De meeste van de dingen die jij hier noemt, heb ik gewoon op de computer staan. Alle opdrachten die ik uitdeel, bewaar ik elektronisch evenals toetsen, studiewijzers, cijferlijsten etc. Daar ga ik allemaal niet mee lopen sjouwen, nog eens onhandig ook.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 17:36 schreef Naamah het volgende:
Sloggi, die krijgen een extra jaar stufi bij eerstegraagds, omdat de master twee jaar duurt itt een 'gewone' master. Bedoel je dat?
Misschien een hele stomme vraag, maar hebben jullie handige tips om mijn papierwinkel geordend te krijgen? Ik ben van mezelf echt heel gestructureerd, maar ik krijg dit gewoon niet voor elkaar. Ik heb nu per klas zo'n los gekleurd insteekmapje met alles, maar dat werkt natuurlijk voor geen meter, ben continue alles kwijt. Het gaat dan om klassenlijsten, uitgedeelde kopieën, opdrachten, studiewijzers, toetsen, lesplannen, enzovoort.
Gestructureerder zou zijn om per klas een multomap te nemen en alles in van die multomapinsteekhoesjes te doen, maar dan sjouw ik me weer een ongeluk (reis met de trein en moet aan beide kanten een stuk lopen), dus daar zie ik ook weer tegenop.
Het voelt ergens heel suf om erom te moeten vragen, maar hebben jullie briljante tips op dit gebied? Hoe is jullie papierwinkel georganiseerd?
Je krijgt een extra jaar studiefinanciering ja als je na je hbo of wo nog een (eenjarige) lerarenopleiding volgt.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 12:25 schreef Sloggi het volgende:
Ik lees dat je tegenwoordig een tegemoetkoming krijgt als je een lerarenopleiding (eerste- of tweedegraads volgt) en geen recht hebt op studiefinanciering. Gold deze regeling tot voor kort niet ook voor mensen die wel stufi kregen? Of herinner ik me dat verkeerd?
Dit kan overigens niet als je 30 jaar of ouder bent. Ik was 29 toen ik alsnog besloot de lerarenopleiding te doen.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 17:55 schreef CG het volgende:
[..]
Je krijgt een extra jaar studiefinanciering ja als je na je hbo of wo nog een (eenjarige) lerarenopleiding volgt.
De master duurt voor mij één jaar, maar dat bedoel ik niet. Ik zal het me wel verkeerd herinneren.quote:Op woensdag 19 oktober 2011 17:36 schreef Naamah het volgende:
Sloggi, die krijgen een extra jaar stufi bij eerstegraagds, omdat de master twee jaar duurt itt een 'gewone' master. Bedoel je dat?
Bedoel jij niet gewoon de tegemoetkoming voor leraren?quote:Op donderdag 20 oktober 2011 10:57 schreef Sloggi het volgende:
[..]
De master duurt voor mij één jaar, maar dat bedoel ik niet. Ik zal het me wel verkeerd herinneren.
Ben je streng? Hoe komt dat op de klas over? Sommige leerlingen willen juist erg strenge leraren gaan treiteren, om te zien hoe lang ze die strengheid volhouden. Vraag haar dat maar eens.quote:"u bent zo streng. als u om stilte vraagt gaan we juist praten".
Even op de gang kijken of ze er nog zijn.quote:Op maandag 31 oktober 2011 15:20 schreef merry77 het volgende:
Wat doen jullie met leerlingen die vluchten terwijl ze zich aan het eind van de les bij je moeten melden?
Dat ligt eraan wat de mentor verder heeft afgesproken.. Het lijkt mij namelijk logisch dat de mentor bijvoorbeeld het meisje heeft gezegd dat ze haar excuses moet aanbieden aan jou. In dat geval ligt de bal dus bij haar. Dan zou ik zeker niet zelf iets gaan zeggen. Daarnaast zou ik al helemaal niet laten blijken dat je weet wat zij tegen haar mentor gezegd heeft. Zulke gesprekken vinden plaats in een sfeer van vertrouwelijkheid. Ik doe altijd net alsof ik niets weet van wat er tijdens dat gesprek gezegd is (al weet ik dat wel via die collega).quote:Op maandag 31 oktober 2011 15:20 schreef merry77 het volgende:
Morgen zie ik die klas weer. Dus ben benieuwd. Vraag me alleen af of ik haar nu proactief moet benaderen over het voorval. Vragen om excuses vind ik dan weer zo overbeladen.
Maar wel iets van: "heb gehoord dat je met de mentor gesproken hebt en ben blij te horen dat je ook inziet dat het gedrag niet kon. "
Zo'n leerling zoek ik of zelf zo snel mogelijk op (desnoods haal ik hem/haar even uit de les bij een collega) of ik geef het door aan de coordinator (dat doe ik in ieder geval als ik al vaker zulke dingen heb meegemaakt met de betreffende leerling). Mocht dit allebei op de een of andere manier niet gelukt zijn, dan trek ik de leerling de eerstvolgende les direct aan z'n jasje. Dan mag hij/zij ter plekke uitleggen waarom hij niet is nagebleven zoals de bedoeling was. Dubbel straf in zo'n geval. Want zo gaan we niet met elkaar om natuurlijk.quote:Vandaag ook weer een vluchter voor gesprek na de les. Was binnen 1 sec het lokaal uit. Staat dus ook weer op de agenda.
Wat doen jullie met leerlingen die vluchten terwijl ze zich aan het eind van de les bij je moeten melden?
Ik zou voor optie 2 gaan. Volgens mij is dat helemaal niet raar, eerder logisch.quote:Op maandag 31 oktober 2011 19:02 schreef Naamah het volgende:
Wat zouden jullie doen? Ik heb een leuke vacature gezien in het VSO. Het is moeilijk om meer te weten te komen over werken in de specifieke richting waarvoor de vacature is. Opties:
1) Solliciteren en dan verder zien, ik kom dan vanzelf meer te weten over school/onderwijs daar.
2) Eerst school benaderen, aangeven dat ik meer wil weten en dán pas bepalen of ik wel of niet wil solliciteer, ondertussen misschien ook al een beetje een beeld hebbende of school wel of niet in mij geïnteresseerd zou zijn.
Tja, daar ontkom je soms niet aan. Het is toch ook niet dat je ieder uur op de stoep staat? Normaal gesproken doe je zoiets incidenteel, een paar keer per jaar ofzo? En het hoeft ook geen uren te durenquote:Op maandag 31 oktober 2011 19:15 schreef merry77 het volgende:
ik heb die leerling morgen niet, maar kan wel even in het rooster kijken waar die zit. Maar ja ik vind het eigenlijk ook vervelend als ik de les van een collega moet verstoren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |