abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 17 november 2011 @ 12:54:55 #101
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_104471529
Een camera als de s95 is eigenlijk op alle punten beter dan een doorsnee compacte camera. De lens en de sensor zijn beter, en dat zie je duidelijk terug in de resultaten. Je zult alleen minder ver kunnen inzoomen, en de film mode zal wellicht wat minder uitgebreid zijn (al is 720p nog steeds prima).

Er zijn legio professionele fotografen die een camera als deze in hun borstzakje hebben zitten voor als ze eens niet hun grote camera van tig kilo willen meenemen, en gewoon voor de lol willen fotograferen.
  donderdag 17 november 2011 @ 13:37:15 #102
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_104473123
Ja die zoom is voor mij wel een reden om niet voor de S95 te gaan. Ik zal dus gaan voor n van de twee Sony's of die Canon SX230 HS.
*´¨)
¸. ¸.´¨) Vrijwilligerswerk doen in Peru?
(¸.´ (_.´* Kijk op www.weeshuisperu.nl !
  maandag 21 november 2011 @ 13:15:56 #103
247356 infp2009
More cowbell!
pi_104626105
Jong en lui, ik wil aan de videoproductie, dus ben op zoek naar een geschikte camera. Ik wil in ieder geval in full-hd 24p kunnen opnemen, alhoewel de optie tot 60i ook mooi meegenomen zou zijn. Daarnaast vind ik een beperkte scherpte-diepte van belang, waardoor ik me beperk tot dslr's (GH2 zou anders een goede optie zijn) in verband met de grotere sensor. Een full-frame (5D) zit er financieel helaas niet in.

Budget: Maximaal 1000 inclusief lens (andere accessoires en extra lenzen volgen later wel).
Formaat: DSLR
Doel: Videoproductie
Huidige camera: Ik had tot voor kort een Nikon D60, beviel op zich prima maar deed geen video.
Welke camera’s twijfel je over: Canon is wat betreft video beter dan Nikon, dus zit te kijken naar de 550/600D, of misschien toch de 60/7D als die echte voordelen zouden hebben. Ik zou er waarschijnlijk wel Magic Lantern als firmware opzetten.
"Faith is making a virtue out of not thinking."
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
  maandag 21 november 2011 @ 14:32:20 #104
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_104629006
Ik zou voor de 600D gaan, want ik zie geen meerwaarde in de 60/7D die eveneens een cropsensor hebben. Je weet dat je MF moet werken tijdens het filmen? Dus een goedekope MF lens voldoet.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_104708978
Owjah even terugkomend op mijn verhaal:

Ik was klaar met zoeken en me in de camera's te verdiepen dus had ik mijn zinnen gezet op de canon 550D. Eenmaal bij de mediamarkt, kwamen we erachter dat een kantelbaar lcd scherm toch wel erg handig is en dat de 600D dan ook een optie is. Hierdoor raakte ik weer in de war en hadden we besloten nog even te wachten met de aanschaf. Weer internet afgestruind op reviews enzo.

Alhoewel ik mijn zinnen op de canon had gezet heb ik uiteindelijk een Nikon D5100 gekocht. :D

Ben er erg tevreden mee en de kwaliteit van de foto's is echt mooi en het kantelbare scherm is mega handig :9
  woensdag 23 november 2011 @ 09:22:51 #106
158292 problematiQue
pi_104709050
Goede keuze - de sensor in de D5100 is erg, erg goed.
pi_104722773
Goede keuze, heb deze week ook de d5100 bestelt.
pi_104728359
Jammer dat je bij de D5100 maar een beperkt aantal objectieven kunt gebruiken. Dit was een reden voor mij om hem niet te kiezen...
  woensdag 23 november 2011 @ 19:01:54 #109
158292 problematiQue
pi_104728760
Dat probleem kun je tegenwoordig wel zo'n beetje negeren. Vrijwel alle lenzen hebben nu hun eigen focusmotor.
pi_104752832
Heb gisteren de Fuji F500 EXR besteld. Hopelijk komt ie vandaag binnen..

Nog bedankt voor jullie adviezen.
  donderdag 24 november 2011 @ 13:08:36 #111
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_104756978
Ik heb gisteren mijn Sony DSC-HX7v ontvangen. Ziet er tot nu toe goed uit allemaal. Wel n groot nadeel waarover ik helemaal niks heb gelezen: het opladen van de accu. Dit moet in de telefoon opgeladen worden, via twee onhandige kabeltjes. En dan zit de uitgang ook nog eens aan de onderkant van de camera, zodat je hem niet eens weg kunt zetten tijdens het laden, maar hem op de lens of op het lcd-scherm moet leggen. Heel vreemd.

En aangezien ik er mee ga backpacken zie ik dat dus totaal niet zitten. Moet ik mijn camera in een willekeurig hostel zo in de kamer leggen? Gelukkig zijn er wel losse externe opladers te koop heb ik gezien, vanaf zo'n 15 euro. Dus die ga ik maar meteen ntje aanschaffen. Maar ik blijf het vreemd vinden.
*´¨)
¸. ¸.´¨) Vrijwilligerswerk doen in Peru?
(¸.´ (_.´* Kijk op www.weeshuisperu.nl !
  zondag 27 november 2011 @ 20:54:01 #112
349633 SiIk
Echt zijde
pi_104894901
Na het verliezen van m'n vorige camera ben ik opzoek naar een nieuwe compactcamera, hoop dat ik hier wat goede adviezen kan krijgen over welke te nemen.

Budget: Geen idee wat je tegenwoordig neerlegt voor een compactje, maar 100-150 euro?
Formaat: Micro / compact
Doel: Eigenlijk vanalles. Heb een voorkeur voor landschapsfotografie, maar hij moet het ook leuk doen op feestjes enzo.
Huidige camera: Ik had een Canon Powershot A590. Canon beviel opzich goed, maar ik voelde wat beperkingen. Zou bijvoorbeeld meer willen kunnen qua diafragma (hoewel ik niet eens weet of dat wel realistisch is bij een compact?)
Welke camera’s twijfel je over: Eigenlijk geen idee. Bij voorkeur wel weer een canon, maar sta ook open voor andere opties.
Bijzonderheden: Camera moet werken op gewone AA batterijen. Zou ook leuk zijn als ie op een simpel statiefje kan.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Why get married and make one man miserable when I can stay single and make thousands miserable? -Carrie Snow
Op woensdag 21 oktober 2015 14:26 schreef kanovinnie het volgende:
Silk is niet hosselbaar voor een simpele sterveling als ik.
  zondag 27 november 2011 @ 22:10:18 #113
158292 problematiQue
pi_104900097
Ik zou gewoon weer een Canon kopen als dat je beviel. Diafragma-gewijs is het onmogelijk om met een compacte camera een onscherpe achtergrond te creren, puur vanwege natuurkundige limitaties. Je zult een camera moeten kopen met een grotere sensor om dat te kunnen doen.
pi_104908068
De eerste foto's zijn gemaakt met de Fuji F500 EXR. Tot zover erg tevreden!
  maandag 28 november 2011 @ 16:25:54 #115
59819 deejaylethal
Nieuw voetbalseizoen
pi_104926151
Hoppa, misschien even een idee voor je:

http://www.facebook.com/SamsungCameraNL

Daar geven ze de laatste tijd erg vaak camera's weg. Wie weet krijg je eentje in je schoen, of heb je een toffe vakantiefoto om op te sturen. Je maakt aardig kans!
Be your best
vv DOVO, AFC AJAX, FC Groningen
This Year: Dublin - Belfast - Barcelona - Paris - Lowlands
  maandag 28 november 2011 @ 16:52:12 #116
349633 SiIk
Echt zijde
pi_104927338
Bedankt beide. Ik wil de camera toch op vrij korte termijn hebben (Hij moet eind volgende maand zeker mee op vakantie) dus acties zijn niet heel handig.

ProblematiQue, ik was al bang voor dat antwoord. Jammer, maar niets aan te doen.

Zou ik een camera links moeten laten liggen omdat deze een CMOS-sensor heeft i.p.v. CCD, of maakt dat tegenwoordig weinig meer uit qua ruis en dergelijke?
Ik kijk momenteel o.a. naar de Canon Powershot SX1 IS.
Why get married and make one man miserable when I can stay single and make thousands miserable? -Carrie Snow
  maandag 28 november 2011 @ 16:54:32 #117
158292 problematiQue
pi_104927419
quote:
10s.gif Op maandag 28 november 2011 16:52 schreef SiIk het volgende:
Zou ik een camera links moeten laten liggen omdat deze een CMOS-sensor heeft i.p.v. CCD, of maakt dat tegenwoordig weinig meer uit qua ruis en dergelijke?
CMOS is modernere techniek dan CCD en kan doorgaans beter omgaan met ruis en filmen (maar vraag me niet wat het verschil is).
  maandag 28 november 2011 @ 16:57:31 #118
158292 problematiQue
pi_104927559
Dit is trouwens een erg mooie aanbieding gezien wat je er voor krijgt. Die camera heeft namelijk wel een grote sensor - net zo groot als die in de meeste spiegelreflexcameras en dus veel groter dan die van compacte cameras.
  maandag 28 november 2011 @ 17:08:52 #119
349633 SiIk
Echt zijde
pi_104928079
Hmm, behalve dat die toch wel een stukje buiten budget ligt en ik eigenlijk helemaal geen zin heb om met lenzen te gaan slepen, staat het me toch ook wel tegen die ie op accu werkt i.p.v. gewone batterijen.
Moeilijk moeilijk dit.
Ik ben er eigenlijk ook nog niet helemaal uit of ik iets simpels wil dat altijd me kan in m'n jaszak, of dat ik het meteen goed zou moeten doen, en bijvoorbeeld voor een (toch stuk grotere) bridge zou moeten gaan zoals ik hierboven noemde. Neemt minder makkelijk mee, 2 keer zo zwaar ook nog. Aan de andere kant, is de mobiele telefoon tegenwoordig niet al de nieuwe compactcamera? Misschien moet ik die dan gewoon vaker uit m'n broekzak halen...
  maandag 28 november 2011 @ 18:30:54 #120
24533 ACT-F
pi_104931246
quote:
10s.gif Op maandag 28 november 2011 16:52 schreef SiIk het volgende:
Ha Silk! Stom dat ze je camera gejat hebben :( Maar dat is meteen weer een excuus om up te graden :P

Ik heb zelf de voorloper van de SX1, de S5, als reservecamera. Een erg leuk apparaat als je meer met fotografie wilt doen, omdat je ook alles handmatig kan instellen (dus ook diafragma). Echter, is dit geen broekzakformaat. Je zult dus wel een tasje oid. moeten hebben om het mee te nemen.

Maak wat betreft de batterijen niet de fout die ik gemaakt heb door blindelings de hoogste capaciteit van 2700 mAh te pakken. Als ze nieuw zijn kunnen ze nog voldoende stroom leveren, maar na ruim een jaar merk je dat ze het stroomverbruik van de camera niet meer aankunnen. Neem bij voorkeur Sanyo Eneloop, of Panasonic Infinium penlites.
pi_105026977
Goedeavond allen,
nieuw hier op het forum, en vraag me af hoe jullie als ervaren fotografen aan kijken tegen de systeemcamera's zoals de Pen serie en of de NEX serie? . Wil graag wat meer doen met fotografie, heb dit weekend ook met een DSLR gewerkt, en dat beviel eigenlijk wel erg goed. Maar ik heb een klein referentiekader in dit geval. Want zie ook echt hele goede fotoseries komen uit bijvoorbeeld een PEN camera.

What to do?
  woensdag 30 november 2011 @ 22:10:38 #122
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_105027065
Wat voor DSLR met wat voor lenzen had je?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_105027522
Ik had te leen een EOS450D met 18mm lens geloof ik, Ben nieuw in de materie

Ik heb hier even 3 foto's neer gekwakt van maandag : http://www.xolent.nl/gio/
  donderdag 1 december 2011 @ 01:16:36 #124
158292 problematiQue
pi_105036953
Met systeemcameras lever je ten opzichte van een spiegelreflex in op beeldkwaliteit, lensselectie, gebruiksgemak, en/of functies. Maar ze zijn kleiner, goedkoper en ergens ook wel de toekomst. Ik zou de mediamarkt eens in lopen om er een paar vast te houden.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 1 december 2011 @ 01:49:26 #125
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_105037764
quote:
14s.gif Op donderdag 1 december 2011 01:16 schreef problematiQue het volgende:
Met systeemcameras lever je ten opzichte van een spiegelreflex in op beeldkwaliteit, lensselectie, gebruiksgemak, en/of functies. Maar ze zijn kleiner, goedkoper en ergens ook wel de toekomst. Ik zou de mediamarkt eens in lopen om er een paar vast te houden.
Even een kleine correctie. Je levert met een NEX niets in op beeldkwaliteit. In de NEX C3 en de 5N zit dezelfde sensor als in de Alfa580 en dat is een hele goeie sensor.
In de NEX 7 zit dezelfde als in de Alfa77 en dat is naar verluid een van de fraaiste APS-C-sensortjes.
De PEN en de Panasonics hebben weliswaar een wat kleinere sensor, maar ook die doet het verrassend goed.
Voor de lenzen heb je voor wat de systeemeigen lenzen betreft zowel bij m4/3 als NEX inderdaad momenteel nog een beperkt aanbod, al zit daar al voldoende in om gelukkig mee te worden.
Voor liefhebbers van oude lenzen zijn systeemcamera's helemaal ideaal. Door de dunne body is zo ongeveer alles pas te maken. Je moet het alleen willen om met lenzen van veertig jaar en ouder op pad te gaan.
Het werkcomfort(knoppen en menu's) is bij Olympus en Panasonic best goed, weinig verschil met een spiegelreflex. De NEX wordt momenteel per generatie beter.
Een reden om geen systeemcamera te willen gebruiken is als je veel met lange of zeer lange lenzen werkt (200mm+), de handligging van die kleine doosjes met zo'n lange toeter is dan echt om te janken. Met korte lenzen daarentegen is het allemaal bijzonder goed te doen.
Bij wat proefjes met een NEX vond ik de grootste verrassing de respons van de camera, de snelheid en vooral het totaal afwezig zijn van trillingen.
Ik heb zelf een NEX in de planning zitten voor mijn collectie ouwe lenzen, maar dat mag nog even wachten.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  donderdag 1 december 2011 @ 11:28:10 #126
158292 problematiQue
pi_105045255
Daarom zei ik ook 'of'...
pi_105067899
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 22:10 schreef kanovinnie het volgende:
Wat voor DSLR met wat voor lenzen had je?
Het was een 18-55mm kitlens
pi_105470090
Hoi!

Ik zou volgend jaar eens op vakantie gaan en had graag ook een klein fototoestel gekocht voor hier en daar eens een foto.

Wat ik er graag in zou hebben:

Goede foto's bij relatief weinig licht
Beeldstabilisatie
Stevig en klein
Niet al te technisch
Full HD videoopname zou leuk zijn!
Een onderwaterbehuizing tot 40m is verkrijgbaar, da's ook een plus

Zelf kwam ik uit bij de Ixus 220 HS. Ik denk dat 140 euro een heel ok prijs is voor dat ding als hij als betere uit de reviews komt. Niet op te laden via USB is een klein beetje een nadeel, maar zo zijn er om te beginnen niet veel camera's en als je er echt 300 foto's mee kan nemen is de aparte lader absoluut geen punt.

Ik kreeg wel van iemand de tip dat de extra zoom van de 230 HS goed meegenomen is (voor portretten in verband met scherptediepte), en dat de verdubbelde resolutie van 't scherm ook zijn geld waard is.

Nu vind ik 140 vs. 210 euro toch wel vrij stevig? DUS; lagere schermresolutie en 5x zoom vs. dubbele schermresolutie en 8x zoom voor 50% meer. Geld waard of niet?

Ik heb niet echt een budget; het geld is er maar ik zou het het liefst goed besteden :).

[ Bericht 7% gewijzigd door tony_clifton- op 11-12-2011 21:24:42 ]
  zondag 11 december 2011 @ 21:24:40 #129
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_105470505
Ik zeg misschien ja, iemand anders zegt misschien nee.
Denk jij de extra zoom nodig te hebben, net als de hogere resolutie? Ja? Dan voor de 230 gaan.
HEb je het niet nodig? Ga dan voor de 220.
pi_105470691
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 21:24 schreef kanovinnie het volgende:
Ik zeg misschien ja, iemand anders zegt misschien nee.
Denk jij de extra zoom nodig te hebben, net als de hogere resolutie? Ja? Dan voor de 230 gaan.
HEb je het niet nodig? Ga dan voor de 220.
Dat is 't nu net; ik heb absoluut geen ervaring met fotografie. Ik las dat de lens van de 230 equivalent is met een zoomlens van 230 mm op een spiegelreflex. Ik weet alleen dat dat al wel vrij fors is (een veel gebruikte portretlens is toch 85 mm geloof ik, niet?)
pi_105472180
Dit vind ik best een redelijk goede site om zaken te vergelijken:
http://snapsort.com/compare/Canon-230-HS-vs-Canon-IXUS-220HS
Al moet je niet al teveel waarde hechten aan de score. Maar specswise voordelen VS nadelen en concurrentie is mooi in beeld gebracht zo.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_105488367
Handige site om te vergelijken, thanks!

Ben er nog steeds niet uit. Misschien dan toch de 230... Ga er nog even over slapen :)
pi_105522991
Ik zag 'em 2x voorbijkomen op televsie, de 220HS. :P

Bij bol.com ook wel een geinige aanbieding.
Dagactie: http://www.bol.com/nl/p/e(...)010983426/index.html - 139,- euro
Elders vanaf 159,-

› O.a. 14.1 Mpxl / 24-240mm / 720p video / GPS (Key selling point) / ..
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_105612510
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2011 13:08 schreef Foeske het volgende:
Ik heb gisteren mijn Sony DSC-HX7v ontvangen. Ziet er tot nu toe goed uit allemaal. Wel n groot nadeel waarover ik helemaal niks heb gelezen: het opladen van de accu. Dit moet in de telefoon opgeladen worden, via twee onhandige kabeltjes. En dan zit de uitgang ook nog eens aan de onderkant van de camera, zodat je hem niet eens weg kunt zetten tijdens het laden, maar hem op de lens of op het lcd-scherm moet leggen. Heel vreemd.

En aangezien ik er mee ga backpacken zie ik dat dus totaal niet zitten. Moet ik mijn camera in een willekeurig hostel zo in de kamer leggen? Gelukkig zijn er wel losse externe opladers te koop heb ik gezien, vanaf zo'n 15 euro. Dus die ga ik maar meteen ntje aanschaffen. Maar ik blijf het vreemd vinden.
Als je een 2e accu erbij koopt van het merk Jupio (heb ik goede ervaringen als merk), krijg je dr meteen losse acculader bij. ;)
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_105617651
Daar is ie dan, de Canon SX1. Ik ben er helemaal blij mee :D
Bedankt voor jullie adviezen.
pi_105617935
Die heb ik! :P

Alweer een tijdje oud, maar staat z'n mannetje goed. :Y Nu heb je natuurlijk de SX40 HS en de FZ150, maar veel beter doen die het ook niet. Zelf heb ik nu behoefte aan een grotere sensor om in wat minder belichte situaties uit de voeten te kunnen. (Oh ja, en de mogelijkheid gemakkelijk handmatig te focussen, de functie is er wel, maar dan moet je de scrollwheel gebruiken, wat alles behalve ideaal werkt).
Toch wel gaaf:
Zijn ook leuke dingen mee mogelijk als je CHDK op je SD-kaart zet (non-violent "hack"):
http://vimeo.com/groups/sx1/videos/27683627

[ Bericht 2% gewijzigd door shiz op 15-12-2011 15:49:39 ]
pi_105618567
Oh, leuk! Ik ga de filmpjes later even bekijken :)
Het schijnt dat de latere SX-camera's minder last hebben van ruis, maar verder inderdaad vrij hetzelfde zijn. Maar die lagen toch wel een stukje buiten budget :P

Ik heb nu precies 200 betaald voor (vrij nieuwe) tweedehands camera, cameratas, sd-kaart en een setje oplaadbare batterijen :)
pi_105618743
Ik weet nog dat ik er zo'n anderhalf jaar geleden 435,- voor kwijt was. :P
Is wel een goede om mee te experimenteren. Kunt veel handmatig instellen en is erg veelzijdig. :Y
Fijn ook dat CHDK erop werkt. En de IR remote is handig wanneer je lange exposures hebt en de camera niet aan wilt raken. Veel plezier!
pi_105814118
Hooi! :W

Ik wil mijn vriendin graag een camera cadeau doen voor haar verjaardag, ze wordt namelijk 25 binnenkort. Wil eens een keer echt uitpakken, dus het gaat een DSLR camera worden waar ze al jaren van droomt maar geen geld voor is helaas i.v.m. eeuwige verbouwing van ons huis en nogal wat financile tegenslag.

Nu heb ik het afgelopen jaar stiekem telkens elke maand 50-100 euro achter over gedrukt en zo ongemerkt 700 euro bij elkaar gesprokkeld *;

Dat wordt dus een verrassing. Ze denkt op dit moment dat ze een cadeautje van 25 euro krijg ofzo :')

Anyways, ik ben totaal geen fotograaf , maar weet wel wat de "goede" merken zijn en waar ik beetje op moet letten.

Ik zit gezien het budget te twijfelen tussen de Nikon D5100 Kit of de Canon EOS 600D.

Welke raden jullie aan? Of is er een beter alternatief?

Eisen :

- Goede DSLR starterscamera
- HD filmen
- Verder zou ik het zo niet weten :')
  dinsdag 20 december 2011 @ 12:50:50 #140
158292 problematiQue
pi_105815430
Wat leuk!

Van die twee cameras heeft de D5100 de beste sensor. De 600D heeft meer mogelijkheden qua video, maar dat verschil ga je met huis-tuin-en-keuken gebruik niet echt merken denk ik.

Wat met jouw budget het overwegen waard zou kunnen zijn is om de kitlens links te laten liggen en in plaats daarvan een betere lens aan te schaffen. Zo zou je bij de D5100 bijvoorbeeld de 35mmf1.8 kunnen kopen voor samen net iets meer dan 700 euro:

http://www.kamera-express.nl/product/nikon-d5100-body-/
+
http://www.kamera-express.nl/product/nikon-af-s-35mm-f-1-8g-dx/

Deze combinatie kan niet zoomen, maar kan wel veel beter overweg met weinig licht, en de lens is in alle opzichten beter dan de kitlens (= potentieel mooiere foto's).

Wat andere modellen die je zou kunnen overwegen, DSLR en niet-DSLR:

Sony A55: http://www.kamera-express(...)5vl-18-55mm-sam-kit/ (beter voor actiefoto's, beter voor als je graag via het scherm foto's maakt)
Olympus E-PL3: http://www.kamera-express(...)40-150mm-kit-zilver/ (stijlvol, kleiner, in gebruik en prestaties wel net iets minder dan DSLR, in deze kit met extra telezoomlens)
Panasonic G3: http://www.foka.nl/site/panasonic-dmcg3-zwart-1442mm-p-31206.html (kleiner alternatief, op veel manier net een DSLR)
Panasonic GF3X: http://www.foka.nl/site/p(...)77_432_441_2246.html (zeer compact maar toch zoomen)
Pentax K-r: http://www.foka.nl/site/pentax-kr-c-2077_432_438_1403.html (bijna 'vorige generatie', maar prima camera beschikbaar in verschillende kleuren - iets waar vrouwen vooral blij van worden, sensor zit in kwaliteit tussen 600D en D5100 in)
pi_105815682
Thx voor de input. Denk dat het toch de Nikon wordt ;-)
Weet iemand toevallig nog een leuke actie of aanbieding?
  dinsdag 20 december 2011 @ 13:00:18 #142
158292 problematiQue
pi_105815728
Die ga je niet vinden denk ik - de fabriek waar dat model gemaakt wordt is recent overstroomt (Thailand), dus ze hebben niet genoeg aanbod om ze in de aanbieding te doen.

Ik kan me vergissen:

quote:
7s.gif Op dinsdag 20 december 2011 12:03 schreef Doodloper het volgende:
Over MediaMarkt gesproken: als ik me niet vergis hadden ze in januari 2010 n in januari 2011 van die "BTW WEG ERMEE" acties waar je +- 15% korting kreeg; misschien loont het om af te wachten of die er komend jaar weer is.
pi_105824462
quote:
Wat met jouw budget het overwegen waard zou kunnen zijn is om de kitlens links te laten liggen en in plaats daarvan een betere lens aan te schaffen.
Is het verschil in prijs tussen 'body only' en 'body+kitlens 18-55' vaak niet heel weinig (waardoor je dus eigenlijk voor een prikkie een lens koopt)? :@ Je hebt dan wel een betere wideangle en een klein beetje flexibiliteit voor op vakantie e.d. (als je overdag op pad gaat heb je daar denk ik meer aan dan een prime lens?). Upgraden doe je dan later eens, afhankelijk van de behoefte van de fotograaf, zou je zeggen.

Deze site is verder wel handig aanbiedingen in de gaten te houden:
http://www.voordeelmuis.nl/cgi-bin/v.cgi?a=q&q=d5100
Google heeft natuurlijk Google Shopping:
http://www.google.nl/search?q=d5100&hl=nl&tbm=shop
Voor Nederland de Tweakers Pricewatch of FOK! Pricecheck...
http://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=d5100
http://fok.beslist.nl/products/r/d5100/
Europabreed vergelijken:
http://geizhals.at/eu/?in=&fs=d5100
pi_106005116
Hallo!

Ik wil een nieuwe camera aanschaffen, het wordt mijn eerste spiegelreflexcamera.
Nu heb ik lopen zoeken op het internet en kwam ik een aantal mooie modellen tegen
namelijk:

- Nikon D3100 + AF-S DX 18-55mm G VR (zo rond de 500 euro)
- aanbieding van EOS 500D incl 18-55mm objectief en 75-300mm objectief (voor 500 euro)

Eerst was ik er vrij zeker dat ik de Nikon D31000 wilde kopen, heb namelijk gelezen dat het een perfect instapmodel is. Nu begin ik toch weer te twijfelen door de mooie aanbieding van de EOS 500D met twee lenzen.

De camera die ik aanschaf moet wel een aantal jaren mee kunnen. Ik gebruik de camera vooral voor vakantie (vooral landschap) en privzaken, maar wil er zo nu en dan ook mee kunnen filmen.

Wie kan me helpen?
  zaterdag 24 december 2011 @ 18:32:33 #145
158292 problematiQue
pi_106008920
Die 75-300 is niet heel geweldig, dus verkijk je daar niet op.
pi_106321223
Goedenavond!

Ik wil ook graag een nieuwe camera kopen, mijn eerste spiegelreflexcamera. Heb nu een Panasonic FZ18 Lumix (semi-professioneel) Ik wil een Canon EOS en zag een advertentie van de 600D. Die lijkt mij wel wat. Ik wil er sowieso een lens bij voor macrofotografie. Wat vinden jullie van de 600D en welke lens zouden jullie mij aanraden?
  maandag 2 januari 2012 @ 18:52:23 #147
158292 problematiQue
pi_106321351
Prima camera, maar de concurrent Nikon D5100 heeft wel een betere sensor.

Wees er bedacht op dat macrolenzen niet goedkoop zijn: http://tinyurl.com/blafw78
pi_106321771
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 18:52 schreef problematiQue het volgende:
Prima camera, maar de concurrent Nikon D5100 heeft wel een betere sensor.

Wees er bedacht op dat macrolenzen niet goedkoop zijn: http://tinyurl.com/blafw78
Hmm, das idd wel prijzig ja -O-
pi_106321894
Zijn alle polaroid camera's zo prijzig? Goedkoopste die ik gezien heb is 89 euro, maar is dit ook echt de laagste prijs? Is er iemand die me hiermee kan helpen?

En ja, ik weet dat een polaroid camera een gimmick is ;)
  maandag 2 januari 2012 @ 19:06:55 #150
158292 problematiQue
pi_106321992
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 19:02 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Hmm, das idd wel prijzig ja -O-
Waar wil je foto's van maken? Als het om relatief grote objecten als bloemen gaat kom je met de kitlens (de 18-55mm lens die men vaak met de camera koopt) ook al een heel eind.
  maandag 2 januari 2012 @ 19:08:03 #151
158292 problematiQue
pi_106322043
quote:
7s.gif Op maandag 2 januari 2012 19:04 schreef Banaanensuiker het volgende:
Zijn alle polaroid camera's zo prijzig? Goedkoopste die ik gezien heb is 89 euro, maar is dit ook echt de laagste prijs? Is er iemand die me hiermee kan helpen?

En ja, ik weet dat een polaroid camera een gimmick is ;)
Al op Marktplaats gekeken?
pi_106322430
Nou ja, het is een cadeautje voor een vriendin, dus wil liever een nieuwe hebben mits betaalbaar.
pi_106322462
09:05 - 09:25
Die lijkt me wel epic. Maar zal vast zo'n 300,- kosten of iets. ;(
  maandag 2 januari 2012 @ 19:16:32 #154
158292 problematiQue
pi_106322504
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 19:15 schreef Banaanensuiker het volgende:
Nou ja, het is een cadeautje voor een vriendin, dus wil liever een nieuwe hebben mits betaalbaar.
Aha - Heb je al naar Kodak cameras gezocht? Die maken ook cameras met instantfilm erin. Geen idee of ze in Nederland te koop zijn maar in Azi zie je ze overal.
pi_106322986
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 19:06 schreef problematiQue het volgende:

[..]

Waar wil je foto's van maken? Als het om relatief grote objecten als bloemen gaat kom je met de kitlens (de 18-55mm lens die men vaak met de camera koopt) ook al een heel eind.
Vooral van bloemen en insecten :)
  maandag 2 januari 2012 @ 19:33:33 #156
158292 problematiQue
pi_106323352
Voor insecten zul je wel een echte macrolens nodig hebben, en een duurdere 'lange' ook (90 of 100mm, met een 'kortere' lens zul je te dicht op de insecten moeten zitten en dan vliegen ze waarschijnlijk weg).

De Tamron 90mmf2.8 is nog redelijk goedkoop (370) en ook een zeer goede lens.
pi_106323432
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 19:33 schreef problematiQue het volgende:
Voor insecten zul je wel een echte macrolens nodig hebben, en een duurdere 'lange' ook (90 of 100mm, met een 'kortere' lens zul je te dicht op de insecten moeten zitten en dan vliegen ze waarschijnlijk weg).

De Tamron 90mmf2.8 is nog redelijk goedkoop (370) en ook een zeer goede lens.
Dankjewel voor je reactie. Dan wordt het nog maar ff sparen voor die lens en koop ik wel gewoon eerst een camera met een 18-55 mm lens :)
pi_106327614
Ik heb zojuist dit topic doorgelezen en ben ook wel benieuwd wat jullie mij zouden aanraden. Ik heb mij al enigszins ingelezen over lenzen, diafragma's, sluitertijden, etc.

Ik ben op zoek naar een DSLR. Ik zal even antwoord geven op de vragen:
Budget: Rond de 800/900
Formaat: D-SLR Body dus
Doel: Fotograferen van dieren en landschappen. Zoomen vind ik belangrijk en ook een ruime diafragma lijkt mij interessant
Fotograaf: Ik zal de handleiding uitpluizen en wil zo snel mogelijk leren fotograferen op handmatige instellingen
Huidige camera: compactcamera van Nikon
Welke camera’s twijfel je over: D5100 / EOS 550D
Bijzonderheden: Ik vraag mij af of ik voor mijn wensen op het juiste spoor zit qua camerakeuze? En filmpjes maken heb ik geen interesse in.
  maandag 2 januari 2012 @ 21:12:52 #159
158292 problematiQue
pi_106328783
Dat zijn twee prima cameras (ik zou persoonlijk voor de Nikon gaan vanwege de betere sensor), maar ik denk dat je budgettair in de problemen gaat komen als je kijkt naar de prijskaartjes van de lenzen die je op het oog hebt. Lenzen met een groot maximaal diafragma zijn namelijk duur, zeker als ze ook nog eens kunnen zoomen.

Voor landschappen is een wijde lens interessant. De goedkoopste (maar zeker niet slechtste) lens in deze categorie is deze: http://www.kamera-express(...)-incl-zonnekap-case/ (hij bestaat er voor elke mount, ook Canon, Sony, Pentax, etc.)

Voor dieren zul je een telelens willen aanschaffen, maar die zijn vaak of teleurstellend slecht, of aan de dure kant. Een telelens met een groot maximaal diafragma is helemaal onbetaalbaar (in ieder geval niet voor 900 euro). Een tussenoplossing is een lens als deze: http://www.kamera-express(...)-cl-1022-lensbuidel/ Niet heel duur, en niet zo goedkoop dat hij optisch teleur gaat stellen.

Echter, met deze twee lenzen ben je al door je budget heen, dus je zult ergens wat moeten laten. Je zou kunnen wachten met de wijde lens en voor landschappen voor nu genoegen nemen met de kitlens, of doorsparen...
pi_106334856
Zou dit wat zijn? Lijkt best een interessante kit zo...
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 2 januari 2012 @ 23:14:17 #161
132619 crew  D_A
Ben jij van die ?
pi_106335261
Nah
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_106335302
Oh.
  dinsdag 3 januari 2012 @ 02:39:01 #163
158292 problematiQue
pi_106342087
Die Tamron lens is z'n geld niet waard, niet doen :)
pi_106365244
Ik denk dat ik toch maar voor de 550D ga en niet voor de 600D. 550D is op veel punten toch iets beter en dat uitklapschermpje van de 600D vind ik niet echt noodzakelijk. En dan denk ik dat ik er 2 lenzen bij koop, een 18-55mm groothoeklens en een 55-250mm telelens (laatste op aanraden van mijn broer)
  dinsdag 3 januari 2012 @ 19:08:58 #165
158292 problematiQue
pi_106366087
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 18:47 schreef Sylvana het volgende:
Ik denk dat ik toch maar voor de 550D ga en niet voor de 600D. 550D is op veel punten toch iets beter en dat uitklapschermpje van de 600D vind ik niet echt noodzakelijk. En dan denk ik dat ik er 2 lenzen bij koop, een 18-55mm groothoeklens en een 55-250mm telelens (laatste op aanraden van mijn broer)
De 550D is naar mijn weten op geen enkel punt beter dan de 600D. De 600D is min of meer een 550D met een uitklapbaar scherm en wat software aanpassingen. Een uitklapscherm kan juist erg handig zijn met macrofotografie.

Waarom wil je trouwens een telelens erbij? Dat soort lenzen zijn kampioen verstoffen in de boekenkast - veel mensen denken er n nodig te hebben maar gebruiken 'm amper. Ik zou er mee wachten. Als je eerst kijkt wat je mist aan de 18-55mm lens kun je later beter bepalen welke lens een goede aanvulling is. Als je graag bloemen en insecten fotografeert is een macrolens waarschijnlijk een betere aanvulling. En met de uitsparing van geen 55-250mm ben je daarmee al halverwege :)
  dinsdag 3 januari 2012 @ 19:11:39 #166
158292 problematiQue
pi_106366193
Dit is een goede review van de 600D: http://www.dpreview.com/reviews/canoneos600d/ De allerlaatste pagina is de conclusie, die ook dient als samenvatting.

quote:
Canon EOS 600D vs. EOS 550D feature differences

The list below gives a more complete summary of the feature differences between the 600D and 550D:

• Vari-angle display
• Scene intelligent Auto Mode
• 'Basic+' creative controls in scene modes
• 'Creative Filters' can be applied to images in playback mode
• Multi-aspect ratio shooting (3:2, 4:3, 16:9, 1:1, previewable in Live View)
• Integrated Wireless flash controller with multi-flash support
• 'Video Snapshot' mode
• Auto Lighting Optimizer now adjustable in 4 levels
• Feature Guide
• Image rating (1-5 stars)
• Eye sensor for LCD display replaced by 'DISP' button
• Marginally larger and heavier
pi_106390391
Een ontzettend noobvraag maar ik snap er niks van :@

Ik zoek een goede Sony Cybershot. Heb zelf een W30 van 5.5 jaar oud en mijn moeder heeft een W170 van 3 jaar oud die beduidend beter is. Belangrijkste eis is dat ie met slecht licht ook nog acceptabele foto's maakt wat die van mij helemaal niet kan en die van mijn moeder heel aardig.
Nu heb ik de W570 gezien en probeer die te vergelijken met de W30 en W170 om erachter te komen of die gelijkwaardig of beter is. Volgens mijn vriend gaat het van vooral om de F waarde, hoe lager hoe beter? Maar de W570 heeft als F waarde 2,6 - 6,3, de W170 3,3-5,2 en de W30 F 2,8-5,2. De W30 heeft dus een lagere waarde dan de W170 maar toch maakt de 170 veel betere foto's in het donker.. Snap het niet..

Ook is het trouwens wel belangrijk dat ie veel op de foto krijgt (de W30 heeft een kleiner bereik ofzo dan de W170 als jullie snappen wat ik bedoel :'))

Wie helpt me? Ik zie door alle specificaties het bos niet meer..

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-01-2012 12:02:58 ]
  woensdag 4 januari 2012 @ 13:45:06 #168
158292 problematiQue
pi_106393624
Dat de nieuwere camera 's nachts beter foto's maakt zal voor een groot deel ook komen doordat de sensor een paar jaar nieuwer is. Dat is niet echt aan de specificaties af te lezen.
pi_106393703
Dat is niet helemaal waar, 1.5 jaar geleden heb ik ook een nieuwere Sony Cybershot bij de Mediamarkt gekocht en was volgens de specs ook een stuk beter dan mijn huidige maar hij maakte met slecht licht net zulke baggerfoto's... (en toen heb ik em weer teruggebracht :P)

[ Bericht 22% gewijzigd door #ANONIEM op 04-01-2012 13:47:15 ]
  woensdag 4 januari 2012 @ 15:19:50 #170
158292 problematiQue
pi_106397689
Wel of geen stabilisatie zal ook wel een verschil maken. Maar eigenlijk koop je helemaal de verkeerde soort camera als je graag bij slecht licht wilt fotograferen :)
pi_106400139
Ja i know maar ik bedoel meer dat de foto's van de ene Cybershot nog wel acceptabel zijn (denk aan leuke kiekjes van de katten die ergens liggen dus geen professionele apparatuur vereist) en van de ander is het ruk dus waar moet je op letten, enig idee? De W170 heeft wel steadyshot en de W30 niet, zal dat uitmaken?
  woensdag 4 januari 2012 @ 16:13:35 #172
158292 problematiQue
pi_106400313
Oh, dat zal het zijn dan :)
pi_106401594
Tof, dank! Als mensen nog andere ideen hebben hoor ik het graag :) Ohja en waar moet je op letten als je wat meer in beeld wil krijgen? Als ik dus met de oude cam een foto maak vanaf een bepaald punt komt er minder op de foto dan met de nieuwere.
  woensdag 4 januari 2012 @ 16:49:55 #174
158292 problematiQue
pi_106401844
dan zul je moeten kijken naar het aantal millimeters van de lens. Er wordt meestal vermeldt hoeveel millimeter groothoek de lens heeft, zoals hier:

Je moet, indien beide vermeldt worden, kijken naar de mm's omgezet in 35mm of 'FF' termen (dit is verwarrend, maar het is niet anders), zoals je op deze pagina kunt zien begint de lens van de W30 pas bij 38mm:

http://www.sony.nl/produc(...)eType=TechnicalSpecs

De meeste lenzen van een compacte camera zullen beginnen bij een waarde tussen de 24 en 30mm, waarbij een lager getal een grotere groothoek aanduidt, en dus meer op de foto kan zetten.
pi_106402311
Helder verhaal. Nogmaals bedankt! :* De W570 zit op 25, i.c.m. die F waarde en de steadyshot is ie dus nog een tikkie beter dan de W170?

[ Bericht 28% gewijzigd door #ANONIEM op 04-01-2012 17:04:24 ]
  woensdag 4 januari 2012 @ 17:09:56 #176
158292 problematiQue
pi_106402659
Waarschijnlijk wel ja :) (al geldt die lage f-waarde enkel voor het wijde einde van het zoomverloop, des te verder je inzoomt des te minder licht er door de lens heen komt)
pi_106404113
Snap ik, zoomfunctie wordt verder amper gebruikt dus dat is geen probleem op zich :)
pi_106408564
Is het toegestaan hier ook vragen te stellen met betrekking tot het aanschaffen van een videocamera, of moet ik hiervoor naar de Digital Corner?

Ik hoor het wel als het hier niet thuis hoort.

Een jaar of 3 geleden ben ik met een kleine camera begonnen voor het filmen van vuurwerk, de Canon FS 100. Meteen na aanschaf kon ik terug, want hij deed het niet. De nieuwe deed het wel, maar toen de vuurwerktijd na een jaar weer begon had ook deze het begeven. Weer terug naar de Mediamarkt. Hij werd niet meer geleverd, dus gaven ze me de opvolger mee: Canon Legria FS 306. Ik weet dat het de goedkoopste klasse was, maar deze was in alle opzichten minder dan de FS 100, ik had iets meer kwaliteit verwacht van Canon.
Magoe, inmiddels zijn we weer wat jaartjes verder. De FS 306 met best aardige tevredenheid gebruikt, maar nu wil ik graag over stappen naar iets groters, aangezien ik steeds meer shows en demo's bezoek.

Het aanbod is gigantisch, maar bij veel camera's zie ik dat ze overbelicht beeld geven of kleuren bijvoorbeeld niet goed oppakken. Iets wat bij vuurwerk erg belangrijk is. Het is natuurlijk een lastig onderwerp om vast te leggen, omdat er zo weinig omgevingslicht is.

Ik hoop dat iemand mij wat tips kan geven. Zolang het maar onder de 1000 blijft vind ik het goed, liefst ook onder de 800, maar ik weet niet wat mogelijk is in deze klasse.
  woensdag 4 januari 2012 @ 19:42:43 #179
24533 ACT-F
pi_106408947
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 19:34 schreef PGL het volgende:
Het aanbod is gigantisch, maar bij veel camera's zie ik dat ze overbelicht beeld geven of kleuren bijvoorbeeld niet goed oppakken. Iets wat bij vuurwerk erg belangrijk is.
Ik begrijp uit je verhaal dat je sterk leunt op de automatische instellingen? Dan zou ik kijken naar een camera met meer instelmogelijkheden. Bij het filmen moet je altijd van te voren controleren of je witbalans goed staat, desnoods bijstellen aan de omgeving.

Ik ben niet echt bekend in de wereld van videocamera's maar Canon heeft zeer uiteenlopende soorten, waarvan het topsegment gebruikt wordt voor Hollywood producties. Zoek eerst op welke camera's tegen de 800 zitten en kijk welke het meest aan je wensen voldoet. Er zijn ook mensen die met een DSLR filmen vanwege de lichtgevoeligheid van de grote sensor en de grote verscheidenheid aan lenzen. Misschien het overwegen waard.
pi_106410014
Zoals ik al zei komt de camera die ik nu heb uit het goedkoopste segment van Canon.
Heel veel instelmogelijkheden zijn er niet. Ik kies altijd voor de standaard 'Fireworks' optie, en dan voor handmatige focus voor het beste beeld.
pi_106414539
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 16:10 schreef heaven7 het volgende:
Ja i know maar ik bedoel meer dat de foto's van de ene Cybershot nog wel acceptabel zijn (denk aan leuke kiekjes van de katten die ergens liggen dus geen professionele apparatuur vereist) en van de ander is het ruk dus waar moet je op letten, enig idee? De W170 heeft wel steadyshot en de W30 niet, zal dat uitmaken?
Waarom beperk je de camera eigenlijk tot een Sony Cybershot?
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 20:02 schreef PGL het volgende:
Zoals ik al zei komt de camera die ik nu heb uit het goedkoopste segment van Canon.
Heel veel instelmogelijkheden zijn er niet. Ik kies altijd voor de standaard 'Fireworks' optie, en dan voor handmatige focus voor het beste beeld.
Sony (NEX-VG10, alhoewel boven budget), Panasonic (900-serie) of als het Canon moet zijn (ook slighty over budget) Canon LEGRIA HF G10? :Y

Je bent niet bereid video te gaan schieten met een 600D of GH2 i.c.m. external mic (hotshoemount)?
- Ah, je schiet echt alleen vuurwerkshows? -
pi_106415605
Ja, vrijwel alleen vuurwerkshows. De NEX VG10 heb ik even bekeken op Youtube. Een mooi ding met erg goed beeld, maar die is me toch echt te duur. De Panasonic 900 serie kan ik geen vuurwerkbeelden van vinden (vind het altijd fijn om van te voren al een voorbeeld te zien of de camera vuurwerk daadwerkelijk goed pakt).
De Canon geeft het ook vrij goed weer, maar inderdaad nog een beetje over het budget. Ik was van plan hem pas rond april/mei aan te schaffen, dus wie weet is hij dan wat in prijs gezakt.

Spiegelreflex camera's heb ik me niet in verdiept, ook niet aan gedacht dat dit zou werken...
pi_106416197
Handjevol te vinden wel hoor o.a. 'tm900 firework' (wissel types af in de zoekterm). ;)
Zelfs een video van een Nederlander van deze jaarwisseling:
Hier footage van een 600D met kitlens:
Tripod zou i.i.g. een groot onderdeel van je kit moeten zijn. :P

[ Bericht 7% gewijzigd door shiz op 04-01-2012 22:24:12 ]
pi_106428910
quote:
11s.gif Op woensdag 4 januari 2012 21:33 schreef shiznuts het volgende:

[..]

Waarom beperk je de camera eigenlijk tot een Sony Cybershot?

[..]

Omdat ik er al 5.5 jaar 1 heb en die dingen uitstekend bevallen verder :)
pi_106431322
Niet dat je dat vooral niet moet doen ofzo :D , maar 1. er kan in 5.5 jaar veel veranderen 2. mensen zeggen misschien hetzelfde van een Panasonic (of ander merk) 3. door dat te zeggen beperk je jezelf eigenlijk; bepaalde modellen van bepaalde merken zijn gewoon erg sterk, ik zou zelf kijken naar wat n het beste bij me past en dan vooral in de winkel gaan kijken en vergelijken voor de look en feel en online info zoeken over de resultaten en specificaties. Kan best dat ik eerst merk A koop en tijden later eens een merk B omdat die dan beter is voor me (zelf al een Kodak, Samsung en Canon gehad, telkens op vooruitgegaan en blij geweest met de keuze). Als je je altijd beperkt tot je eigen grasveldje en nooit eens over de heg gekeken hebt, weet je niet of het bij de buren groener is. :P Zeg maar. Maar er zijn ook mensen die zweren bij 1 automerk/type. Dus zal wel een verschil in filosofie zijn. ;)
pi_106470452
Ik zit ook te overwegen een mooi cameraatje aan te schaffen. Hoeft geen groot, duur hoogstandje te zijn, als die maar mooie scherpe fotootjes maakt. Mooier dan zo'n standaard digitaal cameraatje dus :P

Nou zie ik dat een Canon 350D nog aardig in mijn budget van rond de 200 euro ligt... Is dat een leuk cameraatje als beginner of toch nog even doorsparen? :)
pi_106471274
Verkopen ze die nog ergens? :P Is een model uit 2005!
Oude review van Gordon Laing:
http://www.cameralabs.com/reviews/Canon350D/index.shtml

Denk dat met de vrij forse prijsdrop en geavanceerdere technologie je beter voor een huidige entry level dSLR kan gaan (als dat echt je plan is)? Zoals de Canon EOS 1100D die je bijvoorbeeld al voor 359 met kitlens in huis hebt. Misschien nu het net kerst geweest is dat veel mensen zoeentje cadeau hebben gekregen, het even hebben aangekeken, niet gebruiken en je die misschien voor 300,- kan overnemen? Is een camera die 6 jaar nieuwer is dan de 350D en dat merk je (groter en beter scherm met liveview, sensitivity- en resolutieboost, videomode, etc).

Zoek je per se naar een dSLR (als de 350D) dan? Want een spiegelreflex is best groot en er zijn denk ik ook best compacts die aardige foto's maken zonder te investeren in lenzen of veel kennis te moeten vergaren... :D en waarschijnlijk beter bij je budget passen. Imho.
pi_106478313
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 03:49 schreef shiznuts het volgende:
Verkopen ze die nog ergens? :P Is een model uit 2005!
Oude review van Gordon Laing:
http://www.cameralabs.com/reviews/Canon350D/index.shtml

Denk dat met de vrij forse prijsdrop en geavanceerdere technologie je beter voor een huidige entry level dSLR kan gaan (als dat echt je plan is)? Zoals de Canon EOS 1100D die je bijvoorbeeld al voor 359 met kitlens in huis hebt. Misschien nu het net kerst geweest is dat veel mensen zoeentje cadeau hebben gekregen, het even hebben aangekeken, niet gebruiken en je die misschien voor 300,- kan overnemen? Is een camera die 6 jaar nieuwer is dan de 350D en dat merk je (groter en beter scherm met liveview, sensitivity- en resolutieboost, videomode, etc).

Zoek je per se naar een dSLR (als de 350D) dan? Want een spiegelreflex is best groot en er zijn denk ik ook best compacts die aardige foto's maken zonder te investeren in lenzen of veel kennis te moeten vergaren... :D en waarschijnlijk beter bij je budget passen. Imho.
Thanks voor je reactie :) Ja het model is al wat ouder inderdaad, maar als de 1100D echt veel verschil heeft zal ik daar wel voor doorsparen. Wil wel graag een wat geavanceerder dingetje, en (zoals ik in dit topic al las) de instellingen uitproberen, gewoon een beetje leren dus, dat lijkt me best leuk.
pi_106478390
Staan inderdaad al voor zo'n 320 euro op marktplaats. Kijk het met komend salaris wel aan.
pi_106494514
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 22:07 schreef shiznuts het volgende:
Handjevol te vinden wel hoor o.a. 'tm900 firework' (wissel types af in de zoekterm). ;)
Zelfs een video van een Nederlander van deze jaarwisseling:
Hier footage van een 600D met kitlens:
Tripod zou i.i.g. een groot onderdeel van je kit moeten zijn. :P
Tripod heb ik sowieso al, ik kan niet zonder.

Nou hoor ik dat het nadeel van spiegelreflexen is dat ze maar een bepaalde opnametijd en opnamegrootte hebben. Even stoppen en weer doorgaan met opnemen is natuurlijk snel gebeurt, maar ook wordt er gezegd dat dit niet voor niks is, namelijk om te voorkomen dat de beeldsensor te warm wordt..

Een voordeel is natuurlijk dat ik er meteen een goede fotocamera bij zou hebben, maar er zijn ook wel videocamera's met een aardige fotofunctie lijkt mij.

En ik heb het idee dat een videocamera niet voor niks is, als je met een fotocamera beter kan filmen zou iedereen deze gebruiken toch? Misschien wat kort door de bocht, maar er zitten vast wat haken en ogen aan het gebruiken van een spiegelreflex voor voornamelijk filmen.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 6 januari 2012 @ 19:48:19 #191
300347 MrManuel
pi_106496299
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 19:09 schreef PGL het volgende:

[..]

Tripod heb ik sowieso al, ik kan niet zonder.

Nou hoor ik dat het nadeel van spiegelreflexen is dat ze maar een bepaalde opnametijd en opnamegrootte hebben. Even stoppen en weer doorgaan met opnemen is natuurlijk snel gebeurt, maar ook wordt er gezegd dat dit niet voor niks is, namelijk om te voorkomen dat de beeldsensor te warm wordt..

Een voordeel is natuurlijk dat ik er meteen een goede fotocamera bij zou hebben, maar er zijn ook wel videocamera's met een aardige fotofunctie lijkt mij.

En ik heb het idee dat een videocamera niet voor niks is, als je met een fotocamera beter kan filmen zou iedereen deze gebruiken toch? Misschien wat kort door de bocht, maar er zitten vast wat haken en ogen aan het gebruiken van een spiegelreflex voor voornamelijk filmen.
Nou...

De canon camera's kunnen toch flink wat filmen..
http://cpn.canon-europe.c(...)k_II_shoots_house.do
[i]~ The impossible is easy![/i]
pi_106496409
Hopelijk kan iemand hier mij helpen. Ik zoek als cadeau voor mijn ouders een digitale camera. Niets hoogstaands, maar wel met enkele eisen:

Budget: 150-200 euro
Formaat: Micro of compact
Doel: Huis-, tuin- en keukenfotografie.
Fotograaf: Het is een cadeau voor mijn ouders. Het zijn beiden vijftigers. Mijn vader mag graag denken dat hij overweg kan met technologie, mijn moeder pretendeert dat niet eens. De gebruiksaanwijzing wordt waarschijnlijk een beetje gescand en pas gelezen bij problemen.
Huidige camera: canon? Ouder model, heel simpel.
Welke camera’s twijfel je over: Canon IXUS/Powershot, Nikon Coolpix, Panasonic Lumix, Sony Cybershot (heb ik zelf een, ben ik erg over te spreken, maar mijn type is wel boven budget). Dit zijn alle camera’s die nu nog in mijn favorieten staan, al ten dele geselecteerd uit alle hits van Kieskeurig binnen mijn budget.
Bijzonderheden: Ik zoek dus voor mijn ouders gewoon een simpel cameraatje met een goede automatische instelling en misschien nog een handvol bijzondere (portret, landschap, zonnig, buig, dat idee). Wel heel belangrijk dat hij binnen goede foto’s maakt, die van de huidige worden overbelicht (met flits) of oranje (zonder flits). Moet ook zijn mannetje staan in grote ruimtes (optredens in de kerk).

Het zou al enorm op prijs worden gesteld als jullie helpen met het inperken van mijn selectie, doe ik de rest wel. Alvast bedankt! ^O^

[ Bericht 1% gewijzigd door B.ertha op 06-01-2012 20:00:47 ]
pi_106496487
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 19:09 schreef PGL het volgende:

[..]
Dat heeft met de fat32-formatering en de EOS-camera's te maken. Daarvoor geldt een 4GB filesizelimiet, wat grofweg 12 minuten is. ;)

De camera die ik wil, buiten fotografie voornamelijk voor Full HD-video content, is de Panasonic Lumix GH2 (al wacht ik nog even CES2012, aankomende week, en de fotoshow in Tokyo in Februari af, misschien dat de GH3 op handen is en ik dus daar voor ga). Die heeft daar geen last van. Daarvan kun je ook de bitrate opschroeven (driftwood hack) waardoor je ongelooflijke details uit de micro four thirds sensor haalt (wordt vaak vergeleken met high-end camera's, zie bijvoorbeeld ook deze recente shootout van Philip Bloom). De camera doet het zeer goed in low light condities. :Y Bovendien kun je een grote range lenzen gebruiken, zelfs sterk verouderde. Heeft verder autofocus, wat bij een 600D allemaal handmatig moet en o.a. een touchscreen.

Hier een van de vele vuurwerkvideo's met de GH2 ;) :
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 6 januari 2012 @ 19:52:28 #194
300347 MrManuel
pi_106496533
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 19:50 schreef B.ertha het volgende:
Hopelijk kan iemand hier mij helpen. Ik zoek als cadeau voor mijn ouders een digitale camera. Niets hoogstaands, maar wel met enkele eisen:

Budget: 150-200 euro
Formaat: Micro of compact
Doel: Huis-, tuin- en keukenfotografie.
Fotograaf: Het is een cadeau voor mijn ouders. Het zijn beiden vijftigers. Mijn vader mag graag denken dat hij overweg kan met technologie, mijn moeder pretendeert dat niet eens. De gebruiksaanwijzing wordt waarschijnlijk een beetje gescand en pas gelezen bij problemen.
Huidige camera: canon? Ouder model, heel simpel.
Welke camera’s twijfel je over: Canon IXUS/Powershot, Nikon Coolpix, Panasonic Lumix, Sony Cybershot (heb ik zelf een, ben ik erg over te spreken, maar is wel boven budget). Dit zijn alle camera’s die nu nog in mijn favorieten staan, al ten dele geselecteerd uit alle hits van Kieskeurig binnen mijn budget.
Bijzonderheden: Ik zoek dus voor mijn ouders gewoon een simpel cameraatje met een goede automatische instelling en misschien nog een handvol bijzondere (portret, landschap, zonnig, buig, dat idee). Wel heel belangrijk dat hij binnen goede foto’s maakt, die van de huidige worden overbelicht (met flits) of oranje (zonder flits). Moet ook zijn mannetje staan in grote ruimtes (optredens in de kerk).

Het zou al enorm op prijs worden gesteld als jullie helpen met het inperken van mijn selectie, doe ik de rest wel. Alvast bedankt! ^O^
De Canon IXUS 220 HS

Geniaal ding! :) Super voor jou doel!
[i]~ The impossible is easy![/i]
  vrijdag 6 januari 2012 @ 21:04:11 #195
24533 ACT-F
pi_106500339
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 19:51 schreef shiznuts het volgende:
Dat heeft met de fat32-formatering en de EOS-camera's te maken. Daarvoor geldt een 4GB filesizelimiet, wat grofweg 12 minuten is. ;)
Het is technisch vrij eenvoudig om zonder onderbreking verder te gaan met een nieuw bestand. De voornaamste reden zijn de invoerrechten. Voor videocamera's is dat 12,5% en voor digitale fotocamera's 5%, mits de video-opnamemogelijkheid lager is dan 30 min. Om die reden kan de opnameduur van hetzelfde type camera verschillen met de variant die voor buiten de EU bedoeld is.

@PGL

Heb je misschien een voorbeeld hoe jij je vuurwerkshows opneemt? Is dit gewoon vast op een statief zonder te zoomen of te bewegen? Zo ja, dan zou ik een DSLR sterk overwegen vanwege de lichtgevoeligheid en de mogelijkheid om gebruik te kunnen maken van andere lichtgevoelige lenzen, en/of goedekope MF-lenzen, terwijl je ruim onder de 800 blijft.
pi_106500784
ACT-F, hier een voorbeeldje. Af en toe beweeg ik wat wanneer het nodig is.

Ik film echter ook altijd mijn eigen producten tijdens de jaarwisseling, dat is dan dus minder geschikt? (Gezien ik dan meestal geen statief gebruik)
Zal nog eens wat voorbeeldfilms van DSLR's zoeken die kleuren en donkerdere goud effecten goed oppakken dan :)
  vrijdag 6 januari 2012 @ 21:32:14 #197
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_106502144
Ik zou iig het geluid beter laten klinken. Aan het begin klinkt het gefluit van de pijlen meer op een meeuw met een verkoudheidje. Ook de knallen worden erg afgevlakt.
pi_106502525
Weet ik Kanovinnie. Komt gedeeltelijk door de erg grote afstand, maar super is het niet nee. Wil bij mijn toekomstige camera ook een externe microfoon erbij kopen, maar dat vond ik bij deze cam nog niet de moeite eigenlijk. :) Goed geluid zorgt naast goed geluid al voor een veel betere beleving, en dat is waar ik het voor doe :)
  vrijdag 6 januari 2012 @ 21:43:58 #199
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_106502907
Dan zou ik wel kijken naar een draadloze microfoon, zodat je hem onder het vuurwerk kan leggen. Dan hje minder last van het omgevingsgeluid van mensen.

En misschien (ik roep maar wat) proberen om minder in te zoomen zodat je je camera niet hoeft te bewegen. Dan komt het vuurwerk beter over, want nu lijkt het alsof je inzoomt zodra er wat gebeurd, zonder dat je goed kan zien hoe groot het nou eigenlijk is.
pi_106509904
Klopt, ik wou het letterbord en de vulkanen wat beter in beeld hebben, maar door de manual focus kon ik zo snel niet aanpassen. Eerst maar eens een camera, daarna komt de microfoon wel.

Soms moet er wel bewogen worden natuurlijk, maar als dit slechts een enkele keer is kan het geen kwaad neem ik aan. Je hebt ook speciale lenzen, waarmee je meer op je beeld kunt krijgen zeg maar?

Heb even op youtube wat vuurwerkfilms van Sony DSLR's bekeken, de kleuren komen vaak erg goed over. Wel lijkt het alsof ze bij veel vuurwerk tegelijk of het ontploffen van een bombette (dus wanneer het boeket open klapt..) overbelicht raakt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')