Precies, Het is een christelijk feestje of helemaal geen feestje!!quote:Op zaterdag 19 november 2011 12:16 schreef Elfletterig het volgende:
De Christen-fundi's hebben weer een nieuwe vorm van verzet bedacht:
[..]
Bron: http://nos.nl/artikel/314724-slob-wil-huwelijk-aan-balie.html
Vrij vertaald: als weigerambtenaren niet mogen blijven, moet het burgerlijk huwelijk maar worden versoberd tot een zakelijke handeling, zonder enige plechtigheid...
Bizar idee, want het moment van ja-zeggen is voor veel mensen - en voor hun familie / vrienden - een bijzonder moment waar ze graag bij willen zijn.
Eerst moeten gewetensbezwaarde ambtenaren ontslagen worden omdat de overheid neutraal dient te zijn. Nu wil je dat de ambtenaren ook nog blij doen bij een huwelijk en er een plechtigheid van maken.quote:Op zaterdag 19 november 2011 12:16 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Vrij vertaald: als weigerambtenaren niet mogen blijven, moet het burgerlijk huwelijk maar worden versoberd tot een zakelijke handeling, zonder enige plechtigheid...
Bizar idee, want het moment van ja-zeggen is voor veel mensen - en voor hun familie / vrienden - een bijzonder moment waar ze graag bij willen zijn.
Nee, ik wil geen ambtenaren die blij zijn. Ik wil dat de overheid geen weigerambtenaren in dienst heeft, dus het probleem dat je schetst, dient zich helemaal niet aan.quote:Op zaterdag 19 november 2011 12:41 schreef DrParsifal het volgende:
Eerst moeten gewetensbezwaarde ambtenaren ontslagen worden omdat de overheid neutraal dient te zijn. Nu wil je dat de ambtenaren ook nog blij doen bij een huwelijk en er een plechtigheid van maken.
Integendeel- het is een uitstekend idee. De plechtige ceremonie regel je gezellig met je familie en vrienden op een plek naar keuze; varierend van een kerk of kasteel tot de plek waar je elkaar het eerst ontmoette etc. - en vervolgens ga je naar het gemeentehuis om het ook wettelijk in te schrijven. Alwaar IEDERE ambtenaar dat ook gewoon zonder morren doet.quote:Op zaterdag 19 november 2011 12:16 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De vraag is alleen waarom de huidige weigerambtenaren daar dan GEEN bezwaar tegen zouden hebben. Als we straks alsnog weigerambtenaren moeten gaan aanpakken, schiet dat ook niet echt op.quote:Op zaterdag 19 november 2011 12:57 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Integendeel- het is een uitstekend idee. De plechtige ceremonie regel je gezellig met je familie en vrienden op een plek naar keuze; varierend van een kerk of kasteel tot de plek waar je elkaar het eerst ontmoette etc. - en vervolgens ga je naar het gemeentehuis om het ook wettelijk in te schrijven. Alwaar IEDERE ambtenaar dat ook gewoon zonder morren doet.
quote:Meer vrijheid, meer blijheid en de staat bemoeit zich niet met dingen die de staat niet aangaan.
Het enige argument is dat het geen praktisch maar principieel probleem is.quote:Op donderdag 17 november 2011 16:22 schreef StarmanFR het volgende:
Maar het feit is; een homohuwelijk is ook in Urk niet onmogelijk, het wordt alleen door een aantal mensen gedaan die daar geen problemen mee hebben. En als de werkgever (de gemeente Urk) de weigerambtenaren geen problemen vindt geven en er een passende oplossing voor is (de collega zonder gewetensbezwaren voltrek het), waar is dan wel het probleem ? Ik heb daar nog geen goed argument voor gezien.
Doen!quote:Op zaterdag 19 november 2011 12:18 schreef Ringo het volgende:
Goed plan. Wat mij betreft komt er een totaalverbod op het huwelijk. Laat die mambojambo aan de kerk over.
Ik ben al bijna 20 jaar getrouwd en mocht geen ambtenaar kiezen. Er is ook nooit een ambtenaar bij me thuis geweest voor een persoonlijk praatje. Dat vond plaats op het stadhuis, meteen na het aantekenen. Duurde iets van 10 minuten.quote:Op zondag 26 februari 2012 21:43 schreef sigme het volgende:
Bij deze discussies vraag ik me wel eens af of een van de deelnemers ooit getrouwd is.
Als je trouwt krijg je een lijst van de BABS'en. Je BABS, dat is de Bijzonder Ambtenaar Burgerlijke Stand. Een trouwambtenaar is geen (geen. geen! GEEN) GEWONE ambtenaar.
Je kan er zelfs zelf eentje maken. Eentje die niet door de gemeente geselecteerd is. Voor jouw eigen huwelijk.
Mag je dat ook bij je paspoort? Komt de persoon dan ook persoonlijk bij je thuis om persoonlijk kennis te maken om een persoonlijk praatje te houden bij de uitreiking van de paperassen?
Volgens de wet mogen homo's trouwen. Een homohuwelijk sluiten is dus onderdeel van je werk. Het hoort bij de taakomschrijving.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 12:17 schreef LangeTabbetje het volgende:
Waarom ? Als Pietje een homostel niet wil trouwen doet Jantje het toch ? Gemeentes hebben toch meer ddan 1 trouwambtenaar ?
Een politieagent hoort niet bij de wetgevende macht, en is verplicht de wet uit te voeren. Zoals ook een trouwambtenaar dat is. Beetje jammer trouwens dat je wijst naar anderen, dat een andere groep de principes van de rechtstaat ook niet snapt maakt het gedrag van weigerambtenaren nog niet aanvaardbaar.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 13:15 schreef Hi_flyer het volgende:
@Gia. Wet dit en wet dat, maar als politieagenten aangeven geen bekeuringen uit te schrijven aan boerkadragers, breekt er geen jarenlange rel uit. Dan is het opeens geen weigering. Selectieve verontwaardiging noemen we dat.
Dat mogen ze nog steeds.quote:
Volgens mij zijn het geen 'gewone ambtenaren / werknemers' en zou je trouwambtenaren eerder kunnen zien als ZZP-ers die werken voor een opdrachtgever.quote:Een homohuwelijk sluiten is dus onderdeel van je werk. Het hoort bij de taakomschrijving.
Ja dat vind ik, hoewel mensen bekeuren van mij geen topprioriteit hoeft te hebben. En wat vind jij? Vind jij dat mensen de wet moeten volgen en weigerambtenaren dus moeten vertrekken, of vind je dat ambtenaren het lekker zelf mogen weten en politieagenten ook zelf mogen bepalen wat toegestaan is en wat niet?quote:Op dinsdag 28 februari 2012 13:23 schreef Hi_flyer het volgende:
Dus die politieagenten hebben gewoon boetes uit te schrijven, toch? Ik wijs op het verschil in reacties. Het ene vindt men blijkbaar minder fout dan het andere en dat is selectieve verontwaardiging.
Dat is ook werkweigeren. Ik dacht dat de minister al had aangegeven dit niet te accepteren.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 13:15 schreef Hi_flyer het volgende:
@Gia. Wet dit en wet dat, maar als politieagenten aangeven geen bekeuringen uit te schrijven aan boerkadragers, breekt er geen jarenlange rel uit. Dan is het opeens geen weigering. Selectieve verontwaardiging noemen we dat.
Nee, iemand die principieel tegen het homohuwelijk is, moet geen baantje nemen wat niet strookt met zijn overtuiging. Dus, dan heb je straks alleen maar ambtenaren die wél achter het homohuwelijk staan.quote:Op woensdag 29 februari 2012 11:13 schreef LangeTabbetje het volgende:
Lekker dan, word je als homostel getrouwd door een ambtenaar die gedwongen is - tegen zijn zin en principes in - je te trouwen. Die zal er een mooi feest van maken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |