Moet je over een paar maanden eens een paar uur voor zonsopgang naar de hemel turen op een onbewolkte nacht. Je zal schrikken van hoe fel Venus isquote:Op donderdag 13 oktober 2011 23:06 schreef __Saviour__ het volgende:
Best gaaf. Nog nooit echt bewust een andere planeet aan de hemel gezien.
readquote:
Daar zal ik dan ook zeker eens op gaan letten!quote:Op donderdag 13 oktober 2011 23:07 schreef Dven het volgende:
[..]
Moet je over een paar maanden eens een paar uur voor zonsopgang naar de hemel turen op een onbewolkte nacht. Je zal schrikken van hoe fel Venus is
Als je zonder ramen in je huis zit welquote:Op vrijdag 14 oktober 2011 00:02 schreef mergbot het volgende:
hier moet ik zeker voor naar buiten, niet?
Juist! Na de zon en maan zijn Venus, Mars en Jupiter de twee helderste objecten aan de nachtelijke hemel.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 00:28 schreef hydroven het volgende:
Nooit gedacht dat een planeet zo helder kon zijn.
Dit komt toch door de weerkaatsing van de zon?
Oh, tof! Ik zie hem op dit moment ook.quote:Op donderdag 13 oktober 2011 22:53 schreef BasOne het volgende:
Dat mijn waarde vrinden is Jupiter
http://earthsky.org/tonight
Tenzij je een satelliet hebt gespot
quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 00:02 schreef mergbot het volgende:
[belerende-modus]quote:Op donderdag 13 oktober 2011 23:07 schreef Dven het volgende:
[..]
Moet je over een paar maanden eens een paar uur voor zonsopgang naar de hemel turen op een onbewolkte nacht. Je zal schrikken van hoe fel Venus is
Hoe achterlijk denk je dat ik ben?quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 08:31 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
[belerende-modus]
Je weet dat een planeet zelf geen licht uitstraalt maar dat je ziet de weerkaatsing van de zon is he?
[/belerende-modus]
Nee, de maan verplaatst zich meer dan Jupiterquote:Op donderdag 13 oktober 2011 22:53 schreef vanOekelen het volgende:
Dat is Jupiter. En aangezien dat een planeet is in plaats van een ster lijkt die inderdaad iets te verplaatsen.
Waarom denken mensen toch altijd dat de poolster de meest heldere is.quote:
Klopt, en als de Poolster iets amper doet dan is het van plaats veranderenquote:Op vrijdag 14 oktober 2011 16:44 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Waarom denken mensen toch altijd dat de poolster de meest heldere is.
quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 13:59 schreef Exentric90 het volgende:
Vanwege het feit dat Venus net als Mercurius een binnenplaneet is en daarom vanaf de aarde gezien altijd betrekkelijk dicht bij de zon staat, is Venus alleen zichtbaar gedurende een ½ à 4 uur na zonsondergang of vóór zonsopkomst. Daarom wordt Venus ook wel de avondster of morgenster genoemd.
Venus doorloopt net als Mercurius en de maan verschillende fases (schijngestalten), van nieuw-Venus tot vol-Venus
Beste is dus om rond halve maan in de winter s'ochtens voor zonsopkomst of savonds net na zonsondergang te kijken
quote:
Hij blijft ook nog wel evenquote:
Gaaf!quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 22:01 schreef Tauchmeister het volgende:
Dit is wat je ziet:
[ afbeelding ]
Anderhalve week geleden gemaakt
Door wie?quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 22:01 schreef Tauchmeister het volgende:
Dit is wat je ziet:
[ afbeelding ]
Tof! Die storm eeuwige storm blijft prachtigquote:Op vrijdag 14 oktober 2011 22:01 schreef Tauchmeister het volgende:
Dit is wat je ziet:
[ afbeelding ]
Helaas niet, pas begin volgend jaar weer. Wat voor kijker komt er in Lapland te staan?quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 22:03 schreef Dven het volgende:
[..]
Kan je Saturnus op het moment vinden?
We hebben ons de afgelopen tijd vooral op het weerstation georiënteerd. Binnenkort gaan we dat op de kijker doenquote:Op vrijdag 14 oktober 2011 22:06 schreef Tauchmeister het volgende:
[..]
Helaas niet, pas begin volgend jaar weer. Wat voor kijker komt er in Lapland te staan?
Cool, hoeveel moet je uitgeven om dit zo te kunnen zien?quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 22:01 schreef Tauchmeister het volgende:
Dit is wat je ziet:
[ afbeelding ]
Rond de ¤1.000,- om het te kunnen zien, rond de ¤2.000,- om het vast te kunnen leggen.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 22:20 schreef abhinnaya het volgende:
[..]
Cool, hoeveel moet je uitgeven om dit zo te kunnen zien?
Io, Europa, Ganymedes of Callisto?quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 22:14 schreef Tauchmeister het volgende:
Nog een tip voor de geïnteresseerden: als je een goede verrekijker pakt, zie je als het goed is ook één of meerdere van de vier grootste manen van Jupiter zelf
Met 1500 euro, hoe krijg ik hem dan ongeveer vastgelegd? Als dat in de buurt komt van het voorgaande dan ga ik zeker proberen die 500 euro's extra te regelen!quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 22:23 schreef Tauchmeister het volgende:
[..]
Rond de ¤1.000,- om het te kunnen zien, rond de ¤2.000,- om het vast te kunnen leggen.
Maar zoiets als hieronder kan je ook al met spullen van ¤500,- bereiken. Het is maar hoe gek je het zelf wilt maken
[ afbeelding ]
Door iemand die ik ken, had ik er bij moeten zetten. Hier is meer van zijn werk te vinden.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 22:38 schreef Ratelslangetje het volgende:
@ Tauchmeister nogmaals: door wie is die prachtige foto gemaakt?
Dat ligt natuurlijk maar net aan de omstandigheden en ook de vaardigheden die je moet hebben bij het processen van beeldmateriaal dat je hebt verzameld. Sommigen krijgen dit voor elkaar met ¤1.500,- aan apparatuur, anderen met ¤3.000,-. Ik zou niet durven zeggen of het de moeite waard is om er gelijk ¤500,- extra tegenaan te smijten. Het ligt eraan wat je wil gaan doen: wil je alleen gaan kijken, gaan fotograferen of een combinatie van beide? En richt je je alleen op de zon, maan en planeten of op deepsky-objecten?quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 22:39 schreef Dven het volgende:
[..]
Met 1500 euro, hoe krijg ik hem dan ongeveer vastgelegd? Als dat in de buurt komt van het voorgaande dan ga ik zeker proberen die 500 euro's extra te regelen!
Mijn vader is al een poosje werkzaam in Zweden gedurende de zomer en wintermaanden. Ik help hem daar vaak bij. Nu zijn de plannen om een nabijgelegen hotelcomplex en ski-resort op te kopen (klinkt duurder dan het isquote:Op vrijdag 14 oktober 2011 22:50 schreef Tauchmeister het volgende:
[..]
Door iemand die ik ken, had ik er bij moeten zetten. Hier is meer van zijn werk te vinden.
Ik heb zelf ook een kijker, maar fotografeer niet.
[..]
Dat ligt natuurlijk maar net aan de omstandigheden en ook de vaardigheden die je moet hebben bij het processen van beeldmateriaal dat je hebt verzameld. Sommigen krijgen dit voor elkaar met ¤1.500,- aan apparatuur, anderen met ¤3.000,-. Ik zou niet durven zeggen of het de moeite waard is om er gelijk ¤500,- extra tegenaan te smijten. Het ligt eraan wat je wil gaan doen: wil je alleen gaan kijken, gaan fotograferen of een combinatie van beide? En richt je je alleen op de zon, maan en planeten of op deepsky-objecten?
Ik raad je aan om op dit forum rond te neuzen en desgewenst om advies te vragen
Elke dag niet nee..duhh. Maar 's avonds vele malen gezien en daarom niet ineens een opmerkelijke verschijning voor mij.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 23:14 schreef Dven het volgende:
Rechtsboven de maan staat er toch iets te fonkelen wat je niet elke dag ziet! Maar goed, het echt mooie komt binnenkort wanneer Venus als ochtendster tevoorschijn komt!
De maan staat verder naar linksquote:Op vrijdag 14 oktober 2011 23:20 schreef Greys het volgende:
Wat tof dit, het viel mij gisteravond ook al op tijdens het hond uitlaten!
En nu staat ie idd al (vrij veel) verder naar rechts
Ah ja, wat domquote:Op vrijdag 14 oktober 2011 23:34 schreef Tauchmeister het volgende:
[..]
De maan staat verder naar linksJupiter staat op nagenoeg dezelfde positie.
Ik begin mijn blackberry steeds meer te verdoemen!quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 23:54 schreef Neo-Mullen het volgende:
Voor de mensen met een smartphone, er zijn ook hele coole apps waarmee je kunt zien naar welke ster je kijkt.
Ikzelf heb google sky maps en dan zie je dit soort dingen als je willekeurig in de hemel richt:
[ afbeelding ]
Het mooie is dat als je een naam van planeet/ster/maan/sterrenbeeld intypt, je een pijl krijgt waar je naar moet richten en dus zo alles kunt vinden.
Echt een geniale app
Whehe, ja ik ben geen BB liefhebberquote:Op zaterdag 15 oktober 2011 00:00 schreef Dven het volgende:
[..]
Ik begin mijn blackberry steeds meer te verdoemen!Had verwacht dat de apps ook daar wel zouden gaan binnenstromen maar het is echt totaal waardeloos! Snel een andere telefoon aanschaffen. Wel zonde want met de telefoon zelf ben ik meer dan tevreden..
Zeker! Weet mijn eerste ontmoeting met Venus nog wel. Zat al een poosje te flirten met de nicht van mijn beste vriend. Na een avond stappen vroeg ze of ik binnen wilde komen (en de rest is geschiedenis). Toen ik eenmaal weer naar buiten ging zag ik het meest bizarre verschijnsel aan de hemel dat ik tot dan toe had meegemaakt. Het leek wel een halve maan zo fel was die weerkaatsing! Heb er wel een half uur naar staan staren tot het me toch echt iets te koud werd buitenquote:Op zaterdag 15 oktober 2011 00:18 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Whehe, ja ik ben geen BB liefhebber
OT: ik was een keer een beetje zat naar huis aan het lopen met een vriend van me. Hetw as nogal laat en ik zag dus ook een hele felle ster. Toen schoot me die app te binnen en toen keken we via die app naar de ster en het bleek Jupiter te zijn. We hebben vervolgens een kwartier lang van verbazing in een deuk gelegen
Jupiter is een beest
winterquote:Op vrijdag 14 oktober 2011 12:53 schreef polariteit het volgende:
ben nou wel benieuwd naar venus, vanaf wanneer is dat ogneveer
Kan niet wachten tot ik haar in de melkweg kan spotten!quote:
Venus hoef je geen richting voor te zoeken. Ze vind jou. Waneer ze aan de hemel staat is ze niet te missen. Je hebt de maan en daarna komt Venus. Als je nagaat dat jupiter een magnitude heeft van -2 en de volle maan -12.. dan is de -4 van Venus erg indrukwekkend!quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 01:45 schreef Meike26 het volgende:
Zijn er voorbeelden van Venus als "ochtendster" en in welke richting moeten we kijken ?
Zojuist met de verrekijker gekeken en. Inderdaad 2 manen van Jupiter erbij gezien. Bovendien lijken die manen in een soort elips vormige krans om Jupiter heen te hangen? Jupiter is nog steeds een felle stip met de verrekijker, de maan is nu op zich ook al het kijken waard... Die kraters moeten toch wel een aantal km's diep zijn zeg !
In de zomer valt ze toch ook te zien? Zij het minder indrukwekkend. Blijft in ieder geval een prachtobject. Toen onze zon nog neit zo fel was, toen was venus waarschijnlijk de aarde die we vandaag de dag kennen. Helaas sterven planeten ook uit aangezien de zon almaar warmer en groter wordtquote:
nee, dat is niet mogelijk. De zon en daarna de maan zijn de felste dingen qua hemellichamen die te zien zijn voor ons. Daarna komt Venusquote:Op zaterdag 15 oktober 2011 11:42 schreef Meike26 het volgende:
Ik kan me trouwens herinneren uit mijn schooltijd dat er in het Wiskunde boek een foto stond van een landschap met op de achtergrond toch wel een erg grote Jupiter of Venus....groter dan de maan en de zon...
Deze foto is altijd wel een beetje blijven hangen en komt door dit topic weer naar boven. Zou ook een fotobewerking geweest kunnen zijn. Maar het was mid jaren 90 en digitale tijdperk moest nog komen. Iemand die die foto/datum ook kent van deze gebeurtenis ?
Nee helaas niet, ik heb wel een recente door mij. Maar nu geen mogelijkheid om te plaatsenquote:Op zaterdag 15 oktober 2011 11:28 schreef fotostarter het volgende:
is die foto recent? en door jou gemaakt?
Niet lang meer, ik heb hem gekocht.quote:
Die is ergens rond de evenaar gemaaktquote:Op zaterdag 15 oktober 2011 11:28 schreef fotostarter het volgende:
is die foto recent? en door jou gemaakt?
Mooi.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 14:24 schreef Neo-Mullen het volgende:
Ohja, voor de hemellichaam fotografie geinteresseerden, deze foto heb ik gemaakt:
[ afbeelding ]
Gedaan met een Canon 450D (300,- tegenwoordig) een 70-300 IS USM lens (ruim 500,-) en een goedkoop statiefje van 20,-
Dat is de enige foto (uit een serie van 30/40 foto's) die goedgelukt was.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 19:09 schreef Ratelslangetje het volgende:
[..]
Mooi.Post er nog eens een paar aub.
Dat is volgens mijn Proxima Centauri.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 21:29 schreef vogeltjesdans het volgende:
Even voor de kenners onder ons: welke ster staat het dichtste bij de aarde, anders dan onze eigen zon?
Ik weet nog goed hoe cool ik het vond om voor de eerste keer de orionnevel door mijn telescoop te zien
Zoiets ja. Iets van een dikke 4 lichtjaren bij ons vandaan.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 21:41 schreef Johan1994 het volgende:
[..]
Dat is volgens mijn Proxima Centauri.
Venus waarschijnlijk.quote:Op maandag 23 maart 2015 01:22 schreef StefanV het volgende:
vanavond zag ik ook zo'n ster bij de maan. was dat ook Jupiter of was dat een andere planeet?
quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 00:02 schreef mergbot het volgende:
Ik zag 'm ookquote:Op maandag 23 maart 2015 01:22 schreef StefanV het volgende:
vanavond zag ik ook zo'n ster bij de maan. was dat ook Jupiter of was dat een andere planeet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |