Dan hadden we de criteria voor wat een systeem goed maakt even moeten bespreken. Puur op hoe goed het kapitalisme werkt in China tov het westen, hanteer ik het criterium van het vergaren van kapitaal. Zou je sociale welvaart erbij halen, dan zou ik je niet kunnen vertellen of een land als China of de VS nou beter uit de bus komt. Dan zouden we harde cijfers erbij moeten halen en de criteria moeten kiezen.quote:Op zondag 30 oktober 2011 19:37 schreef problematiQue het volgende:
Ik dacht dat wij het daar impliciet wel over hadden. Het ging over hoe goed een bepaald systeem is, en mijn aanname was, gezien de doelen van Occupy, dat het criterium was zorg voor zwakkeren.
Daar zie ik al heel snel punten waar ik persoonlijk geen waarde van inzie, zoals de kapitaalaccumulatie, het winststreven en het gegeven dat politiek en financiële economie sterk verbonden zijn. Dat is in mijn ogen het bevorderen van hebzucht, egoïsme en corruptie, wat we ten alle tijden en in alle lagen van de samenleving terugzien.quote:Kapitalisme is een politiek-economisch systeem dat is gebaseerd op het bezit van het productiemiddel kapitaal. Het ideaaltype van het kapitalisme heeft vier belangrijke kenmerken. Dit zijn de nadruk op het individu en privé-eigendom, het winststreven of de kapitaalaccumulatie, het marktmechanisme en de ondernemingsgewijze productie.
Kapitalisme draagt bij aan economische groei, maar over de wenselijkheid van de ontwikkeling en verdeling daarvan zijn de meningen verdeeld.
Ahhhhh, ik dacht dat we eindelijk ergens gingen komen, namelijk goede en slechte kanten van de huidige economie/politiek/maatschappij gingen bespreken.quote:
Vaker niet dan wel leuk, zinloos, gemeen en achterlijk.quote:Op zondag 30 oktober 2011 22:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat is er mis met werken, trouwen,kinderen krijgen en voor de oude dag sparen?
Waarom vergelijken met de VS? Waarom niet met Nederland?quote:Op zondag 30 oktober 2011 20:24 schreef Gray het volgende:
[..]
Dan hadden we de criteria voor wat een systeem goed maakt even moeten bespreken. Puur op hoe goed het kapitalisme werkt in China tov het westen, hanteer ik het criterium van het vergaren van kapitaal. Zou je sociale welvaart erbij halen, dan zou ik je niet kunnen vertellen of een land als China of de VS nou beter uit de bus komt. Dan zouden we harde cijfers erbij moeten halen en de criteria moeten kiezen.
De mens is van nature hebzuchtig en egoïstisch (ten opzichte van iedereen behalve naasten), gezien over de lange geschiedenis van de mens zijn dingen als 'ontwikkelingshulp' en 'WAO uitkeringen' de uitzondering op de regel.quote:Maar goed, kapitalisme zoals wikipedia het omschrijft:
[..]
Daar zie ik al heel snel punten waar ik persoonlijk geen waarde van inzie, zoals de kapitaalaccumulatie, het winststreven en het gegeven dat politiek en financiële economie sterk verbonden zijn. Dat is in mijn ogen het bevorderen van hebzucht, egoïsme en corruptie, wat we ten alle tijden en in alle lagen van de samenleving terugzien.
Zie:quote:Bovendien houdt het niet (per direct) rekening met het milieu en de eindige hoeveelheid grondstoffen. Je zou kunnen beredeneren dat het uiteindelijk gunstig zou zijn voor bedrijven om rekening te houden met het milieu, maar dit zou slechts uit het oogmerk zijn van winstmaximalisatie. Naar mijn mening staat dit haaks op elkaar, in ieder geval voor zolang het goed gaat. Het spreekwoord komt bij mij naar boven: "Als het kalf verdronken is, dempt men de put."
quote:Op zondag 30 oktober 2011 19:00 schreef problematiQue het volgende:
Alle mensen die denken dat kapitalisme en zorg voor het milieu niet kunnen samengaan, raad ik dit boek aan: http://en.wikipedia.org/w(...)e_Way_We_Make_Things
of, makkelijker, deze Tegenlicht aflevering: http://tegenlicht.vpro.nl(...)-voedsel-deel-1.html
Los van of wat je zegt waar is, wat is je alternatief?quote:Veel van de problemen waar we nu mee te maken gaan krijgen, zoals energievoorziening, bevolkingsdichtheid tov voedseldistributie, economische ongelijkheid, groeiende werkeloosheid en milieu werden al tientallen jaren voorspeld. Ik verwacht eerlijk gezegd dat dit nog veel langer gaat duren, al moet ik daarbij zeggen dat ik redelijk cynisch ben tegenover de menselijke wil en intelligentie. De menselijke potentie daarentegen ben ik erg optimistisch over. Daarom denk ik ook dat we beter kunnen dan dit, waaronder het kapitalisme.
Volgens mij helemaal niets.quote:Op zondag 30 oktober 2011 22:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat is er mis met werken, trouwen,kinderen krijgen en voor de oude dag sparen?
Daar is ook helemaal niks mis mee. het is alleen wel scheef als er van alles mis is in de ogen van anderen met je als dat niet je keuze is. Het is een keuze, geen plicht.quote:Op zondag 30 oktober 2011 23:42 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Volgens mij helemaal niets.
Maar blijkbaar zie ik dat verkeerd
Met name omdat de VS qua invloed op de wereldeconomie beter met China te vergelijken is, plus dat de levensstijl van de VS het voorbeeld is voor de westerse leefstijl, en zelfs voor China.quote:Op zondag 30 oktober 2011 23:15 schreef problematiQue het volgende:
Nou vooruit.
[..]
Waarom vergelijken met de VS? Waarom niet met Nederland?
Juist daarom zou ik beargumenteren dat hebzucht niet een onderdeel is van de menselijke natuur; het is slechts een mogelijkheid. Voordat ik zoiets echt als waar zou aannemen zou ik daar gedegen onderzoeken van willen zien. En dan het liefst met kinderen, die nog niet zijn verpest door denkbeelden van de maatschappij.quote:[..]
De mens is van nature hebzuchtig en egoïstisch (ten opzichte van iedereen behalve naasten), gezien over de lange geschiedenis van de mens zijn dingen als 'ontwikkelingshulp' en 'WAO uitkeringen' de uitzondering op de regel.
100% geloof ik ook niet in. Ik denk wel dat systemen denkbaar zijn waarin corruptie geminimaliseerd wordt, in tegenstelling tot het kapitalisme, waarin het gestimuleerd en zelfs beloond wordt.quote:Ik kan me niet voorstellen dat corruptie ooit 100% is uit te bannen.
Ga ik spoedig kijken.quote:Zie:
Een kant en klaar antwoord kan ik je (nog) niet geven, maar totdat ik een beter systeem ken kies ik voor een Resource Based Society zoals geschetst in The Venus Project, maar dan volgens het Zeitgeist-gedachtegoed.quote:Los van of wat je zegt waar is, wat is je alternatief?
Maar ik dacht dat Occupy Nederland tegen het Nederlandse systeem was?quote:Op maandag 31 oktober 2011 00:00 schreef Gray het volgende:
[..]
Met name omdat de VS qua invloed op de wereldeconomie beter met China te vergelijken is, plus dat de levensstijl van de VS het voorbeeld is voor de westerse leefstijl, en zelfs voor China.
Zelfs in maatschappijen waarin hebzucht niet mag, is er hebzucht. Of in ieder geval een gevoel van bezit (om het in een neutrale term te vatten).quote:[..]
Juist daarom zou ik beargumenteren dat hebzucht niet een onderdeel is van de menselijke natuur; het is slechts een mogelijkheid. Voordat ik zoiets echt als waar zou aannemen zou ik daar gedegen onderzoeken van willen zien. En dan het liefst met kinderen, die nog niet zijn verpest door denkbeelden van de maatschappij.
Waarom beloont kapitalisme corruptie?quote:[..]
100% geloof ik ook niet in. Ik denk wel dat systemen denkbaar zijn waarin corruptie geminimaliseerd wordt, in tegenstelling tot het kapitalisme, waarin het gestimuleerd en zelfs beloond wordt.
Wat houdt dat in?quote:Een kant en klaar antwoord kan ik je (nog) niet geven, maar totdat ik een beter systeem ken kies ik voor een Resource Based Society zoals geschetst in The Venus Project, maar dan volgens het Zeitgeist-gedachtegoed.
Ik kan niet voor Occupy spreken, maar ik kan het me goed voorstellen.quote:Op maandag 31 oktober 2011 00:24 schreef problematiQue het volgende:
[..]
Maar ik dacht dat Occupy Nederland tegen het Nederlandse systeem was?
Natuurlijk zijn er altijd wel mensen, of momenten van hebzucht. Het is een karaktertrek, die zal niet zomaar verdwijnen. Wel kan je situaties scheppen waar de opleving van hebzucht geminimaliseerd word.quote:[..]
Zelfs in maatschappijen waarin hebzucht niet mag, is er hebzucht. Of in ieder geval een gevoel van bezit (om het in een neutrale term te vatten).
Kortgezegd zorgt schaarste voor een stijging in waarde. In een consumptiemaatschappij waar onderproductie is, bezit en kapitaalaccumulatie een streven is, en het individu hoger staat dan het geheel, wordt corruptie in de hand gewerkt. Een voorbeeld is de (top)bankiers, van wie hun bedrijven door de staat gered worden (ofwel de burger), maar ondertussen extreme bonussen uitgekeerd krijgen, ondanks dat zij de malaise zelf veroorzaakt hebben.quote:[..]
Waarom beloont kapitalisme corruptie?
Poeheej, das een flinke uitleg. Daarvoor kan ik je beter verwijzen naar documentaires als Future by Design, Zeitgeist 2,3 (niet deel 1)(allen gratis en vrij te vinden op internet), of websites van The Zeitgeist Movement en The Venus Project (die zo te zien geld hebben gestoken in een nieuwe website...quote:[..]
Wat houdt dat in?
Nou dat lijkt mij toch wel duidelijk tegenwoordig. Er is bijvoorbeeld geen kerkelijke macht haast meer die opdraagt dat je om mee te tellen minimaal 6 kinderen dient te hebben en voor eeuwig trouw moet blijven.quote:Op zondag 30 oktober 2011 23:45 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Daar is ook helemaal niks mis mee. het is alleen wel scheef als er van alles mis is in de ogen van anderen met je als dat niet je keuze is. Het is een keuze, geen plicht.
'With technical competence'. Wie gaat beslissen wie dat zijn? Ongetwijfeld zijzelf, zoals dat altijd is met opgeblazen ego's...quote:Op maandag 31 oktober 2011 10:50 schreef Hoppahoppa het volgende:
The Venus Project praktisch gezien in 10 jaar klaar kunnen hebben? Gray, wat heb jij zitten snuiven en doe mij ook wat van dat spul...Ik denk dat je bedoelt dat het 'theoretisch' in 10 jaar moet kunnen.
Hoewel ik vind dat TVP de goede richting aangeeft zijn er een heleboel problemen die opgelost moeten worden, voor je kunt beginnen met implementeren. Daar komt nog bij dat er een aantal onderdelen van de plannen van Fresco zitten die onmogelijk binnen 10 jaar opgelost kunnen worden en we het daar nooit over eens gaan worden. Immers, we hebben hier regelmatig discussies over hoe een democratie er uit moet zien. Ik ben het daarin met Fresco eens, namelijk dat niet een 'majority of people' de beslissingen neemt, maar een 'majority of people with technical competence'. Iets waarover we het op dit forum al niet eens kunnen worden. Klinkt als een detail, maar het is een essentieel onderdeel van TVP dat de deelnemers in een dergelijke maatschappij dat accepteren.
quote:Op maandag 31 oktober 2011 12:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
'With technical competence'. Wie gaat beslissen wie dat zijn? Ongetwijfeld zijzelf, zoals dat altijd is met opgeblazen ego's...
Wat een onzin. Volgens mij ben je geheel vrij om te trouwen, kinderen te krijgen etc etc.quote:Op zondag 30 oktober 2011 21:40 schreef Gray het volgende:
Thanks! In ruil voor dat liefs picdump ik deze:
[ afbeelding ]
Beslissingen over wat dan? Welke technologie?quote:Op maandag 31 oktober 2011 10:50 schreef Hoppahoppa het volgende:
The Venus Project praktisch gezien in 10 jaar klaar kunnen hebben? Gray, wat heb jij zitten snuiven en doe mij ook wat van dat spul...Ik denk dat je bedoelt dat het 'theoretisch' in 10 jaar moet kunnen.
Hoewel ik vind dat TVP de goede richting aangeeft zijn er een heleboel problemen die opgelost moeten worden, voor je kunt beginnen met implementeren. Daar komt nog bij dat er een aantal onderdelen van de plannen van Fresco zitten die onmogelijk binnen 10 jaar opgelost kunnen worden en we het daar nooit over eens gaan worden. Immers, we hebben hier regelmatig discussies over hoe een democratie er uit moet zien. Ik ben het daarin met Fresco eens, namelijk dat niet een 'majority of people' de beslissingen neemt, maar een 'majority of people with technical competence'. Iets waarover we het op dit forum al niet eens kunnen worden. Klinkt als een detail, maar het is een essentieel onderdeel van TVP dat de deelnemers in een dergelijke maatschappij dat accepteren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |