abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103124409
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 20:37 schreef xenobinol het volgende:
Tijd is relatief.... net als de waarde van een woning.
Yep, zal tijd worden dat die onderwaardering eens erkent wordt. ^O^
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_103124496
Vervelend voor de mensen die op de top een woning hebben gekocht, maar gezien de vergrijzende baby-boom generatie voorzie ik veel gezinswoningen die de komende 15-20 jaar wel verkocht MOETEN worden. Of aan de kinderen geschonken moeten worden omdat de baby-boom ouders 300% winst op de woning niet genoeg vinden, omdat in 2008 de woningen in de straat voor 400% verkocht werden.

Maar de baby-boom generatie kan simpelweg niet in hun riante gezinswoningen blijven zitten. Deels zullen ze letterlijk doodvallen en zitten de erven met een lege woning de te gelde gemaakt moet worden, en deels moeten de babyboomers om gezondheidsredenen in een appartement, aanleunwoning of verzorgingshuis gaan wonen. Ook dan moet de gezinswoning te gelde gemaakt worden, immers moet de nieuwe woonruimte ook betaald worden.
pi_103124834
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 20:41 schreef Ivo1985 het volgende:
Vervelend voor de mensen die op de top een woning hebben gekocht
Hoe dat zo? Jij denkt dat over 27 jaar die woning minder opbrengt dan in 2008?

quote:
maar gezien de vergrijzende baby-boom generatie voorzie ik veel gezinswoningen die de komende 15-20 jaar wel verkocht MOETEN worden. Of aan de kinderen geschonken moeten worden omdat de baby-boom ouders 300% winst op de woning niet genoeg vinden, omdat in 2008 de woningen in de straat voor 400% verkocht werden.
Onzin, je verkoopt, of schenkt. Maar je schenkt niet omdat je ipv 400% maar 300% winst kan maken.

quote:
Maar de baby-boom generatie kan simpelweg niet in hun riante gezinswoningen blijven zitten. Deels zullen ze letterlijk doodvallen en zitten de erven met een lege woning de te gelde gemaakt moet worden,
Of 1 van de erven gaat er fijn in wonen natuurlijk. :Y

quote:
en deels moeten de babyboomers om gezondheidsredenen in een appartement, aanleunwoning of verzorgingshuis gaan wonen. Ook dan moet de gezinswoning te gelde gemaakt worden, immers moet de nieuwe woonruimte ook betaald worden.
Die zijn tegen die tijd op papier allang in termijnen geschonken aan de erven.
pi_103125174
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 20:49 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Hoe dat zo? Jij denkt dat over 27 jaar die woning minder opbrengt dan in 2008?

Nee, maar die mensen zijn wel de eerste jaren zeer beperkt in hun mogelijkheden om te verhuizen. Zeker als er niet afgelost wordt.

quote:
[..]

Onzin, je verkoopt, of schenkt. Maar je schenkt niet omdat je ipv 400% maar 300% winst kan maken.
Je zal ze de kost moeten geven die de daling van 400% naar 300% winst als een enorm verlies zien en daarom weigeren te verkopen

quote:
[..]

Of 1 van de erven gaat er fijn in wonen natuurlijk. :Y
Die hebben in veel gevallen ook al een woning. Dus als die in de geërfde woning gaan wonen laten ze alsnog een woning achter. Daarnaast is er meestal een meervoud aan erven, dus moeten de overige erven uitgekocht kunnen worden.

quote:
[..]

Die zijn tegen die tijd op papier allang in termijnen geschonken aan de erven.
Dat neemt niet weg dat er nog steeds een lege woning is.
pi_103125384
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 20:57 schreef Ivo1985 het volgende:
Nee, maar die mensen zijn wel de eerste jaren zeer beperkt in hun mogelijkheden om te verhuizen. Zeker als er niet afgelost wordt.
Iemand die een huis koopt waarin hij niet minimaal 15 jaar zou willen blijven is niet goed in zijn hoofd.

quote:
Je zal ze de kost moeten geven die de daling van 400% naar 300% winst als een enorm verlies zien en daarom weigeren te verkopen.
Daar ging het niet om. Jij stelde dat die mensen dan uit nijd de woning zouden schenken.

quote:
Die hebben in veel gevallen ook al een woning. Dus als die in de geërfde woning gaan wonen laten ze alsnog een woning achter. Daarnaast is er meestal een meervoud aan erven, dus moeten de overige erven uitgekocht kunnen worden.
Er is altijd wel een familielid met een huurwoning die interesse heeft.

quote:
Dat neemt niet weg dat er nog steeds een lege woning is.
Daarvoor zal in de jaren voorafgaand vast wel een gegadigde uitgekozen zijn.
pi_103126427
Weten jullie wat starters eens moeten gaan doen?

SPAREN!

Of denken jullie werkelijk dat ik 40% van mijn eigen vermogen door de plee trek om een starter aan een huis te helpen.
Karper diem, vis van de dag
pi_103126529
Veel mensen roepen dat de HRA geleidelijk afgeschaft moet worden, maar dat zit je over 30 jaar nog met een rot stelsel. Wat is er op tegen om in één klap de HRA af te schaffen tegelijk met hervormingen van het belastingstelsel? Je kan het zo hervormen dat iedereen min of meer netto evenveel overhoudt, dus er ontstaan geen acute problemen. Het voordeel van lenen is echter verdwenen. Waarom is dit niet een optie?

quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 21:27 schreef dl3b het volgende:

SPAREN!

Of denken jullie werkelijk dat ik 40% van mijn eigen vermogen door de plee trek om een starter aan een huis te helpen.
En waar moeten die starters dan wonen? :')
Gelukkig bepaalt de markt de prijs en niet jij.
pi_103126771
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 21:29 schreef Schuifpui het volgende:
Veel mensen roepen dat de HRA geleidelijk afgeschaft moet worden, maar dat zit je over 30 jaar nog met een rot stelsel. Wat is er op tegen om in één klap de HRA af te schaffen tegelijk met hervormingen van het belastingstelsel? Je kan het zo hervormen dat iedereen min of meer netto evenveel overhoudt, dus er ontstaan geen acute problemen. Het voordeel van lenen is echter verdwenen. Waarom is dit niet een optie?
Onzin. Als dat zo zou zijn kun je uiteraard net zo goed de HRA in stand houden, dan win je namelijk niets bij een verandering.
pi_103126918
Een belastingpercentage van grofweg 30% over de gehele linie, zonder HRA, betekent dat veel mensen netto evenveel overhouden. Echter is het voordeliger om de hypotheek gewoon af te lossen, dus zullen schulden op termijn verminderen. Dit lijkt me een veel snellere weg naar een gezonde woningmarkt. Ik zie veel meer in zo'n oplossing dan nog 30 jaar lang met een overgangsstelsel te blijven zitten.
pi_103127060
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 21:40 schreef Schuifpui het volgende:
Een belastingpercentage van grofweg 30% over de gehele linie, zonder HRA, betekent dat veel mensen netto evenveel overhouden. Echter is het voordeliger om de hypotheek gewoon af te lossen, dus zullen schulden op termijn verminderen. Dit lijkt me een veel snellere weg naar een gezonde woningmarkt. Ik zie veel meer in zo'n oplossing dan nog 30 jaar lang met een overgangsstelsel te blijven zitten.
Dus jij stelt dat als je het deel van de mensen die nu HRA krijgt compenseert door de IB een evenredig deel te verlagen (en dat geldt dan dus ook voor alle mensen die momenteel geen HRA hebben...) er niemand op achteruit gaat? Dus dat de staat die extra miljarden aan belastingkorting gewoon even tussen neus en lippen door uit... Ja, waar vandaan eigenlijk? Hoe komt de staat daar dan aan?
pi_103127417
quote:
[..]

En waar moeten die starters dan wonen? :')
Gelukkig bepaalt de markt de prijs en niet jij.
Gelukkig ben ik een onderdeel van die markt, en waar die arme startertjes moeten wonen?
Wat dacht je van een doodgewoon huurhuis in in rijtje, en dan maar eens een jaar of vijf jezelf een en ander aan overbodige dingen ontzeggen zoals elk weekend in de kroeg hangen, roken achterwegen laten een paar jaar niet op vakantie en een dure mobiele telefoon elke 2 jaar kan straks ook nog.
Kinderen hoeft ook niet op je 20ste.

Moet jij eens kijken wat dat in vijf jaar tijd een overtuigend argument oplevert naar de bank toe om starters een hypotheek te verstrekken.

Zo heb ik het zelf ook gedaan, en daar pluk ik nog steeds de vruchten van.
Karper diem, vis van de dag
pi_103127603
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 21:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dus jij stelt dat als je het deel van de mensen die nu HRA krijgt compenseert door de IB een evenredig deel te verlagen (en dat geldt dan dus ook voor alle mensen die momenteel geen HRA hebben...) er niemand op achteruit gaat? Dus dat de staat die extra miljarden aan belastingkorting gewoon even tussen neus en lippen door uit... Ja, waar vandaan eigenlijk? Hoe komt de staat daar dan aan?
Nouja een gehele herziening van het belastingstelsel inclusief subsidies hoeft niet te betekenen dat de overheid meer uitgeeft. Neem het niet te letterlijk, ik kan je niet vertellen wat het belastingpercentage moet worden, maar volgens mij kan dit veel sneller en effectiever aangepakt worden. Het huidige stelsel is eigenlijk maar een chaos en zorgt er voor dat de overheid keuzes voor mensen maakt (huren/kopen bijvoorbeeld). Ik zie liever een simpeler stelsel, waarbij iedereen meer vrijheid heeft.

quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 21:54 schreef dl3b het volgende:

[..]

Gelukkig ben ik een onderdeel van die markt, en waar die arme startertjes moeten wonen?
Wat dacht je van een doodgewoon huurhuis in in rijtje, en dan maar eens een jaar of vijf jezelf een en ander aan overbodige dingen ontzeggen zoals elk weekend in de kroeg hangen, roken achterwegen laten een paar jaar niet op vakantie en een dure mobiele telefoon elke 2 jaar kan straks ook nog.
Kinderen hoeft ook niet op je 20ste.

Moet jij eens kijken wat dat in vijf jaar tijd een overtuigend argument oplevert naar de bank toe om starters een hypotheek te verstrekken.

Zo heb ik het zelf ook gedaan, en daar pluk ik nog steeds de vruchten van.
Huren? Dat kan wel zeker? Ik ben zo iemand die net is afgestudeerd, maar denk maar niet dat ik de komende 4 jaar iets kan vinden in Nederland. Sociale huur heeft te lange wachttijden en tegen de tijd dat ik aan de beurt ben, verwacht ik te veel te verdienen. Particulier huren is te duur, daar kan ik ook niet terecht, want je moet 3x netto de huur verdienen of 5x bruto. Voorlopig zit ik gewoon in een studentenkamer. Fijn een badkamer delen met 8 anderen. En daarnaast kijkt men mij scheef aan omdat ik een studentenkamer bezet houd.
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 22:01:49 #113
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103127706
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 20:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Ik zou daar maar mee uitkijken. Op het moment dat de makelaars gaan zeggen 'ik adviseer om 40K van de prijs af te doen' zijn er genoeg verkopers die zeggen: 'Ja, dag... Haal het huis maar uit de verkoop. 40K minder? Nu niet en nooit niet. Ik blijf zelf wel wonen.' En dan daalt de fundateller harder dan voorzien.
Hetzelfde hebben miljoenen kopers jarenlang ook gezegd: 250k voor zo'n klein huisje? Ja dahag!
Er waren echter ook mensen die om wat voor reden dan ook toch dat kleine dure huisje kochten. En zo gaat het met verkopers in een dalende markt precies hetzelfde.
censuur :O
pi_103127794
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 21:58 schreef Schuifpui het volgende:
Nouja een gehele herziening van het belastingstelsel inclusief subsidies hoeft niet te betekenen dat de overheid meer uitgeeft. Neem het niet te letterlijk, ik kan je niet vertellen wat het belastingpercentage moet worden, maar volgens mij kan dit veel sneller en effectiever aangepakt worden. Het huidige stelsel is eigenlijk maar een chaos en zorgt er voor dat de overheid keuzes voor mensen maakt (huren/kopen bijvoorbeeld). Ik zie liever een simpeler stelsel, waarbij iedereen meer vrijheid heeft.
Gewoon logisch nadenken zal je opleveren dat het afschaffen van de HRA en tegelijkertijd compenseren van de gevolgen daarvan via de IB niet kan zonder vele miljarden minder aan inkomsten aangezien iedereen van de lagere IB tarieven profiteert. (En die miljarden wordendan gewoon ergens anders vandaan gehaald, via de energiebelasting of BTW bijvoorbeeld)

Meest logisch is dus gewoon de HRA ion een meerjarenplan trapsgewijs af te bouwen.
pi_103127816
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 21:27 schreef dl3b het volgende:

SPAREN!
Eens, en dat wordt bovendien nog eens veel zinvoller als de HRA wordt afgeschaft wegens een netto grote rentevoordeel als je eigen geld inberngt en als de huizenprijzen dalen doordat bedrag X aan eigen geld een groter percentage van de koopsom omvat.

quote:
Dan zal het waarschijnlijk wel even duren voordat je je huis verkocht hebt.
pi_103127991
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 22:01 schreef RemcoDelft het volgende:
Hetzelfde hebben miljoenen kopers jarenlang ook gezegd: 250k voor zo'n klein huisje? Ja dahag!
Nope, dat waren er hooguit 2 of 3. (Accoord, wellicht 5)

quote:
Er waren echter ook mensen die om wat voor reden dan ook toch dat kleine dure huisje kochten.
Met de huurprijzen van tegenwoordig moet je wel...

quote:
En zo gaat het met verkopers in een dalende markt precies hetzelfde.
Ja, die willen niet gaan huren, dus zitten de rit uit: '30k minder? Ja dahag!'
pi_103128075
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 22:04 schreef Ivo1985 het volgende:
Dan zal het waarschijnlijk wel even duren voordat je je huis verkocht hebt.
Dat is alleen belangrijk als je moet verkopen.
pi_103128216
Mijn hypotheek is over 25 jaar gewoon afgelost, ik zie geen reden om te verhuizen, zeker niet als ik er een restschuld aan overhoud.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_103128428
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 16:17 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Hier een artikeltje: http://www.volkskrant.nl/(...)ypotheekschuld.dhtml
De nationale hypotheekschuld is annonu 632 miljard ¤. http://www.huizenmarkt-ze(...)ste-hypotheekschuld/
De grootste groei ontstond in de jaren 1998-2003. (De Paarse jaren zeg maar).
Italië waar 80% in een eigen woning woont, is er maar een nationale hypotheekschuld van 8% van het BNP, daarvan is 90% vrij, In Nederland ongeveer 50% huizeneigenaar, daarvan is maar 15% vrij. En vergeet niet dat in Nederland met name in die Paarse jaren de aflossingsvrije beleggingshypotheek populair werd.
Hoewel huizenmarkt punt zeepbel punt nl me als een uiterst objectieve site in de oren klint toch maar even wat andere feiten. :)

Er is weliswaar 600 miljard schuld maar de totale waarde van de woningen is ongeveer het dubbele. Dus zelfs als er nog enkele tientallen procenten van de prijs afgaan in de komende tijd is de schuld nog steeds gedekt. Bovendien zijn er vele 10-tallen miljarden "beschikbaar" die in spaarhypotheken zitten (de eigenaars van een beleggingshyptheek hebben nog even pech)

En van al die landen die het beter doen op gebeid van hypotheekschuld is er geen een met zoveel geld in de pensioenpot als Nederland. Geen idee hoeveel van dat geld precies opgepot is door huiseigenaren maar ga er maar van uit dat dat minimaal de helft is.

Dus als je wat meer plussen en minnen op een rij zet valt dat met het op de pof leven wel een beetje mee.
-
pi_103128463
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 22:13 schreef Arnold_fan het volgende:
Mijn hypotheek is over 25 jaar gewoon afgelost, ik zie geen reden om te verhuizen, zeker niet als ik er een restschuld aan overhoud.
En met jou nog 95% van de woningeigenaren.
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 22:19:54 #121
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103128546
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 22:17 schreef quo_ het volgende:
Er is weliswaar 600 miljard schuld maar de totale waarde van de woningen is ongeveer het dubbele.
Nog wel ja... De herbouwwaarde van al die woningen is echter minder dan de totale schuld! En ik hoef je niet uit te leggen dat het probleem niet zit bij de mensen met een lage, maar bij de mensen met een hoge schuld...

quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 22:18 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

En met jou nog 95% van de woningeigenaren.
Je vergeet voor het gemak het aanzienlijke percentage wat graag z'n woning wil verkopen omdat ze nou eenmaal oud worden en kleiner/gelijkvloers willen wonen. Die mensen willen allemaal nog de hoge prijs meepikken, en dat is op dit moment een soort stoelendans: wie niet snel is, mist de boot!
pi_103128696
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 22:19 schreef RemcoDelft het volgende:
Nog wel ja... De herbouwwaarde van al die woningen is echter minder dan de totale schuld!
De 'opnieuw-schilder-waarde' is ook lager. Boeit dat? In de herbouwwaarde zit uiteraard niet de grond en alle reeds aangelegde nutsvoorzieningen. Maar ze zijn er wel degelijk.
pi_103128774
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 22:19 schreef RemcoDelft het volgende:
Je vergeet voor het gemak het aanzienlijke percentage wat graag z'n woning wil verkopen omdat ze nou eenmaal oud worden en kleiner/gelijkvloers willen wonen. Die mensen willen allemaal nog de hoge prijs meepikken, en dat is op dit moment een soort stoelendans: wie niet snel is, mist de boot!
Correctie: De koper die niet snel was heeft de boot inmiddels al gemist.
  zaterdag 15 oktober 2011 @ 22:31:10 #124
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103129113
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 oktober 2011 22:22 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

De 'opnieuw-schilder-waarde' is ook lager. Boeit dat? In de herbouwwaarde zit uiteraard niet de grond en alle reeds aangelegde nutsvoorzieningen. Maar ze zijn er wel degelijk.
Dus de koper moet de ex-bezitter betalen voor de telefoonaansluiting? |:( :X
pi_103129183
Waarom is mijn reactie verwijderd ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')