Dat is dus iets dat ik niet begrijp, dat iemand zo obsessed kan zijn van muziek. Ik vraag me af wat je er uit haalt, want ik moet er niet aan denken om 24uur mijn gedachten stil te leggen en te luisteren naar al die tifusherrie die men vandaag produceertquote:Op vrijdag 21 oktober 2011 16:25 schreef wise het volgende:
onmogelijk![]()
ik kan bijvoorbeeld makkelijk zonder internet,tv of laptop om te gamen. Maar zonder muziek¿ Never.
Muziek is de soundtrack van je leven, dus dat moet constant aanwezig zijn. Bij mij iig
Ik ken voor de rest ook niemand, maar dan ook niemand, die niet van mij muziek houdt.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 16:27 schreef Lienekien het volgende:
Hoe kun je nou met googelen vaststellen dat er weinig mensen zijn die geen muzieksmaak hebben?
tja, je moest eens weten hoeveel bandjes/muziek er gemaakt wordt in de wereld waar niemand iets van hoort.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 16:28 schreef DannydeK het volgende:
[..]
Dat is dus iets dat ik niet begrijp, dat iemand zo obsessed kan zijn van muziek. Ik vraag me af wat je er uit haalt, want ik moet er niet aan denken om 24uur mijn gedachten stil te leggen en te luisteren naar al die tifusherrie die men vandaag produceert
Begrijpelijk. Ik kan bijna geen muziek bedenken die nu gemaakt wordt die ik goed vind...quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 16:28 schreef DannydeK het volgende:
[..]
Dat is dus iets dat ik niet begrijp, dat iemand zo obsessed kan zijn van muziek. Ik vraag me af wat je er uit haalt, want ik moet er niet aan denken om 24uur mijn gedachten stil te leggen en te luisteren naar al die tifusherrie die men vandaag produceert
Van welke muziek houd je dan?quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 16:29 schreef DannydeK het volgende:
[..]
Ik ken voor de rest ook niemand, maar dan ook niemand, die niet van mij muziek houdt.
Same here.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 16:25 schreef wise het volgende:
onmogelijk![]()
ik kan bijvoorbeeld makkelijk zonder internet,tv of laptop om te gamen. Maar zonder muziek¿ Never.
Muziek is de soundtrack van je leven, dus dat moet constant aanwezig zijn. Bij mij iig
Wat zou hij dan moeten snappen?quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 16:20 schreef boskameel het volgende:
luister maar eens goede metal dan snap je het wel.
Ik heb ongeveer hetzelfde inderdaad. Als ik al muziek zelf opzoek (wat dus zeer zelden is) zijn het met name ook klassieke muziek, orkestrale filmmuziek, en soms ook oudere rock. Acda en de Munnick of Blof luister ik soms ook, omdat daar nog enige diepgang in de tekst zit.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 16:45 schreef Wapperbaard het volgende:
[..]
Wat zou hij dan moeten snappen?
Wie weet vind hij het vreselijk, oninteressant zoals de meeste muziek zoals hij aangeeft of juist goed maar je stelt het alsof dit een soort doorslaggevend experiment zou moeten zijn.
Ik vind het zo bizar dat het gros van de mensen overtuigd lijkt te zijn dat iedereen dezelfde emotionele respons heeft die zei zelf hebben bij een bepaalde soort muziek.
Iemand laat mij bijvoorbeeld een hiphop nummer horen en als ik dan onverschillig reageer en zeg dat ik er niets mee heb ontstaat er oprecht onbegrip, verontwaardiging en zelfs woede.
Dit zie ik keer op keer herhaald worden bij zowel jongeren als volwassenen.
Is het een soort extra empathie die ik heb dat ik kan inzien dat mensen verschillende smaken hebben en dat je hier ook geen waardeoordeel aan hoeft te hangen?
Om op de op terug te komen.
Ik lijk in veel opzichten wel op ts met name omdat ik tot op de dag van vandaag zelden zelf muziek opzoek tenzij ik met vrienden naar een festival ga en zelfs dan ga ik hoofdzakelijk voor de sfeer onder elkaar en niet om muziek te horen.
Stilte ervaar ik niet als drukkend zoals veel mensen dat wel hebben en er heerst geen behoefte aan hoorbare stimuli zoals muziek.
Daarentegen kan ik bepaalde soorten muziek wel enorm waarderen en kan ik er ook enorm van genieten al komt dat niet veel voor.
Een smaak heb ik dan wel maar die ben ik pas begin 20 gaan ontwikkelen en daarvoor had ik überhaupt bar weinig met muziek in het algemeen.
Dat is dan met name lassieke muziek, orkestrale filmmuziek, elektronische muziek en nu jaren later ook steeds meer andere andere muziek zoals oudere rock, metal of bijvoorbeeld Johny Cash.
Liedjes op de radio met de geijkte gulden snede akkoorden waar 95% van de bevolking van lijkt te houden doen het bijvoorbeeld nooit voor mij.
Je kan echt niet van een psychische afwijking spreken als je minder prikkeling ondervindt door muziek dan gemiddeld en als het je niet hindert in het dagelijks leven moet je er al helemaal geen label aan willen plakken.
Mensen reageren verschillend op allerlei prikkelingen.
Is ze nog vrijgezelquote:Op vrijdag 21 oktober 2011 17:18 schreef Lienekien het volgende:
Ik ken wel iemand, hoor. Die zegt dat muziek haar gewoon niks doet. Nou, klaar toch?
Mooi, kan jij me dan eindelijk uitleggen wat er met de passage 'mijn schoenen zijn gejat, maar ik hoef nog niet naar buiten want er is nog wel wat' bedoeld wordt?quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 17:17 schreef DannydeK het volgende:
[..]
Blof luister ik soms ook, omdat daar nog enige diepgang in de tekst zit.
last.fm is een goede, ja. Zo heb ik ook veel ontdekt. Beetje rondzoeken naar onbekendere artiesten die andere mensen luisteren als ze ook veel van jouw favorieten houden.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 18:09 schreef IvanTower het volgende:
Tip voor TS; maak een account aan op Last.FM
Op basis van de muziek die je nu al hebt en leuk vind krijg je weer tips
Ik denk dat er wel genoeg is, maar je moet dan wel verder kijken dan het commerciële gedeelte.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 16:31 schreef Gewas het volgende:
[..]
Begrijpelijk. Ik kan bijna geen muziek bedenken die nu gemaakt wordt die ik goed vind...
Wel eens klassieke muziek geprobeert?
Interessant.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 21:14 schreef Daniel1976 het volgende:
Muziek komt in onze hersenen binnen via de korte snelle route, dat wil zeggen dat je onderbewustzijn het afhandelt en dat muziek dus rechtstreeks op je emoties inspeelt. Dat is universeel zo goed als elk mens heeft dat ongeacht cultuur.
Daarnaast is het zo dat mensen de neiging hebben om muziek uit hun adolescentie jaren te waarderen boven muziek uit andere periodes. Dus blijkbaar heeft men in die periodes extra gevoel voor muziek. De wetenschap weet alleen nog niet precies waarom dit zo is.
Ik heb constant een liedje in mijn hoofd. Meestal niet eens een volledige, alleen een paar deuntjes of een chorus. De hele dag door, zonder onderbrekingen, hetzelfde deuntje en meerdere dagen op een rij.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 16:18 schreef DannydeK het volgende:
Ik vraag het me al een hele tijd af en zou graag willen weten of het enigszins veel voorkomend is.
Ik heb simpelweg een slecht ontwikkelde muzieksmaak. Muziek boeit me niet echt, de hedendaagse muziek uit de top 50 al helemaal niet. Ik kan gemakkelijk dagen, weken, maanden zonder muziek. Ik zoek het eigenlijk nooit echt zelf op, op uitzonderingen na.
Als ik echter muziek hoor, vind ik het overigens niet erg. Een kroeg/uitgaansgelegenheid moet naar mijn mening muziek hebben, maar echt 'intens' genieten van een liedje, zoals anderen dat wel lijken te doen, doe ik eigenlijk nooit.
Ik kan ook niet goed aangeven wat ik nou precies mooi vind. Ik kan wel heel goed aangeven wat ik niet mooi vind. Sommige nummers kan ik waarderen door een diepgaande tekst, of anderen door een goed in elkaar gezette melodie. Ik kan er echter niet enthousiast van raken en bijvoorbeeld de hele dag bepaalde muziek luisteren. Na enkele minuten heb ik het doorgaans wel weer gezien![]()
Ik zie echter op Google dat er bijzonder weinig mensen zijn die een soortgelijkiets hebbenzelfs de grootste psychoot, autist of weet ik het wat, lijkt een muzieksmaak te hebben
Ik zelf heb overigens geen enkele psychische afwijking whatsoever , tenzij je een onderontwikkelde muzieksmaak een afwijking mag noemen
Of je hebt gewoon je smaak nog niet gevonden want 'De tyfusherrie die men vandaag produceert' is wel heel erg gegeneraliseerd.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 16:28 schreef DannydeK het volgende:
[..]
Dat had hier twee kanten op gekund, met een moeder die misschien nog wel minder met muziek heeft dan de TS (ze heeft hooguit 15 eigen cd's), en een vader die wel degelijk een liefhebber is, met een aardige verzameling en een joekel van een losse-componenten-installatie. Met e-nor-me boxen die zowel in de kamer als keuken doorgekoppeld zijn, vindt 'ie heel belangrijk.quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 00:57 schreef afraid_tech het volgende:
Maar denk ook dat het veel te maken heeft met opvoeding, hier thuis was altijd muziek, en als muzikant niet van muziek houden dat kan niet hè
Met de nadruk op lijkt. Ik heb genoeg muziekcollecties gezien waarbij ik toch wel heel sterk het gevoel heb dat diegene niet echt om muziek geeft, maar vindt dat het erbij hoort of misschien aan bepaalde dingen gehecht is geraakt in de puberteit vanwege associaties erbij.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 16:18 schreef DannydeK het volgende:
Ik zie echter op Google dat er bijzonder weinig mensen zijn die een soortgelijkiets hebbenzelfs de grootste psychoot, autist of weet ik het wat, lijkt een muzieksmaak te hebben
Dat heb ik ook!quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 00:44 schreef Gamesua het volgende:
[..]
Ik heb constant een liedje in mijn hoofd. Meestal niet eens een volledige, alleen een paar deuntjes of een chorus. De hele dag door, zonder onderbrekingen, hetzelfde deuntje en meerdere dagen op een rij.
Wat Hitzones, een 538 Dance Smash-cd erbij, en dan nog wat van Marco Borsato, Maroon 5, Ilse Delange en Caro Emerald? En dan de rest van de verzameling in dezelfde overdreven veilige, algemene lijn? Zoiets?quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 11:44 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Met de nadruk op lijkt. Ik heb genoeg muziekcollecties gezien waarbij ik toch wel heel sterk het gevoel heb dat diegene niet echt om muziek geeft, maar vindt dat het erbij hoort of misschien aan bepaalde dingen gehecht is geraakt in de puberteit vanwege associaties erbij.
Dan gaat het niet zozeer om bepaalde muziek die ik zelf niks vind, maar juist het onbepaalde van zo'n collectie, geen individuele keuzes maar wat 'iedereen eigenlijk wel leuk vindt'. Echt sneu wordt het dan als ze gaan poseren als liefhebber. Je haalt de echte liefhebbers er zo tussenuit, ook als ze van heel ander muziek houden.
Verschrikkelijk.quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 12:34 schreef female81 het volgende:
[..]
Wat Hitzones, een 538 Dance Smash-cd erbij, en dan nog wat van Marco Borsato, Maroon 5, Ilse Delange en Caro Emerald? En dan de rest van de verzameling in dezelfde overdreven veilige, algemene lijn? Zoiets?
quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 18:16 schreef Nonverbaal het volgende:
WOOOOOW ik kan geen dag zonder muziek,mijn god wat is dat heerlijk kan het me ook niet voorstellen eigenlijk,want er is zoveel goeie muziek en ben zelf heel kritisch en vind niet veel muziek goed,gemiddeld heeft een hele goeie artiest 4 of 5 hele goeie platen uitgebracht maar alles bij elkaar in vele genre's kom je op een aardige verzameling.....
Hou van soul,rap,house,klassiek pop,rock, you name it....en een nummer moet perfect in elkaar zitten dan is het een goed nummer,alles moet kloppen maar ben zelf ook een perfectionist met add dus zal wel daaraan liggen hahaha maar kan echt intens genieten van echt goeie muziek zonde dat jij dat niet hebt....:(
Zoiets ja, Bruce Springsteen voor de oudere generatie. Het gaat er niet om dat het allemaal slecht is, ik vind Caro Emerald eigenlijk ook best leuk. Maar als je echt van muziek houdt dan kom je volgens mij vanzelf op individuele keuzes. Dan is het niet alléén maar dat soort artiesten, dan zit er ook wat tussen wat eruit springt als je langs zo'n kast kijkt, om wat voor reden dan ook.quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 12:34 schreef female81 het volgende:
[..]
Wat Hitzones, een 538 Dance Smash-cd erbij, en dan nog wat van Marco Borsato, Maroon 5, Ilse Delange en Caro Emerald? En dan de rest van de verzameling in dezelfde overdreven veilige, algemene lijn? Zoiets?
Zo denk ik er ook over.quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 18:51 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Zoiets ja, Bruce Springsteen voor de oudere generatie. Het gaat er niet om dat het allemaal slecht is, ik vind Caro Emerald eigenlijk ook best leuk. Maar als je echt van muziek houdt dan kom je volgens mij vanzelf op individuele keuzes. Dan is het niet alléén maar dat soort artiesten, dan zit er ook wat tussen wat eruit springt als je langs zo'n kast kijkt, om wat voor reden dan ook.
Ondanks grote muziekliefhebberij en het feit dat ik het gráág op de achtergrond heb, is het risico op overprikkeling bij mij ook erg groot. Tenminste, als ik geen rustpauzes inlas (slechts ambient, of gewoon pure stilte).quote:Op zaterdag 22 oktober 2011 19:04 schreef appelsap het volgende:
Ik heb ook niet veel met muziek. Ik kan muziek wel mooi vinden en ik weet ook wel waar mijn voorkeur ligt. Ik hou er alleen niet genoeg van om het zelf op te zoeken. Dat gebeurt dus ook amper.
Ik vind muziek zelfs vaak een storende factor, te druk en teveel prikkels. Heb liever stilte en rust.
Ja dat snap ik wel. Internetradio is voor de meeste mensen wel ideaal, maar ik vind het zelf altijd veel leuker om zelf op zoek te gaan naar nieuwe muziek. Ik heb een tijdje geprobeerd naar internetradio te luisteren, maar ik lijk er geen geduld voor te hebben. Vaak kwamen er nummers op waarvan ik dacht: nee, dit is het niet. Als je zelf op zoek gaat, is het allemaal zo gepiept. Je kunt makkelijk een nummer overslaan en zo weer doorklikken naar iets nieuws. Vind ik persoonlijk wel fijn.quote:Op zondag 23 oktober 2011 10:55 schreef female81 het volgende:
Kan ook saai worden, alleen maar je eigen favorieten. Of gewoon, in de breedste zin van het woord, muziek die je al kent.
Internetradio is voor mij de gulden middenweg: Je kiest uit het enorme aanbod een stream met muziek die bij je past (én bij je stemming op dat moment), voor elk minuscuul deelgebiedje van de popmuziek is er tenslotte een zender, maar wordt tegelijkertijd wél verrast met nummers waar je uit jezelf niet aan had gedacht. Al is het alleen maar omdat je ze nog niet kende.
Dit ja, samen met wat podcasts die ik elke week download. Zet het aan terwijl je tv aan het kijken bent, wat zit te internetpokeren of gewoon hersenloos Fok!en, en je merkt het vanzelf als er een nummer is wat ertussen uitspringt (er tussenuit springt?)quote:Op zondag 23 oktober 2011 18:02 schreef female81 het volgende:
Tja, bij mij gaat het dus, zoals gezegd, meer passief. Internetstream aanzetten, veelal op de achtergrond als je iets anders aan het doen bent, en gewoon het beste ervan hopen. Als iets eruit springt, merk je het vanzelf. Het is gewoon een andere vorm van 'zoeken', minder bewust en daardoor relaxter.
ik denk altijd aan een lekker luid nummer met een heel simpel en overstemmend ritme (summer of 69 ofzo) en aan het einde van dat nunner is het eerste nummer verdwenen, en blijft dat tweede nummer ook niet hangenquote:Op zaterdag 22 oktober 2011 12:19 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Dat heb ik ook!
Iemand tips om hier vanaf te komen?
Het stoort erg tijdens dagelijkse bezigheden namelijk.
Precies, big deal. Ik snap ook niet echt de drang van sommige users hier om de TS aan muzieksmaak te helpen en dan vooral de muziek die ze zelf toevallig luisteren.quote:Op zondag 23 oktober 2011 23:15 schreef Baghdaddy het volgende:
Alsof je verplicht muziek leuk moet vinden. Ieder zijn of haar interesse.
Dit, maar zonder dat zelf zingen (a-muziekaal), tenzij je wat geneurie onder de douche mee telt. Maar ik heb laatst eens opgezocht hoeveel muziek ik had. Ik heb qua afspeeltijd in totaal voor meer dan een maand aan unieke muziek...quote:Op maandag 24 oktober 2011 00:11 schreef Taurus het volgende:
Ik vind het wel echt onvoorstelbaar 'niet' van muziek te houden. Ook zelf nooit zingen vind ik trouwens onvoorstelbaar, ik heb huisgenoten gehad die nóóit maar dan ook nóóit eens zingen. Dat vind ik heel raar.
Het kan, natuurlijk. Maar ik vind het lastig te begrijpen. Ik heb muziek wel echt nodig, op de fiets, tijdens het hardlopen, in de trein. Onderweg eigenlijk altijd. En bij verschillende 'buien' (als ik boos ben, of verdrietig, of juist heel blij). Juist daarom lijkt me een muziekloos leven zo stil en saai.
Haha. Geniaal hoe je iemand die niets met muziek heeft, probeert te overtuigen dat je eigen (duidelijk onderontwikkelde) muzieksmaak wel diegene zou moeten raken.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 18:06 schreef MAHL het volgende:
[..]
Mooi, kan jij me dan eindelijk uitleggen wat er met de passage 'mijn schoenen zijn gejat, maar ik hoef nog niet naar buiten want er is nog wel wat' bedoeld wordt?
Maar even serieus, kan prima gebeuren hoor, zeker gezien de tyfusherrie die vandaag de dag op de radio/top 40 gedraaid wordt. Ik zou zeggen, probeer wat verschillende genres uit en kijk wat je het leukste vindt, en luister daar vervolgens wat meer naar. Dat je écht geen genre hebt wat je tof vindt kan ik me niet voorstellen, er is altijd wel iets dat je beter vindt dan de rest
Begin hier maar eens mee:
En wat 24 uur per dag muziek aan hebben betreft, ben ik het met je eens, muziek moet je voor af en toe aan hebben, niet de godganse dag. Stilte heb je ook af en toe nodig.
Hier heb ik op zich ook wel last van, maar op youtube heb je vaak filmpjes van een genre waarin je 15 minuten lang steeds een seconde of 20 van een liedje hoort, dan zitten er voor mij meestal wel een paar tussen.quote:Op zondag 23 oktober 2011 14:26 schreef female81 het volgende:
Grappig, het reguliere, echt bewúste zoeken werkt bij mij juist niet wegens 'te kritisch'.
Grote kans dat ik na 100 nummers nóg niks heb, en inmiddels zowat aan het doordraaien ben...
Ik had vroeger altijd muziek aan, maar nu zet ik het soms bewust uit, en kan dan prima van de stilte genieten.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 05:45 schreef female81 het volgende:
Lang, heel lang, maar niet eeuwig. Op een gegeven moment heb je ze allemaal wel gehoord, en moet je ze even met rust laten.
(Zelfs al heb ik er redelijk wat.)
Dit. Door stilte (met of zonder reden, bijvoorbeeld hele dag hard werken), smaakt de muziek daarna nóg 10x beter... zou nooit zonder willen. Ik ben ook iemand die best twijfelt over 'liever' blind/doof, muziek heeft zoveel betekenis voor me...quote:Op woensdag 26 oktober 2011 10:23 schreef Godshand het volgende:
[..]
Ik had vroeger altijd muziek aan, maar nu zet ik het soms bewust uit, en kan dan prima van de stilte genieten.
En dat terwijl ik in mn vrije tijd ook aan muziek maken doe..
Het ging ook niet over het verplicht zijn of gedwongen te worden om muziek te luisteren, want muziek luisteren dat doe je natuurlijk gewoon uit je eigen. Ik vond het gewoon raar dat ts daar haast nooit behoefte aan heeft omdat ik dat dus wel heb.quote:Op zondag 23 oktober 2011 23:15 schreef Baghdaddy het volgende:
Alsof je verplicht muziek leuk moet vinden. Ieder zijn of haar interesse.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |