Bronquote:Verzadigde vetten zijn sinds dit weekend een stukje duurder geworden in Denemarken. Maar werkt zo’n vettax eigenlijk?
Denemarken is het eerste land dat accijns op vet invoert. Dankzij de belasting kost een kilo verzadigd vet nu 2,15 euro meer. En dat geldt voor alle verzadigde vetten: of ze nu in koekjes of in melk zitten. De Denen hopen met de belasting te bewerkstelligen dat er minder verzadigde vetten worden gegeten. Zo moet overgewicht, maar ook hart- en vaatziekten worden tegengegaan.
Werkt het?
Hoewel de Denen de eersten zijn die de ‘vettax’ doorvoeren, is er ook in andere landen al wel over gesproken. In Nederland is er zelfs al onderzoek naar gedaan. Want voordat zo’n vettax met al het (dure) bureaucratische geneuzel dat daarbij komt kijken, kan worden doorgevoerd, is het fijn om te weten of het ook echt werkt. De universiteit van Maastricht zocht het begin dit jaar uit. En de onderzoekers moesten concluderen dat accijns op voedsel met veel calorieën echt werkt. Die conclusie baseerden ze op experimenten met Amerikaanse studenten.
Passende reactiequote:
Troep verbannen en voor de rest moet iedereen lekker zelf weten wat 'ie eet en hoe vet 'ie is.quote:Op maandag 3 oktober 2011 11:18 schreef niels0 het volgende:
Dus ook maar een vettax op onverzadigde vetten DjKoelkast? En op zoetstoffen?
Dat dusquote:Op maandag 3 oktober 2011 11:18 schreef Powerful_Wizard_IRL het volgende:
Wat een onzin, je wordt niet dik van vetten, ook niet van verzadigde vetten, je wordt dik van koolhydraten. Daarom slaan light-producten nergens op: alles wat goed voor je is wordt er uitgehaald.
Wat een onzin, je wordt niet dik van specifieke onderdelen van voeding, maar van teveel eten...quote:Op maandag 3 oktober 2011 11:18 schreef Powerful_Wizard_IRL het volgende:
Wat een onzin, je wordt niet dik van vetten, ook niet van verzadigde vetten, je wordt dik van koolhydraten. Daarom slaan light-producten nergens op: alles wat goed voor je is wordt er uitgehaald.
Wat een onzin, je wordt niet dik van teveel eten, maar van te weinig bewegen...quote:Op maandag 3 oktober 2011 11:33 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Wat een onzin, je wordt niet dik van specifieke onderdelen van voeding, maar van teveel eten...
Eureka, volgens mij hebben we een gouden combinatie om niet te dik te wordenquote:Op maandag 3 oktober 2011 11:34 schreef Waaghals het volgende:
[..]
Wat een onzin, je wordt niet dik van teveel eten, maar van te weinig bewegen...
Jep en nog altijd proberen massa's mensen het ene wel (minder eten) en het andere zelden (meer bewegen)quote:Op maandag 3 oktober 2011 11:35 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Eureka, volgens mij hebben we een gouden combinatie om niet te dik te wordenNiet te veel eten en voldoende bewegen.
Maar daar wordt de schatkist niet dikker van en notoire overtreders van de 'niet teveel eten en voldoende bewegen' wet worden daar niet door aangepakt! Dus dan maar een vettax. Het is sociaal, want het raakt iedereen; ook de mensen die verstandig snacken. En het spekt (haha) de schatkist zodat obese dooreters ook geholpen kunnen blijven worden.quote:Op maandag 3 oktober 2011 11:35 schreef Sjeen het volgende:
Eureka, volgens mij hebben we een gouden combinatie om niet te dik te wordenNiet te veel eten en voldoende bewegen.
Check.quote:Op maandag 3 oktober 2011 11:35 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Omdat dat geen geld oplevert. Net als bij tabak, alcohol etc.quote:Op maandag 3 oktober 2011 11:42 schreef 3-voud het volgende:
Ik begrijp er weer niks van. Verzadigde vetten, en dan vooral geharde vetten, zijn slecht voor de mens.
Waarom geen verbod op gebruik ervan?
Het wil ook weer niet zeggen dat producten zonder deze vetten gezonder zijn.quote:Op maandag 3 oktober 2011 11:42 schreef 3-voud het volgende:
Ik begrijp er weer niks van. Verzadigde vetten, en dan vooral geharde vetten, zijn slecht voor de mens.
Waarom geen verbod op gebruik ervan?
Dat zou pas erg zijn. Elke keer een kwartje in de zwarte doos op het nachtkasje als je weer een van bil wil gaan.quote:
Het gaat erom dat producten grondstoffen vervangen met geproduceerde chemische rommel om de kostprijs te drukken. Verzadigde en geharde vetten zijn van die dingen. Evenzo als kunstmatige suikers.quote:Op maandag 3 oktober 2011 11:54 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Het wil ook weer niet zeggen dat producten zonder deze vetten gezonder zijn.
Wat er allemaal wordt uitgehaald om dingen "light" te krijgen.
Bovendien is het een kuttax. Iedereen heeft eigen verantwoordelijkheid.
Er zijn zat dingen ongezond voor je die massaal worden gedaan.
Dit is meer symboolpolitiek.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |