abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102877283
Zoek je nog data SeLang, laat maar ff weten.

Nummer 1 op mijn kooplijstje blijft uiteraard Novo, afwachten tot hoever het zal dalen. Ik lees in meerdere blogs terug dat het aandeel op veel kooplijstjes staat. Dat is wel weer wat minder.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zondag 9 oktober 2011 @ 15:55:31 #77
256829 Sokz
Livin' the life
pi_102877368
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 15:52 schreef Duiker_21 het volgende:
Wordt het stijgings/dalings potentieel van een aandeel tegenwoording niet veel belangrijker gevonden dan de koers van een bedrijf en de markt waarin het bedrijf zich bevindt, of zit ik er toch naast?
Hoe bepaal jij het stijgings potentieel van een aandeel zonder factoren als de huidige koers (en de daarbij horende verhoudingen) en de markt (en de daarbij horende perspectieven) te gebruiken?

quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 15:52 schreef sitting_elfling het volgende:
Zoek je nog data SeLang, laat maar ff weten.

Nummer 1 op mijn kooplijstje blijft uiteraard Novo, afwachten tot hoever het zal dalen. Ik lees in meerdere blogs terug dat het aandeel op veel kooplijstjes staat. Dat is wel weer wat minder.
Vanaf waar ben je van plan bij te kopen?
  zondag 9 oktober 2011 @ 15:56:47 #78
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102877411
Ik wil trouwens best m'n lijstje posten hoor, maar het gevaar bestaat dan dat mensen dat gaan lezen als een soort seal of approval voor die individuele aandelen terwijl dat mijn benadering helemaal niet is. Ik ben al eens eerder tegengekomen dat mensen posten van "dat aandeel staat in SeLang zijn kooplijst" terwijl dat helemaal niet betekent dat het een koopaanbeveling is.

Werkwijze is als volgt:
- 10 sectoren ken ik percentages toe die ze innemen in m'n portfolio en dus een "budget"
- Vervolgens verdeel ik dat budget in gelijke porties onder een aantal aandelen
- Risicovolle of gefragmenteerde sectoren krijgen kleinere bedragen per aandeel.
- Op instapdag wordt de hele lijst in één keer bestens gekocht.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 9 oktober 2011 @ 15:57:29 #79
256829 Sokz
Livin' the life
pi_102877437
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 15:56 schreef SeLang het volgende:
Ik wil trouwens best m'n lijstje posten hoor, maar het gevaar bestaat dan dat mensen dat gaan lezen als een soort seal of approval voor die individuele aandelen terwijl dat mijn benadering helemaal niet is. Ik ben al eens eerder tegengekomen dat mensen posten van "dat aandeel staat in SeLang zijn kooplijst" terwijl dat helemaal niet betekent dat het een koopaanbeveling is.

Werkwijze is als volgt:
- 10 sectoren ken ik percentages toe die ze innemen in m'n portfolio en dus een "budget"
- Vervolgens verdeel ik dat budget in gelijke porties onder een aantal aandelen
- Risicovolle of gefragmenteerde sectoren krijgen kleinere bedragen per aandeel.
- Op instapdag wordt de hele lijst in één keer bestens gekocht.
Ik ben benieuwd. ;)
pi_102877622
quote:
99s.gif Op zondag 9 oktober 2011 15:55 schreef Sokz het volgende:

[..]

Hoe bepaal jij het stijgings potentieel van een aandeel zonder factoren als de huidige koers (en de daarbij horende verhoudingen) en de markt (en de daarbij horende perspectieven) te gebruiken?

[..]

Vanaf waar ben je van plan bij te kopen?
Vanaf 90 en dan bij elke daling van een 10 dollar koop ik een plukje bij. Het aandeel staat er fundamenteel beter voor dan de concurrenten terwijl ze harder zijn afgestraft de afgelopen weken.

quote:
99s.gif Op zondag 9 oktober 2011 15:57 schreef Sokz het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd. ;)
Hij heeft vaker zijn volledig lijstje gepost. Die moet nog wel terug te vinden zijn, ik denk als je dat zou volgen je zijn methode wel een beetje begrijpt. Ik snap SeLang zijn punt ook wel. Op het moment dat het lijstje hier staat zullen er gegarandeerd een aantal zijn die dat blind gaan volgen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
  zondag 9 oktober 2011 @ 16:04:31 #81
256829 Sokz
Livin' the life
pi_102877694
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 16:02 schreef sitting_elfling het volgende:

Vanaf 90 en dan bij elke daling van een 10 dollar koop ik een plukje bij. Het aandeel staat er fundamenteel beter voor dan de concurrenten terwijl ze harder zijn afgestraft de afgelopen weken.
Wat waren de laatste cijfers eigenlijk?
quote:
Hij heeft vaker zijn volledig lijstje gepost. Die moet nog wel terug te vinden zijn, ik denk als je dat zou volgen je zijn methode wel een beetje begrijpt. Ik snap SeLang zijn punt ook wel. Op het moment dat het lijstje hier staat zullen er gegarandeerd een aantal zijn die dat blind gaan volgen.
Voor mij is het puur voor inspiratie ja .. hoewel ik denk dat 50% van die bedrijven ook op mijn lijst staat (niet dat ik ze alle 33 dan kan kopen maar ooit .. als ik veel centjes heb ..)

edit: De Beursvloer #57: Winst gisteren weer teniet gedaan Ben benieuwd of die wat heeft aangepast.
Lijkt me wel zeker gezien zijn godsgruwelijke lijst aan financials.
  zondag 9 oktober 2011 @ 16:18:11 #82
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_102878172
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 15:56 schreef SeLang het volgende:

quote:
Disclaimer
I am not a licensed investment advisor. I am not an investment professional. This list should be viewed for educational or entertainment purposes only. I am not liable for any losses suffered by any parties. Unless your investments are FDIC insured, they may decline in value. Please consult with an investment professional before investing any of your money.
Gewoon dat erbij zetten. ;)
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_102878437
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 16:02 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Harder afgestraft? Doe 'm eens in euros berekenen, en er is niks af de afgelopen maanden.....

quote:
als MT erin staat, begrijp ik wel dat tenminste een deel van de lijst at random moet zijn :P

Zeker omdat MT bricker dan bric is :)

Bij welke lijst dan ook is het waarom trouwens belangrijker dan de lijst.
pi_102878602
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 16:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Harder afgestraft? Doe 'm eens in euros berekenen, en er is niks af de afgelopen maanden.....
Novo zal ik aanschaffen in dollars dus dat (waar je overigens volledig gelijk in hebt) is voor mij van minder belang. (al ging er de afgelopen 3 maand toch nog een goede 20% af van de euro novo)
  zondag 9 oktober 2011 @ 16:32:09 #85
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102878680
Goed dan. Met alle disclaimers erbij :P :

- Dit is geen koopaanbeveling voor specifieke aandelen op deze lijst
- Lijst moet worden gezien in de context van de eerder uitgelegde methodiek
- Lijst is alleen geldig op instapdag (want momenteel te duur) en kan worden herzien afhankelijk van dan geldende condities

In het bijzonder verwacht ik nog (gedeeltelijke) nationalisaties in de financiële sector en het is mijn policy om geen aandelen te hebben met substantiële staatsinvloed aangezien de belangen van de overheid en mijzelf niet parallel lopen.

Mijn reisverslagen
  zondag 9 oktober 2011 @ 16:39:01 #86
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102878931
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 16:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Zeker omdat MT bricker dan bric is :)
In principe heeft alles in de materials sector een hoog BRIC gehalte (of eigenlijk een hoog C gehalte). Op instapdag verwacht ik trouwens dat tegen die tijd het hele BRIC verhaal dan een pijnlijke episode zal zijn waarvan iedereen zegt ("haha, ze dachten toen nog dat...")

quote:
Bij welke lijst dan ook is het waarom trouwens belangrijker dan de lijst.
Helemaal mee eens

Btw: MT is trouwens een mooi voorbeeld waarom de lijst alleen geldig is op instapdag. Aangezien ik verwacht dat het bedrijf tegen die tijd ofwel niet meer bestaat ofwel voor een paar euro te koop is. Zo niet, dan gaat ie van de lijst af.
Mijn reisverslagen
  zondag 9 oktober 2011 @ 16:40:11 #87
256829 Sokz
Livin' the life
pi_102878974
Eens kijken in hoeverre de lijstjes verschillen. :P

2 InvestmentBanks erbij @ financials (o.a. GS zelf in bezit)

Carrefour <=> Wallmart (waarom geen wallmart? waarom Carrefour > wallmart?)

Bhp <=> Rio <=> Vale (waarom rio vervangen, wat vind je van vale?)

Daimler <=> BMW <=> Volkswagen/audi

Cisco erbij.

Leuk lijstje. :P

Edit: Ik zie trouwens ook geen McDonalds :o
  zondag 9 oktober 2011 @ 17:09:06 #88
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102879933
quote:
99s.gif Op zondag 9 oktober 2011 16:40 schreef Sokz het volgende:
Eens kijken in hoeverre de lijstjes verschillen. :P

2 InvestmentBanks erbij @ financials (o.a. GS zelf in bezit)
De mate waarin die in staat zijn de overheid te kopen en de bijna monopoly positie leek het me wel aardig voor de feelgood factor om die op te nemen in de lijst. Maar het hangt ook af van de dollarkoers op instapdag, en natuurlijk de prijs. Bij een dure dollar koop ik minder Amerikaans

quote:
Carrefour <=> Wallmart (waarom geen wallmart? waarom Carrefour > wallmart?)
Carrefour gaat denk ik van de lijst af vanwege het euro risico en omdat ik Tesco er al op heb staan. Wallmart hangt van de dollarkoers af. In het algemeen neig ik ernaar om voedingsproducenten met sterke merken (zoals Unilever, Nestlé, Diageo en Danone) te prefereren boven food retailers omdat die hun marge denk ik beter kunnen beschermen. Carrefour heeft afgezien van size eigenlijk geen protective moat. Tesco ken ik natuurlijk van dichtbij en die zijn gewoon heel erg goed in wat ze doen. Zeer dominant in de UK en naast superstore openen ze al die kleine winkeltjes als locale super ("Tesco Express") die stinkend duur zijn maar waar het altijd druk is.

quote:
Bhp <=> Rio <=> Vale (waarom rio vervangen, wat vind je van vale?)
Ik "volg" BHP en Rio, maar de keuze is random. Ik had een tijdje 2 miners op de lijst maar ik vind het inwisselbare bedrijven zonder pricingpower en heb het dus teruggebracht naar 1. Maar mogelijk zijn op instapdag alle grondstoffen gerelateerde dingen ingestort wegens geknapte China bubble en dus heel goedkoop. In dat geval verander ik het weer.

quote:
Daimler <=> BMW <=> Volkswagen/audi
Volkswagen heb ik lang niet meer naar gekeken maar was veel te duur toen ik de lijst voor het eerst maakte. Nu misschien niet meer, dat heb ik niet recentelijk gecheckt. Wel een goed bedrijf verder. Daimler zie ik als een innovatief bedrijf met sterke premium merken in het consumer segment. Zeker in die emerging markets is een Mercedes dikke status. Het feit dat ze ook busjes etc doen geeft nog wat extra diversificatie

quote:
Cisco erbij.
Die kwam in de lijst op een moment dat het niet belachelijk duur was en toch wel een solide speler is in zijn segment. Verder niet heel erg in verdiept. Ik wou gewoon iets meer technologie toevoegen en dat is in Europa nogal dun gezaaid. Bij een lage euro op instapdag valt die mogelijk van de lijst.

quote:
Leuk lijstje. :P

Edit: Ik zie trouwens ook geen McDonalds :o
Het voegt niet echt iets toe aan de lijst vind ik. Zeker bij niet-euro bedrijven zoek ik naar een reden om het toe te voegen.
Mijn reisverslagen
pi_102880158
Waarom eigenlijk geen Novo SeLang? Te specifiek in 1 markt? Of verwacht je nog een enorme overwaardering op het moment dat er voor jezelf 'het' koop moment is aangedrongen?
pi_102880178
Mij valt op:

- onder financials voornamelijk banken, ipv verzekeraars (alhoewel sommige allfinanz zijn). Heb je daar een specifieke reden voor?

- wel energy companies, maar geen toeleveranciers (Fugro, Technip, bijvoorbeeld)

- Alstom en Schneider doen voor een groot deel hetzelfde, dus beide zou een bundeling van risico kunnen zijn

- ipv France Telecom zou ik Vivendi nemen, beter gediversiceerd -wel geen pure telecom play. En ik had hier Vodafone wel verwacht, om dezelfde reden

Verder is het weinig spannend, denk ik. Gewoon een doorsnede large cap's :)

/edit/ en alleen aandelen, geen obligaties, onroerend goed oid?
  zondag 9 oktober 2011 @ 17:17:45 #91
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102880211
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 17:16 schreef sitting_elfling het volgende:
Waarom eigenlijk geen Novo SeLang? Te specifiek in 1 markt? Of verwacht je nog een enorme overwaardering op het moment dat er voor jezelf 'het' koop moment is aangedrongen?
Totaal niet naar gekeken :)
Mijn reisverslagen
  zondag 9 oktober 2011 @ 17:56:56 #92
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102881421
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 17:16 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Mij valt op:

- onder financials voornamelijk banken, ipv verzekeraars (alhoewel sommige allfinanz zijn). Heb je daar een specifieke reden voor?
Geen specifieke reden. Ik heb er wel op gelet dat ik beiden heb maar verder ik indertijd gewoon de grootsten gepakt en vervolgens de genationaliseerden eruit gegooid. Naar marktkapitalisatie had ik niet de indruk dat het uit balans was in verhouding tot de markt, maar dat kan inmiddels anders zijn. Het financials gedeelte is om voor de hand liggende redenen ook het vaakst aangepast en zal op instapdag vrijwel zeker anders zijn. Een groot deel van dat lijstje is nationalisatie kandidaat.

quote:
- wel energy companies, maar geen toeleveranciers (Fugro, Technip, bijvoorbeeld)
Klopt ja. Wel naar gekeken maar de marktkapitalisatie van die bedrijfjes is bijna niks, dus ik wil geen big oil component vervangen door een van die bedrijven. Maar ik overweeg om een van de aandelen in de industrials groep te vervangen door een bedrijf als Fugro. Het blijft een optie voor finetuning.

quote:
- Alstom en Schneider doen voor een groot deel hetzelfde, dus beide zou een bundeling van risico kunnen zijn
Ook dat klopt en afhankelijk van m'n bui staan ze beiden op de lijst of slechts een van de twee. De risicobundeling valt op zich ook wel weer mee met 1,37% van m'n kapitaal per aandeel in die sector, maar ik ben het met je eens. Het zijn wel beide redelijke componenten binnen de Europese indices en ik heb in die groep een beetje het probleem dat het erg gefragmenteerd is met kleine snippertjes. Zoals gezegd overweeg ik een van de twee te vervangen door een Fugro achtig bedijf.

quote:
- ipv France Telecom zou ik Vivendi nemen, beter gediversiceerd -wel geen pure telecom play. En ik had hier Vodafone wel verwacht, om dezelfde reden
Ik heb Vivendi wel op m'n schaduwlijst, maar dan onder Consumer Discretionary. Het is een beetje een schemergebied. Vodafone stond als grootste telecom oorspronkelijk wel op de lijst maar die heb ik verwijderd omdat het Brits is (dus stamp duty betalen) en imo niet iets extras heeft waardoor dat wordt gerechtvaardigd.

quote:
Verder is het weinig spannend, denk ik. Gewoon een doorsnede large cap's :)
Precies, er is niets speciaals aan deze lijst. Het is ook vooral ontworpen op een soort van duplicatie van de MSCI-Europe met een beperkt aantal aandelen, meer equal weighted en iets meer evenwichtige sectorverdeling. Dan begin je dus automatisch in te vullen met de Europese largecaps.

Btw: uiteindelijk is deze discussie ook geneuzel in de marge. De key is gewoon instappen op instapdag en voor het rendement gaat het geen drol uitmaken of één van de ~70 aandelen nu France Telecom is of dat het Vivendi had moeten zijn...
Mijn reisverslagen
pi_102881673
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 17:56 schreef SeLang het volgende:

Dan begin je dus automatisch in te vullen met de Europese largecaps.

Btw: uiteindelijk is deze discussie ook geneuzel in de marge. De key is gewoon instappen op instapdag en voor het rendement gaat het geen drol uitmaken of één van de ~70 aandelen nu France Telecom is of dat het Vivendi had moeten zijn...
Anderen kunnen het ook zien dat jij safer dan safe speelt. Je hebt een (bijna) perfecte sector verdeling terwijl anderen misschien een of andere wazige test doen om te kijken welke sectoren (gemiddeld!) genomen het beste uit een crisis komen en daar percentueel gezien net ff wat meer kapitaal ingooien.

(zelfde geld voor aandelen die het gemiddeld genomen beter doen na een crisis)

Mijn lijstje zal niet veel anders zijn op de sector healthcare na.
  zondag 9 oktober 2011 @ 18:16:16 #94
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102882034
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 18:05 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Anderen kunnen het ook zien dat jij safer dan safe speelt. Je hebt een (bijna) perfecte sector verdeling terwijl anderen misschien een of andere wazige test doen om te kijken welke sectoren (gemiddeld!) genomen het beste uit een crisis komen en daar percentueel gezien net ff wat meer kapitaal ingooien.

(zelfde geld voor aandelen die het gemiddeld genomen beter doen na een crisis)

Mijn lijstje zal niet veel anders zijn op de sector healthcare na.
Ik speel wel een heel klein beetje met sectorverdeling (enkele procenten). Als het vandaag instapdag was dan zou ik de materials sector bijvoorbeeld ietsje kleiner maken terwijl ik die na de Chinacrash juist iets groter zou maken. Maar niet veel in elk geval. Mijn opvatting is (zoals bekend) dat je het toch niet kunt voorspellen.

Wat is bij jou trouwens anders in healthcare?
Mijn reisverslagen
pi_102886162
Hoop Franse banken in je lijstje. Ikzelf zou een Societe Generale of Credit Agricole al snel vervangen voor Barclays. In de Telecom zal ikzelf helemaal niet beleggen overigens. Carrefour vind ik trouwens een goede tip. Had ik nog niet eerder naar gekeken. Helemaal geen luchtvaart? Denk dat daar ondanks de risico's toch nog wel mogelijkheden zijn.
"If you see someone without a smile, give them one of yours.”
pi_102886556
quote:
15s.gif Op zondag 9 oktober 2011 15:19 schreef SeLang het volgende:
Overigens begin ik stilletjes aan rekening te houden met het risico van een opsplitsen van de euro. Dat heeft invloed op m'n kooplijstje omdat je dan moet oppassen met bedrijven die veel exposure hebben naar de locale markt. Bijvoorbeeld L'Oreal is prima want die halen hun omzet vooral wereldwijd, maar Carrefour haalt wel heel veel uit Frankrijk en dat is dus een probleem mochten D/NL uit de euro stappen.
ik kan me niet voorstellen dat D/NL uit de euro gaan en frankrijk erin blijft ; zelfs als het kraakt tussen Merkel en Sarkozy, zoals momenteel ;
  zondag 9 oktober 2011 @ 20:24:02 #97
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_102887264
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 20:12 schreef quirigua het volgende:

[..]

ik kan me niet voorstellen dat D/NL uit de euro gaan en frankrijk erin blijft ; zelfs als het kraakt tussen Merkel en Sarkozy, zoals momenteel ;
Dat zal ook niet gebeuren. Als Duitsland uit de euro stapt is de euro geschiedenis.
Bedankt Hans.
pi_102888559
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 20:24 schreef bascross het volgende:

[..]

Dat zal ook niet gebeuren. Als Duitsland uit de euro stapt is de euro geschiedenis.
OK, mee eens ;
maar deze overweging zegt dat Duitsland de euro niet zal opgeven : namelijk dat D dan in einzelgang de europese samenwerking/toekomst opzegt - D kan zich dat niet veroorloven, gezien de herinnering aan het verleden ;
D kan zich dus alleen veroorloven, nolens volens, om de euro te continueren ;

dat klinkt optimistisch, maar is het niet, het betekent een (voor Europa) gigantische lang durende inflatie ; niet die 2,000 of 6,000 procent van Uruguay of Brazilie uit de jaren zestig, maar niettemin gigantisch voor het lange termijn effect in verhouding tot de 'stabiliteit' van nu ;
je/men kan zeggen dat de opstellers van maastricht sukkels waren (wat zo is), maar er zat t.t.t. niet meer in - défit du temps ;
met ontwaardingspercentages van 2-3 pctpj, is die 'stabiliteit; helemaal niet zo stabiel is als regeringen zeggen en zowat iedereen lijkt te denken - apres nous le deluge, der kongress tanzt en de titanic loopt op een niet geziene ijsberg ;
-O-
  zondag 9 oktober 2011 @ 20:43:58 #99
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_102888665
Bovendien moet iedere Nederlander toch weten dat de Duitsers één hele sterke eigenschap hebben: ze geven niet snel op. Nooit. Nie
The End Times are wild
pi_102893303
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 20:43 schreef LXIV het volgende:
Bovendien moet iedere Nederlander toch weten dat de Duitsers één hele sterke eigenschap hebben: ze geven niet snel op. Nooit. Nie
Waarom ben jij zo bevooroordeeld over Duitsland? Een groot deel van je posts lijken wel aan Duitsland gerelateerde zaken gewijd te zijn en ik zou haast denken dat je betaald kreeg om die propagandapraat in stand te houden. Zit hier nog een hoger doel achter om vind je het gewoon fijn om Duitsland op te hemelen? :)
One man's trash, another man's treasure.
  zondag 9 oktober 2011 @ 21:47:47 #101
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_102893619
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 21:44 schreef Arkai het volgende:

[..]

Waarom ben jij zo bevooroordeeld over Duitsland? Een groot deel van je posts lijken wel aan Duitsland gerelateerde zaken gewijd te zijn en ik zou haast denken dat je betaald kreeg om die propagandapraat in stand te houden. Zit hier nog een hoger doel achter om vind je het gewoon fijn om Duitsland op te hemelen? :)
Nou, nee. k ben niet per se bevooroordeeld over Duitsland. Maar Duitsland is natuurlijk wel het meest solvabele land en kern van de Eurozone. Dat is een objectief feit.
Ik bedoelde bovenstaande opmerking eerder irt voetbal en beide wereldoorlogen trouwens. Dat de Duitsers als nationale eigenschap hebben niet snel op te geven.
The End Times are wild
  zondag 9 oktober 2011 @ 21:48:34 #102
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_102893678
Verder vind ik Duitsland ook wel een goed land en zou liever hebben dat Nederland zich aan Duitsland spiegelde dan aan de Angelsaksische wereld. Maar dat staat hier eigenlijk weer los van.
The End Times are wild
pi_102894322
Ik vind de Duitsers qua mentaliteit ook lovenswaardig maar ik heb liever dat Nederland de plaats van de Duitsers had. In plaats van ons te meten aan anderen zou de focus meer moeten liggen op het expanderen van onze eigen kernkwaliteiten. Op het moment dat je anderen gaat bewonderen raak je vanzelf in een lethargische toestand, een soort van zelfhaat omdat je altijd 2nd best bent.
  zondag 9 oktober 2011 @ 22:00:21 #104
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_102894711
Och. Onze nationale gevoeligheden even buiten beschouwing gelaten zijn Nederlanders feitelijk ook gewoon Duitsers. Qua taal, geschiedenis, ethniciteit etc.
The End Times are wild
pi_102895061
Interessant lijstje Selang :)

Hier een artikel over PE, rendementen etc.:

http://www.scribd.com/doc(...)-Return-Letter-10-11
pi_102895373
Veel buurlanden zijn nauw verbonden aan elkaar maar dat is nog geen reden om je zelf te verloochenen door parallellen te trekken. Feit is ook dat Nederlanders en Duitsers op veel punten verschillen van elkaar en wat mij betreft wordt daar meer focus op aangebracht. Als je als natie wilt excelleren dan ligt het uitgangspunt imo op dat vlak. :)
  zondag 9 oktober 2011 @ 22:15:36 #107
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_102895915

Circuleert op Facebook nu. Ben benieuwd. :)

[ Bericht 18% gewijzigd door Bolkesteijn op 10-10-2011 12:34:40 ]
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_102898624
Ik vind het een mooie strategie als je verwacht dat het leven na de huidige crisis zich weer als normaal zal hervatten (al valt er dan te discussiëren over de vraag of instappen op de weg omlaag verstandig is, en over de vraag of crisisbestendige defensieve aandelen überhaupt ooit op instapniveau zullen komen).

Maar als je rekening houdt met de mogelijkheid dat dit een keerpunt kan zijn naar een heel nieuwe economische realiteit (bv door dure olie, door vergrijzing, door ontmanteling van de financiële sector -en de dienstensctor, en de overheden-, door geografische verschuiving van groeigebieden, door isolationisme in grote markten) dan zit je dadelijk tot je nek in old-world aandelen waarvan het maar de vraag is of ze adequaat op die komende ontwikkelingen zullen kunnen inspelen. Alsof je in 1916 in Russische spoorwegen stapt, of begin jaren '90 de ICT-revolutie aan je voorbij laat gaan. Wat ik in deze aanpak dus mis is een toekomstvisie, en dat lijkt me iets dat de instappers duur kan komen te staan.
pi_102898695
quote:
2s.gif Op zondag 9 oktober 2011 22:15 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[ afbeelding ]

:|W
Beneath the gold, the bitter steel
pi_102898753
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 18:16 schreef SeLang het volgende:
Wat is bij jou trouwens anders in healthcare?
In plaats van de grote pharma boeren (op novo na) pik ik specifiek de wat kleinere bedrijven die een marktoverwicht hebben in bepaalde pharmaceutical sectoren.
pi_102900146
quote:
2s.gif Op zondag 9 oktober 2011 22:15 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[ afbeelding ]

Ik niet.
  zondag 9 oktober 2011 @ 23:26:18 #112
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102900517
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 22:53 schreef dvr het volgende:
Ik vind het een mooie strategie als je verwacht dat het leven na de huidige crisis zich weer als normaal zal hervatten (al valt er dan te discussiëren over de vraag of instappen op de weg omlaag verstandig is, en over de vraag of crisisbestendige defensieve aandelen überhaupt ooit op instapniveau zullen komen).

Maar als je rekening houdt met de mogelijkheid dat dit een keerpunt kan zijn naar een heel nieuwe economische realiteit (bv door dure olie, door vergrijzing, door ontmanteling van de financiële sector -en de dienstensctor, en de overheden-, door geografische verschuiving van groeigebieden, door isolationisme in grote markten) dan zit je dadelijk tot je nek in old-world aandelen waarvan het maar de vraag is of ze adequaat op die komende ontwikkelingen zullen kunnen inspelen. Alsof je in 1916 in Russische spoorwegen stapt, of begin jaren '90 de ICT-revolutie aan je voorbij laat gaan. Wat ik in deze aanpak dus mis is een toekomstvisie, en dat lijkt me iets dat de instappers duur kan komen te staan.
Daar heb je gedeeltelijk gelijk in, maar mijn idee daarover is dat je
1) niet weer hoe die toekomst er dan uitziet, dus je daar ook niet concreet op kunt voorbereiden en
2) de huidige spelers de cash/ structuren/ markten e.d. hebben en je daar nooit volledig omheen kunt, welke nieuwe innovaties er dan ook mogen komen.

Want zoals je ziet stap ik bewust niet in spoorwegen in 1916 of ICT in de jaren '90 (m.a.w. gokken op één specifieke sector) maar in zo'n beetje de hele economie. Ik kan geen enkele periode aanwijzen waarin een gok op een brede portefeuille slecht was uitgepakt (mits gekocht op lage waardering uiteraard). Gokken op specifieke sectoren daarentegen...

quote:
en over de vraag of crisisbestendige defensieve aandelen überhaupt ooit op instapniveau zullen komen
Wat betreft dit gedeelte: de trigger is de P/E van de hele markt. En de aankoop is dan de hele lijst, ongeacht de waarderingen van de individuele aandelen. Al heb ik er wel vertrouwen in dat die bij deze lijst dan ook op individueel niveau acceptabel zullen zijn.

En komt de hele markt nooit op het juiste niveau, dan weet je ook dat je kansen op een goed rendement niet hoog zijn en wil je dus ook helemaal niet instappen. Dat is juist de hele gedachte hierachter.

[ Bericht 5% gewijzigd door SeLang op 09-10-2011 23:33:13 ]
Mijn reisverslagen
pi_102901338
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 23:26 schreef SeLang het volgende:

[..]

Daar heb je gedeeltelijk gelijk in, maar mijn idee daarover is dat je
1) niet weer hoe die toekomst er dan uitziet, dus je daar ook niet concreet op kunt voorbereiden en
2) de huidige spelers de cash/ structuren/ markten e.d. hebben en je daar nooit volledig omheen kunt, welke nieuwe innovaties er dan ook mogen komen.

Want zoals je ziet stap ik bewust niet in spoorwegen in 1916 of ICT in de jaren '90 (m.a.w. gokken op één specifieke sector) maar in zo'n beetje de hele economie. Ik kan geen enkele periode aanwijzen waarin een gok op een brede portefeuille slecht was uitgepakt (mits gekocht op lage waardering uiteraard). Gokken op specifieke sectoren daarentegen...

[..]

Wat betreft dit gedeelte: de trigger is de P/E van de hele markt. En de aankoop is dan de hele lijst, ongeacht de waarderingen van de individuele aandelen. Al heb ik er wel vertrouwen in dat die bij deze lijst dan ook op individueel niveau acceptabel zullen zijn.

En komt de hele markt nooit op het juiste niveau, dan weet je ook dat je kansen op een goed rendement niet hoog zijn en wil je dus ook helemaal niet instappen. Dat is juist de hele gedachte hierachter.
Wat is er mis met het 'gokken' op kleine stokpaardjes die een groot gedeelte van de markt in een bepaalde sector in handen hebben? Het valt onder de groep 'small' stocks dus die over performen gemiddeld genomen en tijdens een crisis zijn ze vaak prooi voor grotere bedrijven.
  zondag 9 oktober 2011 @ 23:53:20 #114
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102901445
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 23:49 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Wat is er mis met het 'gokken' op kleine stokpaardjes die een groot gedeelte van de markt in een bepaalde sector in handen hebben? Het valt onder de groep 'small' stocks dus die over performen gemiddeld genomen en tijdens een crisis zijn ze vaak prooi voor grotere bedrijven.
Dat zeg ik toch ook niet? Ik zeg alleen dat als je uitsluitend op enkele ontwikkelingen gokt je meer risico loopt naar zowel de positieve als de negatieve kant. Daar is trouwens niets mis mee, dat is gewoon een keuze. Maar niet mijn keuze dus vanuit mijn situatie.
Mijn reisverslagen
  maandag 10 oktober 2011 @ 00:03:41 #115
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102901775
Maar mijn filosofie is ook dat je gewoon bedrijven met veel marktaandeel en cashflow in je klauwen moet krijgen. Komt er een nieuwe ontwikkeling dan hebben die bedrijven genoeg poen om die nieuwe ontwikkeling desnoods op te kopen. Dat werkt niet met alles maar wel met veel.

Verder moet je niet onderschatten in welke mate bedrijven kunnen meegroeien met de tijd en nieuwe activiteiten oppikken. Wie weet er nog waar DSM voor staat? Dutch State Mines. En wat doen ze nu? :D.

Eigenlijk moet je gewoon een goed gespreid portfolio aan cashmachines kopen en dan komt de rest vanzelf. Over 30 jaar kom je dan tot de ontdekking dat je aandeeltjes opeens werkzaam zijn in compleet andere activiteiten dan toen je ze kocht.
Mijn reisverslagen
  maandag 10 oktober 2011 @ 00:09:27 #116
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102901931
Er is trouwens wel een enorme bailout moeheid aan het optreden. Je hoort bijna niks over Dexia, maar dat is kennelijk groter dan alle Griekse banken bij elkaar!
Mijn reisverslagen
  maandag 10 oktober 2011 @ 01:07:47 #117
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_102903372
Dexia was dan ook wel te verwachten....
The more debt, the better
pi_102904611
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 17:56 schreef SeLang het volgende:
Vodafone stond als grootste telecom oorspronkelijk wel op de lijst maar die heb ik verwijderd omdat het Brits is (dus stamp duty betalen) en imo niet iets extras heeft waardoor dat wordt gerechtvaardigd.
De stamp duty is toch eenmalig 0,5 % ? Dit bedrag valt in het niet bij de 15% - 35% belasting over dividenduitkeringen in de diverse europese landen, die je bespaart in de UK.
pi_102904631
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 13:23 schreef SeLang het volgende:
- Welke indices worden er gebruikt voor "Duitsland" en "Frankrijk" en in hoeverre is de samenstelling in de loop van de jaren veranderd?
Ik heb nogmaal een rondje Google gedaan om de bron van de grafiek te vinden. Dit is niet gelukt. Ik denk dat het gemaakt is tbv een besloten publicatie voor SocGen relaties.

SocGen heeft echter eerder over de Shiller P/E bericht, met name via analyst Dylan Grice. Die rode layout van de grafiek is daarbij steeds hetzelfde, dus ik denk dat deze Frans-Duitse P/E grafiek ook legitiem is.

Ik vond het opmerkelijk genoeg om de grafiek zonder deze details te posten.
pi_102905379
Is er iemand die een guideline zou kunnen geven voor de advertising budgetten (niet alle sales) van grote oliebedrijven zoals Shell en Total.

Thanks!
  maandag 10 oktober 2011 @ 09:49:36 #121
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102906494
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 04:36 schreef jaco het volgende:

[..]

De stamp duty is toch eenmalig 0,5 % ? Dit bedrag valt in het niet bij de 15% - 35% belasting over dividenduitkeringen in de diverse europese landen, die je bespaart in de UK.
Stamp duty is niet heel veel maar als het te vermijden is...

Hoe zit het dan met die dividend belasting? Voor zover ik weet betaal je (in NL) gewoon 15% op Britse dividenden via het belastingverdrag. Haal je de dividenden naar de UK dan betaal je dacht ik inkomstenbelasting daarover, maar dat moet ik nog eens checken. Misschien heb ik het fout hoor en dan hoor ik dat graag.
Mijn reisverslagen
pi_102906661
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 09:49 schreef SeLang het volgende:

[..]

Hoe zit het dan met die dividend belasting? Voor zover ik weet betaal je (in NL) gewoon 15% op Britse dividenden via het belastingverdrag. Haal je de dividenden naar de UK dan betaal je dacht ik inkomstenbelasting daarover, maar dat moet ik nog eens checken. Misschien heb ik het fout hoor en dan hoor ik dat graag.
Zolang je in de UK woont, zou het niet moeten uitmaken. Je bent dan voor verdragstoepassing inwoner van de UK die een dividend ontvangt uit de UK. Waar je ingeschreven staat is niet relevant, , waar je broker zit is niet relevant, het gaat om de plek waar het centrum van je activiteiten plaatsvindt, en dat is in jouw geval UK meen ik :) Je bent dan UK resident voor verdragstoepassing.

Ofwel: voor het verdrag zijn alle inkomsten uit vermogen aan de UK toegewezen.
En dat wordt dan naar UK wetgeving belast, dus alleen als die je een vrijstelling geven, is het onbelast.
  maandag 10 oktober 2011 @ 10:13:51 #123
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102907045
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 04:50 schreef jaco het volgende:

[..]

Ik heb nogmaal een rondje Google gedaan om de bron van de grafiek te vinden. Dit is niet gelukt. Ik denk dat het gemaakt is tbv een besloten publicatie voor SocGen relaties.

SocGen heeft echter eerder over de Shiller P/E bericht, met name via analyst Dylan Grice. Die rode layout van de grafiek is daarbij steeds hetzelfde, dus ik denk dat deze Frans-Duitse P/E grafiek ook legitiem is.

Ik vond het opmerkelijk genoeg om de grafiek zonder deze details te posten.
Blijf vooral posten als je dit soort dingen vindt :Y

Eén van de problemen is dat Europese indices van individuele landen vaak relatief kleine indices zijn (bijv 30 componenten) en die vaak ook "waterhoofden" bevatten. Kijk bijvoorbeeld naar de AEX, dan zie je dat die bijna altijd voor ~40% ofzo wordt gedomineerd door maar 3 fondsen. Als dat dan toevallig fondsen zijn met een relatief lage P/E dan concludeer je al snel dat Nederlandse aandelen goedkoop zijn, terwijl dat misschien helemaal niet het geval is als je uit verschillende landen vergelijkbare fondsen naast elkaar gaat leggen en de P/E's vergelijkt. Ter vergelijking: de grootste component in de S&P500 (Exxon) is maar 3,4% van de weging.

Ik zeg niet dat dit de oorzaak is van de verschillen (ik heb het niet onderzocht) maar ik zie het als een mogelijke valkuil als je dit soort analyses doet. Er is geen reden waarom vergelijkbare bedrijven met vergelijkbare vooruitzichten in Europa veel goedkoper zouden moeten zijn dan in de VS, dus als ik data tegenkom die dat suggereert dan ben ik in de eerste instantie wantrouwend totdat ik dieper in de data heb gekeken.
Mijn reisverslagen
  maandag 10 oktober 2011 @ 10:20:24 #124
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102907230
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 09:57 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Zolang je in de UK woont, zou het niet moeten uitmaken. Je bent dan voor verdragstoepassing inwoner van de UK die een dividend ontvangt uit de UK. Waar je ingeschreven staat is niet relevant, , waar je broker zit is niet relevant, het gaat om de plek waar het centrum van je activiteiten plaatsvindt, en dat is in jouw geval UK meen ik :) Je bent dan UK resident voor verdragstoepassing.

Ofwel: voor het verdrag zijn alle inkomsten uit vermogen aan de UK toegewezen.
En dat wordt dan naar UK wetgeving belast, dus alleen als die je een vrijstelling geven, is het onbelast.
Ik ben als "non-domiciled" een speciaal geval en hoef niets op te geven noch te betalen zolang het buiten de UK blijft.

Maar mijn vraag was meer of het 0% tarief op UK dividenden inderdaad correct is (indien ontvangen in NL).

Edit: ik suggereer trouwens niet dat ik onder de dividend belasting uit zou kunnen hoor. Aangezien dat als een soort bronbelasting wordt geheven als ik het in NL ontvang. Maar je brengt me nu wel op een idee. Misschien kan ik het wel terugclaimen in NL op basis van dat ik in de UK woon en zolang ik de poet in NL laat is het in de UK niet belast.... Anyway, met Shiller P/E rond de 20 is dat voorlopig toch nog lang niet aan de orde dus ik heb me nog niet in dat soort mogelijkheden verdiept.

[ Bericht 6% gewijzigd door SeLang op 10-10-2011 10:41:57 ]
Mijn reisverslagen
pi_102908065
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 10:20 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik ben als "non-domiciled" een speciaal geval en hoef niets op te geven noch te betalen zolang het buiten de UK blijft.

Maar mijn vraag was meer of het 0% tarief op UK dividenden inderdaad correct is (indien ontvangen in NL).

Edit: ik suggereer trouwens niet dat ik onder de dividend belasting uit zou kunnen hoor. Aangezien dat als een soort bronbelasting wordt geheven als ik het in NL ontvang. Maar je brengt me nu wel op een idee. Misschien kan ik het wel terugclaimen in NL op basis van dat ik in de UK woon en zolang ik de poet in NL laat is het in de UK niet belast.... Anyway, voorlopig toch nog lang niet aan de orde.
dat laatste kan niet: geen bron van inkomen in NL --> geen reclaim van buitenlandse bronbelasting

Het andere kom ik wel op terug, eerst maar een lezen van "non domiciled" exact juridisch is in de UK.

Het is wel zo dat de stappen m.b.t. int. belastingheffing zijn:
- aan welke staat (of staten) kent het verdrag heffing toe;
- is er een belastbaar feit in locale wetgeving.

Daaraan moet cumulatief voldaan zijn, om tot belasting te komen.

Normaliter ben je volgens volgens de feiten het verdrag inwoner van de UK. "Non domiciled" is imho de tweede stap ("UK tax"). Je betaalt nu toch geen belasting in NL, neem ik aan? Aangezien het feit dat UK je als non-domiciled kwalificeert, niet inhoudt dat je inwoner van NL bent.

Dan zou (disclaimer: ik heb niet het verdrag op bijzonderheden na gelezen) je voor inhouding en reclaim van dividendbelasting je als inwoner van de UK beschouwd moeten worden, ongeacht of je daar een vijstelling geniet. Als je in de UK geen belasting verschuldigd bent, omdat je onder een vrijstelling valt, verwacht ik niet dat je bronbelasting kan verrekenen.

In Nederland ook niet, omdat je niet belastingplichtig bent in NL, en geen bron van inkomen hier hebt.

Moraal: tenzij je ergens belasting over de dividenden betaalt, verwacht ik niet dat je ergens bronheffing kunt verrekenen. Dan zou je een truuc moeten verzinnen om dividendinkomsten te transformeren naar kasstromen waar geen bronbelasting op zit :)
  maandag 10 oktober 2011 @ 10:59:19 #126
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102908349
@Dino
Ik ben er ook altijd vanuit gegaan dat ik niet onder die dividend tax uitkom. Dus ik ontvang gewoon dividendjes in NL waar die 15% wordt ingehouden en breng die niet naar de UK. Ik heb me er nog niet in verdiept wat de consequenties zijn als ik die wel naar de UK breng. Voorlopig sowieso niet aan de orde.

Momenteel is mijn enige contact met de Britse belastingdienst het jaarlijks terugvragen (en krijgen) van de ingehouden belasting op rente op de 8% van m'n spaargeld dat in de UK staat :P. Die rente is weliswaar UK inkomen maar valt onder de ~£10.000 vrijstelling.

[ Bericht 18% gewijzigd door SeLang op 10-10-2011 11:05:39 ]
Mijn reisverslagen
pi_102908514
Ik vind trouwens Cebu, Phillipines wel wat voor.

Dit zijn de tax authorities:

Zie ik ze niet zo snel doen daar bij Sloterdijk :)

/edit/ ik krijg nu visioenen van Jan Kees de Jager in 'so you think you can dance'. Brrrr....

[ Bericht 8% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 10-10-2011 11:12:00 ]
  maandag 10 oktober 2011 @ 11:21:37 #128
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102908950
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 11:05 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik vind trouwens Cebu, Phillipines wel wat voor.

Dit zijn de tax authorities:

Zie ik ze niet zo snel doen daar bij Sloterdijk :)

/edit/ ik krijg nu visioenen van Jan Kees de Jager in 'so you think you can dance'. Brrrr....
Ik vond Cebu een kutstad :P. Zoals je weet heb ik 2 maanden op de Filippijnen rondgereisd en dit filmpje brengt wel herinneringen terug over de mentaliteit van de mensen daar. Erg extravert en levenslustig. Deed me een beetje denken aan Zuid Amerika. Heel anders dan de meer introverte en business georienteerde mentaliteit van meer Chinees achtige volken.

Overigens nog semi-serieus gekeken naar appartementen en grond daar (die laatste kun je niet kopen maar wel makkelijk leasen voor 50 of 100 jaar, wat meer dan prima is. Voor 30k zet je er dan een mooi huisje op, klaar). Ook nog een paar appartementen bekeken in Manilla, maar dat was ook de mother of all bubbles. Weinig waarde voor je geld imo. (nog los van dat je niet in Manilla wilt wonen).

En believe it or not, ik heb nog een Fok!meeting gehad op Mindanao :P

Filipijnen O+

[ Bericht 3% gewijzigd door SeLang op 10-10-2011 11:36:20 ]
Mijn reisverslagen
pi_102909416
Ik zit nu Bloomberg te kijken en volgens hen is er een record aan short-selling in de laatste 5 jaar. Ook hoge put-optie prijzen en veel pessisme.

Tijd om te kopen?
pi_102909539
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 11:38 schreef Walkerr het volgende:
Ik zit nu Bloomberg te kijken en volgens hen is er een record aan short-selling in de laatste 5 jaar. Ook hoge put-optie prijzen en veel pessisme.

Tijd om te kopen?
In ieder geval om vast te houden. Dat heb ik de afgelopen week weer gemerkt bij een aandeel, dat zwaar geshort-sold (?) was, en dat plots heel snel omhoog ging toen de cijfers onverwachts (...) beter waren dan iedereen had gedacht.

De toekomst stemt ook mij pessimistisch, maar als ik in een winkelstraat loop, dan zie ik dat er nog veel gewinkeld (en gekocht!) wordt. Er worden nog steeds huizen gebouwd, en mensen rijden nog steeds in nieuwe auto's rond.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_102910481
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 10:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Dan zou (disclaimer: ik heb niet het verdrag op bijzonderheden na gelezen) je voor inhouding en reclaim van dividendbelasting je als inwoner van de UK beschouwd moeten worden, ongeacht of je daar een vijstelling geniet. Als je in de UK geen belasting verschuldigd bent, omdat je onder een vrijstelling valt, verwacht ik niet dat je bronbelasting kan verrekenen.
Volgens mij is het in dit geval geen issue of de UK hem als inwoner beschouwd of niet. Ze kennen in de UK geen dividend witholding tax en de belegger krijgt z'n dividend voor 100 %. Selang hoeft er dus ook niet achteraan om ingehouden belastingen terug te krijgen.

http://seekingalpha.com/a(...)eign-stock-dividends
  maandag 10 oktober 2011 @ 12:43:07 #132
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102911165
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 12:16 schreef jaco het volgende:

[..]

Volgens mij is het in dit geval geen issue of de UK hem als inwoner beschouwd of niet. Ze kennen in de UK geen dividend witholding tax en de belegger krijgt z'n dividend voor 100 %. Selang hoeft er dus ook niet achteraan om ingehouden belastingen terug te krijgen.

http://seekingalpha.com/a(...)eign-stock-dividends
Bedankt hiervoor.

Maar als je de aandelen via een NL broker koopt dan houdt die volgens mij evengoed een percentage in zoals dat is overeengekomen in het belastingverdrag met het betreffende land. Dat zou er dus voor pleiten (in mijn geval) om de Britse aandelen gewoon in de UK te kopen, zolang het bedrag aan ontvangen dividend nog in de 0% inkomens band valt ( <£10k ofzo). Alleen haal je dan weer capital gain tax binnen mocht je ooit willen verkopen (of het bedrijf wordt overgenomen voor cash). Moeilijk, moeilijk.... maar voorlopig nog (lang) niet aan de orde dus.
Mijn reisverslagen
pi_102911715
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 09:49 schreef SeLang het volgende:

[..]

De gedachte achter mijn opmerking was dat je die stamp duty in de UK voor lief neemt, maar dan vervolgens profiteert van de afwezigheid van dividend withholding tax.

quote:
Ok, even de verwarring ontrafelen. Het eerste is naar mijn idee niet waar, zie mijn posting hierboven: er is geen dividend withholding tax in het VK.

Verder ging ik er vanuit dat je een inwoner van het VK was. Dit was kennelijk ten onrechte. Als je nu in Nederland belasting betaalt over je vermogen via box 3 dan claim je de 15% belasting over dividenden jaarlijks terug via de aangifte en levert het investeren in Engelse aandelen i.p.v. Nederlandse/Amerikaanse/etc geen extra belastingvoordelen op.

Als je inwoner van de UK bent, betaal je natuurlijk wel belasting over het dividend inkomen van je aandelen (via de jaarlijkse aangifte, niet door bronbelasting inhouding). Zo even snel gezien, is de eerste 35.000 pond met slechts 10% belast, maar loopt het daarna snel op. Maar je vermijdt dan de 1.2 % belasting over je gehele vermogen in Box 3 die je als inwoner van Nederland zou hebben.

Wat uiteindelijk gunstiger is, hangt van het totaal aan factoren af, die je met een tax consultant zou moeten bekijken. Ik zou dat eigenlijk doen voordat je grote 'inkoopdag' plaatsvindt, zodat je een en ander correct kunt opzetten als het (waarschijnlijk) gunstiger zal zijn om UK tax resident te worden.

Aandelenbeleggers halen uiteindelijk het meeste rendement uit hun dividenden, hoewel veel particuliere beleggers zich obsessief op koersstijgingen focussen. De (dividend) belasting is aldus het grootste obstakel voor die rendementen. Het heeft dus zin om de fiscale situatie te optimaliseren. Dit zou een onderdeel van elke beleggingsstrategie moeten zijn.
pi_102912297
quote:
14s.gif Op maandag 10 oktober 2011 12:43 schreef SeLang het volgende:
Maar als je de aandelen via een NL broker koopt dan houdt die volgens mij evengoed een percentage in zoals dat is overeengekomen in het belastingverdrag met het betreffende land.
Nog even een Nederlandse bron voor de 0 % : http://www.belastingadviseurs.nl/dividendbelasting (zie Wat is het tarief in andere landen in Europa (M - Z)? ). Het Seeking Alpha artikel was op Amerikanen gericht.

Het belastingverdrag noemt inderdaad 15%, maar dat betekent niet dat het VK zo maar 15% kan gaan innen op geldstromen die in beginsel belastingvrij zijn. De broker doet dat dus ook niet. Die 15% in het verdrag is volgens mij een maximum en wordt genoemd voor een eventueel scenario waarbij de UK wel dividend withholding tax zou invoeren.

Ik heb zelf een belegging in Singapore gehad, waar ook geen withholding tax bestaat. Ik kreeg dan ook inderdaad 100% van het dividend bijgeschreven.

Misschien heeft iemand in dit forum een belegging in een Brits bedrijf en kan diegene een recente dividendafrekening opzoeken ?
  maandag 10 oktober 2011 @ 13:31:37 #135
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102912583
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 13:04 schreef jaco het volgende:

[..]

De gedachte achter mijn opmerking was dat je die stamp duty in de UK voor lief neemt, maar dan vervolgens profiteert van de afwezigheid van dividend withholding tax.

[..]

Ok, even de verwarring ontrafelen. Het eerste is naar mijn idee niet waar, zie mijn posting hierboven: er is geen dividend withholding tax in het VK.

Verder ging ik er vanuit dat je een inwoner van het VK was. Dit was kennelijk ten onrechte. Als je nu in Nederland belasting betaalt over je vermogen via box 3 dan claim je de 15% belasting over dividenden jaarlijks terug via de aangifte en levert het investeren in Engelse aandelen i.p.v. Nederlandse/Amerikaanse/etc geen extra belastingvoordelen op.

Als je inwoner van de UK bent, betaal je natuurlijk wel belasting over het dividend inkomen van je aandelen (via de jaarlijkse aangifte, niet door bronbelasting inhouding). Zo even snel gezien, is de eerste 35.000 pond met slechts 10% belast, maar loopt het daarna snel op. Maar je vermijdt dan de 1.2 % belasting over je gehele vermogen in Box 3 die je als inwoner van Nederland zou hebben.

Wat uiteindelijk gunstiger is, hangt van het totaal aan factoren af, die je met een tax consultant zou moeten bekijken. Ik zou dat eigenlijk doen voordat je grote 'inkoopdag' plaatsvindt, zodat je een en ander correct kunt opzetten als het (waarschijnlijk) gunstiger zal zijn om UK tax resident te worden.

Aandelenbeleggers halen uiteindelijk het meeste rendement uit hun dividenden, hoewel veel particuliere beleggers zich obsessief op koersstijgingen focussen. De (dividend) belasting is aldus het grootste obstakel voor die rendementen. Het heeft dus zin om de fiscale situatie te optimaliseren. Dit zou een onderdeel van elke beleggingsstrategie moeten zijn.
Ik ben inderdaad inwoner van de UK, maar niet "ordinary resident". Ik ben zogenaamd "non domiciled in the UK" wat me een aparte belastingstatus geeft. Dat houdt in dat ik alleen belasting betaal over inkomen dat ik in de UK verdien en alles wat ik daarbuiten verdien is op "remittance" basis, dwz zolang ik het buiten de UK hou is het niet belast. Ik ben ook niet belastingplichtig in Nederland (woon ik al meer dan 11 jaar niet meer), maar mijn meeste vermogen en vermogens inkomsten zijn in NL. In de praktijk betaal ik dus geen enkele belasting (afgezien van gemeentelijke belastingen in de UK).

Nu vond ik net weer een lijstje met bronbelastingen op dividenden op basis van de belastingverdragen die NL met al die landen heeft. In de praktijk betaal je in NL dus 15% voor bijna alle landen, inclusief Groot Brittannië. Ik denk niet dat ik dat kan terugclaimen.

Op dit moment is het evident wat ik moet doen: alles in NL houden zodat ik nergens belasting betaal. Na instapdag wordt het inderdaad een stuk ingewikkelder. De meeste aandelen op mijn kooplijst zijn niet Brits, dus daar zal toch dividend belasting over moeten worden betaald. Ik neem aan dat dat weer afhangt van belastingverdragen die de UK heeft met die landen, of misschien betaal je wel gewoon de tarieven van die afzonderlijke landen. En die liggen volgens mij meestal hoger dan de 15% die wordt gerekend als je het dividend in NL incasseert. Maar misschien werkt het anders, ik heb me er nog niet in verdiept.

Btw, ik kan m'n belastingstatus zelf kiezen dus mocht het gunstiger worden om als "gewone" Brit te betalen dan kan ik vanaf dat moment daar gewoon voor kiezen.
Mijn reisverslagen
  maandag 10 oktober 2011 @ 13:38:11 #136
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102912776
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 13:23 schreef jaco het volgende:

Misschien heeft iemand in dit forum een belegging in een Brits bedrijf en kan diegene een recente dividendafrekening opzoeken ?
Daar ben ik nu inderdaad ook wel benieuwd naar
Mijn reisverslagen
pi_102913048
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 13:38 schreef SeLang het volgende:

[..]

Daar ben ik nu inderdaad ook wel benieuwd naar
ik denk dat ik die in het verleden eentje gehad moet hebben: Logica Plc. Is een UK company. Staat vast ook iets over op hun website of UK tax wordt ingehouden.

Of schiet anders even een mail naar investors relations van Logica, denk dat je redelijk snel antwoord hebt :)

PS: maar die kunnen dan weer wel resident van NL zijn... ;-)
  maandag 10 oktober 2011 @ 13:50:09 #138
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102913187
Overigens is het probleem met het finetunen van beleggingsstrategie met fiscale aspecten dat dat morgen allemaal weer totaal anders kan zijn. Ik vraag me ook sterk af of die Nederlandse 15% nog lang houdbaar is. Zelf reken ik daarom voor m'n eigen rendements schattingen voor de toekomst al sinds jaar en dag met 33% dividend belasting.
Mijn reisverslagen
pi_102913256
Overigens heeft Shell een constructie opgetuigd waarmee UK shareholders NL dividend (want RDS is een NL resident) kunnen ontvangen zonder withholding tax.

Door stockdividend, ipv cash dividend.

http://www.shell.com/home(...)d_information/scrip/

Dus de mogelijkheid om te kiezen voor stockdividend zou een bonus kunnen zijn in de keuze van je portfolio..... (inderdaad onder voorbehoud van toekomstige fiscale ontwikkelingen enzo). In de regel is stockdividend niet getroffen door withholding tax.
  maandag 10 oktober 2011 @ 13:52:41 #140
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102913269
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 13:46 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ik denk dat ik die in het verleden eentje gehad moet hebben: Logica Plc. Is een UK company. Staat vast ook iets over op hun website of UK tax wordt ingehouden.

Of schiet anders even een mail naar investors relations van Logica, denk dat je redelijk snel antwoord hebt :)

PS: maar die kunnen dan weer wel resident van NL zijn... ;-)
Of een mailtje van Binck of ze iets inhouden. Ik heb ze daar al eerder over gemaild of het uitmaakt dat ik in de UK woonde. Ze zeiden van niet. Er werd gewoon 15% ingehouden en niet naar woonadres gekeken. Maar die vraag ging niet over UK aandelen (die kon je toen bij Binck nog helemaal niet kopen) maar over Franse dacht ik.
Mijn reisverslagen
pi_102913310
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 13:52 schreef SeLang het volgende:

[..]

Of een mailtje van Binck of ze iets inhouden. Ik heb ze daar al eerder over gemaild of het uitmaakt dat ik in de UK woonde. Ze zeiden van niet. Er werd gewoon 15% ingehouden en niet naar woonadres gekeken. Maar die vraag ging niet over UK aandelen (die kon je toen bij Binck nog helemaal niet kopen) maar over Franse dacht ik.
Zeker brokers zoals Binck zijn nogal lam op dat gebied. Als iets kan wil nog niet zeggen dat ze het voor je doen. Dat soort exotische behandeling past ook niet bij hun low budget tarieven.

Dus hoe interpreteerden ze je vraag: kan het, of doen we het? :D
  maandag 10 oktober 2011 @ 13:55:31 #142
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_102913355
Ik had kort geleden nog CSM puts.

Ik vond het, achteraf terecht, een baggeraandeel (veel schulden + winstwaarschuwingen).
Please Move The Deer Crossing Sign
  maandag 10 oktober 2011 @ 13:55:59 #143
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102913373
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 13:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Overigens heeft Shell een constructie opgetuigd waarmee UK shareholders NL dividend (want RDS is een NL resident) kunnen ontvangen zonder withholding tax.

Door stockdividend, ipv cash dividend.

http://www.shell.com/home(...)d_information/scrip/

Dus de mogelijkheid om te kiezen voor stockdividend zou een bonus kunnen zijn in de keuze van je portfolio..... (inderdaad onder voorbehoud van toekomstige fiscale ontwikkelingen enzo). In de regel is stockdividend niet getroffen door withholding tax.
Hmm... interessant.

Ik dacht trouwens dat RDS Brits was. Die zit ook niet in iShares landenfondsen voor de Nederlandse markt om die reden.
Mijn reisverslagen
  maandag 10 oktober 2011 @ 13:59:28 #144
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102913498
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 13:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Zeker brokers zoals Binck zijn nogal lam op dat gebied. Als iets kan wil nog niet zeggen dat ze het voor je doen. Dat soort exotische behandeling past ook niet bij hun low budget tarieven.

Dus hoe interpreteerden ze je vraag: kan het, of doen we het? :D
Nee mijn vraag was dus ook gewoon wat ze in de praktijk doen. Theoretisch zou een behandeling volgens een Nederlands belastingverdrag in mijn geval eigenlijk niet van toepassing moeten zijn, maar toch doen ze het (zeggen ze). Ik verwacht inderdaad geen exotische behandeling van die club :P
Mijn reisverslagen
pi_102913739
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 13:55 schreef SeLang het volgende:

[..]

Hmm... interessant.

Ik dacht trouwens dat RDS Brits was. Die zit ook niet in iShares landenfondsen voor de Nederlandse markt om die reden.
RDS is een Plc.
Shell een dubbel hoofdkantoor, 1 in London, 1 in Den Haag

RDS Plc. heeft haar zetel in Den Haag, en is als zodanig (tax) resident van Nederland.
Het feit dat ze buitenlandse rechtspersoonlijkheid is niet relevant, relevant voor fiscale doeleinden is waar ze het centrum van haar activeiten heeft.
Voor een rechtspersoon is dat dus: wie bestuurt de entiteit, waar wonen die, waar worden bestuursvergaderingen gehouden, etc. etc.
En da's kennelijk voor RDS Plc. dus in NL :)

Zou je kunnen afleiden uit het stuk hierboven, en wat opmerkingen in het jaarverslag van Shell ;)
  maandag 10 oktober 2011 @ 14:08:11 #146
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102913771
Ik ben trouwens nog steeds van plan om Binck te gebruiken op instapdag, maar ik baal wel van dat bewaarloon :r

Met IB heb je dat niet, maar daarmee heb ik een paar andere problemen;
- Buitenlandse bank, daar kan ik niet snel geld naartoe sluizen op instapdag, zeker niet als het staat verspreid over tig spaarbankjes in Nederland
- Geen mogelijkheid om NL (of Duitse) staatsobligaties te kopen zodat je geld relatief veilig kunt klaarzetten. Klaarzetten als cash bij één gammele Amerikaanse bank durf ik niet, en al helemaal niet op instapdag (=dikke crisis)
- Kan ik dan nog wel gebruik maken van die gunstige Nederlandse 15% dividend tax?
Mijn reisverslagen
  maandag 10 oktober 2011 @ 14:09:02 #147
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102913797
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 14:07 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

RDS is een Plc.
Shell een dubbel hoofdkantoor, 1 in London, 1 in Den Haag

RDS Plc. heeft haar zetel in Den Haag, en is als zodanig (tax) resident van Nederland.
Het feit dat ze buitenlandse rechtspersoonlijkheid is niet relevant, relevant voor fiscale doeleinden is waar ze het centrum van haar activeiten heeft.
Voor een rechtspersoon is dat dus: wie bestuurt de entiteit, waar wonen die, waar worden bestuursvergaderingen gehouden, etc. etc.
En da's kennelijk voor RDS Plc. dus in NL :)

Zou je kunnen afleiden uit het stuk hierboven, en wat opmerkingen in het jaarverslag van Shell ;)
Duidelijk
Mijn reisverslagen
  maandag 10 oktober 2011 @ 14:11:33 #148
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102913870
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2011 14:07 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
relevant voor fiscale doeleinden is waar ze het centrum van haar activeiten heeft.

Hmmm.... centrum van activiteiten?

Dus waar ben ik dan belastingplichtig? Op een Filipijns strand? In het oerwoud op Borneo? Een bergdorpje in Laos?
Mijn reisverslagen
pi_102913973
ok, ik heb per ex 19-09-2007 EUR 0.033362 per aandeel Logica interim dividend ontvangen :)

geen withholding tax vermeld. dus volgens mij ook niks ingehouden (t.a.v. US dividends staat namelijk netjes de regel dividendbelasting vermeld)

zou je moeten kunnen controleren adhv van pond koers en Logica jaarverslag :)
pi_102914037
quote:
10s.gif Op maandag 10 oktober 2011 14:11 schreef SeLang het volgende:

[..]

Hmmm.... centrum van activiteiten?

Dus waar ben ik dan belastingplichtig? Op een Filipijns strand? In het oerwoud op Borneo? Een bergdorpje in Laos?
Waar heb je een vaste verblijfplaats, wat is je nationaliteit, waar heb je een huisarts, waar zit je tandarts, waar ben je lid van vereningen, waar heb je bankrekeningen, waar ben je verzekerd, hoeveel tijd verblijf je waar, etc, etc.

Wordt naar omstandigheden beoordeeld, zoals het zo mooi heeft.
Werkt wel twee kanten op trouwens. Voor je het weet ben je in twee landen belastingplichtig :)

Voor Nederland: artikel 4 AWR, trouwens.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')