus geen geloof meer..?
?.. dan is het geen geloof meer.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 18:17 schreef NDAsilenced het volgende:
[..]
tuurlijk is geloof te bewijzen. Geloof dat het gaat regen met Metereologische data etc.
En toen kwamen de moslimfundamentalisten en vernietigden al de kennis en wetenschappen en was het terug van af. Averroes o.a.,wou de griekse filosofie en wetenschappen herstellen, maar moest zijn werk noodgedwongen buiten Spanje smokkelen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Averroesquote:Op woensdag 26 oktober 2011 17:41 schreef deVerdeler het volgende:
Sluit hier perfect aan bij mijn post. ( had uw post nog niet gelezen als ik dit reeds had geschreven )quote:Dat de Islam in de 8e tot 11e eeuw veel heeft betekend voor de wetenschap kwam vooral doordat die cultuur in die tijd heel tolerant stond tegenover intellectuelen en andersdenkenden. Dat is in de 11e eeuw resoluut omgeslagen dankzij ene Al-Ghazali, en de Islam is daar sindsdien nooit van hersteld.
Nah, ik denk dat de invasie door de Mongolen een grotere invloed heeft gehad dan Al-Ghazali. Het zou wel vreemd zijn dat één auteur/geleerde zoveel invloed heeft gehadquote:Op woensdag 26 oktober 2011 17:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat de Islam in de 8e tot 11e eeuw veel heeft betekend voor de wetenschap kwam vooral doordat die cultuur in die tijd heel tolerant stond tegenover intellectuelen en andersdenkenden. Dat is in de 11e eeuw resoluut omgeslagen dankzij ene Al-Ghazali, en de Islam is daar sindsdien nooit van hersteld.
Ik viel wetenschap ook niet aan. Ik viel jouw redenatie aan.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 18:00 schreef NDAsilenced het volgende:
[..]
Nee, dat doe ik niet. Welke vorm van bewijs is er nog meer?
[..]
Ik ben mij zeer bewust van de grenzen van de wetenschap. Maar wetenschap is wel de meest fundamentele benadering van kenniswerving.
Voor alles wat je doet en beweert kunnen altijd de overtreffende vragen gesteld worden
Maar is het logisch? Is er bewijs voor? Is het de meest simpele verklaring?
'
Jouw 'tegenwerping" is een hele oude en armoedige filosofische gedachte, technisch juist maar niet iets waarmee wetenschap aan kracht verliest.
En hoe zit het dan met Averroes ? De Mongolen zijn bij mijn weten nooit in Spanje geweest...quote:Op woensdag 26 oktober 2011 21:21 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Nah, ik denk dat de invasie door de Mongolen een grotere invloed heeft gehad dan Al-Ghazali. Het zou wel vreemd zijn dat één auteur/geleerde zoveel invloed heeft gehad.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |