quote:
Op zondag 20 november 2011 21:55 schreef mefke79 het volgende:jpajs: als je dus een dak hebt zonder knieschotten dan hebben die dikke balken ergens halverwege het dak (of bij groot dak, op meerdere plaatsen) dezelfde functie? Al kan ik me zo voorstellen dat de krachten dan richting muur gaan en niet richting vloer, maar goed, ik ben dan ook een echte bouwleek.
Dragende knieschotten worden het meest toegepast bij schanierkappen. Hierbij heb je een doos bestaande uit een onderplaat, balklaag en bovenplaat. Natuurlijk ook isolatie en folies, tengels panlatten en heel veel nieten.
De afstand van muurplaat naar nok is bepalend voor de dikte van de balken in die doos. Uit kosten overweging worden die dozen soms ondersteund. Die ondersteuning kan zijn knieschotten en of een balk onder de doos halverwege. Een constructeur zal uiteindelijk bepalen hoe dik de balken moeten zijn.
Het komt wel eens voor dat er geen knieschotten worden toegepast. Dan komen er in de doos soms twee of drie balken naast elkaar te liggen. Of men neemt een hogere balkmaat.
Elke kap word uiteindelijk weer opnieuw uitgevonden. Tuurlijk heb je de rijtjes woningen waar het een bijna standaard verhaal is. Ook daarin zijn soms uitzonderingen omdat er in de verdiepingen lager ergens ondersteuning ontbreekt.
Veranderingen door het plaatsen van een Veluxvenster of weghalen van de knieschotten kunnen ingrijpende gevolgen hebben. Dergelijke zaken dienen altijd met een constructeur te worden overlegd.