dan ga ik me binnenkort denk ik ook maar eens storten in de wereld van het bier brouwen,quote:Op zondag 9 oktober 2011 18:38 schreef Soohr het volgende:
[..]
Ik doe het zelf op zolder,
want je hebt non-stop borrel geluiden van lucht dat door het waterslot heen gaat en die lucht is ook wat zoetig / meurend.
Maar voor de rest kan je met dat starters pakket helemaal van start,
je hebt alleen nog lege flessen nodig om het bier in te stoppen.
Inderdaad ik heb het ook al een paar keer gedaan. Beugelflessen van grolsch zijn het best. Goed doorzichtig zodat je tenminste ziet dat ze schoon zijn voordat je ze vult en altijd weer een nieuw rubebrtje gebruiken. Ik heb alleen een hekel aan dat schoonmaken daarom ben ik tijdelijk gestopt met bier maken.quote:Op zondag 9 oktober 2011 21:07 schreef Soohr het volgende:
Ik had wat kratten van amstel de eerste keer gebruikt,
maar ben nu toch over op de beugelflessen, zoals die van grolsch.
Sommige Kroonkurken krijg je niet helemaal goed o pde flesjes, en dan komt er lucht bij en bederft het bier.
dat is en zonde en heel vies.
Van de wiki paginaquote:Op maandag 10 oktober 2011 16:04 schreef Pietverdriet het volgende:
Zijn PET waterflessen niet gemakkelijker?
Je verliest dus met de standaard PET fles je koolzuur,quote:Een petfles is lichter en sterker dan een fles van glas. pet is zeer taai en breekt vrijwel niet. Vergeleken met glas laat het echter gemakkelijker gassen als zuurstof en koolzuur door. Daarom zijn petflessen vooralsnog ongeschikt om bier te verpakken. Voor bier worden soms petflessen gebruikt die worden gecoat met een stof die minder gemakkelijk gas doorlaat, bijvoorbeeld PA (nylon), aluminium, of zelfs glas (middels siloxanen).
inderdaad,quote:Op maandag 10 oktober 2011 15:56 schreef Aardwetenschapper het volgende:
[..]
Inderdaad ik heb het ook al een paar keer gedaan. Beugelflessen van grolsch zijn het best. Goed doorzichtig zodat je tenminste ziet dat ze schoon zijn voordat je ze vult en altijd weer een nieuw rubebrtje gebruiken. Ik heb alleen een hekel aan dat schoonmaken daarom ben ik tijdelijk gestopt met bier maken.
Ik haal al die meuk bij de brouwmarkt in almere.
Ik heb er 30 van 750 ml, speciaal gemaakt voor bier. Standaard PET zijn ook te doen maar daar kan je idd wat kwalitieitsverlies mee oplopen. En ze zijn een stuk makkelijker, ontploffen niet maar zijn net wat minder als 'presenteer' fles.quote:Op maandag 10 oktober 2011 16:04 schreef Pietverdriet het volgende:
Zijn PET waterflessen niet gemakkelijker?
Wil je je bier bewaren of drinken?quote:Op maandag 10 oktober 2011 16:15 schreef Soohr het volgende:
[..]
Van de wiki pagina
[..]
Je verliest dus met de standaard PET fles je koolzuur,
en met speciale PET flessen ben je weer duurder uit.
binnen hoeveel tijd drink je 20 liter bier op?quote:Op maandag 10 oktober 2011 17:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wil je je bier bewaren of drinken?
Wat tof!quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 02:00 schreef popolon het volgende:
Na bijna drie dagen is de gisting erg actief geworden. Goed teken.
Sorry voor het crappy camerawerk maar het is daar vrij donker.
Mijn basement is vrijwel altijd redelijk dezelfde temperatuur zonder verwarming of koeling, zo rond de 18 graden, en dat is voor veel bieren een prima temperatuur om te gisten. Als het gisten klaar is, en dan vooral bij lichtere bieren zoals pils/lager, wil je de flessen zeker bewaren onder de 10 graden als het kan. Ik overweeg een tweede (mini)koelkast aan te schaffen voor dat.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 20:13 schreef Haijo het volgende:
Ik zou dit ook erg graag willen doen maar hoe kan ik garanderen dat de temperatuur stabiel blijft? Ik woon in een appartement en mijn zolder is volgens mij toch echt te koud...
Je zou kunnen kijken naar een soort verwarmingsplaten waar je je gistton op zet,quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 20:13 schreef Haijo het volgende:
Ik zou dit ook erg graag willen doen maar hoe kan ik garanderen dat de temperatuur stabiel blijft? Ik woon in een appartement en mijn zolder is volgens mij toch echt te koud...
Je krijgt een zoetige lucht in de kamer waar je bier staat te gisten,quote:Op maandag 24 oktober 2011 00:01 schreef PKfotografie het volgende:
dit is iets wat ik wel eens wil gaan proberen..
is er een must have boek?
en de grote vraag van mijn wederhelft..... bier maken stinkt.... hoe erg ruik je het? (zitten op een appartement) en is er wat aan te doen?
drinken trouwens graag pils en niet zozeer bruinbier dus misschien scheelt dat wat, of juist niet
Ik had nog een blik staan met houdbaarheidsdatum tot 12 oktober,quote:Op maandag 24 oktober 2011 14:56 schreef popolon het volgende:
Je ruikt het wel een paar dagen. Wanneer de actieve gisting klaar is wordt het zeker minder. Maar een aparte kamer is zeker wel aan te raden. (die heb je maar een week of wat nodig, daarna gaat het de fles in sowieso)
Om een voorbeeld te geven vd instructies, dit is de handleiding van mijn eerste bier: Zoals je ziet vrij makkelijk te doen.
Daar heb jij weer gelijk in.quote:Op maandag 10 oktober 2011 19:21 schreef Soohr het volgende:
[..]
binnen hoeveel tijd drink je 20 liter bier op?
Ik heb graag dat mijn laatste flesje nog net zo lekker is als mijn eerste,
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |