Alan Greenspan is geen 'markfundamentalist'.quote:
De macroeconomie is drijfzand en je kunt ermee alle kanten op redeneren. Stel je kunt 100 kanten op redeneren. Acheraf vraag je wie kant 32 gekozen heeft. Want in dat geval had je gelijk.quote:Op maandag 21 november 2011 19:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Alan Greenspan is geen 'markfundamentalist'.
De spreker (Peter Schiff) is 1 van de velen die jaren vantevoren de huidige crisis al aan zagen komen en hebben beschreven. Het is toch opmerkelijk dat het hoofd van de FED dat niet zou kunnen zien. Oftewel al die topmannen zijn compleet incompetent, of het zijn leugenaars en hebben een dubbele agenda.
Wat een slap brabbelverhaal. Je kunt er inderdaad honderd kanten mee op als je het niet begrijpt, zoals in jouw geval.quote:Op maandag 21 november 2011 21:05 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De macroeconomie is drijfzand en je kunt ermee alle kanten op redeneren. Stel je kunt 100 kanten op redeneren. Acheraf vraag je wie kant 32 gekozen heeft. Want in dat geval had je gelijk.
Zeg slimpie, al in 1997 gaf Greenspan de banken aan dat hij ze wel zou komen redden als het mis zou lopen. Dag eigenbelang, dag onzinverhaal van deelnemer.quote:De FED dacht dat banken hun eigenbelang wel in de gaten zouden houden en ervoor zorgden dat de lener zijn leningen zou kunnen terugbetalen. De banken hebben daarin onvoldoende risico bewust gehandeld.
Greenspan had het in '97 al verwacht en gaf ze vrij spel.quote:De FED had niet verwacht dat banken zoveel slechte leningen zouden afsluiten, maar banken deden dat wel, omdat ze deze slechte leningen verhandelbaar konden maken en verkochten.
Dat doe jij ook want jij denkt dat ze het echt niet konden zien komen.quote:Je kunt overal de schuld neerleggen. Het valt mij op dat markt zichzelf weer helemaal vrijpleit, zoals altijd.
Uit dat werkstuk:quote:Op maandag 21 november 2011 17:15 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het hangt ervan af wie je denkt dat de vijand is. Spinoza richte zijn kritiek op het Christendom ipv van de machtspelletjes van de paus of de priester. Als mensen niet meer in dogma's van het marktfundamentalisme geloven, is het gedaan met deze groep, wat hun motieven ook waren.
Dit oude profiek werkstuk lijkt mij wel een redelijke uitleg te geven van deze geschiedenis.
http://www.freewebs.com/staatsschuldamerika/bronnen.htm
En deze aflevering van tegenlicht (de dag dat de dollar valt):
http://tegenlicht.vpro.nl(...)lar-valt-update.html
Dat kwam omdat diezelfde centrale banken ervoor hadden gekozen de goud- en olieprijzen te drukken.quote:In de jaren negentig zijn de Centrale banken erachter gekomen dat het gevecht tegen inflatie was afgelopen.
Olie is een apart verhaal. Er is geen echte marktwerking. Daarvoor is het te belangrijk voor de wereld economie, te ongelijk verdeeld en eindig in hoeveelheid. Je hebt de OPEC en olie crisis, de polieke bemoeienis met de landen in het Midden Oosten etc.quote:Op dinsdag 22 november 2011 12:26 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Uit dat werkstuk:
[..]
Dat kwam omdat diezelfde centrale banken ervoor hadden gekozen de goud- en olieprijzen te drukken.
Maar dat blijkt niet een structureel houdbare exercitie te zijn geweest, en dat zijn we sinds de introductie van de euro aan het inhalen.
Tegelijkertijd ook de reden waarom Greenspan die inflatie (die er wel was maar niet in de CPI kwam) koste wat het kost in in huizen wilde duwen.
