Ik vind het geen goede vergelijking, want met een computer werken is in veel bedrijven nu het hoofdwerk (belangrijkste werk, manier van werken) geworden, terwijl het homohuwelijk, zeker in de gemeenten waar het niet zoveel voorkomt, een bijzaak is. Zo zie ik het tenminste.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 02:37 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ten eerste: er worden wél wetten overtreden, ook al gedoogt de CDA-minister het gegeven dat er weigerambtenaren zijn. Het gaat hier om werkweigeraars waarbij de minister weigert om er conclusies aan te verbinden. De wet is kraakhelder en geldt al meer dan tien jaar.
Ten tweede is het argument van 'ongevraagd ermee opzadelen' zo onderhand niet relevant meer. Na tien jaar heeft iedere ambtenaar zich aan de nieuwe situatie kunnen aanpassen. Zoals ik eerder al zei: een beetje respijt moet kunnen, maar de 'gewenningsperiode' is nu zo onderhand wel een keertje voorbij.
[..]
Wat jij beschrijft als 'één dingetje dat niet helemaal vlekkeloos verloopt', noem ik werkweigering. De werkloosheid in dit land is nog altijd hoog genoeg. De banen liggen bepaald niet voor het oprapen. Voor de werkweigerende ambtenaar staan meer dan genoeg vervangers klaar die wél gewoon hun taak uitvoeren, lees: wetten uitvoeren.
De inhoud van je werk kan veranderen. Stel dat je een baan hebt die altijd handmatig werk inhield. Op een bepaald moment doet de computer zijn intrede. De werknemer krijgt een computercursus aangeboden, maar vertikt het om zijn taken op de computer uit te voeren. Tien jaar na de eerste waarschuwing doet hij dat nog steeds niet, dan ontsla je zo'n iemand toch?
Je geeft zelf een praktische reden: dan kan je een nieuwe ambtenaar uit de grote poel van werklozen vissen die je niet om eea heen hoeft te roosteren. Scheelt de manager weer wat werk.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 14:28 schreef StarmanFR het volgende:
Maar wat schiet je er nou mee op om een ambtenaar te ontslaan omdat hij die ene keer dat homohuwelijk niet wilt afsluiten, dan rooster je toch gewoon zijn collega in ? Wie heeft er nou wat aan als iemand ontslagen wordt terwijl er praktisch gezien geen ontslag nooddzakelijk is ? Ik heb daar van jou nog geen enkel praktische reden voor gehoord.
Maar als zijn collega i.p.v. hijzelf die ene keer ingeroosterd is, dan zie ik niet in wat voor financiele of andere schade er zal zijn ? Als de weigering vanwege dit tenminste zelden voorkomt...quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 14:46 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Je geeft zelf een praktische reden: dan kan je een nieuwe ambtenaar uit de grote poel van werklozen vissen die je niet om eea heen hoeft te roosteren. Scheelt de manager weer wat werk.
Toegegeven - het is niet erg lief van de manager, maar je vroeg om praktische redenen.
Ambtenaar legt een ambtseed af. Hij weet vantevoren dat hij de wet moet handhaven en uitvoeren. Hierin moet je niet zitten rommelen. Dit is de basis van een democratie en rechtssysteem.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 15:01 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Maar als zijn collega i.p.v. hijzelf die ene keer ingeroosterd is, dan zie ik niet in wat voor financiele of andere schade er zal zijn ? Als de weigering vanwege dit tenminste zelden voorkomt...
Dat zie ik toch anders. Bij het je aan de wet houden moet je natuurlijk naar de gehele wet kijken, maar bij het uitvoeren en handhaven ervan kun je er sowieso niet omheen dat iedere ambtenaar maar een deel uitvoert en/of handhaaft. Zolang als die delen samen maar weer een geheel vormen, doet de overheid haar werk. De homohuwelijken worden gewoon voltrokken, zij het niet door iedereen.quote:Op zondag 16 oktober 2011 21:24 schreef BeffJeck het volgende:
[..]
Ambtenaar legt een ambtseed af. Hij weet vantevoren dat hij de wet moet handhaven en uitvoeren. Hierin moet je niet zitten rommelen. Dit is de basis van een democratie en rechtssysteem.
Volgens jouw woorden geldt de wet voor de één een beetje minder dan voor een ander.
DAt maakt natuurlijk nog wel verschil. Ambtenaren die onverhoopt met de wetswijziging werden geconfronteerd raken niet hun baan kwijt omdat ze principiele bezwaren hebben. Dat is beloofd en dat is dan ook niet gebeurd.quote:Op maandag 17 oktober 2011 09:23 schreef DrParsifal het volgende:
Verbeter me als ik het verkeerd begrijp:
- Toen de wet werd veranderd zodat ook mensen van hetzelfde geslacht met elkaar konden trouwen, werd gezegd door de verantwoordelijke staatssecretaris, dat gewetensbezwaarde ambtenaren zich geen zorgen hoefden te maken.
- na enige tijd bleek dat er toch mensen ontslagen werden of niet aangenomen werden vanwege deze gewetensbezwaren. De landelijke overheid bleek hier niet zoveel zeggenschap te hebben en de plaatselijke overheid bepaald het beleid voor ambtenaren
Maar moet de landelijke overheid hiervoor regels opleggen aan de lagere overheid? Als iemand bij de AH als vakkenvuller solliciteert maar zegt niet op zondag te zullen werken dan kan diegene nog steeds aangenomen worden toch? Zelfs als AH van al zijn filialen zou kunnen eisen om op zondag open te zijn. Zolang er maar genoeg personeel is om de vereiste diensten uit te voeren.quote:Op maandag 17 oktober 2011 11:22 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
DAt maakt natuurlijk nog wel verschil. Ambtenaren die onverhoopt met de wetswijziging werden geconfronteerd raken niet hun baan kwijt omdat ze principiele bezwaren hebben. Dat is beloofd en dat is dan ook niet gebeurd.
Alleen is het natuurlijk nogal onzinnig om een ambtenaar aan te gaan nemen of een contract te verlengen terwijl die ambtanaar niet bereid is het beleid loyaal uit te voeren. Als ik bij het ministerie van defensie solliciteer of om contractverlenging vraag met de mededeling dat ik principieel niet mee kan werken aan imperialistische oorlogshandelingen in Afrika en Azie dan wordt ik ook niet aangenomen natuurlijk.
Een agent kan zich dus gerust gaan richten op het oppakken van alleen maar Antillianen, de politie in het algemeen doet z'n werk toch wel.quote:Op maandag 17 oktober 2011 07:53 schreef Pandorado het volgende:
[..]
Dat zie ik toch anders. Bij het je aan de wet houden moet je natuurlijk naar de gehele wet kijken, maar bij het uitvoeren en handhaven ervan kun je er sowieso niet omheen dat iedere ambtenaar maar een deel uitvoert en/of handhaaft. Zolang als die delen samen maar weer een geheel vormen, doet de overheid haar werk. De homohuwelijken worden gewoon voltrokken, zij het niet door iedereen.
De AH vertegenwoordigt niet het volk, maar aandeelhouders.quote:Op maandag 17 oktober 2011 11:33 schreef DrParsifal het volgende:
[..]
Maar moet de landelijke overheid hiervoor regels opleggen aan de lagere overheid? Als iemand bij de AH als vakkenvuller solliciteert maar zegt niet op zondag te zullen werken dan kan diegene nog steeds aangenomen worden toch? Zelfs als AH van al zijn filialen zou kunnen eisen om op zondag open te zijn. Zolang er maar genoeg personeel is om de vereiste diensten uit te voeren.
Als dat financieel en praktisch geen problemen gaat opleveren wel ja (wat ik in dit geval als onmogelijk zie). Zoals een agent zich ook kan richten op alleen kantoorwerk of in sommige gevallen kan regelen dat hij de zondagen vrij heeft.quote:Op maandag 17 oktober 2011 12:32 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Een agent kan zich dus gerust gaan richten op het oppakken van alleen maar Antillianen, de politie in het algemeen doet z'n werk toch wel.
Het ethisch en morele aspect hiervan ontgaat je?quote:Op maandag 17 oktober 2011 12:51 schreef DrParsifal het volgende:
[..]
Als dat financieel en praktisch geen problemen gaat opleveren wel ja (wat ik in dit geval als onmogelijk zie). Zoals een agent zich ook kan richten op alleen kantoorwerk of in sommige gevallen kan regelen dat hij de zondagen vrij heeft.
Jawel, al vergroot het de kansen van de sollicitant natuurlijk niet. Maar een ambtenaar is geen AH-medewerker maar ambtenaar wat impliceert dat hij loyaal dienaar van het algemeen belang is zoals langs democratische weg bepaalt. Daarnaast wordt zo iemand uit publiek geld betaald en je kunt je afvragen of het in dienst nemen van mensen die een deel van hun werk niet willen doen een zinnige aanwending is van deze gelden.quote:Op maandag 17 oktober 2011 11:33 schreef DrParsifal het volgende:
[..]
Maar moet de landelijke overheid hiervoor regels opleggen aan de lagere overheid? Als iemand bij de AH als vakkenvuller solliciteert maar zegt niet op zondag te zullen werken dan kan diegene nog steeds aangenomen worden toch? Zelfs als AH van al zijn filialen zou kunnen eisen om op zondag open te zijn. Zolang er maar genoeg personeel is om de vereiste diensten uit te voeren.
Het ethische aspect ontgaat me niet. Het is min of meer dat men van medewerkers van de staat eist om tegen hun geweten te handelen of te vertrekken als men problemen heeft met het uitvoeren van de wet, terwijl er geen praktische problemen zijn. Deze ambtenaren willen dat een deel van het standaard takenpakket door anderen wordt gedaan, waarbij die anderen er veelal geen problemen mee hebben en waarbij er niemand benadeeld wordt.quote:Op maandag 17 oktober 2011 12:56 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Jawel, al vergroot het de kansen van de sollicitant natuurlijk niet. Maar een ambtenaar is geen AH-medewerker maar ambtenaar wat impliceert dat hij loyaal dienaar van het algemeen belang is zoals langs democratische weg bepaalt. Daarnaast wordt zo iemand uit publiek geld betaald en je kunt je afvragen of het in dienst nemen van mensen die een deel van hun werk niet willen doen een zinnige aanwending is van deze gelden.
Die ambtenaren worden nergens toe verplicht, ze kunnen altijd ontslag nemen. Maar nee, liever blijven ze in dienst op kosten van de staat de visie van de kerk uiten en anderen (die ook Nederlander zijn!) buitensluiten, ongeacht wat we in dit land hebben afgesproken.quote:Op maandag 17 oktober 2011 13:04 schreef DrParsifal het volgende:
[..]
Het ethische aspect ontgaat me niet. Het is min of meer dat men van medewerkers van de staat eist om tegen hun geweten te handelen of te vertrekken als men problemen heeft met het uitvoeren van de wet, terwijl er geen praktische problemen zijn. Deze ambtenaren willen dat een deel van het standaard takenpakket door anderen wordt gedaan, waarbij die anderen er veelal geen problemen mee hebben en waarbij er niemand benadeeld wordt.
Een ambtenaar zit er nou eenmaal niet om zijn eigen mening uit te venten, daar heeft die vrije tijd voor.quote:Op maandag 17 oktober 2011 13:04 schreef DrParsifal het volgende:
[..]
Het ethische aspect ontgaat me niet. Het is min of meer dat men van medewerkers van de staat eist om tegen hun geweten te handelen of te vertrekken als men problemen heeft met het uitvoeren van de wet, terwijl er geen praktische problemen zijn.
De belastingbetaler wordt benadeeld, en het functioneren van de overheid en dus iedereen, omdat je niet de deur open moet zetten voor ambtenaren die hun persoonlijke opvattingen boven hun loyaliteit stellen.quote:Deze ambtenaren willen dat een deel van het standaard takenpakket door anderen wordt gedaan, waarbij die anderen er veelal geen problemen mee hebben en waarbij er niemand benadeeld wordt.
Betreffende het aspect van het hadhaven en uitvoeren van de wet zie ik daar niet direct een bezwaar in nee. Wel is er het praktische bezwaar dat je deze agent dan dus niet kunt laten surveilleren, omdat je dan niet op voorhand weet of hij in een situatie komt waarin hij eigenlijk een niet-Antilliaan op zou moeten pakken.quote:Op maandag 17 oktober 2011 12:32 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Een agent kan zich dus gerust gaan richten op het oppakken van alleen maar Antillianen, de politie in het algemeen doet z'n werk toch wel.
Wellicht een idee om de weigerambtenaren ook maar een andere passende baan aan te bieden en dan voortaan het weigeren niet meer te gedogen. Op die manier is het hele probleem direct uit de wereld.quote:Op maandag 17 oktober 2011 12:51 schreef DrParsifal het volgende:
[..]
Als dat financieel en praktisch geen problemen gaat opleveren wel ja (wat ik in dit geval als onmogelijk zie). Zoals een agent zich ook kan richten op alleen kantoorwerk of in sommige gevallen kan regelen dat hij de zondagen vrij heeft.
Hij geeft zijn eigen mening ook niet (het punt bij een huwelijk is dat veel mensen juist wel verwachten dat de ambtenaar zijn gelukswensen overbrengt en zich blij gedraagt, dan staat men niet zo op neutraliteit), hij zorgt ervoor dat hij buiten een situatie blijft waarbij hij zich niet op zijn gemak voelt.quote:Op maandag 17 oktober 2011 13:18 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Een ambtenaar zit er nou eenmaal niet om zijn eigen mening uit te venten, daar heeft die vrije tijd voor.
[..]
De belastingbetaler wordt benadeeld, en het functioneren van de overheid en dus iedereen, omdat je niet de deur open moet zetten voor ambtenaren die hun persoonlijke opvattingen boven hun loyaliteit stellen.
Ik ben wel voorstander van de uitzondering die gemaakt is om weigerambtenaren niet te ontslaan, die hadden immers het homohuwelijk niet hoeven zien aankomen. Maar het is natuurlijk onzin om weigerambtenaren te gaan aannemen.
Dat is balen. Alle mensen die in dienst zijn van een ziekenhuis moeten abortus accepteren. Alle mensen die in dienst zijn van de Amerikaanse overheid moeten bereid zijn de doodstraf uit te voeren. Alle mensen die in dienst zijn van de Nederlandse overheid moeten bereid zijn om eventueel als ambtenaar het huwelijk van hun eigen ex te voltrekken. Het geeft nogal wat problemen lijkt me.quote:Op maandag 17 oktober 2011 13:55 schreef DarkElf het volgende:
weigerambtenaren mogen van mij eruit gebonjourd worden. je bent in dienst van de Nederlandse overheid, in een land waar het homohuwelijk volkomen geaccepteerd is en dus kan t gewoon niet dat iemand dan weigert zo'n huwelijk te voltrekken. Dan heb je de verkeerde baan.
als je niet kan leven met abortus moet je misschien niet op de afd gynaecologie werken nee. is mijn mening dan.quote:Op maandag 17 oktober 2011 14:02 schreef DrParsifal het volgende:
[..]
Dat is balen. Alle mensen die in dienst zijn van een ziekenhuis moeten abortus accepteren. Alle mensen die in dienst zijn van de Amerikaanse overheid moeten bereid zijn de doodstraf uit te voeren. Alle mensen die in dienst zijn van de Nederlandse overheid moeten bereid zijn om eventueel als ambtenaar het huwelijk van hun eigen ex te voltrekken. Het geeft nogal wat problemen lijkt me.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |