abonnement Unibet Coolblue
  zondag 13 november 2011 @ 21:04:57 #126
318842 Descendent
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_104331020
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 19:19 schreef Naamah het volgende:
Mane, Ripper, Razz, goede tips! Dank! Ik moet er nog even rustig over nadenken, maar ik kan er wel wat mee! Eruit sturen is op mijn school best raar geregeld en elke docent pakt dat anders aan, dat ga ik dus wel verder uitzoeken.

TSE, er is maar een andere collega die de klas in die samenstelling heeft. Daar werken ze wel en hebben ze best een prima werkhouding, maar die pakt ze ook wel flink aan, geloof ik. Probleem ligt dus echt bij mij, en dat is ook handig om te weten en ook helemaal niet zo raar natuurlijk, aangezien ik ook net kom kijken.
Als nieuwe docent ben je in principe NOOIT te streng; echter is het, juist omdat je nieuw bent en je je gezag nog moet bewijzen ook heel belangrijk dat je ze wel vertelt WAAROM je bepaalde dingen doet / dingen wel en niet wilt / maatregelen neemt etc. Duidelijkheid en consequentie is misschien nog wel belangrijker dan streng zijn. lln moeten weten waar ze aan toe zijn bij je.

Een goede band met een klas bereik je alleen als ze weten wie de baas is. Maar ja; zo iets heb ik ook met schade en schande geleerd. (dus trek het je niet aan als iets niet helemaal goedgaat; maar zie t als leermoment en analyseer t (evt met een docent-coach of ervaren collega).

En weet dat er ook genoeg ervaren docenten zijn die af en toe moeite hebben met klassen.
Mijn 5H klassen die ik vorig jaar had waren echt een ramp bijvoorbeeld; heel gezellig, maar aartslui; en ze namen zelf totaal geen verantwoordelijkheid -wat je vind ik van examenkandidaten toch wel mag verwachten...-) :)
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
  zondag 13 november 2011 @ 21:07:53 #127
318842 Descendent
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_104331201
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 20:34 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

De eerste onderwijsjaren zijn inderdaad lood- en loodzwaar, het verbaast me nog steeds dat ik er toen niet de brui aan heb gegeven :D .

Hehe, dat dus... :D
(terwijl ik nu redelijk fluitend naar mn werk ga. T enige waar ik me nu aan erger is de organisatorische rotzooi op mijn schooltje). :*
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
  zondag 13 november 2011 @ 21:22:31 #128
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_104331969
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 21:07 schreef Descendent het volgende:

[..]

Hehe, dat dus... :D
(terwijl ik nu redelijk fluitend naar mn werk ga. T enige waar ik me nu aan erger is de organisatorische rotzooi op mijn schooltje). :*
Ik had het enorm zwaar in de eerste twee jaren. Enerzijds moest ik kei- en keihard werken om de orde en rust een beetje te bewaren en anderzijds kostten dingen als toetsen nakijken, administratie en lesmaterialen en -ideeën bedenken en ontwikkelen ook zoveel meer tijd dan nu.
Orde is inmiddels totaal geen issue meer, maar dat is wel door vallen en opstaan zo gegroeid. De aanhouder wint, zullen we maar zeggen.
pi_104354879
nakijken en lesvoorbereiden gaat wel goed. Heb tijdens mijn stage veel geleerd. En gebruiken nu op deze school zelfde methode. Dus dat is fijn. Verder draai ik 4 tweede klassen en 2 derde klassen. Dus lekker efficient. Helaas dus geen bovenbouw dit jaar. Nog steeds vind ik dat erg jammer.

Vandaag ging niet onaardig. Alle klassen toets terug en kort bespreken.
Tweede klassen had ik redelijk rustig en de eerste van de derde klas ook. Kon daar de verschillende soorten vragen bespreken.
Andere derde klas was onrustig en ben dus gestopt met bespreken toets, heb ze weer ingenomen en naar volgende hoofdstuk gegaan. Als ze toch niet willen opletten tijdens de toets dan bespreek ik hem niet.
2e klassen bespreek ik wel want dit was de eerste toets en ze moeten nog leren hoe ze wat meer deelpunten kunnen sprokkelen. Dus ben niet ontevreden vandaag.
Maar wel ff aan de bel trekken voor een zorgleerling in die onrustige 3e klas.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_104359030
Over dat orde houden zal ik na het eten nog wel iets posten, iets waar ik ook altijd graag over meedenk, ik heb er zat ervaringen mee. Positief en negatief.

Iets anders...hebben we een minister die (@*@ is geworden?

Hier is een verslag van het debat over de wetswijziging onderwijstijd
> afgelopen dinsdagavond in de Tweede Kamer. Het debat is nog niet
> afgesloten. Volgende week gaan ze weer verder omdat de minister haar
> plan aangepast heeft aan de wensen van PVV en SGP. Helaas is er niet
> veel verbeterd. Integendeel.....
>
> Van Bijsterveldt houdt vast aan de vakantiekorting van een week. Van
> de vijf organisatiedagen die daaruit voortkwamen mogen er nu nog maar
> drie (in plaats van alle vijf) als vrije dagen voor leraren gepland
> worden. De andere drie dreigt ze volgend jaar via de CAO ook verplicht
> tot werkdagen voor leraren (vrij voor leerlingen) te bestempelen, als
> de sociale partners zelf niet zo verstandig zijn om te... Daarnaast
> geeft ze twee van de vier afgepakte dagen (die we nu nog vrij hebben
> als compensatiedagen voor feestdagen die in schoolvakanties vallen)
> 'terug', maar dan wel als dagen waarop leraren werken en leerlingen
> vrij zijn.
>
> Resultaat van het nieuwe voorstel : 11 weken vakantie (waarvan 6 in de
> zomer), drie vrije dagen voor leraren (die volgend jaar ook dreigen te
> verdwijnen), 9 organisatiedagen waarop leraren werken en leerlingen
> vrij zijn, verder geen vrije dagen meer voor leraren als compensatie
> voor feestdagen die in de vakantie vallen (en waarop iedere andere
> Nederlander vrij heeft zonder daar vakantiedagen/snipperdagen te
> hoeven inleveren, denk daarbij aan Kerstmis, Koninginnedag,
> Nieuwjaarsdag en Bevrijdingsdag). Als klap op de vuurpijl gaat de
> onderwijstijd toch weer naar 1040 uur. Wie gaat die extra lessen
> betalen? Wie gaat die lessen geven? Antwoord op vraag 1: niemand.
> Antwoord op vraag 2: wij.
>
> Nu volgt het verslag van het debat:
>
> Minister van onderwijs Marja van Bijsterveldt wrong zich dinsdagavond
> in duizend bochten om haar aan alle kanten rammelende wetswijziging
> onderwijstijd door de kamer te slepen. Zelfs de insiders snapten er
> niets meer van. De onderwijswoordvoerders in de Tweede Kamer vroegen
> dan ook om uitstel van de behandeling van de voorgestelde wijzigingen
> op het voorstel tot wetswijziging. De leraren op de publieke tribune
> waren verbijsterd over een uniek staaltje politiek opportunisme.
>
> Al twee jaar wordt er gesteggeld over deze wetswijziging, die
> rechtstreeks voortkomt uit de adviezen van de commissie Cornielje en
> de acties van de leerlingen in het voortgezet onderwijs tegen de
> ophokuren. Doel van de wetswijziging: een reëel aantal lesuren van
> goede kwaliteit in het voortgezet onderwijs waar streng de hand aan
> gehouden wordt: de norm is in de wetswijziging gezet op 1000 lesuren.
>
> Vorige week ging het echter al mis voor de minister in de Tweede
> Kamer. Kamerlid Dijkgraaf van de SGP keerde zich tegen de inkorting
> van de zomervakantie met een week en het daaruit voortkomende tekort
> aan organisatiedagen voor scholen. Dit zijn dagen waarop vergaderd
> wordt en dagen die nodig zijn voor opstart en afsluiting van het
> schooljaar. Het voorstel kon nu nog wel door de Tweede Kamer komen met
> de stemmen van CDA, VVD en PVV, maar voor de Eerste Kamer hebben deze
> partijen geen meerderheid. Daarvoor is bijvoorbeeld de SGP nodig.
> Marja, bedenk een list, moet de minister gedacht hebben.
>
> Tot overmaat van ramp kwam er vorige week uit het niets nog een tweede
> probleem bij voor de minister. PVV-onderwijswoordvoerder Beertema
> diende doodleuk een motie in om weer terug te gaan naar de vroegere
> onderwijsnorm van 1040 uren. Als de vakantie toch met een week bekort
> wordt, moet dat makkelijk haalbaar zijn, aldus voormalig bestuurslid
> van BON (Beter Onderwijs Nederland) Harm Beertema, voor wie
> onderwijskwaliteit onlosmakelijk verbonden is met het aantal gegeven
> lesuren. Wat voor uren dat zijn, maakt de PVV kennelijk niet uit: de
> ophokuren waarom het allemaal begonnen was, lijken door deze partij
> snel vergeten te zijn.
>
> Dit tweede probleem werd dinsdagavond echter door de minister in een
> vloek en een zucht opgelost. Na wat achterkamertjespolitiek was er een
> compromis bereikt: we gaan weer vrolijk terug naar 1040 uur en in
> plaats van 40 uren (van de 1000) ‘maatwerk’ mag een school nu 60 van
> deze maatwerkuren (van de 1040) bieden. Dit zijn lesuren die voor alle
> leerlingen toegankelijk zijn, maar niet door alle leerlingen gevolgd
> hoeven te worden. Zo makkelijk worden standpunten kennelijk ingeleverd
> voor andere standpunten. En ja, Marja zei letterlijk dat ze helemaal
> achter het nieuwe voorstel stond. Ze geloofde erin, zei ze. Nu alleen
> nog even de Kamer overrompelen en snel laten instemmen, dacht ze.
>
> Daar kwam het dankzij de oppositie gelukkig niet van. Deze voelde zich
> niet senang bij de haast van de minister en van de coalitie met haar
> gedoogpartner. De oppositie had namelijk ook al grote moeite de eerste
> truc van de minister om de SGP tegemoet te komen te doorgronden. Een
> dik rookgordijn van ingewikkelde berekeningen van vakantiedagen,
> compensatiedagen, feestdagen, organisatiedagen en opstart- en
> afsluitdagen leidde ertoe dat niemand het meer begreep.
>
> Wel voelde iedere aanwezige in het parlementsgebouw aan zijn water dat
> er iets niet pluis was. Deze minister dreigde daarbij ook nog eens in
> holle retoriek met een toekomstig ingrijpen in de CAO van het
> voortgezet onderwijs, alleen maar, echt waar, om door de
> vakantieverkorting de werkdruk van de leraren te verminderen. Jammer
> dat die leraren dat nou maar niet wilden begrijpen! En de hele
> wetswijziging was natuurlijk ook alleen maar bedacht om de leerlingen
> het aantal lesuren te geven dat ze verdienen! Door wie die lessen
> gegeven worden maakt de minister kennelijk niet zo veel uit. Zij kiest
> voor een bekwame leraar boven een bevoegde: bekwaam is immers een
> ‘veel breder begrip’.
>
> Tweede Kamer en Eerste Kamer, ga niet mee in dit gemarchandeer, in dit
> politieke gekonkelfoes, in dit achterkamertjesbroddelwerk van een
> coalitie zonder achterban en een minister zonder inhoud en draagvlak.
> Stem tegen de hele wetswijziging en leer deze minister een lesje. Voor
> onderwijskwaliteit zijn goede bevoegde leraren nodig. Om deze mensen
> aan te trekken zijn goede arbeidsvoorwaarden nodig: we zitten in
> Nederland nu al op 30% onbevoegd gegeven lessen!
>
> De klassen moeten kleiner, de lessentaak van de leraar moet omlaag en
> de leskwaliteit moet omhoog. Het gaat niet om kwantiteit maar om
> kwaliteit. Wanneer gaat een (nieuwe?) minister van onderwijs nou eens
> echt naar de mensen uit het veld luisteren?
pi_104360653
Orde houden is aan de ene kant complex, aan de andere kant ook weer niet. Ik ben nog altijd zoekende en nu, in mijn 4de jaar als docent, merk ik dat bepaalde zaken veel beter gaan dan toen ik begon. Ik heb er veel boeken over gelezen (ik heb er wel een stuk of 4 over gelezen) en ook tijdens mijn opleiding cursussen over gevolgd. In het Onderwijsblad stond deze week ook er nog een stuk over.

Het is in ieder geval een wisselwerking tussen jou en de klas. Ik heb klassen waar het orde houden vanzelf lijkt te gaan, weinig problemen en de lessen draaien prima. Maar ik heb ook lessen waar het tegenovergestelde waar is. Ik heb nog wel eens moeite om de grenzen goed te bewaken, ik moet daar nog steeds aan werken. Soms ben ik gewoon ook nog te lief. Maar goed, ik ben niet iemand die als een generaal voor de klas wil staan. Orde houden is ook naar manieren zoeken die bij je passen. Dat kost je even tijd, maar na verloop van tijd begin je dat steeds meer op te pakken. In mijn stagejaar heb ik op een gegeven moment ook afstand genomen van het onderwerp en eerst het plezier gaan terugvinden, anders ga je naar een klas kijken met alleen maar dat orde houden in je hoofd; dat kan juist contraproductief werken.
  dinsdag 15 november 2011 @ 09:17:54 #132
318842 Descendent
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_104385569
Hebben we in de afgelopen 10 jaar een minister van Onderwijs gehad die ze wél allemaal op een rijtje had dan??? Politici... :%
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
  maandag 21 november 2011 @ 16:09:57 #133
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_104633097
*mega-kick*!

Ik heb vandaag een sollicitatiegesprek gehad bij een MBO-school, was leuk! Ik wou even melden dat ik tijdens mijn voorbereiding veel oude topics heb doorgelezen en dat ik er denk ik voor mijn voorbereiding best wat aan gehad heb om jullie ervaringen te lezen :Y Dus bedankt daarvoor.

quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2007 20:08 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Als we dit topic in boekvorm zouden gieten, hadden we denk ik een van de betere praktijkboeken ;)
Deze quote kwam ik nog tegen, volgens mij nog best waar ook! :D
"Dijenkletserextravaganza!" - V1z
pi_104641410
Goed zeg, Maria.

Ben benieuwd of je de baan krijgt! Ga je dan ook nog een lerarenopleiding doen of heb je die al gedaan?
The real is always way ahead of what we can imagine.
  maandag 21 november 2011 @ 19:13:02 #135
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_104642182
quote:
14s.gif Op maandag 21 november 2011 19:00 schreef mane het volgende:
Goed zeg, Maria.

Ben benieuwd of je de baan krijgt! Ga je dan ook nog een lerarenopleiding doen of heb je die al gedaan?
Als ik aangenomen word mag ik een intern traject volgen om mijn lesbevoegdheid te halen. Al begint het nu sowieso wel wat te kriebelen - dus wie weet wat de toekomst brengt! :7
"Dijenkletserextravaganza!" - V1z
pi_104642291
frustrerend dit.
Vanochtend mijn eerste uur met een normaal drukkere tweede klas.
Ze waren lammetjes!

Daarna twee derde klassen. De ene was de vorige keer al druk en de eerste die normaal rustiger was was vandaag ook bijna niet stil te krijgen.
Ik sta dan soms echt erbij en kijk ernaar, als er overal kleine praatgroepjes zijn, hoe ga ik die toch stil krijgen over de hele klas?
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_104646513
Ja, dat is precies wat ik ook lastig vindt, mery77. Ik heb nu in een klas een plattegrond gemaakt en dat gaat goed. Ze zitten nog wel naast iemand waarvan ik weet dat ze er goed mee overweg kunnen (ik wil wel dat iedereen zich prettig voelt in de klas), maar niet meer voor of achter klasgenoten waarmee het te gezellig wordt. Dat scheelt echt al wel.

Wat ik doe (of probeer :') ) om het stil te krijgen is één keer even goed m'n stem verheffen of een keer een boek op de tafel knallen. Dat trekt in elk geval even de aandacht.

Wat ik ook heel goed vind helpen en waar ik handig gebruik van maak is zorgen dat ik de leerlingen verras. Zorgen dat ik weet wat er komt, maar zij niet, dan loop je een stap op ze voor en dat scheel echt met orde houden. Bijvoorbeeld door de tafels aan het begin van de les in toetsopstelling te hebben staan met op elke tafel een blaadje (huh? huh? hebben we toets?) als het om een gewone schrijfopdracht gaat. Of tafels alvast in groepjes van drie bij een groepsopdracht (huh? huh? wat gaan we doen?), echt ogen als schoteltjes hadden ze en vervolgens hartstikke benieuwd wat we gingen doen (en dus luisteren). Of zorgen dat muziek/film/wat dan ook alvast aanstaat als ze de klas binnenkomen als je daar iets mee gaat doen. Nou ja, je kan van alles verzinnen. Het aantal keer dat je ze er echt mee kan verrassen natuurlijk wel beperkt, maar het is soms wel handig en effectief.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_104649406
Ik baal van de 1e ronde rapportvergaderingen. Onze school heeft een bepaalde manier van toetsen-ordenen omarmd, waardoor we nu de vragen op toetsen moeten verdelen naar reproductie/inzicht/toepassing. Dan moet er per leerling gescoord worden en dan wordt besproken hoe dat uitpakt. Niks mis mee, op zich, maar dan ken je onze afdelingsleiders nog niet.

Meneer Afdelingsleider: "We gaan naar Pietje. Pietje heeft bij Engels, Frans, Geschiedenis een onvoldoende. Engels - vertel"
Ik: "Nou, hij werkt wel, maar hij vindt het erg moeilijk. Ik zou hem wat extra hulp voor Engels aanraden, hij mist een basis"
M.A.: "Hoe scoort hij in het RTI-systeem"
Ik: "Hij heeft voor R 100%, maar I maar 30%. Maar dat was maar één opdracht"
M.A.: "Hij heeft dus geen inzicht"
Ik: "Dat zeg ik niet, het was op deze toets slecht maar hij kan het nog wel verbeteren"
M.A: "Zonder inzicht moet het kind maar naar de HAVO"
Ik: " :? Waarom!? "
M.A.: "Nou, leren kan hij wel, maar inzicht heeft hij niet"

Enzovoort.
Vermoeiend, om kinderen puur in percentages toetsopgaven te bespreken -O- .

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-11-2011 21:00:48 ]
pi_104653335
Oeh, dat is heel slecht ja. En ook gewoon dom. Verder vind ik niet dat een afdelingsleider conclusies kan trekken namens de vakdocent. Alleen de vakdocent is deskundig genoeg om te beoordelen hoe goed/slecht een leerling is in zijn vak en wat eraan schort als het niet goed gaat. Het gaat immers om een totaalplaatje bij de leerling. En inderdaad niet om percentages. Wat een armoe!

Bij ons op school juist een positieve ontwikkeling wat betreft de vergaderingen. We doen geen 'rondje onvoldoendes' meer en de daarbij behorende vaak op niets uitlopende discussies die dan worden versimpeld tot het inzicht versus werkhouding verhaal, waarbij docenten gewoon maar wat ondoordachte losse flodders de ruimte in schieten en waarbij het vaak onduidelijk is wat nu eigenlijk de conclusie is (en waar die op gebaseerd is).

De mentor van de leerling neemt ruim voor de vergadering contact op met de docenten van de leerling. De docenten geven, los van elkaar, hun indrukken van de leerling. De mentor bespreekt de uitkomsten met bijvoorbeeld de RT-er, en met de afdelingsleider. Er worden algemene conclusies uit de bevindingen getrokken en een werkplan wordt opgesteld. Tijdens de vergadering geeft de mentor de conclusies weer en legt uit wat het werkplan is bij deze leerling: welke acties gaan volgen, welke stappen gaan er gezet worden? De vergadering kan slechts daarop reageren. Dat betekent over het algemeen, zo leert mijn ervaring, dat de vergaderingen efficienter verlopen en dat de gesprekken veel concreter zijn. Het vereist wel veel voorwerk, dat wel, maar het betaalt zich zeker terug.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  maandag 21 november 2011 @ 22:00:14 #140
318842 Descendent
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_104653865
Omgaan met autistische kinderen kan zo'n beetje iedere docent; maar hoe ga je om met autistische leidinggevenden??? :X

:P
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
pi_104654267
mane, dat klinkt als een weloverwogen aanpak. Ik heb bij onze vergaderingen het idee dat het er nu om gaat zoveel mogelijk zwakke VWO'ers maar op de HAVO te krijgen, zodat de overgangscijfers in de bovenbouw eindelijk eens acceptabel worden en we niet nog strenger onder toezicht van de inspectie komen te staan :{ .
  maandag 21 november 2011 @ 22:06:57 #142
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_104654353
Sowieso om aan de hand van één toetsopdracht een leerling te beoordelen...
pi_104654527
Nouja, die RTI-scores zijn n.a.v. één toets. Het gemiddelde cijfer is wel na één periode, dus ongeveer 4 toetsen. Maar inderdaad, er wordt véél te kort door de bocht geredeneerd. En ik heb het idee dat het dus om de inspectie gaat, en ook om iets tastbaars te hebben om ouders voor te leggen. Zo van "Kijk, de scores staan hier op papier". Terwijl ik als docent zonder die scores ook heus wel zie wie goed heeft geleerd, wie goed heeft geoefend, en wie gewoon aanleg heeft.
pi_104656641
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 22:05 schreef Razztwizzle het volgende:
mane, dat klinkt als een weloverwogen aanpak. Ik heb bij onze vergaderingen het idee dat het er nu om gaat zoveel mogelijk zwakke VWO'ers maar op de HAVO te krijgen, zodat de overgangscijfers in de bovenbouw eindelijk eens acceptabel worden en we niet nog strenger onder toezicht van de inspectie komen te staan :{ .
Dat snap ik op zich wel. Onze school scoort slecht op de doorstroom van onderbouw naar bovenbouw; er is veel uitval. Het is een zelfstandig gymnasium dus de aanpak is nu dat we in de onderbouw beter en tijdig in kaart willen brengen wat er misgaat bij een leerling en dan goed willen bijsturen/begeleiden om die uitval te verminderen.

Ik denk dat het eigenlijk zo moet zijn zoals ik hoorde over hoe het er aan toegaat op sommige topuniversiteiten in Engeland: als je leerlingen echt goed en professioneel selecteert naar niveau na/in de brugklas of voordat ze op school komen dan moet het doel zijn dat ze dat niveau ook halen. Een vwo-er die in klas 4 ineens het advies krijgt om over te stappen naar de havo... dat klopt niet. Is volgens de inspectie ook zo, volgens mij. Als je veel uitstroom hebt van vwo naar havo, is dat geen goed teken. Alles staat of valt bij een goede selectie en daarna een goede begeleiding.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_104680303
Ik heb me vandaag weer echt verbaasd over de werkhouding in havo 4, of eigenlijk het gebrek aan een werkhouding. Alles is teveel, nergens het nut van inzien, niks doen of leren als ze er niet direct een cijfer voor krijgen.. Ik ben daar echt zo niet voor gemaakt, maar ja, om me nou volledig te beperken tot vwo is ook weer zoiets :)

Ik tipte ze vandaag een website als woordjesleren.nl, waar een aantal echt iets aan zouden hebben, maar dan krijg ik dus het commentaar dat ze dan eerst al die woordjes in moeten voeren en dan vraag ik toch echt teveel van ze. Pfffff, het moet allemaal vanzelf gaan, stel je toch eens voor dat je er iets voor moet dóén! En vervolgens weer enen en tweeën omdat twee keer die woordjes overkijken echt niet genoeg is, tsja..
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_104680711
Het beeld herken ik, maar het is niet alleen binnen het havo domein. Ik heb zowel Mavo, Havo als VWO/gymnasium klassen. Ik zie het overal, gelukkig zie ik ook in elk domein het tegengestelde. Aan de andere kant kan ik in een 5V of een 4H klas ergens nog wel begrijpen waar een bepaalde werkhouding vandaan komt. Uit het oogpunt van de Tweede Fase weten ze wel dat ze moeten plannen, leerwerk moeten uitsmeren en veel herhalen maar weinig leerlingen doen het. Het zijn extreem korte termijn denkers. Gevolg is dus hard blokken de avond voor een toets.

Aan de andere kant is hun inzet ook een weerspiegeling van de maatschappij. Elke dag komt de maatschappij bij jou het lokaal binnen, dat is iets wat me altijd fascineert. Ouders die tijdens een informatie avond gewoon met de telefoon zitten te smsen of pingen. Te gek voor woorden, maar dan wordt het deels begrijpelijk waarom dochterlief ook vastgeplakt is aan dat mobieltje. Het doel is zoveel mogelijk doen met minimale inzet (noem het de zesjescultuur), maar dat herken ik. In 4H en 5V controleer ik ook gewoon huiswerk en ik beloon ze zelfs ludiek ervoor door er een sticker voor te geven als ze het af hebben. Klinkt kinderachtig, maar ze vinden het prachtig. in 4M zie ik het helaas ook: antwoorden afraffelen, niet goed nakijken (telegram stijl antwoorden). Ik ben er mee bezig, maar het voelt inderdaad soms aan als trekken aan een dood of bijna dood paard.

Overigens heeft onze school weer bezoek Inspectie gehad. We zijn nu zwak voor alle niveau's zo'n beetje maar worden niet zeer zwak. Ze waren onder de indruk van de verbeterplannen en hoe de lessen gegeven worden. Alleen moet het sneller (nog sneller) om alle verbeteringen in te voeren en moet er nog meer actief les worden gegeven: alsof dat alleen de oplossing is. Onze doorstroom in de bovenbouw is al jaren een probleem. Negatief en positief. Kinderen die in 3H worden geplaatst en daarna vrolijk vervelend en lui het in 4M afmaken of een mentorleerling van mij die nu in 5V zit, prima cijfers haalt en CITO en NIO scores heeft die VWO bevestigen maar omdat ze 'wel heel hard moet werken' eigenlijk naar Havo-5 wil volgend jaar. Bij ons vallen er teveel uit in de bovenbouw, dus moet er strenger in klas 2-3 worden geselecteerd. En gelukkig is dat nu eindelijk beleid (afschaffen dakplan/dubbelniveau klassen) en in 4H lijkt het nu te werken, mijn huidige 4H groep scoort goed en werkt redelijk tot goed.
pi_104689209
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 22:05 schreef Razztwizzle het volgende:
mane, dat klinkt als een weloverwogen aanpak. Ik heb bij onze vergaderingen het idee dat het er nu om gaat zoveel mogelijk zwakke VWO'ers maar op de HAVO te krijgen, zodat de overgangscijfers in de bovenbouw eindelijk eens acceptabel worden en we niet nog strenger onder toezicht van de inspectie komen te staan :{ .
eerlijk gezegd en kort door de bocht denk ik wel dat er echt teveel havisten op het vwo zitten, en teveel vmbo'ers op de havo... dus an sich vind ik dit geen slechte overweging. wij zijn ook bezig met beter determineren in de onderbouw, maar in de bovenbouw zit je tot die tijd nog steeds met de gebakken peren.

verder had ik vorige week in een tien minutengesprek een hele nare aanvaring met ouders, die nu een gesprek willen met de directeur (over wat ze al drie jaar mis vinden aan school). ze gingen enorm tegen mij tekeer over wat ik allemaal fout deed en wat de mentor vorig jaar fout deed etc., en wensten geen moment te praten over de rol van hun dochter in die 12 tekorten die ze staat en de 8 docenten die wat over haar werkhouding en gedrag hadden aan te merken. t werd naar en persoonlijk, en ik werd emotioneel. heel onprofessioneel, maar ik kon t echt niet meer tegenhouden. Ik doe zó m'n best met die zware klas, en soms doe ik idd. weleens iets fout en bel ik te laat naar ouders ofzo...

Ik weet dat ik op zch niks mis heb gedaan, en ik nog aan het leren ben voor mentor, maar toch voelt t niet lekker dat ze t nu hogerop zoeken...

Verder ben ik ziek aan t worden en daar heb ik geen tijd voor. Mag het alvast kerstvakantie zijn? Ohnee, dan ga ik verhuizen :P ook zo ontspannend!

[ Bericht 39% gewijzigd door kwakz0r op 22-11-2011 20:22:53 ]
Kwak
pi_104691471
Oh, wat naar zeg als dat soort dingen zo lopen. Waarom voelt het niet prettig dat ze het hogerop gaan zoeken? Kan jij niet van tevoren 'hogerop' inlichten? Als leerlingen/ouders dreigen met naar het sectorhoofd/rector stappen zeg ik vaak dat me dat een heel goed plan lijkt aangezien het er niet op lijkt dat we er samen uit gaan komen (o.i.d.) en ik moedig ze dus juist aan om dat te doen. Je kan als mentor gewoon niet alles en je hoeft ook niet alles te kunnen, zeker niet met mensen die niet alleen een bord, maar een heel servies voor hun kop hebben :)

'Hogerop' mag het dan lekker met ze uitzoeken en ik ga ervan uit dat die achter mij staan en gewoon net even wat meer gewicht in de schaal kunnen leggen tegenover de ouders.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_104724713
Vervelend, ik het herken het wel. Soms raakt het je persoonlijk en kunnen ouders alleen maar naar een ander wijzen. En leerlingen ook. Ik begin me aan sommige van mijn 5V mentorleerlingen te ergeren. Enorm goed in de slachtofferrol kruipen, continue 'ja maar' en zo langzamerhand begint met dat echt tegen te staan. Gewoon is 'nee' nee en krijg je gewoon je zin niet.
  woensdag 23 november 2011 @ 18:24:22 #150
270592 Johannes_Klabanus
Wie die Nase des Mannes...
pi_104727316
Een collega van mij gaat binnenkort met zwangerschapsverlof. Vervanger? Komt er niet, kost alleen maar geld. Je kunt de klassen net zo goed een paar maanden zonder docent laten toch?

Ook voor een ander vak ontbreekt een docent. Op de vraag wanneer die vacature wordt opgevuld: gaan we dit schooljaar niet meer doen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')