abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103248969
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:15 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Voor de 1000x dat hangt af van de context en de wijze waarop dergelijke uitspraken geformuleerd zijn. Dat jij niet snapt hoe het systeem werkt is niet mijn probleem.
Lijkt me wmb een goed laatste woord van dit topic...
I´m back.
pi_103249002
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:15 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Voor de 1000x dat hangt af van de context en de wijze waarop dergelijke uitspraken geformuleerd zijn. Dat jij niet snapt hoe het systeem werkt is niet mijn probleem.
Dus het gaat allemaal om context? Wow, Nederlands recht is echt heel duidelijk. /sarcasm
pi_103249137
quote:
17s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:16 schreef kdrietjeh het volgende:

[..]

Dus het gaat allemaal om context? Wow, Nederlands recht is echt heel duidelijk. /sarcasm
Het is recht, geen wiskunde.

Dus ja, het hangt van heel veel dingen af en met heel veel dingen samen. Dat is overigens in elk rechtssysteem zo, niet speciaal in het Nederlandse.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_103249149
quote:
17s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:16 schreef kdrietjeh het volgende:

[..]

Met andere woorden:
Als ik dezelfde uitspraken als Wilders deed zou ik in de gevangenis zitten. Want het gaat om de context. Omdat Wilders politicus is deed hij zulke uitspraken in het kader van het maatschappelijk debat. Maar zelfs als zou ik precies dezelfde woorden gebruiken, is er toch een verschil tussen een politicus en ik. Dat is echt heel eerlijk. :)
pi_103249217
quote:
17s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:19 schreef kdrietjeh het volgende:

[..]

Met andere woorden:
Als ik dezelfde uitspraken als Wilders deed zou ik in de gevangenis zitten. Want het gaat om de context. Omdat Wilders politicus is deed hij zulke uitspraken in het kader van het maatschappelijk debat. Maar zelfs als zou ik precies dezelfde woorden gebruiken, is er toch een verschil tussen een politicus en ik.
Nee, dat is mogelijk zo. Als jij hetzelfde zou zeggen én ervoor vervolgd zou worden, dan zou jouw zaak op z'n eigen merites beoordeeld worden.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_103249458
De holocaust ontkennen is ook te debiel voor woorden omdat het heeft plaatsgevonden. Het ontkennen van de maatschappelijke impact is ook onzin want deze is immens. Het enige dat je zou kunnen ontkennen is de persoonlijke impact die het op je maakt en dat is ieders goed recht.

Wat je met deze wet doet is eigenlijk gedachtes verbieden, wat een eng idee is. Als ik voor mezelf de holocaust ontken ben ik in overtreding, net alsof denken aan iemand vermoorden strafbaar is...

Of maakt de wet nog onderscheid in het ontkennen en het publiekelijk ontkennen?
I feel kinda Locrian today
pi_103249721
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:23 schreef starla het volgende:
De holocaust ontkennen is ook te debiel voor woorden omdat het heeft plaatsgevonden. Het ontkennen van de maatschappelijke impact is ook onzin want deze is immens. Het enige dat je zou kunnen ontkennen is de persoonlijke impact die het op je maakt en dat is ieders goed recht.

Wat je met deze wet doet is eigenlijk gedachtes verbieden, wat een eng idee is. Als ik voor mezelf de holocaust ontken ben ik in overtreding, net alsof denken aan iemand vermoorden strafbaar is...

Je zou dit topic kunnen lezen, of een van de vele voorgangers. Het smadelijk belasteren van groepen mensen is verboden; de holocaustontkenning valt daaronder, niet omdat je de holocaust niet mag bespreken, maar omdat de ontkenning ervan altijd (altijd!) gevolgd wordt door smadelijke laster over joden. Die die holocaust verzonnen hebben om er rijk van te worden.

En ja, dat belasteren moet dus wel publiekelijk. Wat je in je dagboek opschrijft over joden en hun duistere praktijken moet je zelf weten.
  † In Memoriam † dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:28:56 #208
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_103249767
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:23 schreef starla het volgende:

De wet verbiedt dergelijke gedachten niet, uitsluitend het uiten van deze gedachten op een wijze die beledigend kan zijn. Pas de handeling is strafbaar. Je mag denken aan iemand vermoorden wat je wil, maar pas de handeling is strafbaar.

Hier trouwens de link naar de uitspraak van de rechtbank omtrent Geert http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BQ9001
pi_103249828
Je kunt per wet geen gedachten verbieden. :').
I´m back.
pi_103249942
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:28 schreef sigme het volgende:

[..]

Je zou dit topic kunnen lezen, of een van de vele voorgangers. Het smadelijk belasteren van groepen mensen is verboden; de holocaustontkenning valt daaronder, niet omdat je de holocaust niet mag bespreken, maar omdat de ontkenning ervan altijd (altijd!) gevolgd wordt door smadelijke laster over joden. Die die holocaust verzonnen hebben om er rijk van te worden.

En ja, dat belasteren moet dus wel publiekelijk. Wat je in je dagboek opschrijft over joden en hun duistere praktijken moet je zelf weten.
Dus niet, want als ze je dagboek vinden ben je strafbaar.
  † In Memoriam † dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:33:13 #211
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_103250058
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:31 schreef starla het volgende:

[..]

Nee, want een dagboek heeft niet als doel het aanzetten tot belediging. Het opschrijven in je dagboek en het dan in honderdvoud kopiëren en uitdelen op de markt weer wel als je toevallig de verkeerde een exemplaar in de hand duwt.
pi_103250167
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:31 schreef starla het volgende:

[..]

Ga vooral niet in op het antwoord.
En heb je enige grond voor je idee dat gevonden dagboeken tot vervolging leiden? Ooit?
pi_103250217
Tsja, maar dan is het ontkennen van de holocaust dus niet strafbaar, maar het publiekeljk ontkennen van de holocaust met als doel aanzetten tot beledigingen strafbaar. Nogal een nuanceverschil.
pi_103250270
quote:
15s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:34 schreef sigme het volgende:

[..]

Ga vooral niet in op het antwoord.
En heb je enige grond voor je idee dat gevonden dagboeken tot vervolging leiden? Ooit?
Als ik in mijn dagboek opschrijf dat ik een onopgeloste moord heb gepleegd...ja.
pi_103250980
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:36 schreef starla het volgende:

[..]

Als ik in mijn dagboek opschrijf dat ik een onopgeloste moord heb gepleegd...ja.
maar dat is wat anders dan dat de gedachte (= ik heb die moord gedaan) zelf verboden is
integendeel een schuldbekentenis wanneer die waar is is zeer gewenst in de moraal
en de waarheid spreken voor de rechter is een verplichting
pi_103250997
quote:

[..]

Dan zal er toch gewoon een lichaam gezocht moeten worden en een bewijs dat je die moord gepleegd hebt, puur de mededeling van leidt niet tot vervolging...
Flauwekul ook allemaal wat je aandraagt.
I´m back.
pi_103251062
Zou je kunnen reposten met interpunctie?
pi_103251095
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:49 schreef starla het volgende:
Zou je kunnen reposten met interpunctie?
Zou jij kunnen reposten zonder interpunctie?
I´m back.
pi_103251165
Nah goed, hoe het ook zij, ontkennen van de holocaust an sich is niet strafbaar.
pi_103251240
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:49 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Zou jij kunnen reposten zonder interpunctie?
Kun je dat uitleggen?
  † In Memoriam † dinsdag 18 oktober 2011 @ 20:52:52 #221
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_103251298
quote:

[..]

Dat komt omdat moord zelf strafbaar is, daar kan degene die vermoord is lastig zelf aangifte van doen. Bij belediging moet er iemand zijn die zich beledigd voelt en daarvan aangifte doet. En als jij het in je dagboek zet dan schrijf je niet met de intentie een hele groep te beledigen. Spijkers aan het zoeken Starla?
pi_103255492
Volgens mij zijn alle aspecten wel besproken. Kan wel weer dicht voor het echt onaangenaam wordt.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')