Nee heur, maar liefhebbers zien het gewoon anders.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 12:47 schreef Lienekien het volgende:
Ik hou er ook niet van, maar het is wel meer dan plaatjes draaien.
Wat bedoel je?quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 12:51 schreef Provinciaaltje het volgende:
[..]
Nee heur, maar liefhebbers zien het gewoon anders.
Het is inderdaad niets anders als plaatjes draaien. Weliswaar vaak met behulp van een computer maar in principe blijft het gewoon plaatjes draaienquote:
Truffelvarken heeft het over plaatjes op een platenspeler leggen. Zo'n DJ doet wel meer dan dat. Jij noemt dat 'gewoon plaatjes draaien', ik niet.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 12:56 schreef Provinciaaltje het volgende:
[..]
Het is inderdaad niets anders als plaatjes draaien. Weliswaar vaak met behulp van een computer maar in principe blijft het gewoon plaatjes draaien
Dat moest de DJ in de discotheek vroeger ook en die draaide toch ook echt alleen platen.quote:Op vrijdag 21 oktober 2011 13:35 schreef female81 het volgende:
Er komt wel meer bij kijken, en dat blijft niet alleen bij het technische gedeelte.
Er zit namelijk ook héél veel denkwerk bij als het gaat om de volgorde van je platen: de opbouw (climaxen op de juiste plekken), voldoende afwisseling, enzovoort. Zit dat verkeerd in elkaar, dan is de kans groot dat de avond gewoon niet tot leven komt.
Ben ik als internetradio-hobbyist ook al mee geconfronteerd, ook al is het weer een heel andere bezigheid dan professioneel dj zijn in een club. Maar wat ik inmiddels wel gezien heb, zeker in de eerste weken toen het beiden nog slechts jukeboxen-op-shuffle-play waren (de hele database in één map en draaien maar): met een onvoldoende uitgebalanceerd geheel jaag je mensen direct naar de concurrent toe, en in dat opzicht is er wel een overeenkomst. Nu is de boel op beiden helemaal gestroomlijnd, en je ziet gewoon dat er beter op gereageerd wordt.
Dat is dus gezien het tweede deel van deze quote niet waar... tenminste niet voor iedereen...quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 10:03 schreef Lod het volgende:
Dat is niet voorbehouden aan 40 plussers, dat geldt voor ieder mens. Het is een soort nostalgische bekendheid waardoor je de muziek waarmee je opgroeit het liefste hoort.
Je geeft zelf al aan dat het in ieder geval wel voor jou geldt, maar dat betekent niet dat het voor iedereen geldt. Voor mij bijv. niet.quote:Mijn ouders draaiden (en draaien) altijd klassieke muziek. En nu draai ik dat ook het liefste. Hoewel ik verder helemaal niks heb met muziek en het voor mij echt pure achtergrondvulling is.
Maar Normaal zijn wel in staat om met die 2 weken muziekschoolervaring een behoorlijk bak herrie (lees Oerend hard) neer te zetten tijdens een optreden dat ik zelf eens van deze band ondervonden heb.quote:Op zondag 23 oktober 2011 17:14 schreef blek het volgende:
Artiesten als Normaal of Ramses Shaffy bespelen inderdaad instrumenten maar wel op het nivo van 2 weken muziekschool op dinsdagavond.
Maar waarom is daar dan een trend van gemaakt door 'de commercie'?quote:Op maandag 24 oktober 2011 11:30 schreef borbit het volgende:
Even voor de duidelijk de huidige generatie kickt ook niet op al die auto tune overgeproduceerde inspiratieloze meuk. Dat is puur wat de commercie de radio op pompt.
Dat is een leugen.quote:Op zondag 23 oktober 2011 16:55 schreef Truffelvarken het volgende:
Muziek tegenwoordig wordt voornamelijk beoefend door ongetalenteerde trommelaars die op veel te dure trommelverzamelingen een hoop herrie maken.
Hmm, ik krijg aardig wat moderne muziek mee, maar ik hoor weinig ketelmuziek.quote:De zogenaamde ketelmuziek.
Zooow, dat is stoer! Dat kan ik zelfs allemaal nog..quote:Dit in tegenstelling tot de oude garde.
Ramses Shaffy heb ik gitaar en piano zien spelen.
Harry Belafonte gitaar en banjo.
Zelfs Wim Sonnefeld en Herman Finkers bespelen een instrument, om maar niet te spreken van de groep Normaal.
Dat is een leugen.quote:Nu hebben we een generatie gekweekt waarvan de muzikaliteit is gedegenereerd door de computer en wiens bewondering uitgaat naar knopjesdrukkers zonder enig muzikaal talent.
Definieer instrument. Zonder die definitie praten we waarschijnlijk langs elkaar.quote:Als voornoemde DJ wel talent had zou hij een instrument kunnen bespelen.
Die analogie ontgaat me volledig.quote:Een andere knopjesdrukker die in een melkfabriek een pasteuriseermachine bedient, wordt ook niet bewonderd, hoewel hij wel degelijk een steunpilaar is voor onze economie.
Discodansen? Dat is zo jaren 70....quote:Op zondag 23 oktober 2011 22:51 schreef Truffelvarken het volgende:
Ik zit de zaak te stangen en ben zelf zo muzikaal als een kraai. Maar!!
De meeste hedendaagse muziekkunstenaars musiceren op hetzelfde niveau als de gemiddelde discodanser.
Deze dans fenomenen leven in de veronderstelling dat half in je blote kont obscene bewegingen maken en wat met je armen zwaaien het toppunt is muzikaal talent en danskunst is.
Dat is nog eens wat anders als die stomme Tango, de Samba, de Foxtrot of de Engelse wals.
Zie mijn eerdere betoogje; muziek is sinds het internet gedemocratiseerd. Een ieder luistert naar z'n eigen niches, z'n eigen voorkeuren, kan overal z'n eigen speellijst downloaden en beluisteren. Hierdoor is radio gedegradeerd tot een medium voor mensen die geen tijd en zin hebben in muziek, die zich er niet in interesseren, of mensen die net zo achterlijk zijn als de DJ's die op die hi-la-rische jingletunes rammen en tenenkrommende stemmetjes opzetten. Enkele Mohicaanse radiozenderjes/programma's daargelaten.quote:Op maandag 24 oktober 2011 14:51 schreef female81 het volgende:
[..]
Maar waarom is daar dan een trend van gemaakt door 'de commercie'?
Precies. Waar moet je anders naar luisteren dan?quote:Op zaterdag 29 oktober 2011 19:42 schreef female81 het volgende:
Tja, dan leef je in een heel andere wereld dan de mijne.
Behoorlijk wat mensen die ik tegen kom luisteren daar gewoon vrijwillig naar.
Of ze dénken dat ze er vrijwillig naar luisteren, terwijl ze mogelijk zachtjes die richting op gedirigeerd zijn door 'de commercie'.
quote:Op zondag 9 oktober 2011 19:50 schreef pfaf het volgende:
Ik denk dat het komt door de Nederlandse radio. Omdat er nauwelijks fatsoenlijke muziek gedraaid wordt op de radio, kan ik me voorstellen dat het heel moeilijk is om niet cynisch te worden en maar gewoon terug te grijpen op oude, bekende muziek.
Mee eensquote:Op vrijdag 14 oktober 2011 14:27 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Het is een analyse. Ik zeg hetzelfde als jij, namelijk dat er gewoon minder keuze en mogelijkheid was om andere muziek te vinden. Je werd er in ieder geval niet naartoe gedreven.
Maar zelfs dan ben ik van mening dat de muziek vroeger gewoon beter was. Ga naar een concert. De oudere bands spelen zelf. Al die nieuwe huppelkutten hebben muziekbanden met electronische zut die gewoon live niet te spelen is en wel uit de computer MOET komen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |