abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102877156
Ik heb dus een mooie lichtbruine kip, maar ik heb het gevoel dat zij aan het doodgaan is. Ze beweegt zo nu en dan, eet nog wel, en zijn staart hangt op de grond, wat normaal nooit het geval is. Ze is een jaar of 3-4, en voor zo ver ik weet is/was het een fabriekskip (gekregen van de buren), zij legde altijd mooie grote en veel eieren (echt typisch supermarkteieren, ook het formaat), maar ook dat doet ze al sinds maanden niet meer. Ook loopt ze niet soepel mee, het is meer een soort waggeltje geworden. Ik heb ergens gelezen dat kippen uit de fabriek maar een jaar of 3 worden en daarna de pijp uit aan. Mijn vraag is nou, is dit hier ook het geval, of is het een (tijdelijke) ziekte. En haar zelf laten sterven of haar de nek om draaien?
Pics en een video voor de verduidelijking:

Filmpje is klaar in 20 minuten
pi_102877527
memo pause voor kip
pi_102877621
oO<
Ik ben niet gek, ik ben een rolluik!
pi_102877664
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 15:59 schreef Tuinman het volgende:
memo pause voor kip
Kun je er wat meer over vertellen?
  zondag 9 oktober 2011 @ 16:06:56 #5
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_102877771
pi_102877820
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 16:06 schreef BasEnAad het volgende:
[ afbeelding ]
YA RLY :'(

filmpje:
pi_102879053
Ze loopt niet eens in het filmpje?
Mhmm ik denk dat ze klaar is voor de soeppan! Sterkte.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_102882160
Ze ziet er niet echt uit als een fabriekskip qua kleur en ze heeft ook geen afgeknipte snavel, al is haar lichaamsbouw verder wat lastig te zien als ze zo zit. Maakt ook niet uit trouwens, fabriekskippen kunnen als ze de kans krijgen en goed gevoerd worden ook best oud worden hoor :) (hier eentje van een jaar of 7 -8 die al heel wat overleefd heeft)

Maar deze kip is dus wel echt ziek, hoewel het een goed teken is dat ze nog eet. Hoe is de ontlasting? Heeft ze (bloederige) diarree? Zijn haar poten verder nog wel stevig, recht en sterk of is ze misschien gewond waardoor ze niet loopt? Is ze erg mager, kun je haar borstbeen voelen of heeft ze nog voldoende spieren en vlees op haar borst?

Hoe dan ook is het lastig te zeggen wat er met haar is en wat je moet doen, bij diarree kan er sprake zijn van een parasiet (wormpjes oid) of een bacterie. Dit kan besmettelijk zijn, dus je andere kip(pen?) loopt in dat geval ook risico. Snotteren of raspend ademhalen kan ook wijzen op bv een bacteriologische infectie. Dit soort problemen zijn meestal relatief makkelijk te behandelen door de dierenarts, maar dan moet je dat wel willen betalen.

Is de kip heel erg zwak en te zeer vermagerd en lijkt ze te lijden dan denk ik dat de kip uit haar lijden verlossen de beste optie is. De nek omdraaien is daarbij niet de meest diervriendelijke methode, tenzij je dit al heel erg vaak hebt gedaan en zeker weet dat je het heel snel en effectief kan doen door het dier in één beweging direct de nek te breken. Als je dit niet goed kan, kan het een soort wurgpartij worden waarbij het onnodig lang duurt voor de kip dood gaat. Je kan de dierenarts uiteraard vragen de kip een spuitje te geven, je kan haar ook op een andere manier zelf dood maken als je dat kunt/durft. De imo snelste en diervriendelijkste methode hiervoor is met een heel scherp mes (voor een beschrijving, kijk hier: Kip! (Bresse vs standaard) houden, slachten, en opeten. ).

Hoe dan ook, nóóit een zieke kip in de soep doen of anderszins opeten, en ook als je haar laat behandelen haar eieren en vlees de eerste tijd (vraag aan de DA hoe lang) niet opeten!
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_102883366
Ik heb der net naar binnen gezet, want ze zat zielig in de regen. Tegenlijkertijd de borst even gevoeld, je voelde erg duidelijk een bot vanaf de nek tot de onderkant van de kip lopen (en een hartslag van rond de 100, maar weet niet of dat wat zegt). Ik weet niet of dit zo hoort of niet. Ze lijkt opzich niet erg mager, maar ze heeft een dik verenkleed dus dat is vrij moeilijk te zien. Bloedige diaree is me nog nooit opgevallen, en diaree opzich ook niet, ook met het schoonmaken van het hok leken het vooral redelijk droge schijt te zijn. Ook lijkt ze geen enkel probleem te hebben met de ademhaling. Mijn andere kip heeft nergens last van en huppelt lekker door de tuin. Verder loopt ze moeilijk. Ze heeft meer een waggeltje zoals eenden hebben, en de pootjes lijker een beetje schuin naar binnen te staan. En ik was niet van plan het beest op te eten, en eieren legt ze al tijden niet meer.

Ik vlieg morgen voor een jaar naar het buitenland, maar de kip blijft gewoon bij ons thuis wonen, dus persoonlijk kan ik er niks meer aan doen. Ik wil het opzich best de kop afhakken (we hebben ook een bijl :D), maar als ze er over een weekje weer bovenop kan zijn dan is het ook zo sneu, want aan de schijt en de luchtwegen lijkt niks aan de hand te zijn. Ze lijkt vooral futloos te zijn en slecht te kunnen lopen. Dus het zou ook (slechts) een gebroken pootje of vleugeltje kunnen zijn?

In ieder geval bedankt voor je reactie, die schept toch wat duidelijkheid!
pi_102886195
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 19:08 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Ik heb der net naar binnen gezet, want ze zat zielig in de regen. Tegenlijkertijd de borst even gevoeld, je voelde erg duidelijk een bot vanaf de nek tot de onderkant van de kip lopen (en een hartslag van rond de 100, maar weet niet of dat wat zegt). Ik weet niet of dit zo hoort of niet. Ze lijkt opzich niet erg mager, maar ze heeft een dik verenkleed dus dat is vrij moeilijk te zien. Bloedige diaree is me nog nooit opgevallen, en diaree opzich ook niet, ook met het schoonmaken van het hok leken het vooral redelijk droge schijt te zijn. Ook lijkt ze geen enkel probleem te hebben met de ademhaling. Mijn andere kip heeft nergens last van en huppelt lekker door de tuin. Verder loopt ze moeilijk. Ze heeft meer een waggeltje zoals eenden hebben, en de pootjes lijker een beetje schuin naar binnen te staan. En ik was niet van plan het beest op te eten, en eieren legt ze al tijden niet meer.

Ik vlieg morgen voor een jaar naar het buitenland, maar de kip blijft gewoon bij ons thuis wonen, dus persoonlijk kan ik er niks meer aan doen. Ik wil het opzich best de kop afhakken (we hebben ook een bijl :D), maar als ze er over een weekje weer bovenop kan zijn dan is het ook zo sneu, want aan de schijt en de luchtwegen lijkt niks aan de hand te zijn. Ze lijkt vooral futloos te zijn en slecht te kunnen lopen. Dus het zou ook (slechts) een gebroken pootje of vleugeltje kunnen zijn?

In ieder geval bedankt voor je reactie, die schept toch wat duidelijkheid!
Het klinkt niet alsof ze iets gebroken heeft, dan zou je dat echt wel moeten zien, zeker als je haar hebt opgetild. Een gebroken vleugel hangt er normaal gesproken scheef bij, en met een gebroken poot zou ze waarschijnlijk nog wel recht op de andere poot (proberen te) staan. Dat bot dat je voelde (het borstbeen) is een slecht teken, dat je dat duidelijk voelt betekent dat ze heel erg mager is. Normaal zit daar vlees en spieren overheen en moet je het niet zo duidelijk kunnen voelen. De hartslag van een kip hoort volgens google 280-315 per minuut te zijn, dus in dat geval is de hare (veel) te laag.

De kans dat ze er weer boven op komt schat ik in als zeer klein, maar als je er geen DA bij gaat halen houdt het wel zo'n beetje op. Ze is ziek, heeft misschien pijn maar misschien ook niet. Het enige dat je verder kan doen is zorgen dat ze niet onnodig lijdt, niet buiten in de regen laten zitten bv. maar ff binnen zetten, voer en water in haar buurt neerzetten en zorgen dat ze op een schone en droge ondergrond kan zitten. Waarschijnlijk zal ze dan vrij snel overlijden (of misschien komt ze er weer bovenop).

De bijl is trouwens m.i. ook niet zo'n handige methode, je moet dat met z'n tweeën doen en de bijl moet goed scherp zijn, plus je moet een geschikt hakblok hebben. Echt, een mes is wat dat betreft toch the way to go :P
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_102888150
Ik heb ook weleens een zieke kip gehad, ze kon niet meer recht lopen en zakte een soort van door de pootjes heen.. Verder erg futloos, met opgezette veren.. Die heb ik uiteindelijk ook binnengehaalden en in een warme doos met stro gezet. Mijn oma vertelde toen dat kippen enorm opknappen van wat warme whiskey, dus ik had zoiets van nou ja maar proberen :@ daarnaast heb ik d'r een halve vitamine pil opgelost in wat water gegeven, en na 2 dagen was ze weer helemaal opgeknapt O+
  zondag 9 oktober 2011 @ 20:45:14 #12
90429 Arnold_fan
I'll be back
pi_102888754
Je moet even naar de dierenarts, het lijkt erop dat ze verzwakt is, wellicht spoelwormen. Kippen kunnen veel ouder worden, tien jaar is heel normaal voor een thuiskip.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_102897868
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 20:35 schreef Tulping het volgende:
Ik heb ook weleens een zieke kip gehad, ze kon niet meer recht lopen en zakte een soort van door de pootjes heen.. Verder erg futloos, met opgezette veren.. Die heb ik uiteindelijk ook binnengehaalden en in een warme doos met stro gezet. Mijn oma vertelde toen dat kippen enorm opknappen van wat warme whiskey, dus ik had zoiets van nou ja maar proberen :@ daarnaast heb ik d'r een halve vitamine pil opgelost in wat water gegeven, en na 2 dagen was ze weer helemaal opgeknapt O+
Exact dit heeft mijn kip ook! Heb het topic uitgeprint en aan mijn ouders gegeven, die moeten maar bepalen of ze hem naar binnen halen of niet (opzich kleine moeite).

Dit is echt niet de eerste die dood gaat, maar vind het zielig om ze te laten lijden. Ook werkte de bijl best goed op een halfdood vogeltje dat door mijn kat was gevangen. 1 precieze hak en hup de kop eraf.

Bedankt voor jullie snelle hulp! Ik zal het topic bij mijn ouders in de favorieten zetten, en de afloop deel ik later wel eens mee.
pi_102902611
2 van onze kippen zijn vrij slecht ter been, zijn wat groot en log geworden en langzaam met alles. Maar hier komt het omdat ze stokoud zijn ;) Wat Tulping zei kun je ook eerst proberen, of in dit geval je ouders. Ik weet niet of ze daartoe bereid zijn maar het kan denk ik geen kwaad aangezien je kip al een tijd zo is zal ze ook nog wel een tijdje kunnen overleven toch? En als het niet helpt kunnen je ouders altijd naar de dierenarts met haar.
pi_103065866
Is dood. R.I.P Brownie. 13-10-2011.

bedankt voor jullie hulp :)
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 10:51:39 #16
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_103068311
;(
pi_103068523
quote:
9s.gif Op vrijdag 14 oktober 2011 08:56 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Is dood. R.I.P Brownie. 13-10-2011.

bedankt voor jullie hulp :)
Ik begon dit topic te lezen van 'hmm nice, home made KFC :Y)', maar na het topic doorgelezen te hebben is dit toch wel een jammer bericht ;(.
  vrijdag 14 oktober 2011 @ 11:14:07 #18
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_103068925
RIP arme kip.
Ik pak mijn brommer en ik ga.
pi_103145116
R.I.P kipje :*
Maar nu moet dat coole gestippelde beestje wel een nieuw vriendinnetje! :o of heb je meer kippen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')