Allemaal leuk en aardig maar zo'n tent word pas zichtbaarder warm als je er al een tijdje in ligt, niet na 5 seconden.quote:
ja duh, het is Amsterdamquote:Op woensdag 26 oktober 2011 19:15 schreef mymoodfentje het volgende:
Ik was vandaag dan maar eens gaan kijken op het damrak, wou het toch met mijn eigen ogen zien. Vond er maar een raar sfeertje hangen, echt van die radicalen en de weedlucht kon je goed ruiken. Er waren totaal geen "normale" burgers, eerder van die krakers en hippie's. Vond het er maar smerig en onveilig om eerlijk te zijn. Dan vind ik de beelden uit Occupywallstreet er nog wel iets beter uit zien, waar je nog wel redelijk "normale" burgers ziet.
quote:Op woensdag 26 oktober 2011 19:15 schreef mymoodfentje het volgende:
Ik was vandaag dan maar eens gaan kijken op het damrak, wou het toch met mijn eigen ogen zien. Vond er maar een raar sfeertje hangen, echt van die radicalen en de weedlucht kon je goed ruiken. Er waren totaal geen "normale" burgers, eerder van die krakers en hippie's. Vond het er maar smerig en onveilig om eerlijk te zijn. Dan vind ik de beelden uit Occupywallstreet er nog wel iets beter uit zien, waar je nog wel redelijk "normale" burgers ziet.
Occupy in China in de banquote:Chinezen die graag deel willen nemen aan de Occupy-beweging, zullen hiervoor niet de Twitter-concurrent Weibo kunnen gebruiken. De regering in het land heeft namelijk een groot aantal gerelateerde woorden, zoals Occupy Beijing en Occupy Shanghai, laten blokkeren.
Zaten wat ongure types bij elkaar, beetje iedereen scheef aan te kijken die daar kwam met normale kleding aan.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 21:06 schreef nokwanda het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
![]()
OMG... ben jij echt? Onveilig? Onder de steen waar je leefde was het dan waarschijnlijk wel heeel erg veilig.
Erg gekleurd bericht dit, slecht voor de naam en reputatie van TZM.quote:Op zondag 30 oktober 2011 11:24 schreef ATuin-hek het volgende:
http://www.endandit.nl/en(...)-is-een-kankergezwel
Linkdumpje
Rare lui...
Maar intussen wel klagen als er drie laptops uit de mediatent van Occupy worden gestolen.quote:Ons grote doel is een Recource Based Economy, waarbij geen bezit telt, en niemand tekort wordt gedaan'.
Die man is echt eng. En die indianentooi draagt hij als een reisgids die een groepje toeristen rondleidt door een grote stad. Een paraplu is blijkbaar niet opvallend genoeg .quote:Op zondag 30 oktober 2011 11:24 schreef ATuin-hek het volgende:
Linkdumpje
Rare lui...
Bezit telt niet, maar het bezit van de lui aan de top opeens wel. Logischquote:Op zondag 30 oktober 2011 11:36 schreef problematiQue het volgende:
[..]
Maar intussen wel klagen als er drie laptops uit de mediatent van Occupy worden gestolen.
Moeilijk zeg, het verschil tussen delen en diefstal.quote:Op zondag 30 oktober 2011 11:58 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Bezit telt niet, maar het bezit van de lui aan de top opeens wel. Logisch
Djeez, mensen gaan afrekenen op hun verentooi. wtf is het nut van 'n stropdas eigenlijk ?quote:Op zondag 30 oktober 2011 11:24 schreef ATuin-hek het volgende:
Linkdumpje
Rare lui...
quote:Bezit telt niet meer, want alles is van iedereen. Iedereen heeft een fiets. Iedereen heeft een huis. Woningnood bestaat niet meer. En hoewel jij gewoon mag blijven in jouw huis, is het jouw huis niet meer'.
quote:Op zondag 30 oktober 2011 12:43 schreef Yogaflame het volgende:
[..]
Moeilijk zeg, het verschil tussen delen en diefstal.
Het geeft wat mij betreft wel mooi aan hoe sommige mensen van Occupy er denkbeelden op nahouden die niet te rijmen zijn met de menselijke natuur. Mensen zijn net als veel (alle?) andere diersoorten bezittelijk, en daarom zal elk systeem voor een grote maatschappij dat gestoeld is op iets anders dan kapitalisme keihard falen.quote:Op zondag 30 oktober 2011 12:43 schreef Yogaflame het volgende:
[..]
Moeilijk zeg, het verschil tussen delen en diefstal.
Dat is wat de westerse massa is wijsgemaakt.quote:Op zondag 30 oktober 2011 14:09 schreef problematiQue het volgende:
[..]
Het geeft wat mij betreft wel mooi aan hoe sommige mensen van Occupy er denkbeelden op nahouden die niet te rijmen zijn met de menselijke natuur. Mensen zijn net als veel (alle?) andere diersoorten bezittelijk, en daarom zal elk systeem voor een grote maatschappij dat gestoeld is op iets anders dan kapitalisme keihard falen.
Komt bij dat veel mensen er niets voor voelen om dat waar zij zelf hard voor gewerkt hebben te moeten delen met mensen die zelf geen klap uitvoeren. Denk dat daar ook wel een pijnpunt zit.quote:Op zondag 30 oktober 2011 14:09 schreef problematiQue het volgende:
[..]
Het geeft wat mij betreft wel mooi aan hoe sommige mensen van Occupy er denkbeelden op nahouden die niet te rijmen zijn met de menselijke natuur. Mensen zijn net als veel (alle?) andere diersoorten bezittelijk, en daarom zal elk systeem voor een grote maatschappij dat gestoeld is op iets anders dan kapitalisme keihard falen.
Inderdaad, vat het eens samen... een gekkenhuis hequote:Op zondag 30 oktober 2011 10:55 schreef Gray het volgende:
Ondertussen is de eurocrisis nog niet voorbij, verdienen (Britse) directeuren 49 procent meer tijdens de crisis, terwijl de loonsverhoging van Britse werknemers lager ligt dan de inflatie, verschillende landen vragen om een grotere vinger in de pap door het IMF, kan het (huidige) kabinet geen bonussen terughalen bij banken gefinancierd door de staat/burgers, terwijl bezuinigingen doorgedrukt worden bij de (Griekse) burger.
Verder moeten pensioenfondsen en verzekeraars inleveren op kwijtschelding van de Griekse staatsschuld, heeft het voor ouders en alleenstaande vrouwen met lagere inkomens geen nut meer om te werken door stijgende kosten in kinderopvang, wilde de regering gebruik van het rechterlijk systeem door het volk onbetaalbaar maken, beseft Obama in zijn laatste jaar dat de welvaart toch wel onredelijk verdeeld is, doet China niet mee met in stand houden van structurele problemen van de Europese economie, vermindert het aantal leningen terwijl Nederlandse banken meer schuld creëren, heeft de VS wel vertrouwen in de aanpak van de Europese schuldencrisis itt China, en houdt de Nederlandse politiek zich bezig met een enkele asielzoeker uitnodigen naar voetbalwedstrijden. Die dat wijselijk afslaat.
Lekker, mensheid.
Dat is niet wat 'de westerse massa' is wijsgemaakt, dat is wat de geschiedenis ons leert. En het meest dierbare is voor veel mensen waarschijnlijk hun partner, en moet je eens kijken wat er gebeurt als anderen die willen 'delen'.quote:Op zondag 30 oktober 2011 14:22 schreef Resonancer het volgende:
[..]
Dat is wat de westerse massa is wijsgemaakt.
Vraag mensen maar 's wat hen het dierbaarste is.
Het antwoord heeft niets met kapitalisme te maken.
De meningen lopen daarin uiteen,quote:Op zondag 30 oktober 2011 14:46 schreef problematiQue het volgende:
[..]
Dat is niet wat 'de westerse massa' is wijsgemaakt, dat is wat de geschiedenis ons leert. En het meest dierbare is voor veel mensen waarschijnlijk hun partner, en moet je eens kijken wat er gebeurt als anderen die willen 'delen'.
Ik denk niet dat je partner 'n bezit is.quote:Overbodig te zeggen dat deze resultaten een komplete verrassing waren voor de meeste economisten. Vóór de resultaten van deze studies gepubliceerd waren [in de jaren negentig] meenden de meeste economisten dat rationeel economisch handelende wezens zelf de keuze zouden maken die het meeste geld opbracht. Deze resultaten ontkrachtten die veronderstelling volledig.
http://home.scarlet.be/rh(...)%20vrije%20markt.htm
Hier doe je (onbewust) wel de aanname dat alle andere soort systemen zijn uitgeprobeerd en getoetst tegen het kapitalisme. Of dat er zoiets bestaat als 'de menselijke natuur'.quote:Op zondag 30 oktober 2011 14:09 schreef problematiQue het volgende:
[..]
Dat geeft alleen maar aan dat regulering nodig is.quote:Op zondag 30 oktober 2011 15:02 schreef Resonancer het volgende:
[..]
De meningen lopen daarin uiteen,
[..]
Wettelijk misschien niet, maar emotioneel wel.quote:Ik denk niet dat je partner 'n bezit is.
Wat stel je voor als alternatief?quote:De vernietiging van de aarde door de BIG Coorps. is imho de belangrijkste reden om o.a. de occupy movement te steunen. Die vernietiging is imo nl de grote bedreiging voor mijn dierbaarste bezit.
Nee hoor, dat doe ik heel bewust.quote:Op zondag 30 oktober 2011 15:12 schreef Gray het volgende:
[..]
Hier doe je (onbewust) wel de aanname dat alle andere soort systemen zijn uitgeprobeerd en getoetst tegen het kapitalisme. Of dat er zoiets bestaat als 'de menselijke natuur'.
Gedaan. Het antwoord was nee.quote:En vraag jezelf eens af: zijn er andere geschikte alternatieven voor het kapitalisme te bedenken?
Dan ben je je hopelijk ook bewust van dat je fout zit?quote:Op zondag 30 oktober 2011 15:27 schreef problematiQue het volgende:
[..]
Nee hoor, dat doe ik heel bewust.
Daarmee wil je zeggen dat jij geen andere systemen bedenken kan. Er zijn andere mensen die wél andere systemen bedacht hebben, waarvan er slechts weinig ooit zijn gepoogd in de praktijk te brengen. Van de meesten waarvan dit wél geprobeerd is, heeft het nooit bestaan zoals bedoeld was.quote:[..]
Gedaan. Het antwoord was nee.
Vertel.quote:Op zondag 30 oktober 2011 16:14 schreef Gray het volgende:
[..]
Dan ben je je hopelijk ook bewust van dat je fout zit?
Oh dat wel hoor, maar geen 'geschikte alternatieven', want dat is wat je zei.quote:Daarmee wil je zeggen dat jij geen andere systemen bedenken kan.
Wellicht omdat de uitvoering problematisch bleek en het daarom moest worden aangepast? Als iedereen altijd overal over mag stemmen dan loopt het vast, zie Californië waar al het geld van de staat zo is vastgezet door burgerinitiatieven dat de staat geen geld meer overhoudt. Communisme lijkt me vrij duidelijk één en al ellende, en ongereguleerde vrije markt daarvan kun je denk ik zelf de nadelen wel bedenken.quote:Er zijn andere mensen die wél andere systemen bedacht hebben, waarvan er slechts weinig ooit zijn gepoogd in de praktijk te brengen. Van de meesten waarvan dit wél geprobeerd is, heeft het nooit bestaan zoals bedoeld was.
Neem als voorbeeld maar eens democratie, communisme, vrije markt. Leuk bedoeld, nooit bestaan.
Zoals ik al eerder aangaf zijn er systemen die we nog nooit geprobeerd hebben, behalve een pure democratie op grote schaal, ook de hypothetische concepten als in The Venus Project of Zeitgeist worden aangediend, zoals de Resource Based Society.quote:
Touche.quote:[..]
Oh dat wel hoor, maar geen 'geschikte alternatieven', want dat is wat je zei.
Tsja, en dat is het punt denk ik wel. Veel systemen zijn of bij voorbaat al van de hand gewezen (en misschien maar goed ook), of hebben nooit in de praktijk goed gewerkt. Toch zijn er systemen die nog nooit bestaan hebben, dus nooit geprobeerd, maar dus ook niet van bekend is of die in de praktijk kunnen werken.quote:[..]
Wellicht omdat de uitvoering problematisch bleek en het daarom moest worden aangepast? Als iedereen altijd overal over mag stemmen dan loopt het vast, zie Californië waar al het geld van de staat zo is vastgezet door burgerinitiatieven dat de staat geen geld meer overhoudt. Communisme lijkt me vrij duidelijk één en al ellende, en ongereguleerde vrije markt daarvan kun je denk ik zelf de nadelen wel bedenken.
Pardon? Een falende gezondheidszorg, een inkomensongelijkheid die veel groter is dan in de meeste westerse landen, corruptie, een gigantische huizenbubbel, en wat er straks van de pensioenen overblijft is ook nog maar de vraag met de aankomende vergrijzingsvloedgolf.quote:Op zondag 30 oktober 2011 16:47 schreef Gray het volgende:
De Chinezen zijn veel beter af met hun communistische vorm van het kapitalisme.
Tja. Het is een beetje halfzacht aangeven dat ze het niet eens zijn en de tentjes beelden dat beeld uit dat ze de boel bezetten. Maar dat geeft natuurlijk niet het echte beeld weer van een -Nee- tonen.quote:Op zondag 30 oktober 2011 17:41 schreef Lavenderr het volgende:
Benieuwd of het nog doorgaat op het Museumplein met de tenten.
http://www.nu.nl/binnenla(...)seumplein-stopt.html
Btw, wat is de zin van overdag tentjes neer te zetten? Dacht dat het de bedoeling was om er in te overnachten.
Da's meestal wel de gedachte achter een tent.quote:Op zondag 30 oktober 2011 17:41 schreef Lavenderr het volgende:
Benieuwd of het nog doorgaat op het Museumplein met de tenten.
http://www.nu.nl/binnenla(...)seumplein-stopt.html
Btw, wat is de zin van overdag tentjes neer te zetten? Dacht dat het de bedoeling was om er in te overnachten.
Maar bezitten zij wel een groot deel van Afrika, heeft de VS grote schulden bij de Chinezen en vraagt Europa meermaals om financiële hulp van de Chinezen.quote:Op zondag 30 oktober 2011 16:54 schreef problematiQue het volgende:
[..]
Pardon? Een falende gezondheidszorg, een inkomensongelijkheid die veel groter is dan in de meeste westerse landen, corruptie, een gigantische huizenbubbel, en wat er straks van de pensioenen overblijft is ook nog maar de vraag met de aankomende vergrijzingsvloedgolf.
Snap ik niet, kun je dat toelichten?quote:Op zondag 30 oktober 2011 15:25 schreef problematiQue het volgende:
[..]
Dat geeft alleen maar aan dat regulering nodig is.
Maaruh, wat is jouw dan het meest dierbaar?quote:Wettelijk misschien niet, maar emotioneel wel.
[..]
Wat stel je voor als alternatief?
Maar jij gunt dat ook aan mensen die te bedonderd zijn om te werken?quote:Op zondag 30 oktober 2011 18:02 schreef Resonancer het volgende:
[..]
Snap ik niet, kun je dat toelichten?
[..]
Maaruh, wat is jouw dan het meest dierbaar?
Ik ben vader en zou mijn leven geven voor mijn kinderen, dat strookt dan weer niet helemaal met de egoistische inborst van de mens, tenzij het veiligstellen van mijn genen de drijfveer is voor die opofferingsgezindheid.
Ik meen echter dat mijn drijfveer iets anders is. Het voelt als liefde.
Er is imo maar 1 alternatief. Schaf alle bezit af, maak alles collectief eigendom.Als tussenoplossing (want aan bovenstaande is de mensheid denk ik nog lang niet toe) zal voor de milieuproblematiek 'n systeem moeten worden "uitgedacht" waarbij vervuilen gecompenseerd word. Heel vroeger was er de slogan "de vervuiler betaald".
In de praktijk is dit 'n grote farce gebleken.
Bovendien wat schiet 'n asbest slachtoffer ermee op als hij 'n zak met geld krijgt ?
Er zijn een hoop mensen met een betaalde baan die te bedonderd zijn om te werkenquote:Op zondag 30 oktober 2011 18:07 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Maar jij gunt dat ook aan mensen die te bedonderd zijn om te werken?
En voor ik te horen krijg dat er mensen zijn die buiten hun schuld niet aan het arbeidsproces deel kunnen nemen: daar heb ik het niet over. Ik heb het over de uitvreters van onze maatschappij.
Persoonlijk denk ik dat weinigen écht te bedonderd zijn om te werken, al snap ik heel goed hoe dat zo kan lijken. Ik denk dat velen niet het werk doen dat ze gelukkig maakt, dat ze energie geeft ipv kost. Slechts enkelen onder ons zijn gezegend met een baan waar ze met liefde meer tijd insteken dan benodigd is.quote:Op zondag 30 oktober 2011 18:07 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Maar jij gunt dat ook aan mensen die te bedonderd zijn om te werken?
Nou, ik denk dat dat wel degelijk nodig is. Hoe moet je anders je hypotheek en alle andere maandelijkse kosten betalen? De meeste mensen kunnen zich de luxe om minder te gaan werken niet veroorloven denk ik. Zeker niet nu we crisis hebben. Er komen veel mensen in financiele problemen, en dan is minder werken echt niet aan de orde. Meer werken eerder.quote:Op zondag 30 oktober 2011 18:40 schreef Gray het volgende:
[..]
Persoonlijk denk ik dat weinigen écht te bedonderd zijn om te werken, al snap ik heel goed hoe dat zo kan lijken. Ik denk dat velen niet het werk doen dat ze gelukkig maakt, dat ze energie geeft ipv kost. Slechts enkelen onder ons zijn gezegend met een baan waar ze met liefde meer tijd insteken dan benodigd is.
En is het wel nodig voor een maatschappij om zoveel te werken als we doen? Een fulltime werkweek, 38-uur, 40-50 jaar lang. Is het echt nodig? Ik denk van niet.
Vandaar de disclaimer in mijn post .quote:Op zondag 30 oktober 2011 18:40 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Er zijn een hoop mensen met een betaalde baan die te bedonderd zijn om te werken
Ze staan wel iedere dag op en gaan naar hun werk, maar schuiven alles op anderen af als er echt iets gedaan moeten worden. Verder staan ze te lullen en zitten ze achter een bureau hun eigen dingetjes te doen.
Er zijn ook mensen die geen betaald werk hebben, maar vrijwillig wel veel mensen helpen en werk voor anderen verzetten dat niet betaald wordt maar wel maatschappelijk veel nuttiger is. Dus wat bedoel je eigenlijk? Wie zijn dan de uitvreters?
Ik werk voor een grote gemeente en ik zie daar heel veel uitvreters.
Zucht, dit gaat toch juist allemaal om of het wel of niet goed is voor de (financieel) zwakkeren in een samenleving?quote:Op zondag 30 oktober 2011 18:00 schreef Gray het volgende:
[..]
Maar bezitten zij wel een groot deel van Afrika, heeft de VS grote schulden bij de Chinezen en vraagt Europa meermaals om financiële hulp van de Chinezen.
Wat de voorbeelden die je aandraagt te maken hebben met wel of niet succesvol zijn van een kapitalistisch systeem is me een raadsel. Het land heeft enorm veel kapitaal, dus wat mij betreft succesvol in het kapitalisme. Of dat goed is voor de samenleving, nee, totaal niet. Maar dat is een ander onderwerp.
Dat experiment toont mijns inziens enkel aan dat een ongereguleerde vrije markt niet optimaal zou werken.quote:Op zondag 30 oktober 2011 18:02 schreef Resonancer het volgende:
[..]
Snap ik niet, kun je dat toelichten?
Er staat me zoiets bij dat dit al een paar keer is geprobeerd. Lukte niet zo. En goed voor het milieu was het ook niet echt.quote:Er is imo maar 1 alternatief. Schaf alle bezit af, maak alles collectief eigendom.
Laat dat nu juist het probleem zijn: in de toekomst wordt het aantal beschikbare banen alleen maar minder en minder. Dankzij de jacht op winst, vergroot via efficiënte technologische toepassingen en verplaatsing van menselijke arbeid naar landen met goedkope arbeid (China!), wordt het klassenverschil in de rijkere landen ook alsmaar groter en groter.quote:Op zondag 30 oktober 2011 18:46 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nou, ik denk dat dat wel degelijk nodig is. Hoe moet je anders je hypotheek en alle andere maandelijkse kosten betalen? De meeste mensen kunnen zich de luxe om minder te gaan werken niet veroorloven denk ik. Zeker niet nu we crisis hebben. Er komen veel mensen in financiele problemen, en dan is minder werken echt niet aan de orde. Meer werken eerder.
De Occupy-beweging wel, maar het kapitalisme niet per se. En daar hadden wij het over.quote:Op zondag 30 oktober 2011 18:53 schreef problematiQue het volgende:
[..]
Zucht, dit gaat toch juist allemaal om of het wel of niet goed is voor de (financieel) zwakkeren in een samenleving?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |