abonnement Unibet Coolblue
pi_109026129
Tip voor gmail gebruikers:
http://www.gmail-backup.com/

Daarmee kun je al je mails backuppen naar je PC, en eventueel terugzetten in gmail. Handig voor als je je wachtwoord vergeet of als iemand je account weet te kraken. Of gewoon als je van mail-adres wil wisselen.
pi_109026189
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 20:52 schreef Toryu het volgende:
Tip voor gmail gebruikers:
http://www.gmail-backup.com/

Daarmee kun je al je mails backuppen naar je PC, en eventueel terugzetten in gmail. Handig voor als je je wachtwoord vergeet of als iemand je account weet te kraken. Of gewoon als je van mail-adres wil wisselen.
Kan gewoon met ieder e-mail programma hoor.
pi_109026396
Ik heb al mijn schoolbestanden trouwens in een Dropbox-folder. Zo heb je een back-up en daarnaast kun je altijd en overal bij je bestanden.
  maandag 12 maart 2012 @ 22:21:05 #44
54096 Gambolputty
von Hautkopft of Ulm
pi_109031916
Een HowTo-backup for dummies is misschien wel handig als toevoeging (stappenplan met kleine stapjes zeg maar), met iets meer detail dan koop-een-usbdisk-en-maak-een-backup.
And you may find yourself behind the wheel of a large automobile.
pi_109032469
Tip voor Mac-gebruikers: carbon copy cloner.

Maakt een kloon van je HD en je kan daarmee op de nieuwe schijf opstarten alsof er niets veranderd is.
pi_109032828
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 22:21 schreef Gambolputty het volgende:
Een HowTo-backup for dummies is misschien wel handig als toevoeging (stappenplan met kleine stapjes zeg maar), met iets meer detail dan koop-een-usbdisk-en-maak-een-backup.
Ga naar juiste map > Ctrl+A > Ctrl+C > naar back-up map > Ctrl+V > Wachten.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  maandag 12 maart 2012 @ 23:18:33 #47
54096 Gambolputty
von Hautkopft of Ulm
pi_109035022
quote:
14s.gif Op maandag 12 maart 2012 22:35 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Ga naar juiste map > Ctrl+A > Ctrl+C > naar back-up map > Ctrl+V > Wachten.
...ok, da's dag 1. En wat ga je de volgende dag doen? Alles opnieuw kopiėren?
And you may find yourself behind the wheel of a large automobile.
pi_109036004
quote:
1s.gif Op maandag 12 maart 2012 23:18 schreef Gambolputty het volgende:

[..]

...ok, da's dag 1. En wat ga je de volgende dag doen? Alles opnieuw kopiėren?
Nee, de volgende dag denk je dat alles wel geregeld is, je hebt immers een backup gemaakt? En maanden later crasht je schijf, en je denkt: had ik niet ooit een backup gemaakt? En met een beetje geluk kun je die inderdaad nog terugvinden en heb je de bestanden wonder boven wonder nog niet gewist om ruimte te maken voor die GB's aan films en series die je inmiddels gedownload hebt. Alleen is die backup inmiddels zo oud dat je er geen ruk meer aan hebt, en net die essentiele data staat er niet tussen. Jammer joh.
  dinsdag 13 maart 2012 @ 00:00:29 #49
54096 Gambolputty
von Hautkopft of Ulm
pi_109036634
quote:
7s.gif Op maandag 12 maart 2012 23:43 schreef Farenji het volgende:

[..]

Nee, de volgende dag denk je dat alles wel geregeld is, je hebt immers een backup gemaakt? En maanden later crasht je schijf, en je denkt: had ik niet ooit een backup gemaakt? En met een beetje geluk kun je die inderdaad nog terugvinden en heb je de bestanden wonder boven wonder nog niet gewist om ruimte te maken voor die GB's aan films en series die je inmiddels gedownload hebt. Alleen is die backup inmiddels zo oud dat je er geen ruk meer aan hebt, en net die essentiele data staat er niet tussen. Jammer joh.
Ah, jij kent ze ook :)
And you may find yourself behind the wheel of a large automobile.
pi_109037153
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 22:21 schreef Gambolputty het volgende:
Een HowTo-backup for dummies is misschien wel handig als toevoeging (stappenplan met kleine stapjes zeg maar), met iets meer detail dan koop-een-usbdisk-en-maak-een-backup.
Ik overweeg om zo'n stappenplan te maken.
Maar niet nu.. Eerst slapen :)
pi_109041340
quote:
1s.gif Op maandag 12 maart 2012 23:18 schreef Gambolputty het volgende:

[..]

...ok, da's dag 1. En wat ga je de volgende dag doen? Alles opnieuw kopiėren?
Ongeveer een maand later wel ja.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_109043340
Een tip die ik normaliter altijd doe, maar gisteren pijnlijk mee ben afgestraft toen ik het vergeten was:

Check of de backup gelukt is, dus check of die foto's op de externe harde schijf ook op je laptop te zien zijn via die schijf. Het voorkomt teleurstelling, niet iedere backup gaat vlekkeloos namelijk.
pi_109070397
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 11:20 schreef Aneurism het volgende:
Een tip die ik normaliter altijd doe, maar gisteren pijnlijk mee ben afgestraft toen ik het vergeten was:

Check of de backup gelukt is, dus check of die foto's op de externe harde schijf ook op je laptop te zien zijn via die schijf. Het voorkomt teleurstelling, niet iedere backup gaat vlekkeloos namelijk.
Ah, dat is altijd erg vervelend.
Is je harddisk kapot gegaan?
pi_109072045
Al mijn documenten staan op Ubuntu one en mijn fileserver, worden ze automatisch netjes heen gesynced

Verder heb ik niks aan waarde.
pi_109075646
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 11:20 schreef Aneurism het volgende:
Een tip die ik normaliter altijd doe, maar gisteren pijnlijk mee ben afgestraft toen ik het vergeten was:

Check of de backup gelukt is, dus check of die foto's op de externe harde schijf ook op je laptop te zien zijn via die schijf. Het voorkomt teleurstelling, niet iedere backup gaat vlekkeloos namelijk.
Klopt, da's heel belangrijk... ik zou er niet aan moeten denken bijvoorbeeld dat een belangrijke server in de fik vliegt en de off-site backups al maanden lang niet goed zijn gegaan zonder dat je het wist :{
Wat dat betreft zijn ZFS replication streams wel een verademing, die worden atomisch toegepast en als de operatie klaar is, is het cryptografisch gegarandeerd dat alles 100% correct is gekopieerd. Desondanks vergelijk ik regelmatig zelf nog even de snapshots aan beide kanten door hashes van alle bestanden te vergelijken... helemaal identiek. Slaap je weer iets beter door :P
pi_109200055
Met het gratis Cobian Back-up stel je in een wip een automatische back-up in :)

http://www.cobiansoft.com/cobianbackup.htm

  zaterdag 17 maart 2012 @ 14:43:45 #57
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_109202756
Ik maak elk uur een back-up naar een externe schijf (nou ja, Time machine doet dat voor me). Omdat het natuurlijk mogelijk is dat zowel mijn computer als mijn harde schijf kapot gaan (denk aan inductieschade, bijvoorbeeld), wordt elke avond om 21:00 een backup van belangrijke bestanden naar een server gemaakt.

Daarnaast heb ik foto's, emails, contactgegevens, agenda's en backups van iPhone en iPad allemaal in iCloud staan.

Ik vind het wel een fijn gevoel dat ik alle belangrijke gegevens meerdere keren heb en heb er totaal geen omkijken naar.

In Windows heb ik nog wel eens Allway Sync gebruikt. Ooit nog eens wat vertaalwerk voor gedaan en een pro licentie daarvoor gekregen. Die is nu bij mijn ouders in gebruik om backups te maken van vakantiefoto's, muziek enzo. Werkt nog altijd prima.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_109203057
Ik moet wel zeggen dat ik bij al meerdere keren al mijn bestanden heb verwijderd. Sommige dingen zoals foto's zijn inderdaad onvervangbaar, die daargelaten, maar voor de rest heb ik eigenlijk enkel graag backups van de bestanden waar ik op dit moment mee werk :P.
pi_109220062
Ik heb mijn School bestanden ook in dropbox staan.

Daarnaast laat ik Acronis true image 2011 een incremental backup van mijn gehele C partitie maken om de dag. ( waarin dus ook de bestanden uit Dropbox worden overgenomen)

op mijn D paritie heb data staan als Virtuele Machines, Muziek , Besturingssysteem iso's en mijn foto's
ISO's kan ik zo weer terug halen en de virtuele machines backup ik niet.

Foto's en muziek backup ik elke avond naar de externe HDD toe :)

Daarnaast heb ik ook nog wel een backup (nu al van een paar maand oud moet ik bekennen) met foto's en muziek op een andere fysieke locatie liggen.

Verder is het zeker aan te raden om je backups te checken, ik heb wel eens dat ik zo nu en dan zelf wat ruimte maak op mijn Externe HDD door wat backuparchieven te verwijderen, het kan daardoor wel eens zijn dat Acronis van slag raakt en daardoor de backuparchieven niet meer wil openen!

Ik check daarom nog wel eens of ik niet toevallig weigerende archieven heb :P
pi_109265188
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 22:37 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ah, dat is altijd erg vervelend.
Is je harddisk kapot gegaan?
Nee recovery van een configuratie bestand gedaan die leeg na afloop bleek te zijn. Niet een enorme ramp, kost je alleen verdomde veel tijd.
  maandag 19 maart 2012 @ 12:22:11 #61
351185 Quisho
Pay attention, it's free
pi_109269245
Is er voor Windows iets als Timemachine? Want "vorige versies" doet volgens mij helemaal niks.
pi_109286232
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 12:22 schreef Quisho het volgende:
Is er voor Windows iets als Timemachine? Want "vorige versies" doet volgens mij helemaal niks.
Vorige versies moet je dan ook zelf inschakelen he ;)!
pi_109287756
Bij m'n ouders heb ik dropbox geinstalleerd en een symlinkje gemaakt naar de documenten-map, nu worden al hun docs realtime gebackupped (met meerdere versies) zonder dat ze er iets van merken.. werkt ideaal.. je zit alleen met die beperkte opslagruimte, maar voor een paar docs of foto's is dit een prima optie.. en voor 7 dollar per maand heb je 50gb

[ Bericht 14% gewijzigd door Schepseltje op 19-03-2012 20:41:27 ]
pi_109297264
De NAS hier maakt automatisch elke nacht een backup van alle belangrijke data met behulp van Rsync (verschrikkelijk snel) van de ene naar de andere harddisk. Ongeveer elke maand wordt alles voor de zekerheid nog op een externe USB schijf gezet. Daarvoor gebruik ik unstoppable copier.

Op het werk draait een backup server een Disk-To-Disk-To-Tape oplossing met daarbij een nachtelijke synchronisatie naar een datacenter.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_109304687
Mijn iMac maakt via TimeMachine automatisch een back-up :D
Ben nu alleen wel bezig om een netwerk oplossing te realiseren :)
Zie: Ideeėn voor een mediacenter omgeving ?
pi_109497012
Voor degenen die een back-up willen maken van hun Gmail mail is dit een handig progje:

pi_109507078
CrashPlan! Echt een superhandig programma! :)

Hiermee kan je (via het internet) back-ups maken naar andere computers van vrienden of familie.
En zij kunnen op hun beurt weer een back-up maken naar jouw computer.

Dus in geval van een crash, brand, waterschade of diefstal hoef je alleen ergens CrashPlan weer te installeren, je accountgegevens in te voeren en je bestanden terug te halen :)

Je ontvangt ook een back-up verslag of een herinnering als je al enkele dagen geen succesvolle back-up hebt gemaakt.

Als je bestanden hebt waar je vaak aan werkt, kan je ook versies instellen.
Ga je dan ergens de mist in dan kan je een versie van gisteren of eerder weer terughalen.



[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 26-03-2012 00:49:24 ]
pi_109700919
Bij ons op de zaak inmiddels ook weer een harddisk op mogen sturen naar Ontrack.
Klant had geen back-up... Gaat >2000 Euro kosten, volgens offerte van Ontrack...
pi_109919197
"Woensdag, back-up dag!"
:)
pi_109919484
Tip aan allen maar wel flauw, koop een Macbook Air. Dan hoef je nooit meer een back up te maken, die SSD schijfjes gaan heeeeeeeeeeel lang mee :) *O*
pi_109919735
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 22:55 schreef alwaysonhold het volgende:
Tip aan allen maar wel flauw, koop een Macbook Air. Dan hoef je nooit meer een back up te maken, die SSD schijfjes gaan heeeeeeeeeeel lang mee :) *O*
SSD schijfjes gaan ook stuk, ongeacht merk :)
(het ene merk/model wel wat vaker dan de ander)

Daarnaast kan je ook data kwijt raken door een fout van jezelf, brand, waterschade, diefstal, stroompiek, virussen, etc.
pi_109920274
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 23:00 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

SSD schijfjes gaan ook stuk, ongeacht merk :)
(het ene merk/model wel wat vaker dan de ander)

Daarnaast kan je ook data kwijt raken door een fout van jezelf, brand, waterschade, diefstal, stroompiek, virussen, etc.
Sterker nog, SSD's gaan per definitie een keer stuk, gewoon door slijtage. Terwijl HDD's theoretisch bijna een oneindig leven kunnen hebben zolang je ze niet laat stuiteren.
In de praktijk moet je op allebei niet vertrouwen en gewoon backups maken. (was daar niet een topic over laatst? Oh, wacht.)
pi_109922664
Het grootste probleem met SSD's is dat als ze stuk gaan, ze dat totaal zonder waarschuwing doen.
Een gewone harddisk begint leesfouten te geven, bad sectors, maar dan kun je van veel data nog wel een last minute backup maken. Een SSD die faalt is meteen hele dood.
pi_109922945
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 23:52 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Het grootste probleem met SSD's is dat als ze stuk gaan, ze dat totaal zonder waarschuwing doen.
Een gewone harddisk begint leesfouten te geven, bad sectors, maar dan kun je van veel data nog wel een last minute backup maken. Een SSD die faalt is meteen hele dood.
Dat is geen probleem, want een backup maak je sowieso niet last-minute.
pi_109923661
quote:
14s.gif Op woensdag 4 april 2012 23:58 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Dat is geen probleem, want een backup maak je sowieso niet last-minute.
Zo zou het idd wel moeten zijn :-)
pi_109924051
Helemaal mee eens ja :)
  donderdag 5 april 2012 @ 07:41:14 #77
54096 Gambolputty
von Hautkopft of Ulm
pi_109927340
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 23:52 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Het grootste probleem met SSD's is dat als ze stuk gaan, ze dat totaal zonder waarschuwing doen.
Een gewone harddisk begint leesfouten te geven, bad sectors, maar dan kun je van veel data nog wel een last minute backup maken. Een SSD die faalt is meteen hele dood.
Ja, weet er alles van. De SSD in mijn laptop heeft het precies 3 maanden uitgehouden.
And you may find yourself behind the wheel of a large automobile.
  donderdag 5 april 2012 @ 07:43:13 #78
370539 kucher
is snucher
pi_109927361
3 jaars en tellende *klopt op hout*
pi_109964187
quote:
6s.gif Op donderdag 5 april 2012 07:43 schreef kucher het volgende:
3 jaars en tellende *klopt op hout*
M'n eerste 60Gb SSD doet het nog steeds.
M'n tweede 120Gb was na enkele dagen stuk.
M'n derde 120Gb houdt het inmiddels alweer een paar maandjes vol.... *klopt ook hout*
pi_110434241
Ook nog een idee om een back-up te maken als je weinig ruimte nodig hebt:

‘Google Drive biedt 5GB opslag per gebruiker – introductie volgende week’

DropBox biedt standaard 2Gb (uitbreidbaar door anderen uit te nodigen, geloof ik?), dus dit is al een leuke vooruitgang.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')