Sorryquote:
Klopt, nooitgedacht bestaat niet meer.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 00:21 schreef bobenjanneke het volgende:
De "nooitgedacht" beitels worden toch niet meer gemaakt?
Is een Ferm, maar voldoet perfect voor hetgeen waar ik em voor gebruik.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 01:26 schreef bobenjanneke het volgende:
Goedeavond.
Ik zag dat jij een kolomboor hebt...
Welk merk is ie?
--
Edit: en zie nu je pm.. haha
Kan je het niet doen met een Ferm Lamellendeuvelfrees 710 Watt nu van ¤ 69,95 voor ¤ 59,95 .quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 01:33 schreef bobenjanneke het volgende:
Ik moet nog diverse dingen maken thuis van hout.
De zijpanelen moeten om de cm geboord zijn zodat daar een deuvel of pen in kan om de planken te verzetten.
En daar heb ik de kolomboor voor nodig.
Beitelsetjes die je op je hout zet en al bot worden als ze hout voelen. .quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 01:30 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Klopt, nooitgedacht bestaat niet meer.
Als je top kwaliteit beitels zoekt kom je uit bij de Lee Nielsen beitels (200 eur+ voor een setje) en Stanley Sweetheart beitels (+/- 150 eur+ voor een setje) uit.
Van hoog naar laag een paar merken/types noemde wordt het:
Lee Nielsen
Stanley Sweetheart
Pfeil
Kirschen
en dan merken als Bahco
Vervolgens de bouwmarkt versie van Stanley.
En dan zooi als Lux en de overige bouwmarkt meuk.
Alle beitelsetjes goedkoper dan 70 euro zijn eigenlijk de moeite niet waard (voor 3 a 4 beitels).
Mijn bahco's slijten stukken harder dan de pfeil die ik heb liggen. Ik kan ook niet wachten tot het moment dat ik een setje sweethearts kan kopen waar ik erg goede geluiden over hoor.
Dit apparaat is zover ik kan zien alleen geschikt om hoekverbindingen mee te maken, en daar ben ik niet naar op zoek, maar bedankt voor de tip!quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 08:59 schreef jpajs het volgende:
[..]
Kan je het niet doen met een Ferm Lamellendeuvelfrees 710 Watt nu van ¤ 69,95 voor ¤ 59,95 .
[ afbeelding ]
Dat kan ook. Ik gebruik een Scheppach.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 09:54 schreef blomke het volgende:
Beiteltjes maak je toch scherp door te wetten op een wetsteen?
Je zou er ook een keukenblad mee kunnen verlengen mits je de juiste lamello's gebruikt.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 10:52 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Dit apparaat is zover ik kan zien alleen geschikt om hoekverbindingen mee te maken, en daar ben ik niet naar op zoek, maar bedankt voor de tip!
Ja, maar hij zoekt iets om planken op verschillende hoogtes mee op te kunnen hangen en daar is een lamello niet geschikt voorquote:Op zaterdag 8 oktober 2011 11:50 schreef Vinz0r het volgende:
[..]
Je zou er ook een keukenblad mee kunnen verlengen mits je de juiste lamello's gebruikt.
Ahh i see, dat wist ik niet.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 11:56 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ja, maar hij zoekt iets om planken op verschillende hoogtes mee op te kunnen hangen en daar is een lamello niet geschikt voor.
Ff vlug een tekeningetje in paint voor een uitleg:quote:
Met de bovenfrees lukt dat ook wel. Er zijn hulpstukken voor om het te doen. Maar afmeten en de centerlijn gebruiken wil ook heel goed.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 14:23 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Ff vlug een tekeningetje in paint voor een uitleg:
[ afbeelding ]
Dus daar lijkt me een tafelboor/ kolomboormachine het gemakkelijkste voor.
Ik woon in de buurt van Eindhoven.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 14:56 schreef Vinz0r het volgende:
Ik weet niet waar je woont maar ik ken een bedrijf dat zo een machine heeft, gebruikt ie ook voor keukenkastjes etc.
En dat is zeker te weten goedkoper dan een kolomboor kopen/ de man uren.
van ham in duizel kan dit bijvoorbeeld, die hebben een cnc freestafelquote:Op zaterdag 8 oktober 2011 17:26 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Ik woon in de buurt van Eindhoven.
Dus ik weet niet waar het bedrijf zit?'
Nooitgedagt was helemaal niet zo goed als iedereen denkt. Sterker nog, het was doodgewoon Eskilstuna staal dat in grote getale werd geproduceerd. Nooitgedagt kocht in Zweden ronde staven van dat spul, douwde het hier in een pers om het ruw vorm te geven en werkte het verder af. Het enige voordeel van Nooitgedagt was dat het in iedere bouwmarkt te koop was. Het is mijn echt een raadsel waar die mythische status vandaan komt, alsof Nooitgedagt de enige was die wist hoe je beitels moest maken.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 00:21 schreef bobenjanneke het volgende:
De "nooitgedacht" beitels worden toch niet meer gemaakt?
Een wetsteen gebruik je plat op het onderste vlak om een braam eraf te schuren zonder scherpte te verliezen.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 09:54 schreef blomke het volgende:
Beiteltjes maak je toch scherp door te wetten op een wetsteen?
Waarom zijn beitels niet gewoon van gehard Sverker?quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 19:05 schreef PalmRoyale het volgende:
[..]
Nooitgedagt was helemaal niet zo goed als iedereen denkt. Sterker nog, het was doodgewoon Eskilstuna staal dat in grote getale werd geproduceerd. Nooitgedagt kocht in Zweden ronde staven van dat spul, douwde het hier in een pers om het ruw vorm te geven en werkte het verder af. Het enige voordeel van Nooitgedagt was dat het in iedere bouwmarkt te koop was. Het is mijn echt een raadsel waar die mythische status vandaan komt, alsof Nooitgedagt de enige was die wist hoe je beitels moest maken.
Nie Liensen is veel te hoog geprijsd, je betaald voornamelijk voor de naam. Ze zijn vind ik ook veel te dik waardoor je niet lekker in kleine hoekjes kan komen. Het enige voordeel is dat ze out of the box perfect afgewerkt zijn.
De Stanley Sweethearts zijn voor mij de ideale beitels. Ze zijn een stuk goedkoper dan de LN's wat zich uit in een wat mindere afwerking maar als je 2 uurtjes tijd besteed aan een set dan heb je beitels die op gelijk niveau staan met Lie Nielsen. Ze zijn ook makkelijker (en scherper) te slijpen dan LN's en de standtijd van de snede in minstens zo goed.
Dit is mijn observatie met 15 jaar ervaring als scheepstimmerman.
Dat klopt, het waren DE beitels onder het grootverbruik. Iedere timmerman had wel een set van nooitgedagt in zijn kist liggen de hardheid lag toch op 59 HRC, ze gingen gewoon lang mee zeker voor op de bouw waar alleen effe vlug slijpen en wetten werd/wordt toegestaan maar pas thuis kon je ze weer scherp maken voor de volgende dag. Wat is de hardheid van Sweetheart beitels?quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 19:05 schreef PalmRoyale het volgende:
[..]
Nooitgedagt was helemaal niet zo goed als iedereen denkt. Sterker nog, het was doodgewoon Eskilstuna staal dat in grote getale werd geproduceerd. Nooitgedagt kocht in Zweden ronde staven van dat spul, douwde het hier in een pers om het ruw vorm te geven en werkte het verder af. Het enige voordeel van Nooitgedagt was dat het in iedere bouwmarkt te koop was. Het is mijn echt een raadsel waar die mythische status vandaan komt, alsof Nooitgedagt de enige was die wist hoe je beitels moest maken.
Nie Liensen is veel te hoog geprijsd, je betaald voornamelijk voor de naam. Ze zijn vind ik ook veel te dik waardoor je niet lekker in kleine hoekjes kan komen. Het enige voordeel is dat ze out of the box perfect afgewerkt zijn.
De Stanley Sweethearts zijn voor mij de ideale beitels. Ze zijn een stuk goedkoper dan de LN's wat zich uit in een wat mindere afwerking maar als je 2 uurtjes tijd besteed aan een set dan heb je beitels die op gelijk niveau staan met Lie Nielsen. Ze zijn ook makkelijker (en scherper) te slijpen dan LN's en de standtijd van de snede in minstens zo goed.
Buurt van amsterdam dus geen optie.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 17:26 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Ik woon in de buurt van Eindhoven.
Dus ik weet niet waar het bedrijf zit?'
Dan is het vooral de naam van Nooitgedagt. Ik heb eigenlijk nooit andere merken gezien in de timmerdozen van bouwvakkers; die Nooitgedagt prezen ze ook aan. En tja, als amateur neem ik de mening van de timmerlui klakkeloos over.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 19:05 schreef PalmRoyale het volgende:
De sweethearts zitten op 60-61 HRC. De Rockwell schaal loopt echter exponentieel op dus 60 is toch echt een stukkie harder dan 59 HRC wat ik goed merk als ik met de Sweethearts werk. Het zijn gewoon in alle opzichten betere beitels dan Nooitgedagt.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 19:36 schreef betyar het volgende:
Wat is de hardheid van Sweetheart beitels?
Kijk daar heb ik wat aan. Ik ben al een tijdje op zoek naar goede beitels en slijp en wet met een scheppach.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 22:53 schreef PalmRoyale het volgende:
[..]
De sweethearts zitten op 60-61 HRC. De Rockwell schaal loopt echter exponentieel op dus 60 is toch echt een stukkie harder dan 59 HRC wat ik goed merk als ik met de Sweethearts werk. Het zijn gewoon in alle opzichten betere beitels dan Nooitgedagt.
De beitels van Kirschen ben ik trouwens niet echt over te spreken omdat ze die krengen hoogglans gepolijst hebben. Daardoor zijn de hoeken afgerond en probeer dan bv maar eens scherpe halfhoutse verbinding te steken. Het staal is verder wel goed. Redelijk makkelijk met een coticule te slijpen en blijft lang scherp.
De Lie Nielsens gaan trouwens maar tot 25 mm, lekker makkelijk als je veel moet wegsteken.
mijn makita heeft een maximale zaagdiepte van 55mm, maar als ik een extra blokje hout leg tussen het achterste schot en het stuk dat ik moet zagen (zodat het werkstuk wat meer naar je toe komt zeg maar) kan ik ineens wel ruim 60mm in 1 keer doorzagenquote:Op zondag 9 oktober 2011 22:34 schreef bleiblei het volgende:
Eigenlijk alleen de zaagdiepte, maar die is wel erg handig.
Heb zel het vorige model 216 en kom af en toe net te kort waardoor ik het in 2 keer moet zagen wat de precisie niet ten goede komt.
Heb zelf de KGS 254M, en ben er dik tevreden over! Voor mij waren het vooral de uitgebreidere zaagcapaciteiten.quote:Op zondag 9 oktober 2011 21:46 schreef bluemoon23 het volgende:
Ik wil een afkortzaag kopen voor de afbouw van mijn nieuwbouwhuis.
Nu twijfel ik tussen 2 types van Metabo, de KGS 216 M en de KGS 254 M.
De KGS 216 M heeft een capaciteit van 65 x 300mm en de goedkoopste die ik kon vinden was ¤158 +¤10 verzendkosten via een duitse internetshop.
http://www.werkzeugschade(...)ViewProductViaPortal
De KGS 254 M heeft een capaciteit van 90 x 300mm en die heb ik gevonden voor ¤249 +¤10 verzendkosten, ook bij een duitse internetshop.
http://www.baumarktplus.d(...)detail_1220_279.html
Heeft de KGS 254 M echt een meerwaarde ?, is het alleen de grotere zaagdiepte of is hij ook robuuster en precieser ?
de Kapexquote:Op maandag 10 oktober 2011 10:19 schreef loveli het volgende:
Ken iemand met een hele mooie zaag van Festool. Gok wel dat die aardig aan de prijs is.
quote:Op maandag 10 oktober 2011 10:19 schreef loveli het volgende:
Ken iemand met een hele mooie zaag van Festool. Gok wel dat die aardig aan de prijs is.
Het geld niet waard om alleen je huis mee te verbouwen. Die gebruik je dagelijks en intensief voor je werk..quote:
wat jij nodig hebt is een rails van Festool met het 32 systeem..quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 14:23 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Ff vlug een tekeningetje in paint voor een uitleg:
[ afbeelding ]
Dus daar lijkt me een tafelboor/ kolomboormachine eht gemakkeliijkste voor.
Ik heb net op google gekeken, en wat je bedoelt is DE uitkomst.quote:Op maandag 10 oktober 2011 11:25 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
wat jij nodig hebt is een rails van Festool met het 32 systeem..
Daar zet je een frees op met het betreffende freesje en plopsalaplop, je vliegt over de plank.
Heb net wat prijzen voorbij zien komen van de rail en de voetplaat, en dat vind ik een hoop geld voor de dingen die ik wil gaan maken.quote:Op maandag 10 oktober 2011 11:48 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Ik heb net op google gekeken, en wat je bedoelt is DE uitkomst.
Maar aan de rail zal wel een prijskaartje hangen, en ik weet niet of hij te combineren valt met mijn Bosch 1400 ACE. ( Of dat Bosch iets vergelijkbaars heeft )
Maar in ieder geval BEDANKT!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |