Ik denk dat de meesten vanaf geboorte af aan gewoon niet anders weten. Dan neem je denk ik zoiets gewoon aan als de absolute waarheid. Helaasquote:Op maandag 17 oktober 2011 23:47 schreef Greys het volgende:
[..]
Ik probeer het ook, maar ik kan me niet voorstellen dat zelfs door de meest verknipte regels je laatste restje menselijkheid verdwijnt... bij zovelen, niet bij een enkeling, kennelijk.
Die mensen sterven misschien omdat ze geen geld hebben om de boete te betalen en dus verhongeren/sterven aan een ziekte. En ik heb bij vreemden nog wel altijd iets van "ik help ze, totdat het levensbedreigend voor mij is". Ik snap het wel goed. En waarschijnlijk zat er ook wel een egoïstisch persoon tussen bij wie het niet opkwam om te helpen.quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:47 schreef Greys het volgende:
[..]
Ik probeer het ook, maar ik kan me niet voorstellen dat zelfs door de meest verknipte regels je laatste restje menselijkheid verdwijnt... bij zovelen, niet bij een enkeling, kennelijk.
Nou nou, je moet het niet overdrijven. China is een extreem geval, maar die mensen zijn menselijk en denken goed over dingen na en volgen niet blind de wil van de leider. Het systeem is er gewoon anders. In bijv. Noord-Korea zou je zeker gelijk hebben.quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:48 schreef oh-oh het volgende:
Ja nou precies, dat de machthebbers en regeltjesmakers nu maar eens gaan nadenken wat ze gecreeerd hebben ermee, dat wordt er mss toch nog iets goeds uitgehaald,
But again, tis wel China he, het zou mij verbazen
Idd, of ze hebben zelf een kind thuis dat dan geen toekomst meer heeft door geldgebrek of een ouder in de gevangenis... Ik snap dat je dan voor je eigen kind kiest, hoe hard ook...quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:49 schreef Maarten-Pieter het volgende:
[..]
Die mensen sterven misschien omdat ze geen geld hebben om de boete te betalen en dus verhongeren/sterven aan een ziekte. En ik heb bij vreemden nog wel altijd iets van "ik help ze, totdat het levensbedreigend voor mij is". Ik snap het wel goed. En waarschijnlijk zat er ook wel een egoïstisch persoon tussen bij wie het niet opkwam om te helpen.
Kennelijk al die voorbijgangers bij dat meisje welquote:Op maandag 17 oktober 2011 23:51 schreef Maarten-Pieter het volgende:
[..]
Nou nou, je moet het niet overdrijven. China is een extreem geval, maar die mensen zijn menselijk en denken goed over dingen na en volgen niet blind de wil van de leider. Het systeem is er gewoon anders. In bijv. Noord-Korea zou je zeker gelijk hebben.
Nee, die hebben helaas alleen rationeel beredeneerd of het voor hen niet te onaantrekkelijk zou zijn om te helpen vrees ik... Qua gevoel missen ze compassie denk ikquote:Op maandag 17 oktober 2011 23:53 schreef Greys het volgende:
[..]
Kennelijk al die voorbijgangers bij dat meisje wel
Oh nou ik denk dat dat echt 1000 procent afhangt van in wat voor een wijk en wat voor een streek in China je zit hoor.quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:51 schreef Maarten-Pieter het volgende:
[..]
Nou nou, je moet het niet overdrijven. China is een extreem geval, maar die mensen zijn menselijk en denken goed over dingen na en volgen niet blind de wil van de leider. Het systeem is er gewoon anders. In bijv. Noord-Korea zou je zeker gelijk hebben.
Ja, eh poeh!quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:53 schreef Maarten-Pieter het volgende:
Doet me denken aan een dilemma:
Een trein vol honderden onbekenden rijdt op een spoorweg richting het ravijn (de brug is net ingestort). Je kunt ze redden door de wissel om te zetten. Als je dit doet overrijdt de trein je baby die op de rails zit te spelen. Wat doe je?
Mijn eigen kindje redden. Ik geloof dat ik daar niet eens écht over zou twijfelen. Ben ik nou een slecht mensquote:Op maandag 17 oktober 2011 23:53 schreef Maarten-Pieter het volgende:
Doet me denken aan een dilemma:
Een trein vol honderden onbekenden rijdt op een spoorweg richting het ravijn (de brug is net ingestort). Je kunt ze redden door de wissel om te zetten. Als je dit doet overrijdt de trein je baby die op de rails zit te spelen. Wat doe je?
Ik zou het eerst doen, en dan later nadenken vrees ikquote:Op maandag 17 oktober 2011 23:58 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Mijn eigen kindje redden. Ik geloof dat ik daar niet eens écht over zou twijfelen. Ben ik nou een slecht mens?
Nee hoor, ik zou precies hetzelfde doenquote:Op maandag 17 oktober 2011 23:58 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Mijn eigen kindje redden. Ik geloof dat ik daar niet eens écht over zou twijfelen. Ben ik nou een slecht mens?
Ik heb er ook veel over gelezen en gezien. Volgens mij is het wel zo geweest, maar begint dat ook te verdwijnen, alhoewel China volgens mij politiek gezien nog communistisch is. Zeker op internet brandt er een discussie los en het is maar goed gebleken dat de Chinese regering niet volledig tegen het internet opkan. De machthebbers horen hier wel van. Het wordt lichtelijk genegeerd, maar het is wel een duidelijk gebaar naar ze. Ze merken het wel op.quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:52 schreef oh-oh het volgende:
Als je iets weet over de culturele revolutie in China, de tijd van Mao, en de tijd erna, dan snap je wel dat de mensen in China zo zijn.
China is nog steeds geen land waar er door zo een filmpje grote discussies zullen onstaan ook hoor. De mensen daar hebben echt geleerd om met alle winden mee te waaien en te buigen, anders breek je. Helaas is het ook lang de enige manier geweest om daar te overleven.
Ik heb echt talloze boeken er over gelezen, en films erover gezien,
Persoonlijke interesse, mijn opa woonde daar in die tijd en ik herken veel ervan in mijn vader en onze opvoeding, alleen hebben wij gelukkig ook het strijdvaardige Molukse bloed erbij gekregen
Ik vind dit persoonlijk een ietwat conservatief denkbeeld, waar wel een kern van waarheid in zit.quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:56 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Oh nou ik denk dat dat echt 1000 procent afhangt van in wat voor een wijk en wat voor een streek in China je zit hoor.
Het merendeel van de chinezen houdt de kop omlaag en doet wat er opgelegd wordt.
Precies, die mensen hebben ook andere belangen. En bij sommige mensen ontbreekt inderdaad de menselijkheid.quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:55 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Nee, die hebben helaas alleen rationeel beredeneerd of het voor hen niet te onaantrekkelijk zou zijn om te helpen vrees ik... Qua gevoel missen ze compassie denk ik
Ik maak het wat moeilijker: wat als de trein volzit met belangrijke mensen en mensen waarbij jij financieel gezien groot belang hebt dat ze in leven blijven?quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:58 schreef Bamba het volgende:
[..]
Nee hoor, ik zou precies hetzelfde doen
Nee. Of ik ben ook een slecht mens, ik zou het ook doen.quote:Op maandag 17 oktober 2011 23:58 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Dat kan het moeilijker, maar ook makkelijker maken.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 00:01 schreef Greys het volgende:
[..]
Nee. Of ik ben ook een slecht mens, ik zou het ook doen.
Echter, ik vind dat niet te vergelijken met de situatie van het overreden meisje. Bij MP zijn dilemma weet je zeker dat als je helpt, je je eigen kind kwijt bent. In dit echte geval helemaal niet.
Nee, dat snap ik, maar het rotte is dat we zoveel niet weten; hoe hoog die boetes/straffen zijn, wat de achtergrond van die wijk is, wat de reden is van die mensen...quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 00:01 schreef Greys het volgende:
[..]
Nee. Of ik ben ook een slecht mens, ik zou het ook doen.
Echter, ik vind dat niet te vergelijken met de situatie van het overreden meisje. Bij MP zijn dilemma weet je zeker dat als je helpt, je je eigen kind kwijt bent. In dit echte geval helemaal niet.
Mja, wat is geld nou helemaal? Mijn familie heeft een vorm van inflatie meegemaakt waarbij je de ene dag nog genoeg geld hebt om een groot huis contant te kopen en de volgende dag nog geen buskaartje van datzelfde geld kan kopen. Voor financiën zou ik nooit mijn kind willen offeren. En belangrijke mensen, tja, die zijn belangrijk voor anderen. Mijn kind ligt daar op het spoor en moet gered worden.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 00:00 schreef Maarten-Pieter het volgende:
[..]
Ik maak het wat moeilijker: wat als de trein volzit met belangrijke mensen en mensen waarbij jij financieel gezien groot belang hebt dat ze in leven blijven?
Ja, je kunt nu niet logisch beredeneren wat menselijk gezien het beste zou zijn. Of wat je zelf zou doen.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 00:03 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Nee, dat snap ik, maar het rotte is dat we zoveel niet weten; hoe hoog die boetes/straffen zijn, wat de achtergrond van die wijk is, wat de reden is van die mensen...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |