abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 12 oktober 2011 @ 12:48:39 #1
273380 Sayex
Heeft altijd gelijk!
pi_102994074
De kamer spreekt momenteel over een verzwaring van de belasting op de top inkomens. PVDA en SP willen daar nog een schepje boven op doen en wil komen met een nog zwaardere belasting voor deze inkomens.

Vaak wordt gezegt: De sterkste schouders dragen de zwaarste lasten. Dat is nu ook al zo. Toch vinden partijen als PVDA en SP dat deze nog zwaarder belast moeten worden. Er wordt dan maar van uit gegaan dat deze hoge inkomens zo gek zijn om dat ook daadwerkelijk te accepteren. Over de daadwerkelijke gevolgen wordt niet goed nagedacht.
Ik denk namelijk dat veel mensen met een top inkomen dan hun biezen pakken en naar een ander land vertrekken. Het zelfde gebeurd dan met hoofdkantoren van bedrijven, omdat er weinig topfunctionarissen zijn die zo gek zijn om nog te blijven zullen die ook vertrekken naar een ander land. Dan krijg je echt het probleem dat de zwakste schouders de zwaarste lasten moeten tillen, en die lasten zijn dan nog zwaarder dan dat die nu al zijn.

Jullie mening?
[Verwar de waarheid niet met de mening van de meerderheid.]
pi_102994345
Dat is nu niet zo.
Dat zou zo moeten zijn.
Dat moet zwaarder ja.
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
  woensdag 12 oktober 2011 @ 13:00:35 #3
273380 Sayex
Heeft altijd gelijk!
pi_102994385
Bekijk liever eerst het belastingstelsel voor je reageerd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sayex op 12-10-2011 13:00:57 (typo) ]
pi_102994396
Bij een hogere belasting op de topinkomens vertrekken ze niet naar masaal het buitenland. We hebben eerder zo'n belasting gehad en toen gebeurde dit ook niet.
pi_102994417
Ja, het is een beetje het wegpesten van de sterkste schouders.
Maarja het geld moet toch ergens vandaan komen.
Oplossing: Ja, laat ze meer belasting betalen maar geef ons dan ook meer rechten dan burgers die minder betalen.

zoals:
Voorrang op het stadhuis bij burgerzaken.
politieke stemrecht telt dubbel.
linker rijbaan alleen voor topinkomens.
voorrang op het vliegveld bij inchecken enz enz
  woensdag 12 oktober 2011 @ 13:01:52 #6
273380 Sayex
Heeft altijd gelijk!
pi_102994429
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 13:00 schreef Roellie80 het volgende:
Bij een hogere belasting op de topinkomens vertrekken ze niet naar masaal het buitenland. We hebben eerder zo'n belasting gehad en toen gebeurde dit ook niet.
Vandaag de dag zijn mensen minder locatie gebonden. tijden veranderen.
  woensdag 12 oktober 2011 @ 13:02:40 #7
334810 Knal_Erwt
Doet pang op de grond
pi_102994453
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 13:01 schreef jannekecompeer het volgende:
Ja, het is een beetje het wegpesten van de sterkste schouders.
Maarja het geld moet toch ergens vandaan komen.
Oplossing: Ja, laat ze meer belasting betalen maar geef ons dan ook meer rechten dan burgers die minder betalen.

zoals:
Voorrang op het stadhuis bij burgerzaken.
politieke stemrecht telt dubbel.
linker rijbaan alleen voor topinkomens.
voorrang op het vliegveld bij inchecken enz enz
Goed plan ik ben voor!
  woensdag 12 oktober 2011 @ 13:03:02 #8
273380 Sayex
Heeft altijd gelijk!
pi_102994463
Even voor de duidelijkheid. Ja ze mogen best meer betalen. Nee niet zoveel als het bijna communistische voorstel van SP en PVDA
pi_102994497
1. Symboolpolitiek
2. Een bedrijf vertrekt echt niet zomaar uit Nederland omdat de directeur meer belasting moet betalen
3. Een beetje directeur laat gewoon zijn salaris navenant stijgen zodat hij er niks van voelt.
Honey ! Take me drunk, i am home !
  woensdag 12 oktober 2011 @ 13:05:17 #10
273380 Sayex
Heeft altijd gelijk!
pi_102994529
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 13:04 schreef LangeTabbetje het volgende:
1. Symboolpolitiek
2. Een bedrijf vertrekt echt niet zomaar uit Nederland omdat de directeur meer belasting moet betalen
3. Een beetje directeur laat gewoon zijn salaris navenant stijgen zodat hij er niks van voelt.
Vertrekken is misschien overdreven maar is zeker een nadeel voor nieuwe vestigingen.
  woensdag 12 oktober 2011 @ 13:05:38 #11
241330 A-mineur
Zware akkoorden.
pi_102994540
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 12:48 schreef Sayex het volgende:
De kamer spreekt momenteel over een verzwaring van de belasting op de top inkomens. PVDA en SP willen daar nog een schepje boven op doen en wil komen met een nog zwaardere belasting voor deze inkomens.

Vaak wordt gezegt: De sterkste schouders dragen de zwaarste lasten. Dat is nu ook al zo. Toch vinden partijen als PVDA en SP dat deze nog zwaarder belast moeten worden. Er wordt dan maar van uit gegaan dat deze hoge inkomens zo gek zijn om dat ook daadwerkelijk te accepteren. Over de daadwerkelijke gevolgen wordt niet goed nagedacht.
Ik denk namelijk dat veel mensen met een top inkomen dan hun biezen pakken en naar een ander land vertrekken. Het zelfde gebeurd dan met hoofdkantoren van bedrijven, omdat er weinig topfunctionarissen zijn die zo gek zijn om nog te blijven zullen die ook vertrekken naar een ander land. Dan krijg je echt het probleem dat de zwakste schouders de zwaarste lasten moeten tillen, en die lasten zijn dan nog zwaarder dan dat die nu al zijn.

Jullie mening?
Ja, dat is het probleem, als je hard werkt en je volledig inzet betaal je het meeste. Ik vind wel dat rijke in verhouding natuurlijk meer betalen dan modalen of lage inkomens, maar het moet niet te absurd worden. Dat ze maar eens wat geld wegsnoepen bij parlementariers en mensen met een topinkomen in de publieke sector.
To doom or not to doom
  woensdag 12 oktober 2011 @ 13:10:47 #12
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_102994676
Nee, de overheid moet minder uitgeven.

Ik vraag me trouwens af waar bij de SP de grens ligt qua percentage inkomstenbelasting? 70% ofzo?
pi_102994744
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 12:48 schreef Sayex het volgende:

Jullie mening?
Da's tot nu toe nog maar zelden gebeurd. De meeste mensen zullen de belastingdruk niet als enige reden hebben om ergerns te vertrekken.
  woensdag 12 oktober 2011 @ 13:18:23 #14
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_102994867
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 13:00 schreef Roellie80 het volgende:
Toch toen die verlaagd werd naar 53% trokken mensen met een topinkomen naar Nederland.
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
pi_102994923
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 13:18 schreef mlg het volgende:

[..]

Toch toen die verlaagd werd naar 53% trokken mensen met een topinkomen naar Nederland.
Da's mooi. Dan kan men nu een goede berekening maken op basis van die gegevens hoeveel het omhoog kan zonder dat er teveel mensen weg gaan of hoeveel het omlaag kan zodat er weer rijken bijkomen.
  woensdag 12 oktober 2011 @ 13:21:33 #16
294269 mlg
pi_102994953
Het is bewezen dat met een belastingtarief van 45% de belastinginkomsten het hoogst zijn. Ondanks deze feitelijke informatie zijn er toch partijen die een hoger tarief volstaan. Het is dan ook vooral een maatregel om inkomstenverschillen kleiner te maken, en is het vooral een ideologische gedachtegoed. Toch hoor ik nog regelmatig partijen over de sterkste schouders, dragen de zwaarste lasten, waaruit ik kan concluderen dat deze partijen niet op de hoogte zijn van economische juistheden of het is puur bedrog.
pi_102994959
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 13:20 schreef Ulx het volgende:
Da's mooi. Dan kan men nu een goede berekening maken op basis van die gegevens hoeveel het omhoog kan zonder dat er teveel mensen weg gaan of hoeveel het omlaag kan zodat er weer rijken bijkomen.
Inderdaad, en dan kan nogmaals aangetoond worden dat ook in de huidige tijd mensen echt niet masaal vertrekken.
  woensdag 12 oktober 2011 @ 13:22:05 #18
294269 mlg
pi_102994968
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 13:21 schreef Roellie80 het volgende:

[..]

Inderdaad, en dan kan nogmaals aangetoond worden dat ook in de huidige tijd mensen echt niet masaal vertrekken.
Zie mijn post boven die van jou.
pi_102995013
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 13:21 schreef mlg het volgende:
Het is bewezen dat met een belastingtarief van 45% de belastinginkomsten het hoogst zijn.
Wat is dit voor iets vreemds... Ik snap werkelijk niet wat je hiermee wilt zeggen
  woensdag 12 oktober 2011 @ 13:23:47 #20
294269 mlg
pi_102995017
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 13:20 schreef Ulx het volgende:

[..]

Bepaalde kortzichtige lieden hebben het altijd over het binnenhouden van hoge inkomens. We moeten verder kijken, we moeten kijken hoe we hoge inkomens naar Nederland halen.
  woensdag 12 oktober 2011 @ 13:24:04 #21
241330 A-mineur
Zware akkoorden.
pi_102995021
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 13:21 schreef Roellie80 het volgende:

[..]

Nee, maar mensen voelen zich wel genaaid. Dat is misschien nog wel erger. Je werkt 50 uur per week, verdient misschien 10K per maand, maar daarvan betaal je ook het meeste weer terug aan de mannen met blauwe enveloppen, dat is toch krom?
To doom or not to doom
  woensdag 12 oktober 2011 @ 13:24:15 #22
294269 mlg
pi_102995029
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 13:23 schreef Roellie80 het volgende:

[..]

Wat is dit voor iets vreemds... Ik snap werkelijk niet wat je hiermee wilt zeggen
Dat de economische activiteit met dit tarief het meest gunstigst is voor de staatskas.
  woensdag 12 oktober 2011 @ 13:26:24 #23
294269 mlg
pi_102995093
En buiten dat. Lasten worden gecreëerd, de staat heeft zelf in de hand hoeveel lasten, en daarmee sterke schouders er nodig zijn.
pi_102995253
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 13:24 schreef A-mineur het volgende:
Nee, maar mensen voelen zich wel genaaid. Dat is misschien nog wel erger. Je werkt 50 uur per week, verdient misschien 10K per maand, maar daarvan betaal je ook het meeste weer terug aan de mannen met blauwe enveloppen, dat is toch krom?
Dat je je genaaid voelt oke. Maar dat heeft iedereen. Iedereen moet belasting betalen. Het gaat mij om te topinkomens. Deze mensen werken niet 50 uur per week. Deze mensen verdienen zoveel dat ze nog tig keer modaal inkomen overhouden. Ook na een relatief hoog belastingtarief.
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 13:24 schreef mlg het volgende:
Dat de economische activiteit met dit tarief het meest gunstigst is voor de staatskas.
Dus, om je nog maar een keer te quoten; Het is bewezen dat met een belastingtarief van 45% de belastinginkomsten het hoogst zijn.

En dat is bewezen zonder rekening te houden met andere variabelen? En nog bewezen ook? Ik vind het knap. We hebben het hier gewoon over de inkomstenbelastig, één van de vele verschillende belastingvormen die we hebben. Dit moet je dan wel meenemen in berekeningen. Ook zijn er natuurlijk per land ontzettend veel verschillen qua inkomsten en de waarde van het geld lokaal. Het slaat kant nog wal

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-10-2011 13:35:20 ]
  woensdag 12 oktober 2011 @ 13:35:15 #25
294269 mlg
pi_102995371
quote:
En dat is bewezen zonder rekening te houden met andere variabelen? En nog bewezen ook? Ik vind het knap. We hebben het hier gewoon over de inkomstenbelastig, één van de vele verschillende belastingvormen die we hebben. Dit moet je dan wel meenemen in berekeningen. Ook zijn er natuurlijk per land ontzettend veel verschillen qua inkomsten en de waarde van het geld lokaal. Het slaat kant nog wat
Oh, je ontkent het gewoon, vuile smiecht. Nee, het moet eens duidelijk zijn dat dat achterlijke geleuter van de schooiers kant noch wal slaat. Een standpunt gebaseerd op hebzucht, en dominantie. De sterkste schouders, dragen de zwaarste is aas waarmee de grote rode leiders het schooier gedeelte van de bevolking achter zich krijgt.
pi_102995398
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 13:35 schreef mlg het volgende:
Oh, je ontkent het gewoon, vuile smiecht. Nee, het moet eens duidelijk zijn dat dat achterlijke geleuter van de schooiers kant noch wal slaat. Een standpunt gebaseerd op hebzucht, en dominantie. De sterkste schouders, dragen de zwaarste is aas waarmee de grote rode leiders het schooier gedeelte van de bevolking achter zich krijgt.
ow, en toen kwam het gescheld en getier :')

Leg eens normaal je stelling uit. Volgens mij is 46% namelijk meer dan 45%. Maar ik kan het mishebben
  woensdag 12 oktober 2011 @ 13:45:24 #27
294269 mlg
pi_102995729
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 13:36 schreef Roellie80 het volgende:

[..]

ow, en toen kwam het gescheld en getier :')

Leg eens normaal je stelling uit. Volgens mij is 46% namelijk meer dan 45%. Maar ik kan het mishebben
Pff. We hadden het punt gehad waarin ik zei dat er mensen waren die deze cijfers niet kennen, dat er mensen waren die bedriegen, maar nu blijkt er ook nog het punt te zijn dat er mensen zijn die hun verstand in hun achterste hebben zitten.

Ga economie lessen volgen of doe onderzoek voordat je een stelling inneemt. Ik help je alvast een beetje op weg:
http://jacobs73.home.xs4all.nl/slides_rede.pdf

Verdiep je in de laffer-curve.

[ Bericht 1% gewijzigd door mlg op 12-10-2011 13:55:42 ]
pi_102995740
quote:
?

Ik volgde zojuist het tweede kamer debat, en dat ging niet over het zwaarder belasten van topinkomens hoor. Ik weet niet hoe je hierbij komt.

Natuurlijk is het algemeen bekend dat de PvdA en de SP (en GroenLinks) vinden dat hogere inkomens (boven ¤ 150.000) 60% inkomensbelasting mogen betalen over het bedrag boven de 1,5 ton, maar het debat zojuist ging over het handhaven van de Balkenendenorm voor bestuurders in publieke en semipublieke functies. :')
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_102996207
Het mooiste is natuurlijk om de topinkomens zo zwaar te belasten dat ze naar het buitenland vertrekken. Hebben we daar ook geen last meer van.(grapje)
We moeten, wat mij betreft, natuurlijk wel de graaiers uit belasting en subsidiepot, die gelukkig niet kunnen uitwijken, uitwringen tot ver onder de Balkenendenorm.
  woensdag 12 oktober 2011 @ 14:01:59 #30
294269 mlg
pi_102996283
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 13:59 schreef Truffelvarken het volgende:
Het mooiste is natuurlijk om de topinkomens zo zwaar te belasten dat ze naar het buitenland vertrekken. Hebben we daar ook geen last meer van.(grapje)
We moeten, wat mij betreft, natuurlijk wel de graaiers uit belasting en subsidiepot, die gelukkig niet kunnen uitwijken, uitwringen tot ver onder de Balkenendenorm.
Als je met de illusie leeft dat er ook maar iemand in de maatschappij er een cent op vooruit gaat als 'graaiers' worden uitgewrongen… moet je dat vooral gaan vinden.

Zolang je het ook maar voor lief neemt dat slim Nederland je tot een idioot verklaart.
pi_102996390
De rijken betalen genoeg. Waarom? Daarom.

Er moet minder worden uitgegeven. Waarom? U snapt het: daarom.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  woensdag 12 oktober 2011 @ 14:04:50 #32
66825 Reya
Fier Wallon
pi_102996395
Topinkomens worden WEER veel MEER belast.
  woensdag 12 oktober 2011 @ 14:10:37 #33
273380 Sayex
Heeft altijd gelijk!
pi_102996587
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 13:45 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

?

Ik volgde zojuist het tweede kamer debat, en dat ging niet over het zwaarder belasten van topinkomens hoor. Ik weet niet hoe je hierbij komt.

Natuurlijk is het algemeen bekend dat de PvdA en de SP (en GroenLinks) vinden dat hogere inkomens (boven ¤ 150.000) 60% inkomensbelasting mogen betalen over het bedrag boven de 1,5 ton, maar het debat zojuist ging over het handhaven van de Balkenendenorm voor bestuurders in publieke en semipublieke functies. :')
Mn woorden niet te letterlijk nemen. Dus niet letterlijk momenteel, maar is bezig met.. zo beter?
  woensdag 12 oktober 2011 @ 14:11:59 #34
294269 mlg
pi_102996623
quote:
2s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 14:04 schreef waht het volgende:
De rijken betalen genoeg. Waarom? Daarom.

Er moet minder worden uitgegeven. Waarom? U snapt het: daarom.
Mensen moeten gewoon eens met hun poten van andermans geld afblijven. Heb je niks? Ga dan maar mooi dood. Meeste die niks hebben hebben totaal geen maatschappelijke waarde.
  woensdag 12 oktober 2011 @ 14:13:46 #35
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_102996685
SP en PvdA maken zichzelf weer belachelijk.
Ook fiscaal economen zeggen dat. En nee, het emigreren van rijkeren is niet het enige risico.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  woensdag 12 oktober 2011 @ 14:13:54 #36
273380 Sayex
Heeft altijd gelijk!
pi_102996692
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 14:11 schreef mlg het volgende:

[..]

Mensen moeten gewoon eens met hun poten van andermans geld afblijven. Heb je niks? Ga dan maar mooi dood. Meeste die niks hebben hebben totaal geen maatschappelijke waarde.
Enig sinds overdreven mag ik hopen? Tuurlijk kun je wat meer belasting betalen als je meer verdient. Maar het moet niet te extreem worden.
pi_102996700
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 13:45 schreef mlg het volgende:

[..]

Pff. We hadden het punt gehad waarin ik zei dat er mensen waren die deze cijfers niet kennen, dat er mensen waren die bedriegen, maar nu blijkt er ook nog het punt te zijn dat er mensen zijn die hun verstand in hun achterste hebben zitten.

Ga economie lessen volgen of doe onderzoek voordat je een stelling inneemt. Ik help je alvast een beetje op weg:
http://jacobs73.home.xs4all.nl/slides_rede.pdf

Verdiep je in de laffer-curve.
Ik denk ik maak er nog een grapje over, maar blijkbaar ben jij dus echt beter in het afvallen van mensen als je eigen stellingen uit te leggen.

Daar ga je het nog ver mee schoppen :')
Laat ik zelf maar het pdf-je eens bekijken..
  Moderator / Redactie Sport woensdag 12 oktober 2011 @ 14:14:15 #38
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_102996701
Nee, want het levert max 250mln op en daarbij zeggen de rijken :W Nederland en gaat het vermogen naar het buitenland en vang je helemaal niks.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  woensdag 12 oktober 2011 @ 14:14:28 #39
273380 Sayex
Heeft altijd gelijk!
pi_102996707
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 14:13 schreef GSbrder het volgende:
SP en PvdA maken zichzelf weer belachelijk.
Ook fiscaal economen zeggen dat. En nee, het emigreren van rijkeren is niet het enige risico.
ik ben benieuwd wat zijn nog meer risico's?
  woensdag 12 oktober 2011 @ 14:15:41 #40
273380 Sayex
Heeft altijd gelijk!
pi_102996752
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 14:14 schreef borisz het volgende:
Nee, want het levert max 250mln op en daarbij zeggen de rijken :W Nederland en gaat het vermogen naar het buitenland en vang je helemaal niks.
My point exactly
  woensdag 12 oktober 2011 @ 14:19:47 #41
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_102996900
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 14:14 schreef Sayex het volgende:

[..]

ik ben benieuwd wat zijn nog meer risico's?
Het verzinnen van andere be/verloningssystemen door bedrijven.
Een acceleratie van de kosten voor de overheid voor de HRA.
Het minder aantrekkelijk maken voor kenniswerkers.
Een te hoge straf op werken en een niet optimaal marginaal belastingtarief.

Feitelijk moeten de belastingtarieven voor optimale herverdeling hoger zijn voor de lagere inkomens en minder hoog zijn voor de hoge inkomens, om te voorkomen dat andere subsidiemiddelen van arm naar arm gaan. Er moet een steile curve gecreeerd worden in het begin en een afvlakking voorbij de middenklasse, anders profiteren lage inkomens enkel ten koste van lage inkomens.
  woensdag 12 oktober 2011 @ 14:23:19 #42
273380 Sayex
Heeft altijd gelijk!
pi_102997023
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 14:19 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Het verzinnen van andere be/verloningssystemen door bedrijven.
Een acceleratie van de kosten voor de overheid voor de HRA.
Het minder aantrekkelijk maken voor kenniswerkers.
Een te hoge straf op werken en een niet optimaal marginaal belastingtarief.

Feitelijk moeten de belastingtarieven voor optimale herverdeling hoger zijn voor de lagere inkomens en minder hoog zijn voor de hoge inkomens, om te voorkomen dat andere subsidiemiddelen van arm naar arm gaan. Er moet een steile curve gecreeerd worden in het begin en een afvlakking voorbij de middenklasse, anders profiteren lage inkomens enkel ten koste van lage inkomens.
Ja dat kan inderdaad ook nog. Snap alleen dat laatste deel niet helemaal?
  woensdag 12 oktober 2011 @ 14:25:20 #43
294269 mlg
pi_102997094
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 14:14 schreef Roellie80 het volgende:

[..]

Ik denk ik maak er nog een grapje over, maar blijkbaar ben jij dus echt beter in het afvallen van mensen als je eigen stellingen uit te leggen.

Daar ga je het nog ver mee schoppen :')
Laat ik zelf maar het pdf-je eens bekijken..
Waarom moet ik jou zo'n simpele stelling uitleggen? Ik kan het haast niet geloven dat je het niet begrijpt.
  woensdag 12 oktober 2011 @ 14:26:15 #44
294269 mlg
pi_102997136
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 14:23 schreef Sayex het volgende:

[..]

Nogmaals, laffer curve.
  woensdag 12 oktober 2011 @ 14:27:43 #45
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_102997188
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 14:23 schreef Sayex het volgende:

[..]

Stuk uit De prijs van gelijkheid

quote:
Hoe progressief moet de inkomstenbelasting zijn? De optimale inkomstenbelasting heeft een niet-lineaire tariefstructuur. De enige functie van het marginale tarief op ieder punt in de inkomensverdeling is te zorgen dat alle mensen met een hoger inkomen meer belasting gaan betalen. Het is dan ook niet zonder meer correct om stijgende marginale tarieven met optimale herverdeling van inkomens te associëren. De optimale effectieve marginale tarieven aan de onderkant van de inkomensverdeling moeten juist zeer hoog zijn, in de orde van 70 tot 80 procent van het inkomen. De reden is dat de inkomensafhankelijke regelingen snel uitgefaseerd moeten worden om te voorkomen dat de midden- en hoge inkomens profiteren van maatregelen die bedoeld zijn voor de armsten en om te zorgen dat ze netto gaan bijdragen aan herverdeling. Met andere woorden, om lage inkomens een lage gemiddelde belastingdruk en hoge inkomens een hoge gemiddelde belastingdruk te geven, dient het marginale tarief aan de onderkant hoog te zijn.
Snap je het zo?

Als je nu een laag inkomen hebt, betaal je belasting die uiteindelijk weer naar jezelf terugvloeit via huurtoeslag, zorgtoeslag en andere fratsen. Dit soort cirkeltjes tussen IB en subsidies moeten er uit.
  woensdag 12 oktober 2011 @ 14:30:05 #46
273380 Sayex
Heeft altijd gelijk!
pi_102997278
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 14:27 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Stuk uit De prijs van gelijkheid

[..]

Snap je het zo?

Als je nu een laag inkomen hebt, betaal je belasting die uiteindelijk weer naar jezelf terugvloeit via huurtoeslag, zorgtoeslag en andere fratsen. Dit soort cirkeltjes tussen IB en subsidies moeten er uit.
Oo zo, nu snap ik je punt. Eens!
pi_102997480
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 14:25 schreef mlg het volgende:
Waarom moet ik jou zo'n simpele stelling uitleggen? Ik kan het haast niet geloven dat je het niet begrijpt.
Ik snap je verbazing niet helemaal. Hoe kan je nou zeggen (en ook zelfs nog aangeven dat is bewezen) dat bij 45% de belastinginkomsten het hoogst zijn.

Jij moet als economisch meester toch weten dat belastinginkomsten ontzettend veel variabelen hebben. En dan gaat het hier om de inkomstenbelasting. Moet de wegenbelastig/erfbelasting en alle andere ook naar 45%? En als een professor uit Rotterdam zo'n bewering maakt, is het dan bewezen? Heeft dit betrekking op Nederland of ook op andere landen? en hoe zijn deze variabelen meegenomen?

Ik zal dus wel ontzettend dom zijn, maar ik vind je stelling gewoon erg matig. Ook het pdf-je geeft niet echt duidelijke antwoorden maargoed
  woensdag 12 oktober 2011 @ 14:43:18 #48
273380 Sayex
Heeft altijd gelijk!
pi_102997670
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 14:36 schreef Roellie80 het volgende:

[..]

Ik snap je verbazing niet helemaal. Hoe kan je nou zeggen (en ook zelfs nog aangeven dat is bewezen) dat bij 45% de belastinginkomsten het hoogst zijn.

Jij moet als economisch meester toch weten dat belastinginkomsten ontzettend veel variabelen hebben. En dan gaat het hier om de inkomstenbelasting. Moet de wegenbelastig/erfbelasting en alle andere ook naar 45%? En als een professor uit Rotterdam zo'n bewering maakt, is het dan bewezen? Heeft dit betrekking op Nederland of ook op andere landen? en hoe zijn deze variabelen meegenomen?

Ik zal dus wel ontzettend dom zijn, maar ik vind je stelling gewoon erg matig. Ook het pdf-je geeft niet echt duidelijke antwoorden maargoed
ik vind jou stelling van 46% is toch meer als 45% ook een zeer matige stelling. omdat je niet rekening houd met allerlei variabelen :')
pi_102997818
Van de Wiki;

"Het punt waarop de kromme zijn maximum bereikt varieert van de ene economie tot de andere en is tevens onderworpen aan veel theoretische speculatie."

Nu weet ik dat wiki ook niet altijd gelijk heeft. Maar dat het percentage onderworpen is aan theorerische speculatie klinkt mij wel geloofwaardig. Het is volgens mij nooit mogelijk een bepaald nummer vast te stellen imo.

En nu zal ik ophouden met zeuren over een stelling :')
  woensdag 12 oktober 2011 @ 14:50:46 #50
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_102997937
Ideologische herijking FTW.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')