Sommige mensen hebben hier last van. Dat snap ik dan niet hè. Spinnen zijn zo ongeveer de meest nuttige beestjes die rondlopen. Zeker in Nederland. Neem nou de kruisspin. Iedereeen kent ze wel, en heeft ze wel eens zien hangen.
Een voorbeeld van een kruisspin zoals hij in je achtertuin of op je balkon zou kunnen hangen.Deze vriendelijke beestjes doen weinig anders dan het spinnen van een web, waarin zij de voor ons oh zo lastige vliegen vangen. Van de papzakkige bromvlieg tot de vervloekte steekmuggen die wij allemaal kennen vanuit de slaapkamer. Zelfs wespen zijn niet veilig voor deze beesten.
Een voorbeeld van een wesp, gevangen door een kruisspinDe lichaamslengte van het wijfje bedraagt 12 tot 17 mm, die van het mannetje slechts 5 tot 10 mm. Kruisspinnen hebben gifkaken maar gebruiken deze alleen om op prooien te jagen en niet om vijanden af te weren. Alleen als een spin tussen de vingers wordt vastgeklemd zal deze in het uiterste geval bijten wat pijnlijk is maar niet gevaarlijk.
Kort samen gevat is dat dus eigenlijk geen reden om bang te zijn voor deze beesten.
Nu vraag ik mij af waarom mensen alsnog bang zijn voor deze spinnen. Het uiterlijk zou hier ook geen reden voor mogen zijn. Als je een lelijk persoon op straat tegenkomt, word je toch ook niet gelijk doodsbang voor diegene?
Wat zijn nog meer beweegredenen om een angst voor deze uiterst nuttige beesten te ontwikkelen?