abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 2 maart 2014 @ 20:41:38 #276
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_137322531
Goed, bij deze een update :)

Ik heb de oude trapleuning in ere hersteld :)

Hij was helemaal gesloopt door de oude bewoners, er zat een dichte betimmering die afgewerkt was met fijn stinkend zachtboard. Gelukkig waren her en der in de constructie oude trapspijlen "gebruikt" als vul latjes. Die heb ik bewaard bij het slopen en toen na laten maken. Wat je hier dus ziet is zowel een replica van de oude leuning als replica's van de originele spijlen :)

Bovenaan zit een stukje recht:

Ook hiervan waren gelukkig nog wat spijlen beschikbaar. De balk die over de grond ligt is nog een originele die ook ergens ingetimmerd zat, die heb ik bewaard en voor deze klus op maat gemaakt.

...en een traphekje voor onze klusheld in spe!

De muren zitten nu vrijwel helemaal in het gips.

Dan vandaag nog deurposten van lijsten voorzien: Ook hier weer originele lijsten bij laten maken.

Zo ziet het eruit met de deur erin....het wordt al wat!

Verder als laatste een heel klein voorproefje van wat vertikaal lijstwerk wat ik ga gebruiken om kastjes af te scheiden e.d.

Volgende update volgt er meer. Wat vinden jullie er van?

Pic voor Mannenkoor Karrenspoor:
Ik heb goed nieuws en slecht nieuws.

Goede nieuws is dat ik een vorst voor je heb. Slechte nieuws is dat het er slechts 1 is. In een zak waarvan ik dacht dat er een rijtje vorsten in zou zitten bleek 1 vorst te zitten en verder een setje normale pannen. Voor mij is 1 vorst waardeloos dus je mag hem komen halen.

[ Bericht 10% gewijzigd door TR08 op 02-03-2014 20:51:32 ]
  zondag 2 maart 2014 @ 20:54:18 #277
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_137323258
Dat ziet er geweldig uit, jij bent met de klussen bezig die nu ook voor mij liggen. Ik zit ook zo in elkaar dat ik het mooi wil maken, maar denk niet dat ik mezelf ertoe kan zetten gezien wat er achter de rug ligt.

Denk dat hij bij bij een simpel profiel tegen het kozijn schieten wordt, of helemaal niets en het later oppakken. Maar later wordt over 4 jaar denk ik. En dat wordt hem niet.

Met andere woorden, respect voor je aanpak. Het wordt prachtig!
Laat die handjes wapperen!
  Moderator zondag 2 maart 2014 @ 21:27:52 #278
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  zondag 2 maart 2014 @ 23:02:43 #279
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_137330821
Mooi die lijsten zo! Past dan extra mooi bij de rest.
  woensdag 5 maart 2014 @ 19:46:04 #280
151515 verita
Happy days
pi_137423870
Wij hebben ook nog de originele trap uit 1930 en wij hebben bovenaan geen punt maar een afronding. Je mag gerust eens komen kijken, TR08, je weet volgens mij waar ik woon. Graag dan even afspreken via pb.
Ziet er mooi uit! :Y
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
  vrijdag 7 maart 2014 @ 15:24:33 #281
422585 Belfort
I bet it is
pi_137485245
Ziet er fantastisch uit! ^O^
Zoiets wil ik dus ook nog eens gaan doen
Huh? Cause I can't keep track of your professions honey! Last month you were a wine connoisseur, and now you're an aspiring landscape architect, Isn't that right?
  vrijdag 7 maart 2014 @ 20:25:46 #282
14320 TR08
pi_137495302
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 19:46 schreef verita het volgende:
Wij hebben ook nog de originele trap uit 1930 en wij hebben bovenaan geen punt maar een afronding. Je mag gerust eens komen kijken, TR08, je weet volgens mij waar ik woon. Graag dan even afspreken via pb.
Ziet er mooi uit! :Y
Hoi Verita, lief aangeboden. Bij ons zijn op de overloop (1e verdieping) de hoeken met een punt en bij de buren, dus dat heb ik op de 2e ook maar aangehouden. Blijkbaar is dat origineel voor ons huis.

Ben op zich wel benieuwd wat jij hebt. Zou je evt een plaatje kunnen posten?
pi_137500066
Bij mij is de leuning en trapspil ook afgezaagd. Zie graag wat foto's van authentieke situaties.

Bij mij zitten de originele montage punten er ook nog maar dat is te weinig om iets van te herleiden.

Ik zie wel een beetje op tegen het project "trap" maar jouw foto's inspireren wel :Y

c_/
met een koekje
  zondag 9 maart 2014 @ 21:21:40 #284
14320 TR08
pi_137559666
En weer een update :)

Eerst even wat pics van onze trapspillen...wij hebben de originele van ons huis gelukkig nog. In ons rijtje zijn ze bij elk huis anders, bij ons ziet het er nog redelijk onverneukt uit onder de verf dus ze zullen nog wel de originele zijn :)

Eerst de spil van de trap van beneden naar de 1e verdieping:

Dan de onderste spil van de 1e naar de zolder:

En het broertje ervan aan de onderkant van de bovenkant van de trap:

Tot slot de spil aan de bovenkant van de trap naar zolder.

En dan....de vorderingen van de plinten kastjes :)

Vandaag rechtopstaande plintjes gemonteerd en lijsten waar straks deurtjes tegenaan komen.
Ik heb de profielen deels laten maken en deels zelf gemaakt. Gisteren hulp gehad van mijn broertje bij de montage van de plinten...was echt super :)

pi_137561138
Ziet er al goed uit!
Ben benieuwd naar het eindresultaat.
pi_137561995
Wat doe je met de bovenkant van de deurtjes? Schuin met de balk mee of zet je daar nog een profiel op?

Ziet er al wel netjes uit zo. Wij hebben ook nog een loos stuk onder een schuin dak dus ik schrijf even mee :P

c_/
met een koekje
  maandag 10 maart 2014 @ 07:52:35 #287
14320 TR08
pi_137571935
Mogleijk komt er nog een profiel op...ik moet nog even wat proberen.

Probleem in dit huis is dat niets exact 45 graden of 90 graden is. Sterker nog: Alle balken zijn krom. Als ik dus rechte profielen maak, om het even onder welke hoek dan komen ze scheef te zitten.
Moet ik dus even te zijner tijd iets op vinden ;)
pi_137572074
Maak je schuifdeurtjes?
Ik zou zeggen, als je een voldoende diepe gleuf (in hoogte) in te bevestigen balkjes maakt, zodat de deurtjes overal passen is het verder niet zichtbaar dat het hier en daar afwijkt, want valt weg in de gleuf.

Maar ik keek niet goed, je maakt denk ik niet (overal) schuifdeurtjes.

[ Bericht 5% gewijzigd door JantinaGr op 10-03-2014 08:15:34 ]
  maandag 10 maart 2014 @ 21:09:35 #289
14320 TR08
pi_137595988
Plan is zelfs geen schuifdeurtjes ;)

Een deel van de vakken blijft open, een deel krijgt kleine klapdeurtjes. Per vak 2 deurtjes zodat ze niet zo ver de kamer in komen.
  woensdag 12 maart 2014 @ 22:05:46 #290
14320 TR08
pi_137675582
En weer een update :)

Wat is er gebeurd:

-Deurpost afgemaakt

-Wat plintjes uitgebreid

-Paar plintjes langs het schuine dak
-Oud parket kort gezaagd en in de schuur gedaan (voor in de kachel)
-Laatste gipsplaatjes (denk ik :') )

-Afwerklijst voor het traphuis gemaakt.

In de hoeken van de uitbouw van de zolder nog wat complexe samengestelde lijsten gemaakt:

pi_137676251
Goed bezig, ziet er netjes uit!

Heerlijk herkenbaar al dat hout, gips en shit wat zich verzamelt in die hoeken.

Zaterdag wordt hier verzameldag... alles naar zolder 8)7
pi_137678833
Mooi al die lijstjes, al vraag ik me af of je niet beter een tacket had kunnen huren ipv.
al die schroeven op zichtbare delen; kost zoveel moeite om weer te plamuren/weg te werken?

Al die ventielatiebuizen snap ik niet zo, maar goed,
ik denk ieder zijn werk/hobby/obsessie?

Het word in iedergeval een mooi huis-ie! :)
pi_137679364
Als je goed kijkt zijn de decoratieve grotere delen getacked.
pi_137682969
quote:
0s.gif Op woensdag 12 maart 2014 23:08 schreef naaa het volgende:
Mooi al die lijstjes, al vraag ik me af of je niet beter een tacket had kunnen huren ipv.
al die schroeven op zichtbare delen; kost zoveel moeite om weer te plamuren/weg te werken?

Zou zo'n basement zelfs lijmen met een goede lijmkit. Klein stukje hout dus het gaat niet werken. En er staan ook geen krachten op waardoor het makkelijk los laat. Even tijdelijk positioneren met een stukje plakband.
Vorige week gelijmde plinten los getrokken. Die waren verlijmd met goedkope lijmkit shit van de Act....
Plinten liggen aan splinters zo vast zaten ze. Had ik zelf werkelijk niet verwacht.
Jeroentje.
  donderdag 13 maart 2014 @ 08:32:20 #295
14320 TR08
pi_137683936
Heb ik aan gedacht...maar toch bewust gekozen voor schroeven op veel delen.

De redenen:
-Ik heb als wanneer de stofzuiger er tegenaan ketst meer vertrouwen in dat een lange schroef houdt dan een tack/lijm verbinding op gipsplaat. Probleem zit dus meer in het gips dan de sterkte van de lijm of het hout.
-Veel dingen zijn net niet haaks en vlak (waaronder het hout zelf) waardoor je het met schroeven tegen elkaar moet trekken.

Als ik MDF lijsten gehad had op betonnen muren was het leven veel makkelijker geweest, maar ik heb bewust gekozen voor massief hout en ik leef nu eenmaal in een jaren 30 huis.
pi_137705821
Ik vind het mooi allemaal.
Had zelf ook gewoon geschroefd hoor, gewoonweg steviger vast. En het komt nou ook niet aan op de plamuur...

In welke kleur ga je de lijsten verven?
pi_137706149
Mooi en uniek lijstwerk :Y

Ik heb hier de plinten en neuten vast gekit. Ik heb wel gekozen voor mdf voor het lijstwerk, vol hout is heel mooi maar ik vind het weinig toevoegen als het eenmaal dik in de verf zit. Alle naden en aansluitingen heb ik ook gekit, ziet er strak uit als ik het zelf zeg. Overigens ook een jaren 30 huis (hoewel alles in de jaren 70 opnieuw is afgetimmerd :()

c_/
met een koekje
  Moderator donderdag 13 maart 2014 @ 20:19:48 #298
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_137706304
Wauw !, Die mooie details in het houtwerk die doen het hem echt ! :)
Prachtig ! Ik hou er wel van !
  donderdag 13 maart 2014 @ 21:27:25 #299
14320 TR08
pi_137710289
Al het hout (dus ook de lijsten) wordt in eerste instantie iets hoogglans wit achtigs.

Niet hagelwit natuurlijk, maar ik ben het kleur nummertje even kwijt.

Deze beide foto's zijn van bij benadering dezelfde kleur, alleen door anders uitlichten en andere kleuren in de buurt pakken ze door de reflectie iets anders uit op de foto.

Zo ietserigs dus :)

En ik mag nu al ernstig na gaan denken over de OP van deel 2 :) Waarschijnlijk komt dat deel er zaterdag of zondag pas trouwens, bij voorbaat excuses O-)
pi_137719074
Ral 9010 toevallig? :Y
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')