quote:
Op dinsdag 4 oktober 2011 16:38 schreef Buitendam het volgende:[..]
Mijn woorden worden dan verdraaid of niet goed geïnterpreteerd. Laat ik wat uitgebreider zijn; de afgelopen seizoenen onder Rutten waren vol kritiek. In mijn ogen onterecht, gezien het wegvallen van Reis, Afellay etc. maar dat doet er nu even niet toe.
Het is anders wel voor een flink deel onderdeel van zijn kritiek op PSV. Het feit dat die spelers wegvielen is geen reden om die punten te laten liggen.
quote:
Het gaat om het startpunt waar je begint. De injectie van sponsoren, de deal met de gemeente, transfers etc. Dan kun je statistisch gewoon rustig zeggen dat er een poging wordt ondergaan tot het verbeteren van het elftal.
Nee, want ten eerste kun je niet methodisch bepalen dat er een effect is op het elftal (dus dat wat je zegt over statistiek is gewoon onzin). Maar sterker nog, ook vanuit de kwalitatieve analyse kun je dat niet zeggen. Het gemeentegeld, daarbij is zelfs de afspraak gemaakt dat het niet gebruikt mocht worden voor spelers. Het geld van de sponsoren en uiteraard de inkomsten van de transfers, wèl. Maar zoals gezegd, hebben we het dan niet over kwantitatieve zaken, maar kwalitatieve zaken, aangezien de poging hier niet gaat over cijfers, maar over beleid. Er is immers geen direct verband tussen de opbrengsten van de deals en de investeringen.
Verder wees hij op het gegeven dat vorige twee seizoenen die investeringen ook niet werden gedaan, en we toen ook kamoioenskandidaat waren, en het zelf verpest hebben door redenen die niet aan de zwakte van de selectie lagen. PSV hoeft immers geen topselectie te hebben om te winnen van De Graafschap of NEC. Dat verschil tussen een minder en een topselectie wordt pas gemaakt in de topwedstrijden. Tegen de Nederlandse top of in Europa. En daar hebben we er twee van gehad in Nederland, en twee maal punten verloren. Kortom, dat we zoveel verbeterd zijn, kun je dan niet onomstotelijk stellen. En de holstiek waar hij het over heeft, dat is waarmee we vooral moeten winnen tegen de betere tegenstanders. Niet alleen het kopen van goede spelers. Op basis daarvan zijn we de aansluiting met de Europese subtop allang verloren. Maar ook het verschil met Ajax is er niet. Die hebben meer geld en zijn kwa selectie dus minimaal gelijkwaardig en dus moet je met goed spel van ze winnen.
quote:
Hetgeen wat wel degelijk statistisch toetsbaar is, is de vorm van verandering.
Ik snap niet hoe dat niet te begrijpen valt.
Niet op basis van de variabelen die je noemt. En dan nog is het slechts statistiek. Lies, damn lies and statistics, heb je wel eens van gehoord neem ik aan? Je kunt dus niet stellen dat op basis van statistiek het goed gaat. Daarvoor is statistiek te beperkt. Verder zijn de variabelen die je noemt niet bruikbaar voor legitieme statistische analyse. Er is namelijk geen methodische cijferinterpretatie mogelijk en er is geen aantoonbare causaliteit te duiden.
quote:
Dat is, naar ik aanneem, ook jullie hoofdstuk 1. Conclusies kunnen pas getrokken worden na een behaald resultaat. En zelfs daar kan je dan weer over discussieren, want dat gaat gepaard met hetgeen waar je de cijfers van hebt. Ik doelde in mijn mening op het beleidsplan, zoals ik al eerder aangaf.
Het beleidsplan laat inderdaad zien dat er iets gedaan word. Maar dat ontkend niemand. Een degelijke analyse van de situatie laat zich achter niet uitleggen aan de hand van een kwantitatieve benadering.
quote:
Hij faalt met het feit dat te koppelen aan een vorm van beleid. Afellay was vertrokken, Reis viel uit, Berg liep voor geen meter, Engelaar deed het ronduit slecht.
Hij koppelt dat niet aan beleid. Dat doe jij. Hij zegt alleen dat er geen groei is. Hij heeft het dan over het voetbal en het gebrek aan synergie, en dat dit gebrek er het vorig seizoen ook was. Ik kan hem daar alleen maar gelijk in geven. Rutten faalt in het creëren van een holistische meerwaarden, en men was vooral tegen zichzelf aan het voetballen. Dit laatste is nu weliswaar minder (mag het, met een investering van 30 miljoen??), maar nog steeds verre van ideaal, en waarschijnlijk slechts het gevolg van de individuele kwaliteiten van de nieuwe spelers, en niet het beleid van Rutten.
Dat zwakke beleid van Rutten stond er vorig seizoen aan ten grondslag dat we in de meest vreemde wedstrijden punten lieten liggen.
Kritiek op slecht spel van met name Engelaar vind ik te makkelijk. Heel PSV deed het slecht. Engelaar heeft laten zien gewoon een goede speler te zijn. De meest eerlijke conclusie die je dan kan trekken is dat het aan Rutten lag. We moeten ook niet vergeten dat Engelaar is zijn uppie het hele tactische spel van PSV moest uitzetten, terwijl Rutten totaal niet gewerkt had aan een fatsoenlijk tactisch plan. Berg is een ander verhaal, aangezien hij kans op kans miste. Maar wie liet hem vervolgens ontzetten lang staan? Rutten. Wie kon gedurende die lange tijd op slechts één ingreep, de wissel met Koevermans, komen? Rutten.
quote:
Je kunt dan wel met alternatieven komen; kijk eens op je bank wat je er hebt zitten ipv Engelaar en Berg. Wat Rutten tegen Willem 2 dan ook deed, maar het was geen wanbeleid. Hij had gewoon niets beter.
Hier maak je dezelfde fout. Het ging niet op de selectie. PSV in haar slechtste vorm moet gewoon domineren tegen een Willem II. PSV zat toen in ene periode waarin het ontzettend slechte wedstrijden speelde. Zonder uitzondering. Tegen Willem II konden we ons wel effe herpakken, zou je zeggen. Thuis en de zwakste tegenstander in de eredivisie. Maar nee, die wonnen we met de grootste mogelijke moeite. Die wedstrijd stond dus niet opzichzelf. Zelfs met 9 man moet je die wedstrijd gewoon winnen. En ook zonder enige vorm van synergie en holisitische meerwaarde overigens. Jij doet vervolgens dat je een Barcelona moet zijn om dit soort wedstrijden te winnen.
quote:
Ja, maar nu zeg je eigenlijk hetzelfde als ik. Feyenoord met 10-0 verschalken tegenover een verliespartij. Ajax in de ArenA het leven zuur maken, maar uit bij Heracles bijna onderuit gaan. Uit bij Utrecht zelfs met 10 man en zonder spits winnen tegenover een 0-0 bij de Graafschap. Een heel kwakkelend team, tegenover hele sterke dagen.
Dit zegt toch dat het niet lag aan de zwakte van de selectie??? Immers bewezen ze dat het wel kan. maar het lukt gewoon vaak niet.
quote:
En wat gebeurt er? Er wordt geïnvesteerd als een malle. Er staat een dik middenveld en een fantastische aanval. Wedstrijden die vorig seizoen werden verloren of gelijk werden gespeeld, worden nu wél gewonnen. Daar zit het verschil.
De vraag is echter of je een investering van 30 miljoen moet doen, slechts om dit soort wedstrijden te winnen. Ik vind van niet. PSV was toen al goed genoeg om die wedstrijden te winnen, en dat het het niet deed, was een wanprestatie. Het niet aanwezig zijn van spelers omdat ze nog niet aangekocht zijn, of verkocht zijn, is geen reden om het moeilijk te hebben tegen NEC, De Graafschap of Willem II. Zoals gezegd, was PSV toen ook al kampioenskandidaat, en als je kampioenskandidaat bent win je die wedstrijden gewoon. Doe je dat niet, dan zit het probleem op een andere plek dan je selectie. Want die is echt wel véél beter dan die van De Graafschap en Willem II.
quote:
En dat er bepaalde typjes zijn die alsnog zeuren dat er geen reet veranderd is. Ach, je zult ze altijd houden. Ze vinden zichzelf belangrijker en wijzer dan dat ze eigenlijk zijn, da's nog het treurigste van al

Niemand zegt dat er niets veranderd is. Echter, de verwijtbare tekortkoming van vorig seizoen (spelers niet hebben is niet verwijtbaar), die ervoor zorgde dat we de genoemde wedstrijden niet wonnen of daarin wanpresteerde, die is er nog steeds. Dat jij dat niet ziet, prima. Maar dat misplaatste elitaire toontje van je is nergens voor nodig, en ook nergens op gebaseerd, aangezien de punten die jij maakt niet valide zijn (verhaal over statistische aantoonbaarheid waar je op meerder punten de plank volledig misslaat), niet relevant zijn (hij had het niet over bestuurlijk beleid, maar jij ziet redenen om hem daarover aan te pakken, en dan ben je ook nog eens niet op de hoogte van de afspraken die gemaakt zijn (dat het geld van de gemeente deal niet in de selectie gestoken mocht worden en alleen in het gat dat men aan jaarlijkse kosten had, en de herstructurering van de club)), het missen van het punt van de holistische meerwaarde, en het erg laag leggen van de lat (30 miljoen om slecht lopende wedstrijden van het soort van vorig seizoen te winnen)).