abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 5 oktober 2011 @ 12:28:46 #1
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_102729858

Welkom in het [AEX]-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.

BNR Nieuwsradio
Forex Factory (alle economische data's op een rij)
Bloomberg
CNBC
MarketWatch (Dow Jones)
Briefing.com (incl. economische kalenders)
RTL Z (streaming TV)
CNBC Europe TV (streaming TV, alleen 's ochtends)
Finviz

AEX

Europese Indices

Federal Funds Futures (indicatie van aankomende rentebesluiten, info)
CBOT - Federal Funds Futures - Semi-real-time

Intraday S&P 500-index en dagverschil in percentage

Een uitgebreide begrippenlijst vind je hier.

Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  woensdag 5 oktober 2011 @ 17:51:04 #2
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_102741332
Rustig hier, toch bijna 3% in de plus.
Bedankt Hans.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 18:20:13 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_102742231
Het trekt enkel sensatiezoekers (met >-3% down aan). Valt me vandaag niet tegen, ondanks de downgrade van Italie.
The End Times are wild
pi_102742355
Weer een volatiel dagje. Alleen ik kan er geen peil op trekken en ik zit dan ook in cash. Ik verwacht nog wel een daling. Al vind ik het vreemd dat er zo weinig gebeurd is na die afwaardering van Italie.. Ok, het was niet de eerste afwaardering van italie naar dit niveau, maar het geeft wel aan dat de markt het of al heeft ingeprijsd, of niet meer reageert op slecht nieuws. Nu lijkt dat laatste me erg onwaarschijnlijk.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 18:45:17 #5
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_102742962
USA verpest hele rode dagen. Maar meestal nooit de hele groene dagen.
Maar ik wil het dan ook omlaag zien gaan O-)
Paardelul !!!
  woensdag 5 oktober 2011 @ 19:36:00 #6
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_102744831
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 18:24 schreef the85mc het volgende:
Weer een volatiel dagje. Alleen ik kan er geen peil op trekken en ik zit dan ook in cash. Ik verwacht nog wel een daling. Al vind ik het vreemd dat er zo weinig gebeurd is na die afwaardering van Italie.. Ok, het was niet de eerste afwaardering van italie naar dit niveau, maar het geeft wel aan dat de markt het of al heeft ingeprijsd, of niet meer reageert op slecht nieuws. Nu lijkt dat laatste me erg onwaarschijnlijk.
Je ziet dat nu wel meer op het niveau 250-260. Dat de koersen gewoon niet lager willen. Is de zoveelste rebound alweer.
The End Times are wild
  woensdag 5 oktober 2011 @ 19:43:02 #7
348220 Plus_Ultra
Far from ya Hollywood
pi_102745111
de economie stimuleren? hoe dan :')
  woensdag 5 oktober 2011 @ 19:44:06 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_102745158
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 19:43 schreef Plus_Ultra het volgende:
de economie stimuleren? hoe dan :')
Gewoon geld drukken en pompen. Dat is niet zo moeilijk toch.
The End Times are wild
pi_102753463
Dit zijn op zich goede tijden om te arbitreren in derivaten. Nu de beurs praktisch zijwaarts beweegt met hoge volatiliteit zijn de volatiliteitspremies redelijk hoog. Echter, als het volume in verhandelde derivaten constant blijft betekent dit dus dat er intraday een grotere spread is. Dit is allemaal niet zo spannend maar omdat het verband tussen volatiliteit en volume niet 1:1 loopt kun je met een grotere zekerheid het volumeverloop voorspellen met de bekende modellen. Als we met 95% zekerheid de marge van de volatiliteit van morgen kunnen bepalen en met 51% de richting van het volume dan kan je hier van profiteren door vandaag een straddle te schrijven en morgen direct te kopen. Doe dit 1000x en je hebt gratis geld!
One man's trash, another man's treasure.
pi_102753861
De oplettende lezer mag trouwens verklaren waarom bovengenoemde strategie niet werkt in de praktijk!
pi_102754170
Beleggen in aandelen, obligaties, opties en andere beurs-bagger was 40 jaar terug leuk. Nu is het al 20 jaar kommer en kwel. Enig herstel is nog lang niet in zicht

Ga op zoek naar andere manieren op je geld te laten renderen is mijn advies of zet het desnoods op een spaarrekening met baggerrente.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 23:12:34 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_102755914
Och, van 1991 tot 2000 kon je best long zitten hoor! Het is vooral de afgelopen 11 jaar pet.
The End Times are wild
  woensdag 5 oktober 2011 @ 23:59:15 #13
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_102757697
Ik blijf lekker long zitten in de dividend champions. ^O^
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_102760577
"Market data for Apple has been halted." :')
pi_102760623
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 02:14 schreef Mercer het volgende:
"Market data for Apple has been halted." :')
Dat alle aandelen van een bedrijf met 82.000 medewerkers, groter dan Exxon Mobil en General Eletric bij elkaar, allemaal van één persoon konden afhangen. Hoe bizar.
  donderdag 6 oktober 2011 @ 06:57:07 #16
38496 Perrin
pi_102761238
quote:
1s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 02:18 schreef MercuryCooler het volgende:

[..]

Dat alle aandelen van een bedrijf met 82.000 medewerkers, groter dan Exxon Mobil en General Eletric bij elkaar, allemaal van één persoon konden afhangen. Hoe bizar.
Ligt dat niet vooral aan de perceptie van de aandeelhouders, of denk je dat Apple echt veel minder functioneert zonder Steve Jobs?
pi_102765792
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 06:57 schreef Perrin het volgende:
Ligt dat niet vooral aan de perceptie van de aandeelhouders, of denk je dat Apple echt veel minder functioneert zonder Steve Jobs?
Apple lag al een klein beetje onder vuur door de introductie van de Kindle Fire (waarvan de pre-orders die van de Ipad's al ontstijgen) en nu Steve er ook niet meer is kan dat desastreuze gevolgen hebben voor de toekomstperspectieven. Let wel, de beurswaarde van een aandeel representeert grotendeels de winstverwachtingen en als je daar twee fundamenten uit trekt dan gaat dat wankelen. Daarnaast is het ook geen geheim dat Apple enigzins overgewaardeerd werd op haar vermogen om marktleider te blijven, helemaal nu gelijkwaardige Apple-producten voor de helft van de prijs intree doen op de markt.

Aan de andere kant, als er een tradestop wordt aangekondigd (?) voor één specifiek aandeel dan wekt dat helemaal geen vertrouwen op. Hoe dan ook, de reactie van de markt zal een belangrijk leermomentje zijn ongeacht de richting van de beweging.
  donderdag 6 oktober 2011 @ 13:45:47 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_102769602
Een bedrijf als Apple is nooit van één man afhankelijk, hoe positief zijn invloed ook zijn kan.
The End Times are wild
  donderdag 6 oktober 2011 @ 13:48:17 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_102769684
quote:
BoE pompt 75 miljard pond extra in economie
LONDEN (AFN) - De Britse centrale bank (BoE) pompt nog eens 75 miljard pond in de economie. Op deze manier moet Groot-Brittannië extra beschermd worden tegen de schuldencrisis in de eurozone. Dat is donderdag bekendgemaakt.

Het programma waarmee de BoE de Britse economie ondersteunt, het zogenoemde 'quantative easing', komt daarmee op een totaal van 275 miljoen pond.
De BoE besloot donderdag ook de rente op de historisch lage stand van 0,5 te handhaven. Deze beslissing werd door economen verwacht. De rente staat al meer dan tweeënhalf jaar op hetzelfde lage niveau.
Zoiets kunnen wij toch ook doen, in tienvoud? De euro is sterk genoeg, ik zie alleen maar voordelen. We moeten af van die Teutoonse halstarrigheid van 'geen cent meer uitgeven dan we hebben'. Als overheid moet je juist contrair beleid voeren en niet de heersende economische trend versterken.
The End Times are wild
pi_102769895
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 13:48 schreef LXIV het volgende:

[..]

Zoiets kunnen wij toch ook doen, in tienvoud? De euro is sterk genoeg, ik zie alleen maar voordelen. We moeten af van die Teutoonse halstarrigheid van 'geen cent meer uitgeven dan we hebben'. Als overheid moet je juist contrair beleid voeren en niet de heersende economische trend versterken.
Dat QEen vermindert alleen maar het vertrouwen in de economie.

De overheid moet vertrouwen uitstralen, maar met Keynsianen kom je er niet. Mensen weten echt wel dat het geld uiteindelijk terug betaald moet worden.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  donderdag 6 oktober 2011 @ 13:57:10 #21
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_102769977
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 13:54 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Dat QEen vermindert alleen maar het vertrouwen in de economie.

De overheid moet vertrouwen uitstralen, maar met Keynsianen kom je er niet. Mensen weten echt wel dat het geld uiteindelijk terug betaald moet worden.
Dat geld hoeft nooit terugbetaald te worden, want het is nieuw. Het is niet zo goed voor het vertrouwen in de euro, maar wel voor het vertrouwen in de economie. En als de euro wat daalt in waarde tov andere valuta, is dat alleen maar goed voor de handelsbalans. Ieder land in crisis doet het daarom ook. Behalve Europa.
The End Times are wild
pi_102770171
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 13:57 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat geld hoeft nooit terugbetaald te worden, want het is nieuw. Het is niet zo goed voor het vertrouwen in de euro, maar wel voor het vertrouwen in de economie. En als de euro wat daalt in waarde tov andere valuta, is dat alleen maar goed voor de handelsbalans. Ieder land in crisis doet het daarom ook. Behalve Europa.
okay, ik ben om, zeg ze maar dat ze 300 mrd bij Dinosaur_Sr kunnen droppen, zorg ik wel dat het in de economie terecht komt :+ Nooit zal het beter gegaan zijn.
  donderdag 6 oktober 2011 @ 14:14:19 #23
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_102770542
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 14:03 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

okay, ik ben om, zeg ze maar dat ze 300 mrd bij Dinosaur_Sr kunnen droppen, zorg ik wel dat het in de economie terecht komt :+ Nooit zal het beter gegaan zijn.
Het maakt niet uit waar je het dropt, als het maar besteed wordt. Als banken het in handen krijgen om daarmee lekker veilige AAA-staatsobligaties te kopen voor een half procentje heb je er niks aan. Maar investeren in infrastructuur, innovatie, technologie, allemaal prima. Dat geld komt dubbel terug.
Al laat je het gewoon consumptief besteden, dan nog komt 80 cent binnen een jaar vanzelf terug via de belastingen.
The End Times are wild
pi_102770572
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 13:57 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat ieder land in crisis het doet, betekent niet dat dit soort maatregelen ook werken.

Misschien goed voor de handelsbalans (op de korte termijn), maar de koopkracht wordt uitgehold, want de lonen worden kunstmatig verlaagd, en het vertrouwen bij investeerders neemt af.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_102770613
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 14:14 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het maakt niet uit waar je het dropt, als het maar besteed wordt. Als banken het in handen krijgen om daarmee lekker veilige AAA-staatsobligaties te kopen voor een half procentje heb je er niks aan. Maar investeren in infrastructuur, innovatie, technologie, allemaal prima. Dat geld komt dubbel terug.
Al laat je het gewoon consumptief besteden, dan nog komt 80 cent binnen een jaar vanzelf terug via de belastingen.
Je gelooft in het Keynsiaanse sprookje, maar dat sprookje werkt aantoonbaar niet. De Jappanners hebben dat aan den lijve ondervonden, met meer dan 20 stimuluspackages over de afgelopen jaren, en de economie doet het nog steeds slecht.
  donderdag 6 oktober 2011 @ 14:16:02 #26
38496 Perrin
pi_102770618
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 14:14 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het maakt niet uit waar je het dropt, als het maar besteed wordt.
Als 't dan toch niet uitmaakt, lust ik ook wel een plakje. Waarom zou je 't allemaal aan die bankiers geven? :9
  donderdag 6 oktober 2011 @ 14:18:36 #27
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_102770728
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 14:15 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Je gelooft in het Keynsiaanse sprookje, maar dat sprookje werkt aantoonbaar niet. De Jappanners hebben dat aan den lijve ondervonden, met meer dan 20 stimuluspackages over de afgelopen jaren, en de economie doet het nog steeds slecht.
Je weet niet hoe het zou zijn geweest in Japan wanneer dit niet gedaan was. In Duitsland (jaren 30), de VS (new Deal), Brazilië, etc werkte het allemaal wel.
Volgens mij is Japan trouwens nog steeds erg welvarend en wereldleidend op verschillende gebieden. Zo slecht is het daar de afgelopen 20 jaar dus ook niet gegaan.
The End Times are wild
  donderdag 6 oktober 2011 @ 14:19:26 #28
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_102770752
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 14:16 schreef Perrin het volgende:

[..]

Als 't dan toch niet uitmaakt, lust ik ook wel een plakje. Waarom zou je 't allemaal aan die bankiers geven? :9
Geef iedere Europeaan gewoon 1000 vers gedrukte euro's. Dat kost maar 300 miljard of zo. Vind ik ook goed, al denk ik dat je meer effect kunt bereiken met andere investeringen.
The End Times are wild
pi_102770898
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 14:18 schreef LXIV het volgende:

[..]

Je weet niet hoe het zou zijn geweest in Japan wanneer dit niet gedaan was. In Duitsland (jaren 30), de VS (new Deal), Brazilië, etc werkte het allemaal wel.
We weten hoet het met de Mark onder het Nazi bewind is afgelopen, de New Deal heeft de Amerikaanse economie aantoonbaar langer in een depressie gelaten dan nodig is en hoe het bij de Brazilianen is gegaan, durf ik niet te zeggen.

Keynsianisme werkt niet. Punt.

quote:
Volgens mij is Japan trouwens nog steeds erg welvarend en wereldleidend op verschillende gebieden. Zo slecht is het daar de afgelopen 20 jaar dus ook niet gegaan.
Ze hebben er een staatsschuld van 200% van het BNP aan over gehouden.

Dan heb je ook wat.
  donderdag 6 oktober 2011 @ 14:24:16 #30
38496 Perrin
pi_102770947
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 14:19 schreef LXIV het volgende:

[..]

Geef iedere Europeaan gewoon 1000 vers gedrukte euro's. Dat kost maar 300 miljard of zo. Vind ik ook goed, al denk ik dat je meer effect kunt bereiken met andere investeringen.
Of ga voor 't volle pond, de ultieme stimulus..
  donderdag 6 oktober 2011 @ 15:38:13 #31
256829 Sokz
Livin' the life
pi_102773373
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 14:22 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

We weten hoet het met de Mark onder het Nazi bewind is afgelopen, de New Deal heeft de Amerikaanse economie aantoonbaar langer in een depressie gelaten dan nodig is en hoe het bij de Brazilianen is gegaan, durf ik niet te zeggen.

Keynsianisme werkt niet. Punt.

[..]

Ze hebben er een staatsschuld van 200% van het BNP aan over gehouden.

Dan heb je ook wat.
New Deal was pas vanaf 1935? Vind 't twijfelachtig heb je daar een bron van?
Staatsschuld van Japan was tot voor kort geen probleem omdat 't vooral geleend was van de Japanese people met hun 99% spaarquote. :7

nb: ben ook meer fan van smith etc.
pi_102773466
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 14:19 schreef LXIV het volgende:

[..]

Je kunt het ook omdraaien, iedereen 1000 euro's aftikken, weg staatsschuld, en het geneuzel erover.
pi_102774055
quote:
99s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 15:38 schreef Sokz het volgende:

[..]

New Deal was pas vanaf 1935? Vind 't twijfelachtig heb je daar een bron van?
bron

quote:
Staatsschuld van Japan was tot voor kort geen probleem omdat 't vooral geleend was van de Japanese people met hun 99% spaarquote. :7

nb: ben ook meer fan van smith etc.
Het zorgt idd voor iets meer dan een negatieve spaarrente :P , maar dan heb je alle voordelen wel gehad. Men wil gewoonweg niet meer investeren in de Japanse maatschappij. Niet zo gek, omdat Japanse bedrijven de hoogste belasting ter wereld krijgen opgelegd.
pi_102774212
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 15:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Je kunt het ook omdraaien, iedereen 1000 euro's aftikken, weg staatsschuld, en het geneuzel erover.
Met 15.000.000 * 1000 = 15.000.000.000 zijn we er niet.

De Nederlandse staatsschuld bedraagt 390.262.940.000 euro (ondertussen al weer meer), oftewel 23.014 euro per inwoner of 43.517 euro per werkzame inwoner.
  donderdag 6 oktober 2011 @ 16:48:05 #35
256829 Sokz
Livin' the life
pi_102775833
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 16:01 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

bron

[..]

Het zorgt idd voor iets meer dan een negatieve spaarrente :P , maar dan heb je alle voordelen wel gehad. Men wil gewoonweg niet meer investeren in de Japanse maatschappij. Niet zo gek, omdat Japanse bedrijven de hoogste belasting ter wereld krijgen opgelegd.
WWII eindigde die crisis in principe .. * ziet de oplossing! :+
  donderdag 6 oktober 2011 @ 16:48:53 #36
256829 Sokz
Livin' the life
pi_102775865
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 16:06 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

De Nederlandse staatsschuld bedraagt 390.262.940.000 euro (ondertussen al weer meer), oftewel 23.014 euro per inwoner of 43.517 euro per werkzame inwoner.
Wat gebeurd er als elk land tegen elkaar zegt: Hé frankrijk, wij krijgen nog 20 miljard van jullie en jullie 50 van ons. Kunnen we die 20 miljard niet wegstrepen?

Edit: dan is de VS fucked maar voor de rest zal die schuld p.p toch dalen?
pi_102776477
quote:
99s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 16:48 schreef Sokz het volgende:

[..]

WWII eindigde die crisis in principe .. * ziet de oplossing! :+
Met geleend geld zorgden de investeringen in de oorlogsmachine en het aan het werk zetten van miljoenen vrouwen idd voor groei. Van efficientere productiemethoden en betere technologie hebben bijvoorbeeld de vliegtuig- en autofabrikanten na de oorlog aardig van geprofiteerd. Het hielp ook dat de Duitse en Japanse industrie in puin was geschoten, zodat de hele wereld graag bij de VS wilde kopen. Maar zo'n samenloop van omstandigheden zul je niet vaak hebben.
pi_102776539
quote:
99s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 16:48 schreef Sokz het volgende:

[..]

Wat gebeurd er als elk land tegen elkaar zegt: Hé frankrijk, wij krijgen nog 20 miljard van jullie en jullie 50 van ons. Kunnen we die 20 miljard niet wegstrepen?

Edit: dan is de VS fucked maar voor de rest zal die schuld p.p toch dalen?
Heb jij een spaarbankboekje of pensioen? Ik denk niet dat je blij zult zijn als daar plots allemaal nulletjes staan.
pi_102777488
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 16:06 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Ik bedoelde de Griekse staatsschuld. Het is me wel 1000 euro waard om van dat gezever af te zijn, kan iedereen weer zijn tijd aan constructieve dingen gaan besteden.

Overigens wil ik voor 23.014 ook best mijn aandeel in de NL staatschuld afkopen. Misschien in ruil voor vijf jaar belastingvrijstelling oid? ;)
pi_102777644
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 17:35 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik bedoelde de Griekse staatsschuld. Het is me wel 1000 euro waard om van dat gezever af te zijn, kan iedereen weer zijn tijd aan constructieve dingen gaan besteden.
Daar ben ik het wel helemaal mee eens. Stontziek word ik iedere keer van die dalende koersen vanwege Griekenland. Zelfs als Griekenland compleet van de kaart werd geveegd, dan zou dat 0,0 invloed hebben op de verkoopcijfers van de bedrijven waar ik in geinvesteerd heb. Maar leg dat maar eens uit aan de heren en dames investeerders die daar voor doorgeleerd hebben.

quote:
Overigens wil ik voor 23.014 ook best mijn aandeel in de NL staatschuld afkopen. Misschien in ruil voor vijf jaar belastingvrijstelling oid? ;)
Van mij mag het. Ik betaal geen belasting in Nederland. ;)
pi_102777718
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 17:40 schreef Lyrebird het volgende:

Van mij mag het. Ik betaal geen belasting in Nederland. ;)
Ik ook niet, maar met een tax hoilday wil ik wel weer belasting 'betalen' in Nederland ;)
  donderdag 6 oktober 2011 @ 19:25:12 #42
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_102781264
Weet iemand waarom Buffett nu een voorkeur heeft voor kapitaalintensieve bedrijven (utilities)? Zie bijv: http://www.bloomberg.com/(...)t-math-real-m-a.html onder 'Buffett criteria'.

Ik kan me herinneren dat hij vroeger in een aantal van zijn brieven aan de aandeelhouders juist de nadruk legde op bedrijven met een lage capex en een hoge vrije kasstroom.

Ik denk zelf trouwens meteen "wegwezen" als ik de balans van een GDF-Suez, EON of RWE bekijk.

[ Bericht 17% gewijzigd door JimmyJames op 06-10-2011 19:37:28 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
  donderdag 6 oktober 2011 @ 19:39:12 #43
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_102781951
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 17:35 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dat gedoe rond de Griekse staatsschuld heeft me wel iets meer dan 1000 euro gekost tot zover.
The End Times are wild
  donderdag 6 oktober 2011 @ 19:42:28 #44
38496 Perrin
pi_102782116
-verkeerde topic :@
pi_102783786
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 19:25 schreef JimmyJames het volgende:
Ik kan me herinneren dat hij vroeger in een aantal van zijn brieven aan de aandeelhouders juist de nadruk legde op bedrijven met een lage capex en een hoge vrije kasstroom.
Wat ik vermoed is dat Buffett meer focus heeft aangebracht op het behoud van kapitaal + gestage groei. Bij de laatste grote deal ging hij akkoord met 6% rendement op preferente aandelen BoA wat historisch gezien een lachertje is voor hem. Buffett geeft zelf ook aan dat hij door zijn grote kapitaal niet meer monsterrendementen kan behalen door beperkte investeringsmogelijkheden, dat is echter geen reden om de markt te pwnen met stabiele cashflows als de vooruitzichten niet zo rooskleurig zijn.
pi_102797631
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 19:25 schreef JimmyJames het volgende:
Weet iemand waarom Buffett nu een voorkeur heeft voor kapitaalintensieve bedrijven (utilities)? Zie bijv: http://www.bloomberg.com/(...)t-math-real-m-a.html onder 'Buffett criteria'.

Ik denk dat je het Owner Earnings begrip bedoelt. Dit is niet exact gelijk aan vrije kasstroom, omdat de groei-investeringen er niet in meegenomen worden.

Dus de reguliere vrije kasstroomberekening:
Cashflow from Operations - Capital Expenditures = Free Cashflow

Buffett kasstroom:
Cashflow from Operations - Capital Expenditures for Maintenance = Owner's Earnings

Een utility heeft enorme capital expenditures, maar het grootste deel zal in 'maintenance' gaan zitten, dus ten behoeve van de huidige infrastructuur. Als de Owner's Earnings ondanks deze investeringen positief zijn dan kan het bedrijf dus interessant zijn voor Buffett. Hij zal dan verder kijken naar de 'moat' (monopoliepositie) en de kwaliteit van het management.

Hij zal ook willen checken of de Capital Expenditures for Growth een hoger toekomstig rendement zullen opleveren voor het bedrijf, maar dit is meer een geisoleerde kontrole gericht op de kwaliteit van deze investeringen, terwijl in de reguliere kasstroom berekening de omvang ervan blind wordt meegeteld.

Blijkbaar voldeden MidAmerican Energy en BNSF aan al zijn criteria in dezen.

Ik vind dit zelf een zinvol onderscheid dat Buffett maakt. Helaas maken de meeste bedrijven geen onderscheid tussen de onderhouds en groei investeringen in hun verslaggeving en melden alleen het totaal bedrag. Je zal dus door voetnoten, persberichten, vakpublicaties etcetera heen moeten worstelen om beiden te kunnen schatten.
pi_102798364
quote:
0s.gif Op donderdag 6 oktober 2011 13:48 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik geloof alleen in een dergelijke maatregel als je heel doelgericht en met een lange termijn visie voor ogen, geld ergens instopt.
Bijvoorbeeld : Nederland moet over 10 jaar de wereldleider in wind/water/zonne energie worden en dus stoppen we 100 miljard in een nieuwe universiteit, steunen van die segmenten van het midden-en kleinbedrijf die hieraan mee willen werken, infrastructuur elders in het land om dit mogelijk te maken.

Maar honderden miljarden naar slechte banken gooien of als cheque overmaken naar een sector met de boodschap succes ermee, zie ik totaal niet zitten. Helaas is dat tot nu toe wel de praktijk.
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 14:47:17 #48
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_102808157
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 05:03 schreef jaco het volgende:

[..]

Ik denk dat je het Owner Earnings begrip bedoelt. Dit is niet exact gelijk aan vrije kasstroom, omdat de groei-investeringen er niet in meegenomen worden.

Dus de reguliere vrije kasstroomberekening:
Cashflow from Operations - Capital Expenditures = Free Cashflow

Buffett kasstroom:
Cashflow from Operations - Capital Expenditures for Maintenance = Owner's Earnings

Een utility heeft enorme capital expenditures, maar het grootste deel zal in 'maintenance' gaan zitten, dus ten behoeve van de huidige infrastructuur. Als de Owner's Earnings ondanks deze investeringen positief zijn dan kan het bedrijf dus interessant zijn voor Buffett. Hij zal dan verder kijken naar de 'moat' (monopoliepositie) en de kwaliteit van het management.

Hij zal ook willen checken of de Capital Expenditures for Growth een hoger toekomstig rendement zullen opleveren voor het bedrijf, maar dit is meer een geisoleerde kontrole gericht op de kwaliteit van deze investeringen, terwijl in de reguliere kasstroom berekening de omvang ervan blind wordt meegeteld.

Blijkbaar voldeden MidAmerican Energy en BNSF aan al zijn criteria in dezen.

Ik vind dit zelf een zinvol onderscheid dat Buffett maakt. Helaas maken de meeste bedrijven geen onderscheid tussen de onderhouds en groei investeringen in hun verslaggeving en melden alleen het totaal bedrag. Je zal dus door voetnoten, persberichten, vakpublicaties etcetera heen moeten worstelen om beiden te kunnen schatten.
In één van zijn brieven roemde hij een investering die hij had gemaakt in een snoepfabrikant. Met dit bedrijf kon hij elk jaar bijna de volledige winst uit de onderneming halen om er nieuwe investeringen mee te doen omdat het bedrijf verwaarloosbare kapitaaluitgaven had. Hij noemde ook Microsoft als voorbeeld (waar hij niet in wilt zitten vanwege de 'circle of competence' en zijn vriendschap met gates). Bij utilites heb ik je dit nadrukkelijk niet omdat je een zeer groot deel van de winst moet herinvesteren voor onderhoud en het bouwen van nieuwe energiecentrales. Mijn vraag was dus meer: vanwaar deze verandering in zijn filosofie?
Misschien heeft het te maken met het feit dat hij eigenlijk te veel geld heeft om te investeren en utilities en stabiele en voorspelbare investering (niet in Europa want voor je het weet moet je je al in aanbouw zijnde kolencentrale weer afbouwen) vormen? Een beetje wat Arkai zegt dus.

Verder is het onderscheid maintenance en capex for growth uiteraard zinvol. Bij Shell lijkt me dit bijv een belangrijk aspect.

PS: bij rtlz "14:00 Arbeidsmarkt VS ligt er klote bij, Durk Veenstra analyseert "
Wat is dat nou voor taal voor een nieuwszender :')

[ Bericht 1% gewijzigd door JimmyJames op 07-10-2011 16:01:29 ]
pi_102810870
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 14:47 schreef JimmyJames het volgende:
In één van zijn brieven roemde hij een investering die hij had gemaakt in een snoepfabrikant. Met dit bedrijf kon hij elk jaar bijna de volledige winst uit de onderneming halen om er nieuwe investeringen mee te doen omdat het bedrijf verwaarloosbare kapitaaluitgaven had. Hij noemde ook Microsoft als voorbeeld (waar hij niet in wilt zitten vanwege de 'circle of competence' en zijn vriendschap met gates). Bij utilites heb ik je dit nadrukkelijk niet omdat je een zeer groot deel van de winst moet herinvesteren voor onderhoud en het bouwen van nieuwe energiecentrales. Mijn vraag was dus meer: vanwaar deze verandering in zijn filosofie?
De herinvestering voor maintenance maakt voor de winstcijfers geen verschil. De oude centrale gaat voor een x bedrag afschrijvingskosten van de winst af elk jaar. Totdat deze geheel afgeschreven is en vervangen moet worden. Als de nieuwe centrale ongeveer hetzelfde kost en even lang meegaat dan gaat ook in de komende jaren het bedrag x van de winst af.

Je hebt alleen de financieringslast voor het bouwen van de nieuwe centrale, maar dit is een eenmalig cashflow probleem. Aangezien utilities een stabiele inkomstenstroom hebben, is dit makkelijk en goedkoop te financieren met obligaties of ander vreemd vermogen. Als ook na aftek van de rente daarop de Owner Earnings positief blijven, dan is dit voor Berkshire een interessant bedrijf.

De essentie van het Owner Earnings verhaal is volgens mij dat het op elk bedrijf toe te passen valt. In principe is elke bedrijf voor Buffett in deze context interessant. Alleen biotech en andere uitvindbedrijven zullen de test nooit passeren en bovendien heeft Buffett aangegeven dat de bedrijfsaktiviteiten ook in zijn circle of competence moeten vallen.
  vrijdag 7 oktober 2011 @ 17:32:56 #50
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_102813981
En hoe denk je dat Buffett de totale schulden van een utility meeneemt in zijn waardecalculatie (behalve dat hij de rente aftrekt)?

Want een bedrijf als GDF-Suez gaat voor meer dan 10x de winst over de toonbank, als je dan ook nog de entreprise value gebruikt behoort het tot de duurdere aandelen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')