Soortgelijke regelingen bestaan ook elders.quote:Op zondag 16 oktober 2011 16:49 schreef niels0 het volgende:
HRA, bestaat zoiets nou ook in het buitenland of dat een typisch halfgaar nederlands fenomeen?
Dat laatste lijkt me borrelpraat.quote:Op zondag 16 oktober 2011 16:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Soortgelijke regelingen bestaan ook elders.
In Griekenland niet, zie wat ervan komt...![]()
Dat laatste is zelfs totale onzinquote:
quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 14:23 schreef Noork het volgende:
Ik hoop dat ze nog een jaar of 3 a 4 wachten. Tegen die tijd wil ik een huis kopen.
Willen de mensen dat niet? Verklaar dan eens waarom het in Groningen of Drenthe goedkoper wonen is dan in de randstad?quote:Op zondag 16 oktober 2011 13:03 schreef DS4 het volgende:
[..]
Mensen willen helemaal niet allemaal op hetzelfde stukje land wonen, de overheid in NL eist dat minimaal 70% in steden gaat wonen en in dorpen mag derhalve maar mondjesmaat worden gebouwd.
Ik zeg nergens dat dat hier kan.quote:Overigens: waar is dat, dat je landbouwgrond kan omzetten naar 450 euro per m2? Want dat is geen gebruikelijk bedrag voor bouwkavels, 450 euro per m2. Ja, in bepaalde drukke gebieden, maar daar is die grond zelden in gebruik als landbouwgrond.
In de randstad heb je echt ook dorpen...quote:Op maandag 17 oktober 2011 11:28 schreef betyar het volgende:
Willen de mensen dat niet? Verklaar dan eens waarom het in Groningen of Drenthe goedkoper wonen is dan in de randstad?
Vertel even welke gemeente dat is? Toch niet st-Michielsgestel? Want het lijkt mij niet dat de gevraagde prijs voor het kavel wat jij post daadwerkelijk wordt betaald (het is nl. idioot duur voor dat dorpje).quote:Ik zeg nergens dat dat hier kan.
Ik vergelijk de landbouwprijs met de bouwkavel prijzen hier in de gemeente.
quote:Op maandag 17 oktober 2011 11:53 schreef DS4 het volgende:
[..]
In de randstad heb je echt ook dorpen...
Staat er toch. En waarom is het belachelijk duur voor dat dorpje?quote:[..]
Vertel even welke gemeente dat is? Toch niet st-Michielsgestel? Want het lijkt mij niet dat de gevraagde prijs voor het kavel wat jij post daadwerkelijk wordt betaald (het is nl. idioot duur voor dat dorpje).
Mensen willen in dorpen wonen, niet in ieder dorp en vaak al helemaal niet in het "verre (noord) oosten"quote:
Gemiddelde prijs voor een bouwkavel is aldaar minder dan 300 euro (ik heb het even opgezocht) en grotere kavels zijn doorgaans per m2 goedkoper.quote:Staat er toch. En waarom is het belachelijk duur voor dat dorpje?
Dus willen de mensen op hetzelfde stukje wonen.quote:Op maandag 17 oktober 2011 12:03 schreef DS4 het volgende:
[..]
Mensen willen in dorpen wonen, niet in ieder dorp en vaak al helemaal niet in het "verre (noord) oosten"
En de andere kavels:quote:[..]
Gemiddelde prijs voor een bouwkavel is aldaar minder dan 300 euro (ik heb het even opgezocht) en grotere kavels zijn doorgaans per m2 goedkoper.
3 ton is mooi betaald voor dat kavel en zelfs voor dat bedrag moet je mazzel hebben om het te verkopen. Maar vragen staat vrij natuurlijk.
6% van Nederland wordt gebruikt voor woningbouw. Hoezo hetzelfde plekje?quote:Op maandag 17 oktober 2011 12:10 schreef betyar het volgende:
Dus willen de mensen op hetzelfde stukje wonen.
Fijn dat jij inmiddels ook de grondnota gevonden hebt. Wat doet men daar? 40% huur en 60% koop? Zoiets zal het zijn denk ik...quote:En de andere kavels:
http://www.funda.nl/koop/(...)6348-nieuwstraat-94/
http://www.funda.nl/koop/(...)an-overbeekstraat-4/
Grondprijs via de gemeente voor vrije sectorwoningen ligt op minimaal 325 ex btw.
Nee, dit is zeker geen Nederlands fenomeen. Hypotheekrenteaftrek op Wikipedia.quote:Op zondag 16 oktober 2011 16:49 schreef niels0 het volgende:
HRA, bestaat zoiets nou ook in het buitenland of dat een typisch halfgaar nederlands fenomeen?
Dat over de kop gaan was toch ook zo?quote:Op maandag 17 oktober 2011 12:18 schreef DS4 het volgende:
Precies dit is waarom die discussies steeds mis gaan. Niet gehinderd door enige kennis van zaken wordt er beweerd dat landbouwgrond heel vaak over de kop gaat en dat iedereen de zakken vult met het prijsverschil, terwijl feitelijk de gemeenten momenteel zware verliezen leiden op de grondbanken.
Je zegt zelf dat men niet overal wil wonen waar meer vraag is dan aanbod zal de prijs hoger zijn.quote:Op maandag 17 oktober 2011 12:18 schreef DS4 het volgende:
[..]
6% van Nederland wordt gebruikt voor woningbouw. Hoezo hetzelfde plekje?
Ik laat toch zien met kavels die te koop zijn wat de prijs is als men van landbouw naar bouwgrond. Zijn dat geen feiten?quote:[..]
Fijn dat jij inmiddels ook de grondnota gevonden hebt. Wat doet men daar? 40% huur en 60% koop? Zoiets zal het zijn denk ik...
225 voor huur,
225 voor goedkope woningen, 25% van koop ongeveer schat ik in.
250 voor de volgende cat. woningen, 35% van koop schat ik in.
325 voor vrije sector 40% dus.
Dan komen we op 55% * 225, 20% * 250 25% *325 = 255 euro per m2 gemiddeld.
Jij kwam met 450... Vind je dat nu zelf ook niet overdreven nu je de feiten een beetje kent?
Precies dit is waarom die discussies steeds mis gaan. Niet gehinderd door enige kennis van zaken wordt er beweerd dat landbouwgrond heel vaak over de kop gaat en dat iedereen de zakken vult met het prijsverschil, terwijl feitelijk de gemeenten momenteel zware verliezen leiden op de grondbanken.
Dit zegt natuurlijk helemaal niksquote:6% van Nederland wordt gebruikt voor woningbouw. Hoezo hetzelfde plekje?
Met name in de vorige eeuw ja... En dan nog: er zijn meestal gewoon voorzieningen voor de dorpen mee betaald en dat lijkt mij heel redelijk.quote:Op maandag 17 oktober 2011 12:25 schreef thumbnail het volgende:
Dat over de kop gaan was toch ook zo?
Nee. Sla eens een boek open over boekhouden. Niemand activeert te verwachten toekomstige winsten.quote:En de verliezen die men nu zegt te hebben zijn niet zozeer verliezen maar niet de te verwachte winst.
http://grondgedachte.nl/m(...)ekers.html?play=truequote:Op maandag 17 oktober 2011 12:29 schreef DS4 het volgende:
Met name in de vorige eeuw ja... En dan nog: er zijn meestal gewoon voorzieningen voor de dorpen mee betaald en dat lijkt mij heel redelijk.
Natuurlijk wel.quote:Nee. Sla eens een boek open over boekhouden. Niemand activeert te verwachten toekomstige winsten.
En waar beweer ik dat er geen prijsverschillen zijn?quote:Op maandag 17 oktober 2011 12:28 schreef betyar het volgende:
Je zegt zelf dat men niet overal wil wonen waar meer vraag is dan aanbod zal de prijs hoger zijn.
Dat zijn vraagprijzen. Misschien kun je het kavel daarnaast kopen, landbouwgrond, voor 1.000 euro de meter. Is nu de prijs van landbouwgrond aan het dalen als er woningbouwgrond van wordt gemaakt?quote:Ik laat toch zien met kavels die te koop zijn wat de prijs is als men van landbouw naar bouwgrond. Zijn dat geen feiten?
Ik ken de verhoudingen vrij aardig, want ik ken de normen van de provincie. Het is dus niet zomaar giswerk.quote:De projectontwikkelaar/woningbouwvereniging die de grond koopt van de gemeente zou die de grond voor hetzelfde bedrag aan een burger verkopen? Of zou die ook wat winst willen maken?
Verder is het zoals jezelf al aangeeft natuurlijk giswerk wat de verhoudingen zijn.
519.000 euro voor 1100 vierkante meter van iemands achtertuin zelfs zonder eigen huisnummer ("De kavel is gelegen tussen de huisnummers 21 en 23.") in een afgelegen gebied... Het geeft weer leuk aan wat er mis is met de "markt"!quote:Op maandag 17 oktober 2011 11:28 schreef betyar het volgende:
Leuke paardenbak:
http://www.funda.nl/koop/(...)870-hemelrijkstraat/
Geen tijd om de uitzending nu te bekijken, maar de tekst ernaast is gewoon kul.quote:Op maandag 17 oktober 2011 12:32 schreef thumbnail het volgende:
http://grondgedachte.nl/m(...)ekers.html?play=true
Zit nou eens niet zo slap te lullen. Je weet gewoon helemaal niet waar je over praat. Toon mij eens een gemeente die te verwachten winst heeft geactiveerd op de balans. 1. Niet meer.quote:Natuurlijk wel.
Zeker bij de gemeentes, die rekenen zich al jaren rijk en hebben het te verwachte geld al uitgegeven.
Toch maar even kijken dan.quote:Op maandag 17 oktober 2011 12:35 schreef DS4 het volgende:
Geen tijd om de uitzending nu te bekijken, maar de tekst ernaast is gewoon kul.
Mmmm......als je geen gelijk krijgt ga je schelden?quote:Zit nou eens niet zo slap te lullen. Je weet gewoon helemaal niet waar je over praat. Toon mij eens een gemeente die te verwachten winst heeft geactiveerd op de balans. 1. Niet meer.
Niet waar, men heeft de keuze om in Groningen te gaan wonen.quote:Op maandag 17 oktober 2011 12:34 schreef DS4 het volgende:
[..]
En waar beweer ik dat er geen prijsverschillen zijn?
Ik zeg alleen dat het hutjemutjewonen door de overheid wordt opgelegd.
Drie vraagprijzen die ongeveer hetzelfde zijn. Dat zegt genoeg denk ik.quote:Dat zijn vraagprijzen. Misschien kun je het kavel daarnaast kopen, landbouwgrond, voor 1.000 euro de meter. Is nu de prijs van landbouwgrond aan het dalen als er woningbouwgrond van wordt gemaakt?
De normen van de provincie die niet wordt gehanteerd omdat men geen winst kan maken op sociale woningbouw. Projectontwikkelaars en woningbouwverenigingen pleitten voor minder sociale woningbouw omdat er minder of geen winst op wordt gemaakt.quote:Ik ken de verhoudingen vrij aardig, want ik ken de normen van de provincie. Het is dus niet zomaar giswerk.
Een projectontwikkelaar verdient al veel meer bij de grondverkoop per woning.quote:En de projectontwikkelaar maakt inderdaad winst per WONING. Dat is dus incl. de bouw. Vlak voor de crisis zat het op ongeveer 15K per woning gemiddeld idealiter (velen haalden ook toen dat niet en nu is men vaak blij als men break even haalt, maar vaak is het rode cijfers).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |