Nou ik vind dus absoluut niet dat het die mensen aan te rekenen is maar de aanbieders van zulke producten. De vieze vuile crediet dealers ook wel bankiers genoemd, die meer dan geld zat hebben om hun product zo goed in de markt te zetten dat er hier ook hordes mensen vinden dat die mensen bewust zulke risico's genomen hebben.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 15:42 schreef RemcoDelft het volgende:
Er zit natuurlijk verschil tussen risico's die mensen bewust genomen hebben bij het aangaan van een tophypotheek
Ik ben het met je eens dat de banksters hier de meeste verantwoording in hebben gehad, net als de overheid dit het allemaal heeft laten gebeuren en zelfs gestimuleerd heeft. De consument heeft zich echter ook goed gek laten maken... Dat de prijzen zo hoog opliepen is ook het resultaat van tegen elkaar opbieden en met hoge prijzen akkoord gaan. "Er was hebzucht aan beide kanten van de tafel".quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:16 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nou ik vind dus absoluut niet dat het die mensen aan te rekenen is maar de aanbieders van zulke producten. De vieze vuile crediet dealers ook wel bankiers genoemd, die meer dan geld zat hebben om hun product zo goed in de markt te zetten dat er hier ook hordes mensen vinden dat die mensen bewust zulke risico's genomen hebben.
Ik vind dat de verantwoordelijkheid ergens in het midden ligt. Mensen die te naief zijn, en instellingen die teveel winst wilden maken. Beiden zullen moeten bloeden voor hun fouten, zo makkelijk is hetquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:16 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nou ik vind dus absoluut niet dat het die mensen aan te rekenen is maar de aanbieders van zulke producten. De vieze vuile crediet dealers ook wel bankiers genoemd, die meer dan geld zat hebben om hun product zo goed in de markt te zetten dat er hier ook hordes mensen vinden dat die mensen bewust zulke risico's genomen hebben.
Mensen moeten wonen en geloofden de heel netjes verpakte praatjes dat de bomen tot de hemel zouden groeien en economische groei oneindig door kan gaan op een planeet met eindige resources. Wat natuurlijk te bizar voor woorden is dat ook gerespecteerde economen die allemaal topbedragen verdienen hierin mee gingen (en ook zelf zulke slechte hypotheken hebben afgesloten) en dus henk en ingrid gewoon te dom zijn om zulke dingen te snappen die moeten dan maar zulke marketing onzin zomaar geloven.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:20 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat de banksters hier de meeste verantwoording in hebben gehad, net als de overheid dit het allemaal heeft laten gebeuren en zelfs gestimuleerd heeft. De consument heeft zich echter ook goed gek laten maken... Dat de prijzen zo hoog opliepen is ook het resultaat van tegen elkaar opbieden en met hoge prijzen akkoord gaan. "Er was hebzucht aan beide kanten van de tafel".
Mensen zijn niet zo dom hoor.... wel opportunistisch... Vandaar dat ik al wat legkippen in het hok heb zitten en mijn eerste appelboom geplant hebquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:33 schreef Basp1 het volgende:
Mensen moeten wonen en geloofden de heel netjes verpakte praatjes dat de bomen tot de hemel zouden groeien en economische groei oneindig door kan gaan op een planeet met eindige resources. Wat natuurlijk te bizar voor woorden is dat ook gerespecteerde economen die allemaal topbedragen verdienen hierin mee gingen (en ook zelf zulke slechte hypotheken hebben afgesloten) en dus henk en ingrid gewoon te dom zijn om zulke dingen te snappen die moeten dan maar zulke marketing onzin zomaar geloven.
Je weet blijkbaar dat je voorlopig niet kunt verhuizen, want voordat die vruchten gaat geven duurt wel even.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 19:01 schreef ComplexConjugate het volgende:
en mijn eerste appelboom geplant heb
Dat vind ik toch wel een beetje te makkelijk. Kijk, dat mensen geloofden dat de prijzen alleen maar omhoog konden.... ook al een beetje naief, maar goed, dat wil ik aannemen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 16:16 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Beetje kort door de bocht. Als je niet verhuisd is er in principe niets mis mee om niet af te lossen. Een hypotheekschuld van nu 5 x modaal is over 30 jaar immers nog maar 2 a 3 keer modaal. Dus als je een woning koopt waarvan je denkt dat je er toch de komende 30 jaar blijft wonen, is er niets aan de hand. En dat mensen in de problemen komen als de HRA afgeschaft zou worden, een regeling die al bijna 120 jaar (sinds 1893) bestaat, kun je ze ook niet aanrekenen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 20:45 schreef Jane het volgende:
Maar de 'grote problemen' ontstaan natuurlijk voornamelijk bij mensen die hun lening (hypotheek) niet aflossen. En dat is toch een beslissing die mensen zelf genomen hebben, want je hoeft echt geen raketgeleerde te zijn om te bedenken dat als je geld leent, je het ooit weer terug moet betalen.
quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 20:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Beetje kort door de bocht. Als je niet verhuisd is er in principe niets mis mee om niet af te lossen. Een hypotheekschuld van nu 5 x modaal is over 30 jaar immers nog maar 2 a 3 keer modaal. Dus als je een woning koopt waarvan je denkt dat je er toch de komende 30 jaar blijft wonen, is er niets aan de hand. En dat mensen in de problemen komen als de HRA afgeschaft zou worden, een regeling die al bijna 120 jaar (sinds 1893) bestaat, kun je ze ook niet aanrekenen.
Heb je serieus 21 minuten nodig om deze kwaliteitsreactie te plaatsenquote:
Ik geef toe aan jou kan ik echt niet meer tippen..quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 21:14 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Heb je serieus 21 minuten nodig om deze kwaliteitsreactie te plaatsen![]()
Nog meer open deuren om in te trappen?quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 21:16 schreef Terrorizer het volgende:
Ik geef toe aan jou kan ik echt niet meer tippen..
Ik vind dat wel een beetje een hellend vlak, want wat kun je mensen dan nog wel aanrekenen? Als je kiest voor een variabele rente en die rente stijgt ineens de pan uit, is dat dan ook geen risico dat je bewust neemt?quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 20:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Beetje kort door de bocht. Als je niet verhuisd is er in principe niets mis mee om niet af te lossen. Een hypotheekschuld van nu 5 x modaal is over 30 jaar immers nog maar 2 a 3 keer modaal. Dus als je een woning koopt waarvan je denkt dat je er toch de komende 30 jaar blijft wonen, is er niets aan de hand. En dat mensen in de problemen komen als de HRA afgeschaft zou worden, een regeling die al bijna 120 jaar (sinds 1893) bestaat, kun je ze ook niet aanrekenen.
Variabele rente = variabele rente. Dan weet je dat het kan variëren. HRA bestaat al 120 jaar.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 21:28 schreef Jane het volgende:
Ik vind dat wel een beetje een hellend vlak, want wat kun je mensen dan nog wel aanrekenen? Als je kiest voor een variabele rente en die rente stijgt ineens de pan uit, is dat dan ook geen risico dat je bewust neemt?
Waarom vind jij dat? Ik los zelf wel af, maar ik kan me voorstellen dat mensen er niet om malen. En als je woont in de woning waarin je oud wilt worden, waarom zou je dat dan?quote:Overigens vind ik persoonlijk dat iedereen die een huis koopt dat ook moet willen aflossen, even los van het het al dan niet afschaffen van de HRA. Maar ik begrijp dat jij daarover nogal van mening verschilt, dus een discussie is dan vrij zinloos.
Ik los in principe wel af, maar dan naar een termijndeposito toe tegen een rente van 4,2% voor 5 jaar, de hypotheekrente is 4,35% bruto. (voor de komende 19 jaar)quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 21:31 schreef Scorpie het volgende:
Hij verschilt niet van mening, hij doet gewoon wat het beste is voor zijn portomonnee. Je bent op dit moment gek als je aflost als je rente onder de 6% zit qua hypotheek en je voor 3.75% je geld kan wegzetten.
Dat snap ik allemaal. Maar mensen die dat doen en het geld dus (neem ik aan) wegzetten om de lening uiteindelijk in een keer af te lossen, zijn niet de mensen die in 'grote problemen' komen. (de mensen waar het eerder over ging)quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 21:31 schreef Scorpie het volgende:
Hij verschilt niet van mening, hij doet gewoon wat het beste is voor zijn portomonnee. Je bent op dit moment gek als je aflost als je rente onder de 6% zit qua hypotheek en je voor 3.75% je geld kan wegzetten.
Maar als je er echt oud in wil worden, dan zul je de lening toch een keer af moeten lossen. Ik begrijp dat jij daar geld voor opzij zet, maar dat doet dus niet iedereen. Wat doe je dan na 30 jaar?quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 21:33 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Waarom vind jij dat? Ik los zelf wel af, maar ik kan me voorstellen dat mensen er niet om malen. En als je woont in de woning waarin je oud wilt worden, waarom zou je dat dan?
Stel. (Stel) Dat ik geen geld opzij zet en nu een woning heb met een hypotheek van 200K. Dus laten we zeggen een schuld van 6 x modaal (toch?). Ik betaal dan de komende 30 jaar, (wat zal het zijn, even uitgaande van 5% rente), 833 per maand aan rente. Daarvan krijg je dan minimaal 1/3 terug dus blijft over 555,- per maand.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 21:40 schreef Jane het volgende:
Maar als je er echt oud in wil worden, dan zul je de lening toch een keer af moeten lossen. Ik begrijp dat jij daar geld voor opzij zet, maar dat doet dus niet iedereen. Wat doe je dan na 30 jaar?
Ehm, uwe opgebaarde luchtigheid, defineer 'daarom' eens...quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 21:53 schreef opgebaarde het volgende:
En daarom is de woningprijs zo luchtbelachtig hoog
Het is natuurlijk niet zo dat je enkel je netto-hypotheekkosten zonder aflossing mag rekenen. Sowieso moet je nu 50% aflossen, daarbij komt nog onderhoud, verzekeringen, OZB en HWF. Die maandlasten van 555 zullen eerder 1050 zijn. Dat komt ook eerder overeen met een 'normaal' bedrag dat je zou kunnen betalen met een modaal inkomen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 21:49 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Stel. (Stel) Dat ik geen geld opzij zet en nu een woning heb met een hypotheek van 200K. Dus laten we zeggen een schuld van 6 x modaal (toch?). Ik betaal dan de komende 30 jaar, (wat zal het zijn, even uitgaande van 5% rente), 833 per maand aan rente. Daarvan krijg je dan minimaal 1/3 terug dus blijft over 555,- per maand.
(Een huur van 555, - nu, is statisch gezien over 30 jaar het drievoudige.)
Sowieso is een vaste woonlast voor de komende 30 jaar @555,- al erg prettig, maar na die 30 jaar heb ik nog wel een schuld van 200K. Maar die schuld is tegen die tijd niet meer 6 x modaal, maar hooguit 3 x modaal. Lekker belangrijk dus. En als de rente dan ook nog meezit, sluit je gewoon een nieuwe hypotheek af tegen hetzelfde percentage, en dan betaal je 833,- per maand. De vergelijkbare huur zit dan inmiddels op 1650,- per maand.
Ik ben zelf wel voor aflossen, maar dan niet om het aflossen ansich, maar simpelweg omdat het nog voordeliger is.
Dat was de vraag niet, de vraag was waarom mensen aflossingsvrij zouden willen kiezen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 22:02 schreef LXIV het volgende:
Het is natuurlijk niet zo dat je enkel je netto-hypotheekkosten zonder aflossing mag rekenen. Sowieso moet je nu 50% aflossen,
OZB is enkele tientjes per maand, het HWF zit mijn inziens al in die '1 derde' die je terugkrijgt verwerkt.quote:daarbij komt nog onderhoud, verzekeringen, OZB en HWF. Die maandlasten van 555 zullen eerder 1050 zijn. Dat komt ook eerder overeen met een 'normaal' bedrag dat je zou kunnen betalen met een modaal inkomen.
Bruto ja. Netto nee.quote:Zelf weet je ook wel (als je een huis van 200K hebt), dat je totale kosten dan eerder rond de 1000 euro dan rond de 500 euro liggen.
^^ Precies. En het is werkelijk van de zotte dat de overheid eraan bijdraagt dat het aflossen van schulden financieel zelfs onaantrekkelijk is. Met als resultaat alsmaar toenemende risico's voor zowel prive-personen, als banken, en het hele land!quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 21:31 schreef Scorpie het volgende:
Precies. Zoals ik al eerder opperde: Maak er een HAA van. (Hypotheek Aflossings Aftrek) Meer aflossen = meer aftrek.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 22:32 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
^^ Precies. En het is werkelijk van de zotte dat de overheid eraan bijdraagt dat het aflossen van schulden financieel zelfs onaantrekkelijk is. Met als resultaat alsmaar toenemende risico's voor zowel prive-personen, als banken, en het hele land!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |