Bronquote:De gemeente Zoetermeer stuit op felle weerstand van omwonenden van de Roggeakker in Seghwaert. Er liggen plannen klaar om hier binnen korte tijd een moskee te laten verijzen, maar buurtbewoners zien dit absoluut niet zitten. Ook Trots Zoetermeer en Lijst Hilbrand Nawijn zetten hun vraagtekens bij de plannen van de gemeente.
Gisteravond organiseerde de gemeente Zoetermeer in het Wapen van Zoetermeer een bijeenkomst voor bewoners uit de wijk Seghwaert. Niet vanwege de plannen die er zijn om een moskee te bouwen, maar om het WOP (Wijk Ontwikkelings Plan) te presenteren. Toch was er voor de aanwezige bewoners van de wijk maar één gespreksonderwerp: de moskee.
De WOP-presentatie werd ingeleid door wethouder Hans Haring (D66), maar hij had zichtbaar moeite met het zijn inleiding. Om de haverklap werd hij onderbroken door boze en verontwaardigde buurtbewoners. Dit omdat de gemeente de dag ervoor een ongeadresseerde brief aan de bewoners van Seghwaert heeft gestuurd over de komst van de moskee.
De verontwaardiging zit hem volgens de meeste buurtbewoners in de in hun ogen slechte communicatie van de gemeente. Bovendien zien veel buurtbewoners het simpelweg niet zitten dat er in de buurt een moskee komt. De redenen hiervoor lopen uiteen.
Zo is de angst voor een verkeerschaos groot. De gemeenschap die de moskee zou moeten gaan bekostigen heeft zo’n 7000 leden en dit is volgens veel bewoners een te groot aantal om in de wijk te laten parkeren. Verder is men bang dat er een hoop groen verloren gaat, of dat het straatbeeld van de wijk verstoord wordt.
Ook op het internet is de discussie in volle gang. Ruim 100 mensen hebben al bezwaar aangetekend in een online petitie met de naam ‘Geen draagkracht in Zoetermeer voor bouw nieuwe gebedsruimte.’
Aankomende donderdag 13 oktober is er in het gemeentehuis een informatieavond, georganiseerd door de gemeente, voor bewoners waarin zij volop vragen kunnen stellen over de bouw van de gebedsruimte.
Maar vooruit, omdat het weekend is. Maar weer persoonlijke aanvallen, en dan gaat ie op slot.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 23:16 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Geen deel 2 plz. FOK!kers kunnen hier blijkbaar niet over discussiëren zonder te haten
Waarom dan niet?quote:Op zondag 9 oktober 2011 00:14 schreef Equites het volgende:
Ik zou ook geen moskee in me wijk hoeven.
Verpest mijn uitzicht, net zoals windmolens en lelijke kerken en lelijke woningen/flats. Anyway, hier in de buurt staat er één, en die mensen die van een dienst komen kijken niet eens uit als ze oversteken, stelletje paupers.quote:
Heb je totaal geen last van hoor zo een moskee, vaak fungeert het ook als een soort buurthuis en worden er alledaagse dingen gesproken en is iedereen welkom in een moskee. Maarja die onderbuik he.quote:Op zondag 9 oktober 2011 00:14 schreef Equites het volgende:
Ik zou ook geen moskee in me wijk hoeven.
Hoe meer de moskee betrokken wordt bij alledaagse zaken, hoe meer invloed, hoe erger.quote:Op zondag 9 oktober 2011 04:02 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Heb je totaal geen last van hoor zo een moskee, vaak fungeert het ook als een soort buurthuis en worden er alledaagse dingen gesproken en is iedereen welkom in een moskee. Maarja die onderbuik he.
Idd, godsdienstvrijheid is voor mietjes.quote:Op zondag 9 oktober 2011 10:27 schreef 2030rd het volgende:
[..]
Hoe meer de moskee betrokken wordt bij alledaagse zaken, hoe meer invloed, hoe erger.
Mwoh, tegen die functies heb ik geen enkel bezwaar, maar juist het argument van die verkeerschaos heb ik al een aantal malen in de praktijk gezien. Of het nou een kerk, moskee of ijsbaan is, het is gewoon gruwelijk irritant als de buurt op bepaalde dagen een carmageddon aan schots en scheef geparkeerde auto's is...quote:Op zondag 9 oktober 2011 04:02 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Heb je totaal geen last van hoor zo een moskee, vaak fungeert het ook als een soort buurthuis en worden er alledaagse dingen gesproken en is iedereen welkom in een moskee. Maarja die onderbuik he.
Ik vrees van wel, simpel vanwege het feit dat een hoop potentiele kopers daar niet naast willen wonen.quote:Op zondag 9 oktober 2011 05:15 schreef niels0 het volgende:
Zou een huis minder waard worden als er een moskee naast wordt gezet?
Nee. Maar de islam is niet alleen een religie, maar ook een politieke beweging, die bovendien nog eens totalitair is en dus weinig vrijheid kent. Dat is natuurlijk het punt waar men het veel oneens over is en waar het uiteindelijk op neerkomt: wat de islam eigenlijk is.quote:Op zondag 9 oktober 2011 10:29 schreef Poppenkastpop het volgende:
[..]
Idd, godsdienstvrijheid is voor mietjes.
Tja op een gegeven moment loopt dan alles vast natuurlijk. NIMBY/ Not in my backyard, je kent het wel. Want tegen elk project zijn wel tegenstanders te vinden.quote:Op zondag 9 oktober 2011 04:06 schreef BlaZ het volgende:
Als de meerderheid in een wijk tegen is gewoon niet doen.
Was het je linker of rechter duim?quote:Op zondag 9 oktober 2011 13:36 schreef BansheeBoy het volgende:
Ik hoor hier zelfs mensen een ouderwets potje janken als moskeeën een goede functie vervullen. Die zelfde mensen bevochtigen hun instabiele oogjes niet als er een stadion of eetcafé bij ze wordt gedropt.
Onderbuikgevoelens? Zeker. Ben je dorstig? Ook dat.²
Om maar weer eens de vergelijking met kerken uit de kast te trekken daarvan zijn er afhankelijk van de regio nog 10 tot 50 keer zoveel kerken in de aanbiedingquote:Op zondag 9 oktober 2011 14:42 schreef DrMabuse het volgende:
We hebben er toch wel genoeg toch?
Althans in Den Haag zijn er genoeg inmiddels.
Geval van "overkill" lijkt me.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_moskee%C3%ABn_in_Nederland
http://www.moskeewijzer.nl/
Denk dat de meeste mensen toch liever een kerk zijn dan een moskeequote:Op zondag 9 oktober 2011 14:54 schreef du_ke het volgende:
[..]
Om maar weer eens de vergelijking met kerken uit de kast te trekken daarvan zijn er afhankelijk van de regio nog 10 tot 50 keer zoveel kerken in de aanbieding.
En ook symbolisch is deze ontzettend strategisch geplaatst. De moskee doet de skyline van Rotterdam erg goed, zeker gezien het feit dat de minaretten erg groot aan doen met de masten van de Kuip in zijn kielzog.quote:Op zondag 9 oktober 2011 14:51 schreef Smoofie het volgende:
Rotterdam heeft zelfs de grootste van Europa
Ik ben liever een mens dan een kerk of een moskee, hoor.quote:Op zondag 9 oktober 2011 14:54 schreef Smoofie het volgende:
[..]
Denk dat de meeste mensen toch liever een kerk zijn dan een moskee
Oh vast maar rationeel gezien is de 'overlast' vrij vergelijkbaar.quote:Op zondag 9 oktober 2011 14:54 schreef Smoofie het volgende:
[..]
Denk dat de meeste mensen toch liever een kerk zijn dan een moskee
Dit soort posts zijn dus overbodig, net als deze post van mij nu.quote:Op zondag 9 oktober 2011 14:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik ben liever een mens dan een kerk of een moskee, hoor.
Klopt. Maar ik vind het gewoon niet passen in Nederlandquote:Op zondag 9 oktober 2011 15:00 schreef du_ke het volgende:
[..]
Oh vast maar rationeel gezien is de 'overlast' vrij vergelijkbaar.
Ok, als dat het enige probleem is. We voelen ons niet te groot om ons wat dit betreft aan te passen.quote:Op zondag 9 oktober 2011 15:04 schreef Smoofie het volgende:
[..]
Klopt. Maar ik vind het gewoon niet passen in Nederland. Van mij mogen ze een Moskee hebben, maar dan wel met westerse/Nederlandse architectuur.
Haha ja over smaak valt niet te twistenquote:Op zondag 9 oktober 2011 15:04 schreef Smoofie het volgende:
[..]
Klopt. Maar ik vind het gewoon niet passen in Nederland. Van mij mogen ze een Moskee hebben, maar dan wel met westerse/Nederlandse architectuur.
Doe het dan eens.quote:Op zondag 9 oktober 2011 15:05 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ok, als dat het enige probleem is. We voelen ons niet te groot om ons wat dit betreft aan te passen.
veel moskees zijn gekomen in verbouwde andere panden als scholen, kerken etc. Dan ben je er op dat punt toch al voor een flink deel?quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |