quote:Op zondag 16 oktober 2011 18:03 schreef GetOutOfTown het volgende:
[ afbeelding ]
Het stripje wat ik bedoel, ziet er zo uit!
quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 21:07 schreef betyar het volgende:
Het gaat om de strips waar je cellenbetonblokken in verwerkt zitten is het de vraag of ze koppelstrips hebben gebruikt voor de aansluiting op de aansluitende muur.
Zou het persoonlijk niet doen. Tussen de muren zijn geen ankers gebruikt. Deze muur staat dus los tegen de andere muur. Oké hij staat nog op de vloer en tegen het plafond.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 19:41 schreef bobenjanneke het volgende:
Dit is een standaard afwerklat die in de nieuwbouw wordt gebruikt.
Deze latten worden gebruikt om kieren en dergelijke vlug en snel af te werken.
Normaal gesproken ( op eigen risico dus ) zijn deze latten weg te halen, en moet je zelf de kieren en zo afwerken.
Ligt eraan een beetje lijmer gebruikt daarvoor koppelstrips.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 19:49 schreef jpajs het volgende:
[..]
Zou het persoonlijk niet doen. Tussen de muren zijn geen ankers gebruikt. Deze muur staat dus los tegen de andere muur. Oké hij staat nog op de vloer en tegen het plafond.
Zijn trouwens geen latten maar een kunststof U profiel.
[ afbeelding ]
Peiling nu dus 1 wel doen 1 niet doen. Ben benieuwd.........................
Of veerankersquote:Op woensdag 19 oktober 2011 22:58 schreef betyar het volgende:
[..]
Ligt eraan een beetje lijmer gebruikt daarvoor koppelstrips.
[ link | afbeelding ]
Omdat er geen koppelstrips of veerankers in zitten.quote:Op donderdag 20 oktober 2011 22:28 schreef GetOutOfTown het volgende:
Dat afsnijden werd ten zeerste afgeraden door de opzichter. Dat hebben we dus toch maar niet gedaan.
Omdat er een naad van een centimeter achterzitquote:Op donderdag 20 oktober 2011 22:50 schreef betyar het volgende:
[..]
Omdat er geen koppelstrips of veerankers in zitten.
Zonder het U-profiel (ik snap überhaupt niet dat ze die nog gebruiken) wordt de Ytong officieel gezien d.m.v. veer/dilatatieankers vastgezet waardoor er een dilatatie ontstaat, deze wordt opgevuld met PUR. Wanden staan echt niet los, of in een U-profiel al dan niet gecombineerd met een koppelstrip. Of zonder U-profiel en alleen d.m.v. veer/dilatatieankers waar de dilatatie afgepurd wordt. Het laatste geniet mijn voorkeur.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 08:20 schreef CutCake het volgende:
[..]
Omdat er een naad van een centimeter achterzit
Ik meen op de foto toch wel gipsblokken te zien. Dan zitten er ook ankers in de wand en waarschijnlijk een grote onafgewerkte naad achter het profiel.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 09:27 schreef betyar het volgende:
[..]
Zonder het U-profiel (ik snap überhaupt niet dat ze die nog gebruiken) wordt de Ytong officieel gezien d.m.v. veer/dilatatieankers vastgezet waardoor er een dilatatie ontstaat, deze wordt opgevuld met PUR. Wanden staan echt niet los, of in een U-profiel al dan niet gecombineerd met een koppelstrip. Of zonder U-profiel en alleen d.m.v. veer/dilatatieankers waar de dilatatie afgepurd wordt. Het laatste geniet mijn voorkeur.
De Ytong zit gewoon tegen de strip aan gewoon los tenzij ze dilatatieankers hebben gebruikt maar dan kan de strip gewoon afgesneden worden, vaak worden de ankers niet gebruikt, een strip EN ankers kost tijd en geld. Een ankertje extra boren bovenop het aanbrengen van het U-profiel kost al gauw zo'n 7,50 euro.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 09:37 schreef CutCake het volgende:
[..]
Ik meen op de foto toch wel gipsblokken te zien. Dan zitten er ook ankers in de wand en waarschijnlijk een grote onafgewerkte naad achter het profiel.
Deze naad afpurren en afsmeren en vervolgens sauzen levert scheuren op.
Officieel gezien zijn trouwens in Ytong niet alle wandaansluitingen dilataties
35 cent..quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 09:59 schreef betyar het volgende:
Een ankertje extra boren bovenop het aanbrengen van het U-profiel kost al gauw zo'n 7,50 euro.
In de seriematige woningbouw is dat een unicum.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 09:59 schreef betyar het volgende:De afgepurde naad wordt gestuukt en vervolgens wordt de hoek ingesneden. Zo krijg je geen scheuren.
En het aanbrengen kost niks? Doet de lijmer er wel even bij ook al staat hij per m2 te werken? Nee dat doet hij niet.quote:
Nee hoor, is gewoon een voorschrift.quote:In de seriematige woningbouw is dat een unicum.
Daar ga ik dan ook van uit. Gipsblokken, cellenbetonblokken maakt voor de aansluiting niks uit.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 10:13 schreef CutCake het volgende:
Maar volgens mij gaat de geplaatste foto nog steeds uit van gipsblokken.
De lijmer gaat geld bijgeven om gaten te mogen boren?quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 11:06 schreef CutCake het volgende:
Dat is wat ik betaal aan de lijmer inclusief aanbrengen.
Stucen is sowieso geen voorschrift..
De stukadoor zal tegen die strips werken en tussen de strip en het stucwerk insnijden.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 11:29 schreef Catch22- het volgende:
is het niet de bedoeling dat het afgestuct wordt al die strips erop zitten?
Heb mijn maatje er wel es over gehoord, die is stucadoor.
Nee de lijmer krijgt 35 cent per anker. Hij hoeft het niet te doen, dan mag een ander het maken.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 11:28 schreef betyar het volgende:
[..]
De lijmer gaat geld bijgeven om gaten te mogen boren?
Het stucadoren van binnenwanden is in de seriematige woningbouw een unicum, dat is wat ik zei. Vandaar dat die strips nog veel worden toegepast in combinatie met het feit dat het goedkoper is dan een profiel te stellen.quote:Het verwerken van gips of specie heeft natuurlijk voorschriften waar de stukadoor zich aan heeft te houden. Het insnijden van inwendige hoeken waar verschilende materialen samenkomen hoort een stukadoor te doen anders krijg je scheuren, simpel zat.
Dan zal een ander het vaak doen. En sorry ik berekende per wand.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 11:38 schreef CutCake het volgende:
[..]
Nee de lijmer krijgt 35 cent per anker. Hij hoeft het niet te doen, dan mag een ander het maken.
stukadoren is inderdaad niet meer aan de orde, het is meer naden dichtzetten.quote:Het stucadoren van binnenwanden is in de seriematige woningbouw een unicum, dat is wat ik zei. Vandaar dat die strips nog veel worden toegepast in combinatie met het feit dat het goedkoper is dan een profiel te stellen.
bij scheuren is de stukadoor aansprakelijk. Het is een eis van de fabrikanten.quote:Als hij al mag stucen dan is het inderdaad wijs om het in te snijden, is alleen geen eis.
Aansprakelijkheid geldt in 99% van de aannemers/stukadoors niet voor krimp- droog- en zetscheuren. Wil je het verkomen als particuliere opdrachtgever dan kies je een serieuze stucadoor en bespreek je de mogelijkheden en mogelijke problemen op voorhand en leg je dit vast.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 12:19 schreef betyar het volgende:
bij scheuren is de stukadoor aansprakelijk. Het is een eis van de fabrikanten.
Al veel vaker gezegd door heel veel fokkers:quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 07:42 schreef CutCake het volgende:
Zo ben terug van mijn weekend en wil nog even hierop reageren.
[..]
Aansprakelijkheid geldt in 99% van de aannemers/stukadoors niet voor krimp- droog- en zetscheuren. Wil je het verkomen als particuliere opdrachtgever dan kies je een serieuze stucadoor en bespreek je de mogelijkheden en mogelijke problemen op voorhand en leg je dit vast.
Dank je wel voor je bijdrage!quote:Op maandag 7 november 2011 23:05 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Al veel vaker gezegd door heel veel fokkers:
Het is niet verstandig om een nieuwbouwwoning de eerste 3 - 4 jaren van zijn bestaan te laten stucen, wil men geen scheurtjes/ scheuren.
Scheurtjes/ scheuren die ontstaan gedurende 3 - 4 jaren komen doordat het huis zich moet zetten.
idd.quote:Op dinsdag 8 november 2011 07:31 schreef CutCake het volgende:
[..]
Dank je wel voor je bijdrage!
Het zijn ten eerste geen zetscheuren maar krimp- en droogscheuren, ten tweede is het indien goed uitgevoerd gewoon scheurloos te realiseren.
Een stukadoor is een stukadoor, het "voordeel" bij nieuwbouw meerwerk is dat de koper de aannemer erop aan kan spreken en dus de oplevering kan uitstellen. Na de casco oplevering je huis laten stuken ben je de aansprakelijke "tussenpersoon" kwijt.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 07:42 schreef CutCake het volgende:
Zo ben terug van mijn weekend en wil nog even hierop reageren.
[..]
Aansprakelijkheid geldt in 99% van de aannemers/stukadoors niet voor krimp- droog- en zetscheuren. Wil je het verkomen als particuliere opdrachtgever dan kies je een serieuze stucadoor en bespreek je de mogelijkheden en mogelijke problemen op voorhand en leg je dit vast.
Scheurtjes ontstaan doordat het huis zich moet gaan zetten, en dat gebeurd doordat het huis droogt.quote:Op dinsdag 8 november 2011 07:31 schreef CutCake het volgende:
[..]
Dank je wel voor je bijdrage!
Het zijn ten eerste geen zetscheuren maar krimp- en droogscheuren, ten tweede is het indien goed uitgevoerd gewoon scheurloos te realiseren.
Je oplevering uitstellen op basis van krimp- en zetscheuren? Succes!quote:Een stukadoor is een stukadoor, het "voordeel" bij nieuwbouw meerwerk is dat de koper de aannemer erop aan kan spreken en dus de oplevering kan uitstellen.
quote:Op dinsdag 8 november 2011 22:25 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Scheurtjes ontstaan doordat het huis zich moet gaan zetten, en dat gebeurd doordat het huis droogt.
Niet waarquote:Scheuren zijn nooit te voorkomen
Zeker waarquote:zelfs de stuc kampioen van NL zal geen scheurvrij garantie geven.
Accepteer jij de sleutel bij scheuren in het stucwerk?quote:Op woensdag 9 november 2011 07:48 schreef CutCake het volgende:
[..]
Je oplevering uitstellen op basis van krimp- en zetscheuren? Succes!
[..]
[ afbeelding ]
[..]
Niet waar
[..]
Zeker waar
Beter doe je het wel want de sleutel niet accepteren bij gebreken die niet leiden tot het onbewoonbaar zijn van een woning kost je een hele hoop geld/moeite. Weigeren doe je alleen indien de veiligheid, leveringen van nutsbedrijven, bereikbaarheid en/of afsluitbaarheid niet geregeld zijn.quote:Op woensdag 9 november 2011 07:52 schreef betyar het volgende:
[..]
Accepteer jij de sleutel bij scheuren in het stucwerk?
Scheuren die veroorzaakt zijn door het niet juist aanbrengen of verwerken van stucwerk kan resulteren in afbrokkeling. Dat kan en moet je niet accepteren.quote:Op woensdag 9 november 2011 08:20 schreef CutCake het volgende:
[..]
Beter doe je het wel want de sleutel niet accepteren bij gebreken die niet leiden tot het onbewoonbaar zijn van een woning kost je een hele hoop geld/moeite. Weigeren doe je alleen indien de veiligheid, leveringen van nutsbedrijven, bereikbaarheid en/of afsluitbaarheid niet geregeld zijn.
Daarnaast vind je tegenwoordig geen seriematige nieuwbouwwoning meer waar geen scheuren te vinden zijn (stucwerk, samengestelde traptreden, aftimmeringen) ten gevolge van droging (heb het natuurlijk niet over constructieve scheuren).
En deze scheuren hebben niets te maken met droging. Maar door het zetten van een huis.quote:Op woensdag 9 november 2011 08:33 schreef betyar het volgende:
[..]
Scheuren die veroorzaakt zijn door het niet juist aanbrengen of verwerken van stucwerk kan resulteren in afbrokkeling. Dat kan en moet je niet accepteren.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Als je dit accepteert ben je in mijn ogen niet helemaal lekker.
Oorzaak: machinaal drogen van de woning, hoeken niet ingesneden. Machinaal drogen gebeurt op grote schaal in de bouw, een beetje vakman snijdt de hoeken in. Dan kan het materiaal "werken".quote:Op woensdag 9 november 2011 08:37 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
En deze scheuren hebben niets te maken met droging. Maar door het zetten van een huis.
Ik ook niet hoor.quote:Op woensdag 9 november 2011 08:37 schreef bobenjanneke het volgende:
Maar ik ga geen welles/nietes doen op fok.
In het verhaaltje waarvan je de foto hebt geplukt, http://www.architectenweb(...)edia.asp?Id=2888&s=1 hebben ze het alleen over technieken, waarbij ze proberen zetting te vermijden of te voorkomen.quote:Op woensdag 9 november 2011 07:48 schreef CutCake het volgende:
[..]
Je oplevering uitstellen op basis van krimp- en zetscheuren? Succes!
[..]
[ afbeelding ]
[..]
Niet waar
[..]
Zeker waar
En geloof maar niet dat ze voor rijtjeshuizen technieken gaan gebruiken als schroefboorpalen of betondrukpalen.quote:De (snelheid van de) zetting hangt ook af van de grondsoort en de omvang van belastingen uit de omgeving, zoals heiwerkzaamheden voor naastgelegen bouwwerken.
Het heeft niks met de technieken te maken maar met het feit dat wat jij zetting noemt iets anders dan wat zetting heet.quote:Op woensdag 9 november 2011 09:03 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
In het verhaaltje waarvan je de foto hebt geplukt, http://www.architectenweb(...)edia.asp?Id=2888&s=1 hebben ze het alleen over technieken, waarbij ze proberen zetting te vermijden of te voorkomen.
Maar daar staat ook":
[..]
En geloof maar niet dat ze voor rijtjeshuizen technieken gaan gebruiken als schroefboorpalen of betondrukpalen.
Inderdaad, helaas zijn vakmannen in de woningbouw niet te vinden en wie neemt het ze kwalijk voor dat loon voor dat werk?quote:Op woensdag 9 november 2011 08:41 schreef betyar het volgende:
[..]
Oorzaak: machinaal drogen van de woning, hoeken niet ingesneden. Machinaal drogen gebeurt op grote schaal in de bouw, een beetje vakman snijdt de hoeken in. Dan kan het materiaal "werken".
Dan is het misschien handig dat je geen dingen gaat roepen die geen steek houden als dat je de sleutel niet moet accepteren..quote:Op woensdag 9 november 2011 08:41 schreef betyar het volgende:
[..]
Ik ook niet hoor.
Alleen het theoretisch gezeur van CutCake irriteert me.
Dat is wat anders, toch zal een instantie als het SWK je geen gelijk geven. Het probleem is simpel te ondervangen door je door een goede stucadoor goed te laten voorlichten over de mogelijkheden dit te beperken.quote:Als je dit accepteert ben je in mijn ogen niet helemaal lekker.
Zo scheer je iedereen over 1 kam, en hoe denk je te weten wat ze verdienen?quote:Inderdaad, helaas zijn vakmannen in de woningbouw niet te vinden en wie neemt het ze kwalijk voor dat loon voor dat werk?
Dat zullen ze wel doen, al helemaal als men het als meerwerk is opgegeven in een nieuwbouw woning.quote:Op woensdag 9 november 2011 09:15 schreef CutCake het volgende:
[..]
Het heeft niks met de technieken te maken maar met het feit dat wat jij zetting noemt iets anders dan wat zetting heet.
Daarnaast zijn dat gewoon gangbare funderingstechnieken en die worden óók voor rijtjeshuizen toegepast indien de situatie dit vereist.
[..]
Inderdaad, helaas zijn vakmannen in de woningbouw niet te vinden en wie neemt het ze kwalijk voor dat loon voor dat werk?
[..]
Dan is het misschien handig dat je geen dingen gaat roepen die geen steek houden als dat je de sleutel niet moet accepteren..
[..]
Dat is wat anders, toch zal een instantie als het SWK je geen gelijk geven. Het probleem is simpel te ondervangen door je door een goede stucadoor goed te laten voorlichten over de mogelijkheden dit te beperken.
En ik ben benieuwd hoeveel oplosmiddel je al hebt binnengekregen...quote:Op woensdag 9 november 2011 09:26 schreef bobenjanneke het volgende:
Ik ben benieuwd wat KutCake voor werk doet?
Ja klopt: de opdrachtgevers die slechts willen betalen voor 45% stucwerk wat inhoudt dat elke debiel dit kan. De vakmannen zijn verdreven naar de particuliere markt aangezien daar nog wel prijs wordt gesteld op vakwerk en er ook het geld voor over hebben (ook al loopt dat ook terug).quote:Zo scheer je iedereen over 1 kam
Zie boven.quote:en hoe denk je te weten wat ze verdienen?
Ja, in het grootboek.quote:Ergens in een boekje gelezen?
Toch de realiteit die je misschien ooit eens onder ogen zal moeten zien dat er in de bouw in het algemeen behoorlijk sprake is van een stuk "kennis- en kunde-erosie" aangewakkerd door een aantal factoren:quote:Moet je een keer roepen op een woningbouw, dat er geen vakmannen rondlopen. Ben ik benieuwd hoe hard je je mammie kan roepen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |