Verjaardagen horen er wel een beetje bij ja; bij ons valt alles een beetje in één seizoen. Voordeel is voor mij dan wel weer dat vanaf eind januari het weer ieder voor zich is, en de overheid voor ons allenquote:Op zaterdag 22 oktober 2011 12:54 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dat is een hele stap hoor, die je doet. ik blijf dat knap vinden.
Het is zelfs voor een NT-er al heel knap dat iemand alleen reist.Zeker als zo'n reis toch al niet naast de deur is...
![]()
Tja, verjaardagen. Je kan er niet altijd omheen. Je moet er altijd alleen heen. Naar je eigen direct familie is dat allemaal niet zo lastig hoor. Nooit druk en zo. Dat scheelt. Bij drukke verjaardagen vind ik het ook lastig om een gesprek te volgen als iedereen door elkaar heen praat. Teveel aan prikkels, en wij hebben wat lastiger met het filteren in gesprekken.
Bij alleen reizen hoef je toch juist minder rekening te houden met de wensen van anderen, en hoef je je minder aan te passen aan de groepsdynamiek? Ik vind met familie of vrienden op vakantie zijn vaak erg vervelend hoor, dan moet ik me soms echt een dag even afzonderen om er nog een klein beetje van te kunnen genieten.quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 13:32 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Verjaardagen horen er wel een beetje bij ja; bij ons valt alles een beetje in één seizoen. Voordeel is voor mij dan wel weer dat vanaf eind januari het weer ieder voor zich is, en de overheid voor ons allen
NT-ers doen het best vaak (rugzaktoerisme), toch is ook dat maar een bepaalde groep. Sommigen gaan best ver met dat intermenselijke, een kennis zei een keer tegen een vakantieganger die alleen op fietsvakantie ging: ik ben benieuwd wie je allemaal gaat ontmoeten.
Ik kom toch echt voor de vakantiebestemming, anders kan ik net zo goed in NL blijven. Het is de kunst een geschikte bestemming te vinden, daar heb ik over nagedacht. Het spreekwoord ‘het geluk is met de dommen’ is wel weer heel treffend, want die denken veel minder na.
Als je op vakantie zou kunnen, heb je dan een beeld waar je graag heen wilt?
Dat klopt natuurlijk, niemand die je verplicht een gesprek te hebben. Maar een beetje integreren en contact hebben vind ik ook zijn voordelen hebben. Alleen naar Parijs vond ik wel ietwat eenzaam. Je moet er ook mee kunnen leven dat je vaak een minder goede hotelkamer krijgt als je alleen reist.quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 13:36 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Bij alleen reizen hoef je toch juist minder rekening te houden met de wensen van anderen, en hoef je je minder aan te passen aan de groepsdynamiek? Ik vind met familie of vrienden op vakantie zijn vaak erg vervelend hoor, dan moet ik me soms echt een dag even afzonderen om er nog een klein beetje van te kunnen genieten.
Toen ik alleen naar Antwerpen ging, kon ik mijn eigen kamer kiezen aan welke kant ik wilde zitten. Ik had een éénpersoonskamer gereserveerd, maar kreeg een tweepersoonskamer zonder bijbetaling.quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 13:47 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Dat klopt natuurlijk, niemand die je verplicht een gesprek te hebben. Maar een beetje integreren en contact hebben vind ik ook zijn voordelen hebben. Alleen naar Parijs vond ik wel ietwat eenzaam. Je moet er ook mee kunnen leven dat je vaak een minder goede hotelkamer krijgt als je alleen reist.
Het afzonderen is heel normaal voor ons, wat dat betreft ben ik ook echt een tistje.
Ik ben ook overgevoelig voor licht en loop vaak met bijna dichtgeknepen ogen buiten omdat het zo zeer doet of naar de stoep kijkend wat ook pijn doet als het zonlicht daarop reflecteerd. En achtergrondgeluiden niet kunnen wegfilteren is inderdaad ook een kenmerk van autisme. Ik heb bijvoorbeeld ook last van bepaalde kledingstukken dat deze niet lekker zitten of vreemd aanvoelen op de huid.quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 13:51 schreef Lokasenna het volgende:
Hebben jullie trouwens veel last van zintuiglijke indrukken die afwijken van de norm?
Op mijn vorige account heb ik een paar keer klaagzangen gepost over dat er wel iets mis moest zijn met mijn zintuigen, omdat ik altijd veel last heb van fel licht, waardoor ik niet graag buiten ben, en dat ik mensen niet kan verstaan doordat achtergrondlawaai overheerst over de stemmen van mensen, wat wel eens voor vervelende situaties zorgt op mijn werk.
Ze hebben me er toen op gewezen dat dit kon duiden op autisme.
In hoeverre hebben jullie hier last van?
Met kledingstukken is ook wel herkenbaar ja, ik draag sowieso niets waar nylon of polyester in zit, en ik zorg ervoor dat de mouwen altijd even lang zijn, dan draag ik in de zomer korte t-shirts en van 1 november tot 31 maart lange. Is altijd wel even een weekje wennen.quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 14:01 schreef DanOam het volgende:
[..]
Ik ben ook overgevoelig voor licht en loop vaak met bijna dichtgeknepen ogen buiten omdat het zo zeer doet of naar de stoep kijkend wat ook pijn doet als het zonlicht daarop reflecteerd. En achtergrondgeluiden niet kunnen wegfilteren is inderdaad ook een kenmerk van autisme. Ik heb bijvoorbeeld ook last van bepaalde kledingstukken dat deze niet lekker zitten of vreemd aanvoelen op de huid.
Je hebt gelijk dat je voor de vakantiebestemming gaat.quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 13:32 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Verjaardagen horen er wel een beetje bij ja; bij ons valt alles een beetje in één seizoen. Voordeel is voor mij dan wel weer dat vanaf eind januari het weer ieder voor zich is, en de overheid voor ons allen
NT-ers doen het best vaak (rugzaktoerisme), toch is ook dat maar een bepaalde groep. Sommigen gaan best ver met dat intermenselijke, een kennis zei een keer tegen een vakantieganger die alleen op fietsvakantie ging: ik ben benieuwd wie je allemaal gaat ontmoeten.
Ik kom toch echt voor de vakantiebestemming, anders kan ik net zo goed in NL blijven. Het is de kunst een geschikte bestemming te vinden, daar heb ik over nagedacht. Het spreekwoord ‘het geluk is met de dommen’ is wel weer heel treffend, want die denken veel minder na.
Als je op vakantie zou kunnen, heb je dan een beeld waar je graag heen wilt?
Dat klinkt wel als veel structuur, die vaste perioden. Houd je die data ook echt aan?quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 14:05 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Met kledingstukken is ook wel herkenbaar ja, ik draag sowieso niets waar nylon of polyester in zit, en ik zorg ervoor dat de mouwen altijd even lang zijn, dan draag ik in de zomer korte t-shirts en van 1 november tot 31 maart lange. Is altijd wel even een weekje wennen.
Nou ja, als je geen grenzen stelt voor dat soort dingen komen ze er niet van, tenminste bij mij, en dan blijf ik de hele winter in een zomershirt lopen terwijl ik verkleum van de kouquote:Op zaterdag 22 oktober 2011 23:25 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Dat klinkt wel als veel structuur, die vaste perioden. Houd je die data ook echt aan?
Ik (man) heb ook wel een paar aparte kledinggewoonten. In vrije tijd en op vakantie draag ik best veel vrouwelijke shirtjes. De mouwtjes zijn korter en de hals iets ruimer. Heb ook een paar broekjes damesmodel. Sommige zijn best kort, voor de zomer dus. Beide voelen zo prettig op de huid.
Ik merk wel dat ik achtergrondgeluid moeilijk kan filteren. Als de muziek hard aan staat of een hele groep kletsende mensen om me heen zit kan ik nauwelijks meer een gesprek voeren omdat ik de ander gewoon niet meer versta door de herrie heen.quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 13:51 schreef Lokasenna het volgende:
Hebben jullie trouwens veel last van zintuiglijke indrukken die afwijken van de norm?
Op mijn vorige account heb ik een paar keer klaagzangen gepost over dat er wel iets mis moest zijn met mijn zintuigen, omdat ik altijd veel last heb van fel licht, waardoor ik niet graag buiten ben, en dat ik mensen niet kan verstaan doordat achtergrondlawaai overheerst over de stemmen van mensen, wat wel eens voor vervelende situaties zorgt op mijn werk.
Ze hebben me er toen op gewezen dat dit kon duiden op autisme.
In hoeverre hebben jullie hier last van?
Omg ik had exact hetzelfdequote:Op zondag 23 oktober 2011 10:52 schreef DanOam het volgende:
was ik gefascineerd door het centrifugeren van een wasmachine en kon ik daar uren lang naar kijken, moest toch even lachen toen mijn ouders dat bij het UWV vertelden omdat ik daar niks van wist.
Een collega van mij reisde alleen, ik ga binnenkort eens poolshoogte nemen. Dan weet ik hoe mensen zonder Asperger het zo ongeveer doen. Zo zeer slecht is het ook weer niet, dat ik over alles aan het piekeren ben. Anders had ik waarschijnlijk ook niet kunnen werken.quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 23:08 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Je hebt gelijk dat je voor de vakantiebestemming gaat.
Geluk is met de dommen. Misschien vertrouwen ze meer op hun intuïtie. Jij bent echt een ratio mens, jij zit best wel sterk in je hoofdIk denk dat jij over alles veel dubt en piekert ...
Ik weet eigenlijk niet wat mooie vakantie bestemmingen zijn, want ik ga nooit
Dus ik kan je niet echt wat noemen
Ik deed vroeger mijn speelgoedautootjes in een poppenwagen en ging daar buiten mee wandelen.quote:Op zondag 23 oktober 2011 10:52 schreef DanOam het volgende:
Vroeger bonkte ik mijn hoofd tegen de muur en was ik gefascineerd door het centrifugeren van een wasmachine en kon ik daar uren lang naar kijken, moest toch even lachen toen mijn ouders dat bij het UWV vertelden omdat ik daar niks van wist.
En wat deed je met je poppen?quote:Op zondag 23 oktober 2011 13:42 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Ik deed vroeger mijn speelgoedautootjes in een poppenwagen en ging daar buiten mee wandelen.
Herkenbaar.quote:Op zondag 23 oktober 2011 13:19 schreef Sushimonster het volgende:
Ik hou ook niet van raar licht. Bijvoorbeeld in een sporthal (veel lampen aan het plafond) of in een restaurant (drie lampjes boven de tafel)... Dan zie ik gewoon niet meer waar ik moet kijken. Ik heb ook nog een bril dus dat weerspiegelt aan alle kanten. Ik hou ook niet van felle zon in de zomer, als mijn moeder drie zonnestralen ziet ligt ze buiten te bakken, maar ik zit dan het liefst binnen.
Maar als je dit vertelt aan mensen dan blijken veel meer mensen daar last van te hebben. Ook de niet-autisten. (Al zijn mijn vriendinnen allemaal wel een beetje richting autistisch, ze zijn het niet, maar ze hebben ook rare interesses en zijn vaak snel overprikkeld. Daarom zijn het mijn vriendenquote:Op zondag 23 oktober 2011 13:41 schreef Riddler86 het volgende:
Ik merk ook dat als ik moe ben en honger heb, dat ik dan sneller geïrriteerd ben en meer kortaf reageer. Op zulke momenten kijken mensen me echt aan van: "Maar gister was je nog zo aardig?!"
Alleen bij ons(autisten) valt het blijkbaar meer op dan bij niet autistenquote:Op zondag 23 oktober 2011 13:48 schreef Sushimonster het volgende:
[..]
Maar als je dit vertelt aan mensen dan blijken veel meer mensen daar last van te hebben. Ook de niet-autisten. (Al zijn mijn vriendinnen allemaal wel een beetje richting autistisch, ze zijn het niet, maar ze hebben ook rare interesses en zijn vaak snel overprikkeld. Daarom zijn het mijn vrienden)
Die kunnen het misschien wat langer uithouden, aardig blijven enz. Nu kan ik dat ook wel als ik weet dat de redding nabij isquote:Op zondag 23 oktober 2011 13:50 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Alleen bij ons(autisten) valt het blijkbaar meer op dan bij niet autisten
Tomboy dusquote:
Ik ben alleen 's morgens voor de koffie een beetje chago op mijn werk. Vooral naar een collega toe. Maar dat is vooral om hem op de kast te jagenquote:Op zondag 23 oktober 2011 13:55 schreef Sushimonster het volgende:
[..]
Die kunnen het misschien wat langer uithouden, aardig blijven enz. Nu kan ik dat ook wel als ik weet dat de redding nabij isMaar weet je wat het ook is denk ik? Je moet jezelf serieus nemen en het jezelf gunnen dat je rekening met jezelf houdt. Dus als jij honger hebt, dan zeg je, sorry, ik moet even eten anders voel ik me naar. En dan pak je een liga uit je tas of haal je iets, zodat het beter met je gaat. Of je zegt, op weg naar de kantine: Ik moet eerst even eten, dan word ik weer vrolijk.
Da's heel normaal, en daar maak je het jezelf wel een stuk makkelijker mee.
Ik denk wel dat veel mensen hier op zo'n hongermoment moeite hebben met kiezen, eigenlijk geen enkel etenswaar voorhanden geschikt vinden en blabla. Dat is iets wat je moet leren en totaal met je verstand moet aanpakken. Íets eten is altijd beter dan niets eten. Zorg dat je een paar alternatieven weet die altijd goed zijn. Kies gewoon iets uit. Nadat je gegeten hebt kun je weer wat helderder denken, en dan kun je nagaan of je genoeg gegeten hebt, nog meer moet eten, weetikveel. (Tenminste, zo was het heel lang voor mij. Dan wist ik niks, en kwam ik met niks uit de winkel. Ik heb nu een soort lijst in mijn hoofd met dingen die altijd goed zijn. Dat helpt enorm.)
Ik herken me wel daarin. Kan ook totaal niet tegen kleding wat kriebelt en ik snap ook niet dat er mensen zijn die daar geen moeite mee hebben. Het moet gewoon goed aanvoelen op de huid.quote:Op zondag 23 oktober 2011 13:50 schreef Sushimonster het volgende:
Ik draag trouwens ook zelden sieraden, hou ook niet van synthetische kleding en als een kledingstuk een label of dingetje heeft wat me irriteert, dan probeer ik het steeds wel aan te trekken, zo van: "Oh, leuke jurk!" en dan een half uur later doe ik wat anders aan, zo van: "Grrr, oh ja, dát was er met die jurk.." Zo hangt er kleding in mijn kast die ik erg mooi vind, maar die ik nooit draag, omdat er altijd wel iets is wat lekkerder zit.
En als mijn haar voor mijn ogen hangt word ik ook gek. Laatst heb ik zelfs speciaal bij de etos van die haarspeldjes gekocht, omdat ik op weg was gegaan zonder.
Dit klinkt allemaal alsof ik niks kan hebben en ik echt heel zeikerig ben, maar de normale mens waar ik mee omga of werk merkt hier helemaal niks van, zo vanzelf gaat het.
Ik heb wel bijna altijd een ketting om, gewoon een koord met hanger eraan, om mijn tics op kwijt te kunnen, heb ik iets om de hele dag aan te lopen trekkenquote:Op zondag 23 oktober 2011 13:50 schreef Sushimonster het volgende:
Ik draag trouwens ook zelden sieraden, hou ook niet van synthetische kleding en als een kledingstuk een label of dingetje heeft wat me irriteert, dan probeer ik het steeds wel aan te trekken, zo van: "Oh, leuke jurk!" en dan een half uur later doe ik wat anders aan, zo van: "Grrr, oh ja, dát was er met die jurk.." Zo hangt er kleding in mijn kast die ik erg mooi vind, maar die ik nooit draag, omdat er altijd wel iets is wat lekkerder zit.
En als mijn haar voor mijn ogen hangt word ik ook gek. Laatst heb ik zelfs speciaal bij de etos van die haarspeldjes gekocht, omdat ik op weg was gegaan zonder.
Dit klinkt allemaal alsof ik niks kan hebben en ik echt heel zeikerig ben, maar de normale mens waar ik mee omga of werk merkt hier helemaal niks van, zo vanzelf gaat het.
Niet echt, want ik hield wel van jurkjes, lakschoentjes en roze. En natuurlijk Ferrari's. Dat was toch wel mijn favoriete automerk.quote:
Oh, nu je het zegt! Ik had ook vroeger heel vaak een ketting om met een plastic strik eraan. Daarmee kon ik inderdaad heerlijk tussen mijn vingers frutten of het kettinkje door het oogje laten glijden en zo... Totdat mijn therapeute het opviel, haha.quote:Op zondag 23 oktober 2011 14:00 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Ik heb wel bijna altijd een ketting om, gewoon een koord met hanger eraan, om mijn tics op kwijt te kunnen, heb ik iets om de hele dag aan te lopen trekken
Anders ga ik dingen doen die veel meer opvallen namelijk.
Heb je nu een beter favoriete automerk dan?quote:Op zondag 23 oktober 2011 14:02 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Niet echt, want ik hield wel van jurkjes, lakschoentjes en roze. En natuurlijk Ferrari's. Dat was toch wel mijn favoriete automerk.
Die van mij is gewoon een zwart koord met een doorsnede van een hertengewei eraanquote:Op zondag 23 oktober 2011 14:02 schreef Sushimonster het volgende:
[..]
Oh, nu je het zegt! Ik had ook vroeger heel vaak een ketting om met een plastic strik eraan. Daarmee kon ik inderdaad heerlijk tussen mijn vingers frutten of het kettinkje door het oogje laten glijden en zo... Totdat mijn therapeute het opviel, haha.
Een ketting kan wel, mits niet te zwaar. Ik heb een hele toffe uilenketting en die draag ik gewoon nooit, veel te zwaar!
Het hoort er wel een beetje bij volgens mij, niet zo zeer tics, maar wel van die dingen die je doet om rustig te worden, zoals in iets knijpen of iets door je vingers laten glijden en zo. Heen en weer wiebelen is ook een goede. Al moet je wel oppassen want in het openbaar lijk je a) gek of b) met iets seksueels bezig te zijn.quote:Op zondag 23 oktober 2011 14:06 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Die van mij is gewoon een zwart koord met een doorsnede van een hertengewei eraan
Ik vind sowieso dat het dragen van zulke dingen bij mij past, en dat ik er pijnlijke tics zoals met mijn nagels over mijn hand krassen mee voorkom is een prettige bijkomstigheid.
Ik weet trouwens niet of dat iets is waar mensen met autisme vaak last van hebben, tics, of dat het ergens anders door komt of gewoon aan mij ligt. Hebben jullie ze ook?
Ach, het is sowieso niet te voorkomen dat ik in het openbaar gek lijk door mijn tics, dus daar maak ik me niet meer zo druk om. Als ik rustig ben valt het wel mee, maar soms gedraag ik me echt hyperactief in het openbaar, ik denk als reactie op de omgeving die eigenlijk te druk voor me is, maar ik weet het ook niet zeker.quote:Op zondag 23 oktober 2011 14:10 schreef Sushimonster het volgende:
[..]
Het hoort er wel een beetje bij volgens mij, niet zo zeer tics, maar wel van die dingen die je doet om rustig te worden, zoals in iets knijpen of iets door je vingers laten glijden en zo. Heen en weer wiebelen is ook een goede. Al moet je wel oppassen want in het openbaar lijk je a) gek of b) met iets seksueels bezig te zijn.
Duiste merken zoals BMW en Audi vind ik erg mooi en stijlvol, maar wel groot. Zo kon ik bij de VW Passat van mijn pa bijna niet bij de pendalen, omdat ik gewoon klein ben. Japanse wagens lijkt mij ook wel wat. Suzuki vind ik niet zo, maar Toyota en Mitsubishi hebben wel prima modellen. Helaas in Nederland geen sedans en dat vind ik toch mooier dan een hachback.quote:Op zondag 23 oktober 2011 14:03 schreef Auti het volgende:
[..]
Heb je nu een beter favoriete automerk dan?
Hoe vaak en wanneer is wel een probleem ja. Maar gelukkig ben ik niet de enige die bijna nooit koffie haalt op mijn werkquote:Op zondag 23 oktober 2011 13:59 schreef Sushimonster het volgende:
Oh, koffie, brrr. Ik had altijd zó'n hekel aan koffie halen, toen ik nog op kantoor werkte! Het kon mijn hele dag verzieken. Ik wilde het gewoon niet doen (want tja, wanneer ga je koffie halen, hoe vaak, wat wil iedereen dan, komen ze weer met moeilijke instructies, dubbel latte met zonder suiker melk weetikveel, jongens, ik wil gewoon thee voor mezelf en rot op), maar ja, dat is asociaal...
Tegenwoordig werk ik gelukkig niet meer in een kantoorsituatie, vraag ik netjes een keer per gast wat ze willen drinken en vervolgens zeg ik dat ze zelf alles mogen pakken. Makkelijk
Ah ok, ja dat vind ik ook mooie auto's. Maar Ferrari was voor mij vroeger echt wel een passie iets en dat is het nog steeds wel, dat gaat niet meer weg.. dat is het Ferrari gevoel ofzo. Echt alles er om heen, van de geschiedenis tot het geluid van die dingen. Een soort kunst ipv auto.quote:Op zondag 23 oktober 2011 14:13 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Duiste merken zoals BMW en Audi vind ik erg mooi en stijlvol, maar wel groot. Zo kon ik bij de VW Passat van mijn pa bijna niet bij de pendalen, omdat ik gewoon klein ben. Japanse wagens lijkt mij ook wel wat. Suzuki vind ik niet zo, maar Toyota en Mitsubishi hebben wel prima modellen. Helaas in Nederland geen sedans en dat vind ik toch mooier dan een hachback.
Ik zit heel vaak aan mijn haar, omdat me dat gewoon rust geeft. Doe ik eigenlijk al sinds ik heel klein ben.quote:Op zondag 23 oktober 2011 14:13 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Ach, het is sowieso niet te voorkomen dat ik in het openbaar gek lijk door mijn tics, dus daar maak ik me niet meer zo druk om. Als ik rustig ben valt het wel mee, maar soms gedraag ik me echt hyperactief in het openbaar, ik denk als reactie op de omgeving die eigenlijk te druk voor me is, maar ik weet het ook niet zeker.
Mijn oom en tante hadden vroeger van die modellen in hun vitrinekast en ik kon daar heel lang naar kijken.quote:Op zondag 23 oktober 2011 14:18 schreef Auti het volgende:
[..]
Ah ok, ja dat vind ik ook mooie auto's. Maar Ferrari was voor mij vroeger echt wel een passie iets en dat is het nog steeds wel, dat gaat niet meer weg.. dat is het Ferrari gevoel ofzo. Echt alles er om heen, van de geschiedenis tot het geluid van die dingen. Een soort kunst ipv auto.
Heldin ben je.quote:Op zondag 23 oktober 2011 14:13 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Duiste merken zoals BMW en Audi vind ik erg mooi en stijlvol, maar wel groot.
Dat is wel tof van de NS. Als kind had ik niet zoveel met treinen, maar op de kunstacademie had ik voor het vak tekenen het onderwerp de VIRM gekozen. Alleen maar VIRM's getekend/geschilderd met verschillende technieken. Ik heb ze nog op de computer staan.quote:Op zondag 23 oktober 2011 14:22 schreef von_Preussen het volgende:
Ik zie dat we het over vroeger hebben, vroeger was ik vrij gefascineerd door treinen en alles wat daarmee te maken had. Toen had ik het gepresteerd om een brief naar de Nederlandse Spoorwegen te schrijven met de vraag of ze een afgedankt treinstel naar mijn huis konden sturen zodat ik er in de tuin mee kon spelen.![]()
Tweede brief ging toen direct naar de directeur van de Nederlandse Spoorwegen, volgens mij dhr. den Besten. Daarin de vraag of ik een keertje bij hem op bezoek mocht komen omdat ik graag z'n baan zou willen overnemen "als ik groot was".
Nog regelmatig hoor ik, ter grote hilariteit van mijn moeder, deze verhalen voorbij komen.![]()
P.s. wat wel leuk was, was dat de NS een keurig antwoord op mijn brieven heeft gemaakt en allemaal NS-goodies meestuurde.
Dat is correct, plus door die interesse ook heel veel kennis over een onderwerp verzamelen.quote:Op zondag 23 oktober 2011 14:26 schreef Lokasenna het volgende:
Ik heb ook allemaal van die extreem tijdrovende interesses, ze veranderen nog wel eens, maar ik heb blijkbaar altijd een tijdrovende interesse nodig. Astronomie, het Krijt, mythologie uit de oudheid, en J.R.R. Tolkien zijn altijd in meer of mindere mate gebleven.
Dat is toch ook een autistisch kenmerk, het hebben van obsessies voor onderwerpen?
Ik heb wel een belachelijke topografische kennis, waardoor ik alle landen met hoofdsteden en oppervlaktes van de wereld zo kan opnoemenquote:Op zondag 23 oktober 2011 14:28 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Dat is correct, plus door die interesse ook heel veel kennis over een onderwerp verzamelen.
Bij mij is het zo erg dat ik aan de uitlaat, grille en navigatieknop kan herkennen wat voor motor er in een BMW zit en uit welk tijdvak hij ongeveer komt.
Als kind was ik helemaal gefascineerd door alles wat met vervoer en transport te maken had, of dat nu auto's, vrachtenwagens, vliegtuigen, treinen waren, ik was er compleet verzot op en had enorm veel literatuur erover.quote:Op zondag 23 oktober 2011 14:28 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Dat is wel tof van de NS. Als kind had ik niet zoveel met treinen, maar op de kunstacademie had ik voor het vak tekenen het onderwerp de VIRM gekozen. Alleen maar VIRM's getekend/geschilderd met verschillende technieken. Ik heb ze nog op de computer staan.
Als jij er plezier in hebt om kennis te verwerven dan is het zeker niet nutteloos, want dan heeft het voor jou nut, namelijk het plezier wat je ervan hebt.quote:Op zondag 23 oktober 2011 14:33 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
En dat is nog maar een fractie van mijn zeer nutteloze en overbodige kennis waar ik me eigenlijk best wel voor schaam
Leuk, ik denk dat je met de VIRM een goede hebt om artistiek uit te beelden, die trein lijkt zich het er meeste voor te lenen. Waarom heb je die eigenlijk gekozen?quote:Op zondag 23 oktober 2011 14:36 schreef Captain_Maximum het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De VIRM is vooral bekend om zijn strakke lijnen en dat vond ik wel interessant om daar iets mee te doen. De Thalys of ICE was ook een optie, maar de VIRM heeft de bekende kleuren geel en blauw, wat veel meer naar voren komt.quote:Op zondag 23 oktober 2011 14:42 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Leuk, ik denk dat je met de VIRM een goede hebt om artistiek uit te beelden, die trein lijkt zich het er meeste voor te lenen. Waarom heb je die eigenlijk gekozen?
Je laatste twee plaatjes doen het (bij mij) niet.
Trainman?quote:Op zondag 23 oktober 2011 16:47 schreef Atmosphere82 het volgende:
Kees Momma, echt een überautist, is ook ook heel erg gek van treinen.
Bij lawaaierige gebeurtenissen staat hij altijd te schreeuwen: 'k*nker, t*ring gotverdegotver
, k*tlawaai!!!' Hilarisch!
Ik heb die docu over hem gezien en ik kreeg zo waar moordneigingen van hemquote:Op zondag 23 oktober 2011 16:52 schreef Atmosphere82 het volgende:
Ja!![]()
Hij heeft ook minstens één boek geschreven, dat is wel goed vind ik!
Ik mag hem wel.
Een werkend linkje zou leuk zijn IMO.quote:Op zondag 23 oktober 2011 17:18 schreef von_Preussen het volgende:
Wat een held, die Kees Momma, hij spreekt zo zuiver.
http://m.youtube.com/watc(...)&v=aV_vCNy5TAE&gl=GB
Klopt, het vakantiethema houdt mij niet bezig. Ik voel er ook niks bij, als iemand zijn vakantie foto's laat zien. Zeker met een gezin vind ik het allemaal erg burgerlijk worden, en dan heb ik eigenlijk al geen zin meer om te kijken.quote:Op zondag 23 oktober 2011 12:41 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Een collega van mij reisde alleen, ik ga binnenkort eens poolshoogte nemen. Dan weet ik hoe mensen zonder Asperger het zo ongeveer doen. Zo zeer slecht is het ook weer niet, dat ik over alles aan het piekeren ben. Anders had ik waarschijnlijk ook niet kunnen werken.
Je kunt niets noemen... blijkt maar weer hoe scheef de verhoudingen liggen, maar kan me voorstellen als je je er niet in verdiept. Heb je er wel behoefte aan, om eens een week, of 15 dagen, weg te gaan?
Heb ik ook met computergames, en ik haat het. Bij mij is het zo erg dat zaken als levels en character builds nog urenlang door m'n hoofd kunnen spoken en m'n concentratie op school/ werk compleet verneukenquote:Op zondag 23 oktober 2011 14:26 schreef Lokasenna het volgende:
Ik heb ook allemaal van die extreem tijdrovende interesses, ze veranderen nog wel eens, maar ik heb blijkbaar altijd een tijdrovende interesse nodig. Astronomie, het Krijt, mythologie uit de oudheid, en J.R.R. Tolkien zijn altijd in meer of mindere mate gebleven.
Dat is toch ook een autistisch kenmerk, het hebben van obsessies voor onderwerpen?
Oh, hmm ik niet!quote:Op zondag 23 oktober 2011 16:57 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ik heb die docu over hem gezien en ik kreeg zo waar moordneigingen van hem
Wat niet weet, wat niet deert. Op een gegeven moment verdwijnen ook verlangens, raakt men gehecht aan de dagelijkse structuur. Vakantie betekent voor een groot deel deze zekerheden opgeven. Voor iemand met Asperger is dat natuurlijk vloeken in de kerk.quote:Op zondag 23 oktober 2011 18:11 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Klopt, het vakantiethema houdt mij niet bezig. Ik voel er ook niks bij, als iemand zijn vakantie foto's laat zien. Zeker met een gezin vind ik het allemaal erg burgerlijk worden, en dan heb ik eigenlijk al geen zin meer om te kijken.![]()
Tja, ik weet gewoon niet beter, dus ik mis het ook niet. Echt raar en lastig voor anderen voor te stellen. Juist iets als een vakantie heeft alles te maken met sociaal doen, moeten doen.
Pfoeh 15 dagen is wel heel lang, ik denk eerder aan een paar dagen. Alleen gaan is wat mij betreft never een optie, want daar vind ik niks aan. En al helemaal niet met een groep waar je niemand van kent, dus dat komt niet in mij op. Met een directe familielid? Tja, ook geen optie, allemaal getrouwd enzo. En met sommigen familieleden zou ik never nooit op pad willen.
Aan de andere kant vrees ik, als ik ooit in het bejaardenhuis kom dat ik al die vakantieherinneringen van iedereen moet aanhoren en zelf niet in te brengen heb. Het idee al
Wat dat betreft doe jij het gewoon erg goed. Ik ben blij voor je hoe goed jij met alles meedraait. Ik vind het mooi hoe jij jezelf kan zijn. Best bijzonder.
Nee, dat laatste lijkt mij niks. Teveel triggers.quote:Op zondag 23 oktober 2011 20:14 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Wat niet weet, wat niet deert. Op een gegeven moment verdwijnen ook verlangens, raakt men gehecht aan de dagelijkse structuur. Vakantie betekent voor een groot deel deze zekerheden opgeven. Voor iemand met Asperger is dat natuurlijk vloeken in de kerk.
Nu past het opgeven van zekerheden voor mij weer prachtig bij mijn geloofsleven.
Het is me inderdaad gelukt om mezelf te zijn, heb het rustig aan gedaan op vakantie. Aan vakantiefoto’s op Facebook heb ik trouwens niet zo’n hoge pet. Het voelt dan bijna als een straf om niet op vakantie te gaan. 15 dagen is vrij lang, toen ik nog geen Asperger had ben ik ooit 22 dagen geweest. Achteraf gezien vergde dit wel veel energie. Ik kreeg nogal last van mijn maag, en dat had niets met het eten te maken maar met veel prikkels
Is een reis voor mensen met autisme niet iets voor jou?
Het kan best triggeren, zeker als je veel herkenning vindt en (misschien) moeilijk punten kan noemen waar je vrijwel geen last van hebt. Trouwens, je hebt wel LinkedIn toch?quote:Op maandag 24 oktober 2011 12:42 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Nee, dat laatste lijkt mij niks. Teveel triggers.![]()
Met facebook doe ik ook niks, ik weet niet wat daar de maat der dingen is. Maar ik zou me niet teveel aantrekken hoor.
Goh, 22 dagen. Dat is erg lang. Wel knap dat je dat volhield. Kennelijk wist je toen niet waarop de klachten waren terug te voeren.
Vind je het prettig dat je je klachten nu allemaal kan duiden? Geef dat je rust?
Hoe laat begint dat en waar is het?quote:Op maandag 24 oktober 2011 13:23 schreef schaal_9 het volgende:
Vrijdag op de soos verwacht ik juist ruim boven het gemiddelde te zitten en dat mag ook weleens een keer
Ik kijk al uit naar het thema Autisme en toekomst.
Ja, ik heb ook Linkedin, maar een poos gelden dat ik daar iets gepost hebt. Misschien moet ik toch maar weer eens gaan kijken.quote:Op maandag 24 oktober 2011 13:23 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Het kan best triggeren, zeker als je veel herkenning vindt en (misschien) moeilijk punten kan noemen waar je vrijwel geen last van hebt. Trouwens, je hebt wel LinkedIn toch?
Weten van je Asperger, het heeft zijn voor- en zijn nadelen waar ik nu niet op kan ingaan: geen Wajong, dus mijn tijd is beperkt.
Daarnet met 7 andere mensen gezeten die sociaal-communicatief veel verder waren. Het was een behoorlijk intensieve sessie: een cursus waarbij we veel moesten brainstormen, en op de invoer van de andere deelnemers moesten inspelen. Moeilijk, maar achteraf wel leerzaam!
Vrijdag op de soos verwacht ik juist ruim boven het gemiddelde te zitten en dat mag ook weleens een keer
Ik kijk al uit naar het thema Autisme en toekomst.
Je zet wel de beuk er inquote:Op maandag 24 oktober 2011 18:40 schreef Ceased2Be het volgende:
Pfff een zekere vorm van masochisme is me niet vreemd. Eerst 4 dagen naar Spiel in Essen (spellenbeurs, VEEL mensen). Met een groep van 12 man.
Vandaag weer direct aan het werk en 9 uur lang intensieve training samen met 25 anderen over procesverbetering binnen het bedrijf...
Ben gesloopt
Ik had eigenlijk vandaag vrij gepland, maar die training was verplicht. het was of een vakantiedag inleveren of niet naar de spellenbeurs toe.quote:Op maandag 24 oktober 2011 19:04 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Je zet wel de beuk er in
Hoe was de spellenbeurs, waren het mensen die je kende in die groep?
Soms helpt het om gewoon dingen te doen, in plaats van erbij na te denken. Was het ondanks je gesloopt bent redelijk te doen?
Enfin, ik kan er nog wat van leren (lees: ik heb nog een lange weg te gaan).
Het is van 19.30 tot 22.00 uur in Rotterdam.quote:Op maandag 24 oktober 2011 15:36 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Hoe laat begint dat en waar is het?
Dat laatste is heel fijn om te horen, die indruk had ik ook wel bij je.quote:Op maandag 24 oktober 2011 20:03 schreef schaal_9 het volgende:
@EchtGaaf: LinkedIn is een redelijk toegankelijk netwerk, ben ermee begonnen toen mijn detachering eindigde en ik een tijdelijke aanstelling kreeg.
Mijn beperking ligt duidelijk op de sociale interactie. Volgens mij is dat bij jou in hoofdlijnen ook wel zo. We voelen elkaar heel goed aan, weten wat werkloosheid is en we analyseren allebei best veel. Het triggerde mij in die zin dat mijn Asperger in deze training heel duidelijk naar voren kwam. Mijn mentor wees me er inderdaad ook dat het ook heel leerzaam is, wat ik ook onderkende. Wil je vooruitkomen in deze wereld, dan moet je bereid zijn te leren.
De soos: het idee, iedereen in de groep heeft Autisme Spectrum Stoornis, dat fascineert me ook wel. Is het een veilige omgeving, daar ben ik benieuwd naar. Het doet me ergens een beetje denken aan een kerk (iedereen gelooft in grote lijnen hetzelfde). Je zou kunnen zeggen dat iedereen in de soos lid is van dezelfde kerkgemeente, en breder: dat iedereen met autisme deel uitmaakt van de Kerk, gesticht door Hans Asperger![]()
De directie waar ik werk, vind ik ook wel een veilige omgeving. En dat terwijl de levensstandaard er opmerkelijk hoog is
Ik ga ook, wie weet tot ziens schaal_9 en Captain_Maximumquote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:07 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Het is van 19.30 tot 22.00 uur in Rotterdam.
Rotterdamse Autisten Soos
Op 27 januari is er ook een interessant thema: Autisme: Hoe doe je mee?
Ik ben er definitief bij, heb aan de gespreksgroep (over de Bijbel) doorgegeven dat ik er niet ben. Dus dan zien we elkaarquote:Op dinsdag 25 oktober 2011 17:07 schreef Vluchtdeur het volgende:
[..]
Ik ga ook, wie weet tot ziens schaal_9 en Captain_Maximum
Ik begrijp je wederom.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 20:47 schreef schaal_9 het volgende:
@EchtGaaf
Hoezo was je een beetje bang dat ik werd herinnerd aan mijn beperking, eigen ervaringen met werkgevers? Het beredenen, alweer een en al herkenning! Dat heb ik dus ook. Voor mij diagnose had ik dat veel minder. Ik ruik alvast een goed voornemen voor 2012
In dat licht gezien is er best veel mogelijk. Het zou zo mooi zijn als jij ook kon meedoen op de arbeidsmarkt!
Bij de schaal 11-12 mensen kan ik qua karakter helaas maar weinig herkenning vinden. Een groot deel begrijpt mijn gevoelens (gedachten?) wel, anders kon er geen goede samenwerking ontstaan. Aanvoelen gaat nog een stap verder. Het leven van degenen die mij ook goed kunnen aanvoelen gaat waarschijnlijk niet over rozen.
Je kent iemand die aan overcompensatie doet. Heeft die persoon ook Autisme Spectrum Stoornis?
Ja heel erg.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 13:56 schreef schaal_9 het volgende:
Hebben jullie ook al zo'n zin in het weekend?
BF3 is vandaag uit.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 13:56 schreef schaal_9 het volgende:
Hebben jullie ook al zo'n zin in het weekend?
De soosquote:
Wie weet. Ik heb geen idee hoe jullie eruit zien.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 17:07 schreef Vluchtdeur het volgende:
[..]
Ik ga ook, wie weet tot ziens schaal_9 en Captain_Maximum
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |