In een kring zitten en FOK!ken toch?quote:Op zondag 9 oktober 2011 23:04 schreef Dientje12 het volgende:
UDOWU meet, hoe moeten we dat voorstellen
Dat meldt je dan maar een keer als het af is, dan heb ik twee redenen om naar rotterdam te gaan. 1 om het nieuwe CS uit te lachen, 2 om te winkelenquote:
Ik heb zo mijn kwaliteiten jeweettogquote:Op zondag 9 oktober 2011 23:04 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
en toch kan je romantisch overkomen! stomme autist
quote:Op zondag 9 oktober 2011 23:05 schreef Rezania het volgende:
[..]
Iedereen op FOK! terwijl we naast elkaar zitten.
quote:Op zondag 9 oktober 2011 23:05 schreef Plastic_zak het volgende:
[..]
In een kring zitten en FOK!ken toch?
nog 2 jaar volgens mij?quote:Op zondag 9 oktober 2011 23:05 schreef Flippiee het volgende:
[..]
Dat meldt je dan maar een keer als het af is, dan heb ik twee redenen om naar rotterdam te gaan. 1 om het nieuwe CS uit te lachen, 2 om te winkelen
ROTTERDAM!!!quote:Op zondag 9 oktober 2011 23:04 schreef JellyBeanz het volgende:
34min Rap
Oh ja
IK ZEG TOG ROTTERDAM CENTRAAL ZATERDAG OM 13:00!!
Slappe lach enzo?quote:Op zondag 9 oktober 2011 23:04 schreef coban het volgende:
[..]
Eerste keer dat ik dit hoorde lag ik op de grond van het lachdn
Ik moest hardop lachenquote:Op zondag 9 oktober 2011 23:05 schreef Rezania het volgende:
[..]
Iedereen op FOK! terwijl we naast elkaar zitten.
quote:Vanwege concurrentie en belangentegenstellingen tussen spoorwegmaatschappijen is de totstandkoming van centraal stations een moeizaam proces geweest. Amsterdam kreeg in 1889 een centraal station, Utrecht in 1938, Rotterdam in 1954 en Den Haag pas in 1975. De term centraal station werd dan ook als overwinningskreet gevoerd en is door de spoorwegen altijd gereserveerd voor die stations waar voordien de onpraktische situatie bestond dat een stad werd bediend door meerdere stations. Hiermee heeft 'centraal station' een zelfde betekenis als het Amerikaanse Union Station.
In 1987 werd voor het eerst van dit principe afgeweken bij de opening van Almere CS (nu Almere Centrum). Hier drukte de term 'CS' de ambitie van de nieuwe stad Almere uit om tot de grote steden van Nederland te gaan behoren. Zo bleek dat 'Centraal Station' een aanduiding is die een stad status kan geven. Toen in 1997 in Leiden een nieuw station werd geopend claimde deze gemeente dat haar station, in reizigers gemeten het vijfde van Nederland, ook recht had op de aanduiding CS. NS heeft toen het beleid inzake naamgeving moeten herzien: besloten werd alleen de grootste stations de aanduiding 'Centraal' te geven. Kleinere centraal in een stad gelegen stations zouden zo nodig de aanduiding 'Centrum' kunnen krijgen. Het station in Leiden kreeg dus in 1997 als eerste de aanduiding 'Centraal' en werd omgedoopt in station Leiden Centraal. Almere CS werd per 30 mei 1999 hernoemd in Almere Centrum. Op 29 mei 2000 kregen Amsterdam CS, Rotterdam CS, Den Haag CS en Utrecht CS de aanduiding 'Centraal'.
Met de komst van de HSL in Nederland, zal er gewerkt worden aan twee stations die na verbouwing ook een centraal station gaan worden. Het gaat om het station Arnhem, dat momenteel al verbouwd wordt, en het Station Breda.
Andere partijen, waaronder stads- en streekvervoer, volgen over het algemeen niet de fijne nuances van de naamgevingspolitiek van de spoorwegen. Voor hen is 'CS' het belangrijkste station van een stad. Vaak wordt ook de voorkeur gegeven aan de aanduiding 'CS' boven 'Centraal', waarschijnlijk omdat het korter is en de S verwijst naar Station. Zo is het heel normaal een bus te zien met als eindbestemming 'Amersfoort CS' of 'Groningen CS'. Langs de A1 staat een bord met Amersfoort Centraal. Hiermee wordt aan 'centraal station' dezelfde betekenis gegeven als in het Duitse taalgebied aan Hauptbahnhof (afgekort Hbf) oftewel Hoofdstation, wat het belangrijkste station van een stad is en in die zin consequent wordt toegepast.
De aanduiding Hoofdstation is in Nederland nooit gebruikelijk geweest. Alleen in de stad Groningen spreekt men van hoofdstation als het belangrijkste station, Station Groningen, wordt bedoeld. In het verleden bestond ook Stadskanaal Hoofdstation.
Soms wel herkenbaar jaquote:Op zondag 9 oktober 2011 23:06 schreef Dientje12 het volgende:
[..]
Slappe lach enzo?
En na gevaletjes dat als iemand 1 smile zette dat je weer openscheurde van het lachen??
Ja, allemaal PC laptop of mobiel nemen,quote:Op zondag 9 oktober 2011 23:05 schreef Plastic_zak het volgende:
[..]
In een kring zitten en FOK!ken toch?
ik ben acnevrijquote:Op zondag 9 oktober 2011 23:07 schreef Patje1987 het volgende:
Meet en mensen raken meteen in paniek, ohnee ze mogen mijn acnehoofd niet zien
quote:Op zondag 9 oktober 2011 23:07 schreef Patje1987 het volgende:
En mijn bril niet.quote:Op zondag 9 oktober 2011 23:07 schreef Patje1987 het volgende:
Baklava?quote:Op zondag 9 oktober 2011 23:07 schreef coban het volgende:
OMG IK HEB ZO KOUD IEMAND GOOI LAVA OVER MIJ HEEN
je mag me wel op andere dingen hatenquote:Op zondag 9 oktober 2011 23:06 schreef Flippiee het volgende:
[..]
Sry ik wist niet dat ik niet meer op je mocht haten
Ik heb niks te verbergen, maar vind het ontmoeten oncomfortabel, om het zo maar te zeggen.quote:Op zondag 9 oktober 2011 23:07 schreef Patje1987 het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |