Ik heb hem ook. Top ding!quote:Op donderdag 2 april 2015 16:20 schreef B2P het volgende:
[..]
Ik heb deze twee jaar gelden gekocht.
Toen was het nog gratis verzenden en stond de pond er nog wat slechter voor ten opzichte van de euro. Volgens mij is de prijs nog steeds wel redelijk, maar dat zou je even moeten checken.
Mijn enige aanmerking is dat er wat speling op de as van de boorkop zit, maar het wordt niet erger en ik heb er geen last van.
Vorig jaar heb ik een keer een kapotte accu gehad, toen stond na een mailtje de postbode de volgende dag met een nieuwe boor voor de deur. Helaas moest de andere set wel terug, maar er zat netjes een sticker voor het adres en de portokosten in het pakket.
Echt een fijn apparaat om allround te gebruiken in een verbouwing. Ik heb de noodzaak voor meerdere accu's eigenlijk nog niet gemerkt. Een onverwachte kop koffie van 20 minuten is het ergste wat je kan gebeuren en ik heb een accu nog nooit meer dan 1 keer opgeladen op een dag.
Het hangt er natuurlijk van af wat je er mee doet, maar ze gaan vrij lang mee.
Zo lang je geen beton in je huis hebt kom je trouwens een aardig eind met de klopstand:
[ afbeelding ]
Mijn lader maakt ook enorm veel herrie, is niet dezelfde machine overigens. Zal wel 'n Makita dingetje zijn.quote:Op vrijdag 10 april 2015 18:35 schreef PJ het volgende:
[..]
Ik heb hem ook. Top ding!
@B2P maakt de ventilator van de oplader bij jou ook continu herrie tijdens het opladen?
Ja, die is wel goed te horen ja! Zelfde geluid als in dit filmpje bij mij:quote:Op vrijdag 10 april 2015 18:35 schreef PJ het volgende:
[..]
Ik heb hem ook. Top ding!
@B2P maakt de ventilator van de oplader bij jou ook continu herrie tijdens het opladen?
Die accu's zullen vaker in de lader zitten dan dat je ze gebruiken kan. Je hebt minstens 3.0Ah nodig om een beetje lekker te kunnen werken.quote:Op maandag 13 april 2015 14:33 schreef Volvoman het volgende:
En die accu's, zijn die goed en krachtig genoeg?
Klopboor wordt over het algemeen alleen gebruikt om te mixen (beton, cement, stuc e.d.), met een dozenboor etc. Niet relevant voor meubelbouw. Multitool kan je gebruiken om te schuren, maar in mijn ogen kan je beter een deltaschuurmachine kopen als je meubels gaat maken, een festool of rupes bijvoorbeeld. Werkt perfect in combinatie met een bouwstofzuiger met inschakelcontact. Reciprozaag wordt veel gebruikt om rotte delen uit kozijnen te zagen of bij sloopwerkzaamheden, lijkt mij niet echt nodig voor jouw werkzaamheden.quote:Op maandag 13 april 2015 21:25 schreef Volvoman het volgende:
Een klopboor zie ik voorlopig nog niet gebruikt worden.
Ik zag zelfs dat een 'redelijke' klopboormachine zelfs niet echt veel sterker is dan de meeste 14.4V accuboren (als je naar koppel kijkt)quote:Op maandag 13 april 2015 23:52 schreef usernaamvergeten het volgende:
[..]
Klopboor wordt over het algemeen alleen gebruikt om te mixen (beton, cement, stuc e.d.), met een dozenboor etc. Niet relevant voor meubelbouw.
Succes!
Bedankt. Mijn kennis is niet helemaal nul, trouwens. Maar bedankt voor je uitleg. Klopt het dat een gewone stofzuiger (bijvoorbeeld een Dyson) ook gebruikt kan worden? Ik had me al aangemeld op Woordworking, maar ik zal voorlopig niks posten. Het aanmelden heb ik alleen gedaan omdat ik zonder aan te melden vrijwel geen afbeeldingen kon bekijken.quote:Op maandag 13 april 2015 23:52 schreef usernaamvergeten het volgende:
[..]
Klopboor wordt over het algemeen alleen gebruikt om te mixen (beton, cement, stuc e.d.), met een dozenboor etc. Niet relevant voor meubelbouw. Multitool kan je gebruiken om te schuren, maar in mijn ogen kan je beter een deltaschuurmachine kopen als je meubels gaat maken, een festool of rupes bijvoorbeeld. Werkt perfect in combinatie met een bouwstofzuiger met inschakelcontact. Reciprozaag wordt veel gebruikt om rotte delen uit kozijnen te zagen of bij sloopwerkzaamheden, lijkt mij niet echt nodig voor jouw werkzaamheden.
Volgens mij kan je het beste investeren in een goede nauwkeurige afkortzaag, invalzaag, decoupeerzaag en accu boormachine/schroefmachine en eventueel een bovenfrees. Indien je niet alles tegelijk kan aanschaffen uiteraard zorgen dat je de voor jou belangrijkste machines eerst koopt. 4Ah accu's zijn prima. Bezuinig vooral niet op persoonlijke bescherming, koop goede gehoorbescherming, een veiligheidsbril en een fatsoenlijk stofmasker en/of een stofzuiger met inschakelcontact om je machines op aan te sluiten.
Qua handgereedschappen zou ik kijken naar een duimstok, winkelhaak, scherp potlood, kruishout en een goede handzaag. Zodra je wat meer precisiewerk gaat doen zal je waarschijnlijk ook een set beitels, een paar handschaven, wetstenen e.d. moeten aanschaffen. Voor inspiratie kan je ook altijd even op woodworking.nl kijken.
Succes!
Gewone stofzuigers kunnen bouwstof niet lekker handlen, daarnaast hebben ze maar een kleine zak.quote:Op woensdag 15 april 2015 14:42 schreef Volvoman het volgende:
[..]
Bedankt. Mijn kennis is niet helemaal nul, trouwens. Maar bedankt voor je uitleg. Klopt het dat een gewone stofzuiger (bijvoorbeeld een Dyson) ook gebruikt kan worden? Ik had me al aangemeld op Woordworking, maar ik zal voorlopig niks posten. Het aanmelden heb ik alleen gedaan omdat ik zonder aan te melden vrijwel geen afbeeldingen kon bekijken.
Ik heb met mijn Bosch 14,4v accuboor toch wel een paar 100 gaten geboord met een 20mm slangenboorquote:Op dinsdag 14 april 2015 21:35 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ik zag zelfs dat een 'redelijke' klopboormachine zelfs niet echt veel sterker is dan de meeste 14.4V accuboren (als je naar koppel kijkt)
http://www.toolmax.nl/bos(...)oormachine-850w.html
Koppel van 15/35 Nm, terwijl de allerlichtste Bosch blauw 18V al 19/45 Nm levert
Maar ik heb toch het idee dat een klopboor sterker is: de oude Skill van mijn pa boort wel gaten (12mm) met een slangenboor en met een 7gatenzaag, iets wat met die Bosch accuboor niet lukt. Ook zijn de specificaties van de maximale diameters die je kunt boren met de Bosch uit mijn link hoger dan van een machine op accu.
Of speelt het vermogen van de motor ook een rol? Newtonmeters zijn toch Newtonmeters lijkt me?
Binnenkort krijg ik een GSR 18 VE, ben benieuwd hoe die het doet(tot 80 Nm geloof ik)
Edit:
een Aha-Erlebnis
Vermogen=toerental*koppel, die klopboren hebben meer vermogen en draaien daardoor harder. Een accuboor heeft misschien meer koppel maar bij een lager toerental. Daardoor kan een klopboor met lager koppel 'krachtiger' voelen. Of toch niet?
Even op de stofzuiger inhaken...quote:Op woensdag 15 april 2015 15:21 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Gewone stofzuigers kunnen bouwstof niet lekker handlen, daarnaast hebben ze maar een kleine zak.
De verbouwing heeft mij 2 gewone stofzuigers gekost.
Vervolgens een knakending (bouwstofzuiger) van 40 euro gekocht bij de Aldi ofzo, werkte voor geen meter. Heb nu de andere kant op giga overkill (Festool CTL26) maar ben daar al een jaar of 5 ontzettend happy mee.
Het kan, tot je stofzuiger het begeeft en ideaal is het niet (slang heeft een andere maat, geen inschakelcontact, stofzuiger slijt sneller). Beter is een bouwstofzuiger met inschakelcontact zodat de stofzuiger automatisch aan en uit gaat als je met machines aan de gang bent.quote:Op woensdag 15 april 2015 14:42 schreef Volvoman het volgende:
Klopt het dat een gewone stofzuiger (bijvoorbeeld een Dyson) ook gebruikt kan worden?
Ik geloof dat het een standaard maat is. Ik heb verschillende merken die passen allemaal op mijn stofzuigerslang zonder verloopstuk. Hobbyspul zoals Bosch Groen past meestal niet, professionele en semiprofessionele kan je naar mijn weten gewoon aansluiten.quote:
Pfoeh, dat is lastig. Bij Toolmax kun je selecteren op prijs.quote:Op donderdag 16 april 2015 20:47 schreef LizzyAdam het volgende:
goffer de goffer, ik ben halverwege mijn (vele) projectjes en wilde eigenlijk gister al klaar zijn met het schuren van een tafeltje (250 bij 60, 2 lagen blad, met 3 lagen lak bewerkt, kutklus) nokt mijn schuurmachine er mee.En ik moet nog 2 van dit soort projectjes, deze aankomende weken. Weet iemand een schuurmachine die niet al te duur is (rond de 50 euro?) die er wel tegen kan dattie 4 uur achter elkaar gebruikt wordt en het klitteband niet smelt (nee, echt, het smolt)
Het eigen risico op je zorgverzekering is minimaal het dubbele van de schuurmachine. Juist als je al last hebt van cts lijkt mij dat een aardige no brainerquote:Op donderdag 16 april 2015 21:27 schreef LizzyAdam het volgende:
thanks voor de tips, mannen! ook die van de 2 stuks, slim!
Misschien toch maar wat vaker de klusjes afwisselen, om de machine af te laten koelen. En waarschijnlijk gaat het met een betere schuurmachine idd wat sneller allemaal en ben ik helemaal niet zo lang bezig.
Ff thuis overleggen wat de wederhelft vindt van zo veel geld uitgeven aan gereedschap.
Over dat cts; jezus man, het voelde alsof het belangrijkste aders in mijn arm afgekneld was. zeer pijnlijk, maar lang leven ibuprofen!
vergeet de festool dts 400 ook niet.quote:Op donderdag 16 april 2015 21:20 schreef bleiblei het volgende:
Je vraagt iets wat niet kan.
Een goedkope schuurmachine met het uithoudingsvermogen en stofafzuigkwaliteiten (want daarom wordt de schuurpad heet en smelt het klitteband) van een professionele machine.
Als het een eenmalig projectje was zou ik 2 goedkope schuurmachientjes kopen a 25 euro en die om en om gebruiken zodat ze af kunnen koelen. (Goedkoopste B&D Mouse is nog wel eens te vinden voor 25eur).
Heb je het vaker nodig, investeer in een Rupes bijv.
http://www.nonpaintstore.(...)es-ls-delta-21a.html
Is factor 3,5 duurder maar je snapt absoluut niet waarom je al die tijd aangekloot hebt met rommel als je em de eerste keer gebruikt.
Heb deze ook, ben er zeer tevreden mee. Koop het schuurpapier ook altijd bij Ecotools.quote:Op donderdag 16 april 2015 21:20 schreef bleiblei het volgende:
Heb je het vaker nodig, investeer in een Rupes bijv.
http://www.nonpaintstore.(...)es-ls-delta-21a.html
Die Festool is vrijwel gelijk aan de Rupes, maar je hebt langere garantie (3 jaar) en de stekker is makkelijker te wisselen als je met een stofzuiger werkt. Dat laatste is vooral makkelijk als je ook andere Festool machines hebt die gebruik maken van stofafzuiging.quote:Op vrijdag 17 april 2015 07:20 schreef hans1985 het volgende:
[..]
vergeet de festool dts 400 ook niet.
ook mega fijn apparaat en ondanks zijn prijs geld wel waard.
Waarom?quote:
L-Boxx is net even wat ruimer.quote:Op zondag 19 april 2015 20:52 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Waarom?
Volgens mij zijn ze aardig vergelijkbaar.
En L-Boxxen hebben natuurlijk niet de T-Loc knop.
Die Festool kan je ook in doos zonder systainer krijgen.quote:Op zondag 19 april 2015 20:36 schreef mafkeezzz1981 het volgende:
MAar de rupes zit... niet... in.. een ssss sssyssttt systainert
Alles is te koopquote:Op maandag 20 april 2015 07:39 schreef mafkeezzz1981 het volgende:
Maar... een Rupes niet in een systainer
Mijn vader heeft ook sinds kort een machine met een T-grip en die zijn (vind hij) veel wendbaarder; het stuurt makkelijker en zaagt gewoon fijnerquote:Op maandag 27 april 2015 21:25 schreef bleiblei het volgende:
Ik heb sindskort T grip en vind het superfijn. Pak ook veel sneller de decoupeerzaag erbij dan vroeger.
AH, kwestie van smaak dus. Volgens hoe ik het zelf bedenk kun je met een T grip de machine directer sturen.quote:Op maandag 27 april 2015 22:10 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
Is maar net wat je fijn vind, mijn vader was timmerman en zweerde bij t-grip, ikzelf vind een beugel fijner, resultaat was altijd gelijk. Ook als we wisselden, dan was het beide minder
De 140 staat niet meer op de Bosch Pro site.quote:Op dinsdag 28 april 2015 09:40 schreef derLudolf het volgende:
[..]
AH, kwestie van smaak dus. Volgens hoe ik het zelf bedenk kun je met een T grip de machine directer sturen.
Maar goed: GST 140, 150 of 160. Wat zijn de voordelen?Twijfel zelf tussen de 140 en 150, wat rechtvaardigt de hogere prijs van de 140?
Ja ik zag hem ook niet meer in hun app staan. Maar hij wordt wel veel aangeboden.quote:Op dinsdag 28 april 2015 21:04 schreef bleiblei het volgende:
[..]
De 140 staat niet meer op de Bosch Pro site.
Is dat niet een oud model?
Veel te duur voor een brandhoutzaag als je het mij vraagt.quote:Op maandag 4 mei 2015 12:10 schreef bleiblei het volgende:
Ik vind alleen 100 euro wel veel geld voor een Lidl-zaag.
En of ie door een Azobe tuinpaal heen komtquote:Op maandag 4 mei 2015 12:38 schreef Flipmoehoe het volgende:
Als ik hem een paar keer per maand gebruik is het al veel.
Wil daarom de "gok" wel nemen om die van de lidl te kopen.
100 of 200 euro is nogal een verschil.
Als ik hem heb zal ik ook is testen of hij goed haaks en in 45graden zaagt
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |