Okay, gewoon wat van mijn persoonlijke ervaringen en/of tips op een rijtje:
Volgens mij is de normale Easy Rider route van Dalat naar Nha Trang. Ik heb ze in elk geval in de andere steden niet gezien en aangezien het meest kenmerkende van de Easy Riders hun onzettende volhardendheid is om iemand mee te krijgen, lijkt het me dat dat in elk geval niet hun thuisbasissen zijn. Maar je hebt het nu steeds over van de ene stad naar de andere gaan met een ER, waarom doe je niet gewoon een 1 of 2-daagse tocht? Vooral een aanrader vanuit Dalat, omdat daar zulk mooi bergachtige omgeving is. Kun je ook je zware backpack in de stad achterlaten.
Verder kan ik inderdaad een snorkel of duiktrip in Nha Trang erg aanraden. Heb je je PADI/SSI (duikbrevet) of wil je die halen? Dit is wel ongeveer de mooiste locatie in Vietnam om dat te doen. Spotgoedkoop (ik betaalde 20 dollar voor 2 duiken) en echt een geweldige ervaring. Anders is snorkelen ook érg leuk, laat je alleen niet te snel verleiden tot de oh zo geweldige boattours. Dan bezoek je een paar standaard plekjes die op papier er geweldig uitzien, maar waar je uiteindelijk veel extra voor moet betalen en niet echt denderend zijn. Maar boek die vooral wel als je van ontzettend foute boot-karaoke houdt
![]()
.
Over het algemeen zou ik je aanraden alle tours lokaal te boeken. Ben je echt 10 van de 10 keer goedkoper uit en je kunt zo lekker vergelijken. Vietnam is erg toeristisch als je dat wilt en bevat ge-noeg travelagencies. Omdat ze niet allemaal precies hetzelfde zijn en nog wel eens net andere dingen voor een andere prijs willen aanbieden, zou ik gewoon een stuk of 4/5 van die agencies aflopen en kijken wat aansluit bij jouw wensen. Echt heel makkelijk, goedkoper en uiteindelijk leuker! In Hanoi wil ik trouwens écht even het Friendly Hotel & Travel Agency aanraden, dat ons heel goed is bevallen (op hotel en boekgebied). Zit in het Old Quarter.
Sapa is gewoon op alle fronten een aanrader. Boek alsjeblieft de langste tour die voor je trip mogelijk is. Als het weer meezit (als in: geen regen), ben je in voor een onvergetelijke ervaring. Halong Bay was ook wel leuk, maar boek alleen de 3-daagse tour als je daarvan een gedeelte een trek gaat maken door het national park. Na één dag heb je echt die baai wel gezien. De grotten zijn trouwens erg lelijk en verpest voor het toerisme (denk aan overal erg felle gekleurde lampen, bordjes en lelijk uitgehakte schildpadden). Als jullie toch nog naar Hué gaan kan ik trouwens eerder het Bach Ma National Park aanraden. Wij zijn er op de motorbike heengereden (erg makkelijk), die je echter bij de ingang achter moet laten. NEEM DAAR DE AUTO naar boven, dat is namelijk een tocht van 16 kilometer. Het uitzich van de top is dan wel weer spetterend. Onderweg is het ook mogelijk andere tochten te doen, maar dat zat er voor ons tijdtechnisch niet in. Maar wel echt een aanrader! My Son is inderdaad een afrader (ik bevestig het gewoon maar even, zodat je daar echt niet heengaat
![]()
). Niet boeiend, te duur en te ver weg. Verder zou ik zeker nog een paar dagen (2 vond ik meer dan prima) een Mekong Tour doen en last but most certainly not least de Cu Chi Tunnels! Cao Dai tempel is ook wel apart om te zien, maar ik vond het feit dat we onderweg langs de plek kwamen waar Kim Phuc (het beroemde meisje op
deze foto) tijdens de oorlog wegrende van de napalm, indrukwekkender.
Ik vond het nergens nodig een slaapzak mee te nemen. Zoals gezegd is het alleen in Sapa koud, maar je krijgt letterlijk overal in elk hotel of hostel een deken. Bespaar je de moeite van het meezeulen van zo'n ding, dat doet bijna niemand. Wat wel een idee is, voor je persoonlijke hygiene-gevoel, is een slaaplaken mee te nemen (dat is een hoes die je in je slaapzak stopt, te koop bij Xenos voor een paar euro).
Nog 1 ding, even ter herhaling: Boek alsjeblieft niet te veel vantevoren. Als ik jou was zou ik alleen de eerste dagen een hotel boeken en (heel misschien) de Sapatrip. Daarbij kan het namelijk nog wel eens voorkomen dat de treinen volzitten. Als je echt een paar dagen voordat je naar Sapa wilt vertrekken al in Hanoi bent, kun je het makkelijk dan nog regelen. Dit bespaart je gewoon zo veel teleurstelling en geld!