Wat een boel reacties alweer! En wel fijn dat er normaal over gesproken kan worden

@ NoCigar: Kip is geen zoogdier maar een vogel natuurlijk he
4 kippen valt trouwens wel mee qua hoeveelheid, we eten er met 5 volwassenen van. Zoals ik al zei wogen ze schoon 2x 1200 en 2x 1000-1100 gram, niet absurd veel dus. Ik zal ze na het bakken eens opnieuw wegen om te zien hoeveel het dan is. En er blijft ook voldoende over waarschijnlijk om maandag of dinsdag op brood te doen

De slachter (mijn vader) heeft dit al veel vaker gedaan en het is dan ook een beproefde methode. Al sinds ik een jaar of 3 was stond ik erbij, nu heb ik voor het eerst foto's gemaakt om het anderen ook eens te laten zien
@ sigme: mijn vader is de slachter, ik heb alleen de foto's gemaakt. Hij legt de kip op de grond, met de linker knie op de poten. Met de rechter hand trekt hij de kop omhoog, met links snijd hij in één beweging de kop eraf. Het mes is niet het kleine schilmesje dat je op de foto zag, die was alleen voor het schoonmaken. Het slachtmes is deze (foto gemaakt door mijn 9 jarig neefje die ook wilde kijken, toch maar even in spoiler vanwege bloed etc.):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De hanen zijn inderdaad niet bewusteloos maar het gaat zo snel dat ze er echt niets van merken. Om ze met één klap knock out te slaan brengt waarschijnlijk net zoveel stress met zich mee als de methode die we nu gebruiken. Het is echt letterlijk binnen twee tellen gebeurd, als je met je ogen knippert mis je het al.
@ Noek: de bijl-methode vraagt om een hele scherpe bijl, een hakblok en twee vrijwilligers, eentje om vast te houden (met gevaar voor eigen vingers) en eentje om te hakken. De methode die wij gebruiken is heel erg snel, er wordt niet gezaagd of zo voor de nek door is, het mes is belachelijk scherp (wordt elke keer vers geslepen) en het is in twee seconden gebeurd door één persoon.
@ ASSprine: ja, echte poule de Bresse (is een beschermde term ook, net als bv champagne) uit de omgeving van Bresse krijgen wel ander voer, met melk geloof ik ook nog. En als ze geslacht zijn worden ze nog in linnen gedrenkt in melk gewikkeld. Het schijnt dat ze daar nog zachter van worden. Maar goed, zo ver gaan we dan weer niet. Ze lopen gewoon lekker rond, krijgen gemengd graan als voer (geen opfokvoer of legkorrel oid) en restjes groenten/brood/pasta/rijst. En verder wat ze zelf kunnen vinden en vangen.
Maar goed, vanavond de smaaktest! Straks worden ze gekruid en ze gaan denk ik rond een uur of 5 de oven in. En daarna opeten! We eten vanavond een klassieke combi, verder niets speciaals: kip, patat en appelmoes

Met eigen kip, versgebakken patat en zelfgekookte appelmoes van zelfgeplukte goudreinetten. Oh, en zelfgemaakte stoofpeertjes en sla hebben we ook nog. Back to basic, maar wel heel lekker

Nou maar hopen dat de kip ook goed bevalt.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken
F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!