Om de een of andere reden weiger jij na te denken over wat ik schrijf, en ben je blijkbaar ook nog van mening dat je iets nieuws kunt vertellen door wat krantennonsense in te plakken.quote:Op dinsdag 22 november 2011 14:51 schreef deelnemer het volgende:
De stijging van de olieprijs van de laatste jaren, komt omdat de piek in de olievoorraden is bereikt (meer verbruik dan nieuwe vondsten) en de toenemende vraag naar olie (opkomende BRIC landen). Steeds moeilijker winbare olie komt in productie. Het goede ervan is dat hogere prijzen het zoeken naar, en het gebruik van, alternatieve energie bronnen bevordert (en een efficienter gebruik / minder verspilling).
De goudprijzen zijn gedaald omdat centrale banken de goudvoorraden als overbodig beschouwden. Het lag nog wel in kluizen, maar het oorsponkelijke doel was komen te vervallen. Behalve als historisch ruilmiddel en als grondstof of sierraden, is goud waardeloos (want als edelmetaal reageert het nergens mee).
http://en.wikipedia.org/wiki/Washington_Agreement_on_Goldquote:Op dinsdag 22 november 2011 15:25 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Om de een of andere reden weiger jij na te denken over wat ik schrijf, en ben je blijkbaar ook nog van mening dat je iets nieuws kunt vertellen door wat krantennonsense in te plakken.
Olie is gaan stijgen omdat goud ging stijgen, en goud ging stijgen omdat de Europese centrale banken niet meer mee wilde werken aan de onderdrukking van de prijs (Washington agreement).
Centrale banken zien goud als alles behalve nutteloos en zijn al weer twee jaar en in versnellend tempo netto koper.
Doe er mee wat je wil, ik bedank verder voor deze discussie.
Full text of the Washington Agreement on Goldquote:"The agreement came in response to concerns in the gold market after the United Kingdom treasury announced that it was proposing to sell 58% of UK gold reserves through Bank of England auctions, coupled with the prospect of significant sales by the Swiss National Bank and the possibility of on-going sales by Austria and the Netherlands, plus proposals of sales by the IMF. The UK announcement, in particular, had greatly unsettled the market because, unlike most other European sales by central banks in recent years, it was announced in advance. Sales by such countries as Belgium and the Netherlands had always been discreet and announced after the event. So the Washington/European Agreement was at least perceived as putting a cap on European sales."
Nu is een betere tijd voor centale banken om een deel van hun goudvoorraad te verkopen, dan toen.quote:In the interest of clarifying their intentions with respect to their gold holdings, the undersigned institutions make the following statement:
Gold will remain an important element of global monetary reserves.
The gold sales already decided and to be decided by the undersigned institutions will be achieved through a concerted programme of sales over a period of five years, starting on 27 September 2004, just after the end of the previous agreement. Annual sales will not exceed 500 tons and total sales over this period will not exceed 2,500 tons.
Over this period, the signatories to this agreement have agreed that the total amount of their gold leasings and the total amount of their use of gold futures and options will not exceed the amounts prevailing at the date of the signature of the previous agreement. This agreement will be reviewed after five years.
Jij natuurlijk pak jij mainstreambron wikipedia en neem je dat zonder ook maar een seconde na te denken voor uitputtende waarheid.quote:Op dinsdag 22 november 2011 19:51 schreef deelnemer het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Washington_Agreement_on_Gold
Wat ik erin lees is dat diverse centrale banken begonnen waren om hun goudvoorraad te verkopen (want nutteloos geworden). De overeenkomst is bedoeld om deze dump van goud beter te beperken / doseren en coordineren.
[..]
Full text of the Washington Agreement on Gold
[..]
Nu is een betere tijd voor centale banken om een deel van hun goudvoorraad te verkopen, dan toen.
Omgekeerd. De prijs werd gedrukt omdat centrale banken hun goudvoorraden afbouwden.quote:Op dinsdag 22 november 2011 20:13 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Jij natuurlijk pak jij mainstreambron wikipedia en neem je dat zonder ook maar een seconde na te denken voor uitputtende waarheid.
De banken verkochten dat goud vroeger om de prijs te drukken, en met de (aanstaande) geboorte van de euro was dat niet meer nodig, dus stopte men er mee.
De BRIC landen hebben groeiende reserves buitenlandse valuta en houden deze gespreid. Daarom kopen zij goud. Er is geen sprake van een run op goud door de centrale banken.quote:Momenteel zijn de centrale banken opgeteld (netto) al twee jaar weer koper, en versnellend zoals ik al zei.
quote:De volledige omvang van de oorlog gaat over het vastleggen van Libië als een ander lanceerplatform voor verdere imperium bouw in het Midden-Oosten en Noord-Afrika, dat is de reden waarom PNAC neo-cons "Vrede Laureaat" Obama het doen in de eerste plaats. De verovering ging over het veiligstellen van de rijkste olie-middelen in heel Afrika, en het stelen van de goud reserves, en ook een einde te maken aan China's inspanningen om Afrika te koloniseren.Het enige dat telt nu is dat de NAVO-troepen en de centrale banken libie te plunderen voor alles wat het heeft.de globalistische oorlog machine kan zich nu richten op het omvallen van de volgende dominostenen op de weg naar wereldheerschappij en de nieuwe wereld orde. Wees gerust, of het nu Syrië, Iran, Pakistan of ergens anders is, een geschikte hoax zal worden uitgevonden als een voorwendsel voor een invasie om de oorlogs lobby draaiende te houden en de totale controle over de goud en olie voorraden te krijgen.bron alex jones
Jij denkt dat ze er over struikelden?quote:Op dinsdag 22 november 2011 21:01 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Omgekeerd. De prijs werd gedrukt omdat centrale banken hun goudvoorraden afbouwden.
De goudstandaard was een relikwie uit het verleden geworden.quote:Op woensdag 23 november 2011 00:00 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Jij denkt dat ze er over struikelden?
Ik vind het wel mooi geweest met die beperkte naïeve blik van je zo.
De goudstandaard wel, goud niet. Je zult het vanzelf wel gaan zien (ook al krijg je inmiddels al ruim tien jaar de kans).quote:Op woensdag 23 november 2011 00:10 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De goudstandaard was een relikwie uit het verleden geworden.
Occupy is een beweging die de onvrede in de samenleving uitdrukt. Als je daarover nadenkt, dan kan de conclusie niet zijn, dat je je dient te voegen naar de signalen uit de samenleving, dat je goud heel belangrijk moet vinden.quote:Op woensdag 23 november 2011 12:22 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
De goudstandaard wel, goud niet. Je zult het vanzelf wel gaan zien (ook al krijg je inmiddels al ruim tien jaar de kans).
Goud is belangrijk omdat het schuldenvrij is. De rest staat hierboven.quote:Op woensdag 23 november 2011 14:15 schreef deelnemer het volgende:
Het kan zijn dat goud heel belangrijk is, maar dat moet je dan uitleggen.
Kortom, je argumenten suggereren dat je een overlevingsstrategie moet volgen, dwz dat je moet je voegen naar wat je omgeving afdwingt, om daar opportunistisch je voordeel mee te doen. Dat lijkt mij nu juist de oorzaak van de kredietcrisis en de onvrede.
Goud is niet meer waard dan wat de gek ervoor geeft. Oude postzegels zijn ook schuldenvrij.quote:Op woensdag 23 november 2011 17:43 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Goud is belangrijk omdat het schuldenvrij is. De rest staat hierboven.
Iedereen weet dat het gaat om te grote schulden en daarom noemen ze het de kredietcrisis. Waarom hebben de schulden iets te maken met lage olie en goud prijzen in het verleden? Goud heeft er volgens mij niets mee te maken. Lage olie prijzen leiden slecht tot verpilling van een eindige hulpbron, maar niet tot schulden.quote:De occupisten zijn ontevreden, maar hebben eigenlijk niet precies door waar het probleem zit. Het probleem zit hem in schuld en waardeloze digits (die konden bestaan dankzij goedkoopgehouden goud en olie). Dat ze naar bankiers wijzen is wel enigszins juist; dat zijn de artiesten die al die schulden en digits in de lucht houden.
Wil je goudstandaard weer invoeren?quote:Goud als schuldenvrije waarde is het breekijzer dat er voor gaat zorgen dat mensen niet langer boven hun stand kunnen leven. Op zich een goede zaak, al zeuren er eerst wel wat meer zeurders komen die - zoals de Grieken - boven hun stand willen blijven leven (wat niet kan). De occupisten die de hele dag in een tentje zitten zullen dan ook geen centjes meer hebben voor iPads.
Ik heb geen schulden en dat je schulden niet uit de hand moet laten lopen lijkt mij evident. Leiden onder het roekeloze gedrag van anderen vind ik niet fijn. Als iedereen individueel probeert een deel van het goud te bemachtigen, als de enige juiste oplossing, is net het wilde westen. Als er echt de pleuris uitbreekt, kun je het beste beschikken over de mogelijkheden om zelf je voedsel te verbouwen. Is "Boer zoekt vrouw" daarom zo populair onder vrouwen?quote:Misschien - maar dat valt natuurlijk nog maar te bezien - gaan mensen dan op ten duur weer naar andere waarden kijken in plaats van materiële, maar eerst maar afwachten hoe dit gaat aflopen.
Zolang het bij een terugkomst van goud, afwaardering van schulden en binnen je stand leven blijft, zie ik het positief in.
Zodra er (al te) fascistische regeringen ontstaan (het grootste risico) wat minder.
Daarbij moeten we wel bedenken dat we met het Westen niet oneindig op een schuldenberg kunnen leven, en dat we nu de rekening gepresenteerd gaan krijgen van de afgelopen decennia. Dat gaat waarschijnlijk voor veel mensen - die zoals deelnemer niet teveel nadachten maar wel teveel kranten lazen - een zure appel worden, en dan krijg je vanzelf veel onvrede.
In zekere zin is fascisme daar een 'natuurlijke' reactie op, zij het een heel gevaarlijke.
De kern:quote:Op donderdag 24 november 2011 17:00 schreef Sattyagraha het volgende:
Kunnen jullie (goudisecht en deelnemer) je best doen om de kern uit jullie dispuut te trekken en te komen tot een tegenstrijdig element zoals gevraagd wordt in de OP? Samenvattend of parafraserend. Want er is geen doorkomen aan zo mede omdat er zo gechargeerd wordt.
Misschien kunnen we de discussie dan doorstarten (liefst zonder de charges)
De kern: deelnemer houdt zich, zonder ook maar iets van de in dit topic geschreven argumenten te lezen, vast aan zijn eigen wereldbeeld en bestempelt iedereen die zaken beter onderzoekt als 'duistere denker'.quote:Op donderdag 24 november 2011 18:30 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De kern:
GoudIsEcht: Historische ontwikkeling vinden plaats op grond van een duister moedwillig beleid om te kloten met de prijzen van olie en goud. GoudIsEcht heeft ze door en gaat daar zijn voordeel mee doen.
Deelnemer: GoudIsEcht ziet een plot dat niet bestaat en verliest zich in goud speculatie.
Deze argumenten?quote:Op vrijdag 25 november 2011 15:51 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
De kern: deelnemer houdt zich, zonder ook maar iets van de in dit topic geschreven argumenten te lezen, vast aan zijn eigen wereldbeeld en bestempelt iedereen die zaken beter onderzoekt als 'duistere denker'.
Ik zit al een paar jaar goed met die goud-speculatie terwijl jij enkel je hoofd hebt laten indoctrineren met dom geouwehoer, en niet veel meer kan dan dat te reproduceren en al het andere af te wijzen als duister complot.
Mensen kiezen er vaker voor moedwillig dom te zijn als jij. Het zal er wel bij horen..
De argumenten die in heel dit topic staan, en verder moet je zelf maar wat onderzoek doen als het je werkelijk interesseert.quote:
Jij heb een eigen overtuiging, wat betreft de diepere redenen achter de crisis. Maar veel wordt ik er niet uit wijs. Je beweert dat:quote:Op vrijdag 25 november 2011 15:51 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
De kern: deelnemer houdt zich, zonder ook maar iets van de in dit topic geschreven argumenten te lezen, vast aan zijn eigen wereldbeeld en bestempelt iedereen die zaken beter onderzoekt als 'duistere denker'.
Ik zit al een paar jaar goed met die goud-speculatie terwijl jij enkel je hoofd hebt laten indoctrineren met dom geouwehoer, en niet veel meer kan dan dat te reproduceren en al het andere af te wijzen als duister complot.
Mensen kiezen er vaker voor moedwillig dom te zijn als jij. Het zal er wel bij horen..
Ik ben niet geindoctrineerd en sta open voor ieder inzicht / argument. Dat we een huizen bubble / kredietcrisis hebben, is een feit. Dat betekent dat teveel krediet is verleend. Vooral de lage rentestand is daaraan debet geweest, maar ook de lage kredietbewustheid, de mogelijkheden kredieten te verhandelen en te verzekeren, en de onverantwoordelijke verkoop praktijken in de financiele markt.quote:During periods of sustained economic stability and growth, the price of platinum tends to be as much as twice the price of gold, whereas during periods of economic uncertainty,[45] the price of platinum tends to decrease due to reduced industrial demand, falling below the price of gold. Gold prices are more stable in slow economic times, as gold is considered a safe haven and gold demand is not driven by industrial uses. In the 18th century, platinum's rarity made King Louis XV of France declare it the only metal fit for a king.
Ik heb daar ook gelijk in.quote:Op vrijdag 25 november 2011 20:43 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Jij heb een eigen overtuiging, wat betreft de diepere redenen achter de crisis. Maar veel wordt ik er niet uit wijs. Je beweert dat:
Nee, ik heb onderzocht hoe dit systeem in elkaar steekt en op basis van die kennis - die ik jou hier dus gratis en helemaal voor noppes aanrijk - is het inderdaad verstandig goud te kopen.quote:Volgens mij ben je alleen argumenten aan het verzamelen, waarom je goud moet kopen.
Dit soort kennis is algemeen bekend en zit dan al in prijs. Verdiep je anders eens in markten en/of prijsvorming.quote:Met goud als belegging zit je niet slecht, omdat de totale goudhoeveelheid niet meer is 25 gram per aardbewoner, en groeit nauwelijks.
Ik heb je net uitgelegd wat er echt debet is geweest aan de gevolgen die je hier opnoemt.quote:Vooral de lage rentestand is daaraan debet geweest, maar ook de lage
Mensen zijn altijd hebberig, en zullen dat altijd verbloemen. Dat men daar ideologie voor gebruikt is ook niet nieuws; verdiep je maar eens in de (echte) geschiedenis. Dacht je bijvoorbeeld dat de kruistochten van vroeger niet om geld, macht en invloed draaiden?quote:Wat mij stoort aan de gang van zaken, is de evidente onverantwoordelijkheid bij tal van betrokkenen, allemaal vanuit opportunisme en winstbejag. Dit gedrag werd ideologisch gerechtvaardigd.
De tegenstelling groei en eindigheid.quote:Op donderdag 24 november 2011 17:00 schreef Sattyagraha het volgende:
Kunnen jullie (goudisecht en deelnemer) je best doen om de kern uit jullie dispuut te trekken en te komen tot een tegenstrijdig element zoals gevraagd wordt in de OP?
Op zich een interessante, maar het zijn wat mij betreft niet grootste tegenstrijdige elementen van deze maatschappij.quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:52 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De tegenstelling groei en eindigheid.
Belangrijkste tegenstelling die ik zie zijn tussen schuld en waarde; tussen lener en spaarder.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 13:28 schreef Sattyagraha het volgende:
Dus de vragen waarmee ik dit topic wil laten beginnen:
- Welke tegenstrijdige elementen bestaan er op dit moment in onze mondiale maatschappij?
- Welke mogelijke oplossingen of mogelijkheden tot afwending zien jullie in de nabije toekomst?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |