We weten wel dat daar een klein meisje van 2 op de grond ligt dood te bloeden. Het zal je kind zijn zeg, ik zou echt gek worden.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 00:03 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Nee, dat snap ik, maar het rotte is dat we zoveel niet weten; hoe hoog die boetes/straffen zijn, wat de achtergrond van die wijk is, wat de reden is van die mensen...
Dat maakt het natuurlijk wel heel anders. Als het je eigen kind is is er geen reden om het niet te redden.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 00:04 schreef senesta het volgende:
[..]
We weten wel dat daar een klein meisje van 2 op de grond ligt dood te bloeden. Het zal je kind zijn zeg, ik zou echt gek worden.
Dan zou ik nog mijn kindje redden.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 00:00 schreef Maarten-Pieter het volgende:
[..]
Ik maak het wat moeilijker: wat als de trein volzit met belangrijke mensen en mensen waarbij jij financieel gezien groot belang hebt dat ze in leven blijven?
Precies, we zien hier niet het oogpunt van die Chinezen.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 00:05 schreef Bamba het volgende:
[..]
Dan zou ik nog mijn kindje redden.
Maar we hebben het te goed in dit land om te kunnen voorstellen dat iemand iets anders zou kiezen denk ik...
En dan denk ik toch: WAAR zijn de ouders zelf?quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 00:04 schreef senesta het volgende:
[..]
We weten wel dat daar een klein meisje van 2 op de grond ligt dood te bloeden. Het zal je kind zijn zeg, ik zou echt gek worden.
Dat bedoel ik nietquote:Op dinsdag 18 oktober 2011 00:04 schreef Maarten-Pieter het volgende:
[..]
Dat maakt het natuurlijk wel heel anders. Als het je eigen kind is is er geen reden om het niet te redden.
Geen idee, zo'n kindje hoort natuurlijk niet alleen. Maar geloof mij, die monsters zijn af en toe vliegensvlugquote:Op dinsdag 18 oktober 2011 00:06 schreef tombolafan het volgende:
[..]
En dan denk ik toch: WAAR zijn de ouders zelf?
En echt, ik zou ook meteen helpen, maar ik wil alleen duidelijk maken dat daar waarschijnlijk factoren zijn die wij niet kennen of kunnen begrijpen
Brrr, dat maakt het nog onmenselijker..quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 00:06 schreef senesta het volgende:
[..]
Dat bedoel ik niet
Als dat mijn kindje was en je zou op dat filmpje naderhand al die mensen langs zien lopen zonder ook maar iets te doen..
Ik zie dat niet zo. Ik zou juist zo veel mogelijk mensen willen begrijpen. Daar kan je zelf bovendien ook nog wat aan hebben.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 00:07 schreef Bamba het volgende:
Conclusie: het is maar goed dat we de Chinezen niet begrijpen...
Oh, dat weet ik, dat ze vliegensvlug zijnquote:Op dinsdag 18 oktober 2011 00:06 schreef senesta het volgende:
[..]
Geen idee, zo'n kindje hoort natuurlijk niet alleen. Maar geloof mij, die monsters zijn af en toe vliegensvlug
Maar hoe ver moet een ander gaan om jouw kind te redden? Hoewel ik - om even het voorbeeld van MP te gebruiken- mijn eigen kind zou redden, zou ik van een ander niet mogen verwachten dat het het leven van een onbekend kind voor de levens van tig anderen (onbekend of hoogwaardigheidsbekleders maakt niet eens uit) laat gaan, of, om het voorbeeld in China te gebruiken, het leven van mijn kind voor het leven van hun eigen kind te laten gaan.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 00:04 schreef senesta het volgende:
[..]
Volgens mij is in principe alles in te voelen. Het kost gewoon heel veel tijd. Iedereen heeft namelijk een reden om iets te doen waardoor je zou kunnen zeggen dat het menselijk is wat ze doen. En daar valt echt bijna iedereen onder.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 00:08 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Maar hoe ver moet een ander gaan om jouw kind te redden? Hoewel ik - om even het voorbeeld van MP te gebruiken- mijn eigen kind zou redden, zou ik van een ander niet mogen verwachten dat het het leven van een onbekend kind voor de levens van tig anderen (onbekend of hoogwaardigheidsbekleders maakt niet eens uit) laat gaan, of, om het voorbeeld in China te gebruiken, het leven van mijn kind voor het leven van hun eigen kind te laten gaan.
Vriendlief heeft een vriend die naar China is geemigreerd omdat hij dacht dat het daar allemaal beter was, maar hij wil toch naar Nederland inmiddels. Het is een wereld die voor ons niet in te voelen is...
Ik weet het niet. Ik denk dat je zoiets pas kan begrijpen als je er midden in zit en dat wil ik absoluut nietquote:Op dinsdag 18 oktober 2011 00:07 schreef Maarten-Pieter het volgende:
[..]
Ik zie dat niet zo. Ik zou juist zo veel mogelijk mensen willen begrijpen. Daar kan je zelf bovendien ook nog wat aan hebben.
Maar kijk, jij wordt toch ook wel eens in een discussie overtuigd? Waarom dan niet met zoiets, dit is in feite ook een meningsverschil (over hoe je iets moet doen). Andere mensen hebben er toch ook een reden voor? Als je die bekijkt weet je toch waarom anderen iets doen en dan is het toch een kwestie van tijd?quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 00:11 schreef Bamba het volgende:
[..]
Ik weet het niet. Ik denk dat je zoiets pas kan begrijpen als je er midden in zit en dat wil ik absoluut niet
Ik vind gewoon dat je binnen het redelijke alles moet doen in een poging iemand te helpen. En nee natuurlijk niet jezelf of anderen in levensgevaar brengen. Maar ze hadden het meisje ook in ieder geval van de straat kunnen halen en hulpdiensten waarschuwen of aanbellen bij het dichtstbijzijnde huis. Er zijn meer manieren om iemand te helpen.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 00:08 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Maar hoe ver moet een ander gaan om jouw kind te redden? Hoewel ik - om even het voorbeeld van MP te gebruiken- mijn eigen kind zou redden, zou ik van een ander niet mogen verwachten dat het het leven van een onbekend kind voor de levens van tig anderen (onbekend of hoogwaardigheidsbekleders maakt niet eens uit) laat gaan, of, om het voorbeeld in China te gebruiken, het leven van mijn kind voor het leven van hun eigen kind te laten gaan.
Vriendlief heeft een vriend die naar China is geemigreerd omdat hij dacht dat het daar allemaal beter was, maar hij wil toch naar Nederland inmiddels. Het is een wereld die voor ons niet in te voelen is...
Ik kan begrijpen dat je ten alle tijde voor bijv. je gezin kiest, dat doe ik ook namelijk. Wij kunnen nog wel eens een verkeerde keuze maken wat ons gezin benadeeld. Gelukkig is het bij ons nog te overzien. Als je in China een verkeerde keuze maakt heeft dat waarschijnlijk gigantische gevolgen. Als zou betekenen dat mijn kind echt zal omkomen door de honger (en dan ook echt doodgaan en niet een tijdje minder luxe kunnen eten), zal ik ten alle tijden voor mijn eigen kind kiezen. Dus dat zou ik kunnen begrijpen ja. Maar ik kan het me nog steeds niet levendig voorstellen (gelukkig!)quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 00:14 schreef Maarten-Pieter het volgende:
[..]
Maar kijk, jij wordt toch ook wel eens in een discussie overtuigd? Waarom dan niet met zoiets, dit is in feite ook een meningsverschil (over hoe je iets moet doen). Andere mensen hebben er toch ook een reden voor? Als je die bekijkt weet je toch waarom anderen iets doen en dan is het toch een kwestie van tijd?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |