quote:Op donderdag 3 november 2011 21:53 schreef Fogel het volgende:
[..]
Economische vluchtelingen, dat zijn we, allemaal
ik heb eerlijk gezegd nog bijna nooit een Nederlandse emigrant ontmoet die geen accent heeft.quote:Op zaterdag 5 november 2011 04:10 schreef wonderer het volgende:
Ik heb het met catholic en politician vooral. Maar mensen beginnen te zeggen dat ik bijna geen accent meer heb. Mag ook wel na ruim vijf jaar
dit dusquote:Op zaterdag 5 november 2011 09:03 schreef Individual het volgende:
Juist als ze geen complimenten meer geven gaat het echt vooruit.![]()
Amerikanen staan er ook om bekend om "over the top polite" te zijn, toch?quote:Op zaterdag 5 november 2011 18:03 schreef wonderer het volgende:
Het gaat niet om complimenten, meer een verbaasd "oh, dat kun je niet echt horen" als ik zeg dat ik Nederlands ben. Vind het wel grappig.
Beleefd? Nah. Wel vriendelijk en ze wringen zich in allerlei bochten om je een goed gevoel te geven.quote:Op zaterdag 5 november 2011 18:08 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
Amerikanen staan er ook om bekend om "over the top polite" te zijn, toch?
dat bedoelde ik ook eigenlijkquote:Op zaterdag 5 november 2011 18:14 schreef wonderer het volgende:
[..]
Beleefd? Nah. Wel vriendelijk en ze wringen zich in allerlei bochten om je een goed gevoel te geven.
sorry hoor Wonder, maar nu begin ik jeuk te krijgenquote:Op zaterdag 5 november 2011 18:18 schreef wonderer het volgende:
Als ik Nederlands praat, heb ik trouwens een Amerikaans accent (niet zo erg als Paul Verhoeven of zo, maar toch).
Ik kan er ook niks aan doen. Als ik 11 maanden per jaar alleen maar Engels praat, slijt dat er gewoon in.quote:Op zaterdag 5 november 2011 18:20 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
sorry hoor Wonder, maar nu begin ik jeuk te krijgen
ik kan er echt niet bij dat mensen zo snel gaan klagen dat ze hun Nederlands verliezen.quote:Op zaterdag 5 november 2011 19:31 schreef Jagärtrut het volgende:
Wat ik vooral frustrerend vind is dat mijn nederlands hard achteruit gaat. Ik was laatst op de ambassade, en moest daar 3 uur lang nederlands praten, en dat was echt een opgave. M'n woordenschat, maar ook de zinsopbouw zijn stom..
Is wel tof trouwens, ik ga beginnen met vrijwilligerswerk voor reklassering Nederland, Nederlandse gevangen in Zweedse gevangenissen opzoeken!
Tsja, ik merk dat ik niet de vaardigheid heb die ik ooit had. Ik kan me niet zo genuanceerd uitdrukken.quote:Op zaterdag 5 november 2011 19:33 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
ik kan er echt niet bij dat mensen zo snel gaan klagen dat ze hun Nederlands verliezen.
Door mijn werk spreek ik met regelmaat Nederlandse emigranten en die spreken allemaal nog perfect Nederlands, ook al zijn velen al meer dan 10 jaar weg.
Verder, je vrijwilligerswerkhoe ben je daar zo bij gekomen?
Ik overdrijf natuurlijk.quote:Op zaterdag 5 november 2011 19:14 schreef maartena het volgende:
Ik niet. Het maakt mij echt weinig uit hoe ik klink eigenlijk. Zolang ze me maar verstaan.
Dat dus. Als ik op fok ben denk ik in het NL en hier kan je meer tijd nemen om (bijna) perfect NL te typen.quote:Op zaterdag 5 november 2011 20:25 schreef wonderer het volgende:
Meestal in het Engels. Tenminste, als ik echt in woorden denk, gaat het meestal om gesprekken met anderen dus dan is het vaak in het Engels.
Ik denk in een mengelmoes, sommige woorden komen eerder in het Engels op en andere in het Nederlands. Zoiets van "Ik moet zo nog even de washing doen, but I have geen detergent meer."quote:Op zaterdag 5 november 2011 20:15 schreef rechtsedirecte het volgende:
dat "even snel, makkelijk" terug vallen op Engelse woorden herken ik terdege wel.
Vaak ook omdat een Engels woord de lading beter dekt.
Hoe zit dat bij jullie, denken jullie vaak in het Engels of in het Nederlands?
Zo hoorde ik eens van een Nederlander dat mijn Nederlands wel heel vloeiend was!quote:Op maandag 7 november 2011 04:05 schreef TinyTuna het volgende:
Ach, mij maakt het eigenlijk niks uit, ik vind het al een compliment als iemand denkt dat ik een native speaker ben.
Ah hip. Al heb ik wel een kleine bijwerking: die trouwringquote:Op woensdag 9 november 2011 10:28 schreef Individual het volgende:
Nee, je krijgt een Christmas party. (waar je die lekkere collega eens kan pakken zonder teveel bijwerkingen)
quote:Op woensdag 9 november 2011 10:30 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Ah hip. Al heb ik wel een kleine bijwerking: die trouwring
ik ga naar nederland. Voor het vierde jaar op rij. Kerst ben ik in Duitsland bij de familie van m'n vriend, dus sinterklaas in Nederland...quote:Op woensdag 9 november 2011 19:20 schreef maartena het volgende:
Sinterklaas.
Doen jullie er wat mee?
Wij hebben met vier koppels (5 Nederlands, 3 Amerikaan) lootjes getrokken vorige week, en we hebben dus een maand om met surprises te komen..... Op zaterdag 3 December hebben we dan bij 1 van de koppels thuis "pakjesavond". We doen het compleet met gedichten, mag in Engels of Nederlands of een combinatie.
Kortom: Gezellig.
Binnenkort even pepernoten en chocoladeletters halen bij de Dutch Store.
Hier met de kinderen een "pakjesavond" thuis en we zullen de aankomst van de Sint wel in Stockholm gaan bekijken.quote:Op woensdag 9 november 2011 19:20 schreef maartena het volgende:
Sinterklaas.
Doen jullie er wat mee?
Wij hebben met vier koppels (5 Nederlands, 3 Amerikaan) lootjes getrokken vorige week, en we hebben dus een maand om met surprises te komen..... Op zaterdag 3 December hebben we dan bij 1 van de koppels thuis "pakjesavond". We doen het compleet met gedichten, mag in Engels of Nederlands of een combinatie.
Kortom: Gezellig.
Binnenkort even pepernoten en chocoladeletters halen bij de Dutch Store.
quote:Op donderdag 10 november 2011 00:59 schreef popolon het volgende:
Oh crap.misschien moet er een & tussen als afkorting.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |