omgekeerd werkt dat ook. TS is mede-eigenaar van de boom, dus als (extreme situatie) dankzij wortelgroei van die boom er een scheur in het huis van de buurman komt dan moet TS voor 50% opdraaien voor die kosten.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 01:18 schreef OeJ het volgende:
Wellicht kan ze beter op papier zetten dat ze tegen het kappen van de boom is, maar mocht de buurman eenzijdig beslissen toch te kappen, dat hij opdraait voor de kosten, mocht er op welke manier dan ook schade toegebracht zijn aan haar eigendommen. Als die boom tegen haar huis aanflikkert, of de muur er mee uittrekt etc... Met zijn handtekening eronder, uiteraard.
(Als de buurman weigert te tekenen, staat ze sowieso later sterker).
Daar hebben ze verzekeringen voor uitgevonden, maar verder is dat wel waar.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 02:12 schreef Maanvis het volgende:
[..]
omgekeerd werkt dat ook. TS is mede-eigenaar van de boom, dus als (extreme situatie) dankzij wortelgroei van die boom er een scheur in het huis van de buurman komt dan moet TS voor 50% opdraaien voor die kosten.
Klopt, er zijn misschien nog situaties waarbij zo'n verzekering niet uitkeert maar het voert te ver om dat hier uit te gaan splitsen denk ikquote:Op woensdag 5 oktober 2011 02:18 schreef OeJ het volgende:
[..]
Daar hebben ze verzekeringen voor uitgevonden, maar verder is dat wel waar.
Dat denk ik ook.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 02:30 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Klopt, er zijn misschien nog situaties waarbij zo'n verzekering niet uitkeert maar het voert te ver om dat hier uit te gaan splitsen denk ik.
Wat is een boom waard? Als ie in de jaren 70 voor 20 gulden bij een tuincentrum is gekocht door de vorige-vorige-vorige eigenaar en pontificaal op die erfgrens geplant, waarom zou ie dan nu ineens duizenden euro's aan schadevergoeding waard zijn?quote:Op woensdag 5 oktober 2011 00:45 schreef klusfoobje het volgende:
Als leek kan ik me nauwelijks voorstellen dat een rechter uiteindelijk buurman zal verplichten een zelfde formaat boom terug te plaatsen op kosten van buurman, hooguit een kleine " schade vergoeding" ....
Er zijn van die folders(gemeentehuis) waarin staat wat wel en niet mag met dit soort dingen , daaruit kun je halen dat "vergunningvrij" kappen,plaatsen,verbouwen enz je niet ontheft van de plicht in overleg te treden met je buren, maar niet meer dan dat.quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:47 schreef Gwywen het volgende:
Als iemand overlegt, maar het niet eens is met de uitkomst van dat overleg, dan ga je toch niet tóch je zin doordrijven?
Waarom vindt iedereen het nou raar dat ik dat gek vind?
Dan moet het wel een hele hele hele hele hele flinke boom zijn.... (Daar verkijk je je op.)quote:Op woensdag 5 oktober 2011 13:03 schreef Gripper het volgende:
p.s. Als er 3 of 4 kuub bruikbaar brandhout vanaf komt : max 200 ¤
En die tuinschuur die jij wilde plaatsen is van jou en je buren samen? Zoniet, is het een beetje compleet niet ter zake doende.quote:
Als TS echt gaat verhuizen, kan ze beter moeilijk blijven doen tegen de buurman en hem -vooruit, als het dan écht moet!- de kap van de boom laten betalen, als geste. Is ze kosteloos af van een enorme waardevermindering en belemmering bij verkoop.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 18:48 schreef Leandra het volgende:
Maar hoe zit het nou? Gaat TS verhuizen of kwam er voor de leuk een makelaar langs (en vervolgens een andere)?
Als ik in de schoenen van TS stond en de boel zou willen verkopen zou ik ook willen dat de boom bleef staan.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 09:45 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Als TS echt gaat verhuizen, kan ze beter moeilijk blijven doen tegen de buurman en hem -vooruit, als het dan écht moet!- de kap van de boom laten betalen, als geste. Is ze kosteloos af van een enorme waardevermindering en belemmering bij verkoop.
Ja, maar een potentiële koper weet niet dat buurman dat ook wil. Dat zou je dan met koeienletters op je foto's bij Funda moeten zetten, want het is een kopersmarkt, er zullen best kopers zijn die de foto's zien en denken: hmmmz, gezamenlijke boom, gedoe, volgende. Andersom zullen er echt geen kopers zijn die afhaken omdat er geen gezamenlijke boom is, zo van: 'ja, geweldig huis, maar er staat geen gezamenlijke boom in de voortuin, nuhoefikemniequote:Op donderdag 6 oktober 2011 10:41 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
Als ik in de schoenen van TS stond en de boel zou willen verkopen zou ik ook willen dat de boom bleef staan.
TS ziet de boom als een dikke plus.
misschien een eventuele koper ook wel.
NU staat die boom er, als een koper het huis zonder boom wil kan het, want dat wil buurman
Als een koper WEL die boom wil, kan het ook, want die staat er.
Boom laten staan is beste optie voor TS. Hakken kan altijd nog....
quote:Op woensdag 5 oktober 2011 00:20 schreef oink_oink het volgende: Ik zou hem nu onmiddelijk laten weten hoe de zaken er voor staan want ik haat dat soort arrogante hufterigheid jegens bomen en natuur in het algemeen. Dat soort gasten horen op een flatje of in een geestdodende vinex wijk maar niet in de buurt van natuur.
Ik heb intussen een jurist ingeschakeld (toch) en verwacht vandaag een telefoontje met uitsluitsel, als hij ook vindt dat een aangetekende brief nodig is en voldoende indekt, gaat die vandaag nog op de post.quote:Wie is de eigenaar van een boom of heg als die op de erfgrens staat? En wie is verantwoordelijk?
Beide buren zijn in principe mede-eigenaar van een boom of heg wanneer deze op de erfgrens staat.
'Mede-eigendom' betekent, dat de ene eigenaar niet bevoegd is zonder toestemming van de andere eigenaar iets aan de beplantingen te doen. Zonder deze toestemming zal men de bestaande situatie niet kunnen wijzigen.
Het is niet van belang of de erfgrens precies door het midden van de stam loopt, als hij maar door de stamvoet gaat.
Alles dient dus altijd in onderling overleg te worden geregeld en de kosten moeten worden gedeeld.
Als de een iets doet zonder overleg met de ander, kan die ander een schadevergoeding eisen.
De plicht tot overleg geldt voor snoeien, maar ook voor het aanvragen van een kapvergunning.
Ik probeerde daarmee subtiel aan te geven hoe ik echt denk over de houding en vooroordelen van..quote:Op donderdag 6 oktober 2011 11:10 schreef noutie het volgende:
En je kunt je afvragen of het van belang is of je al dan niet iemands ideale buurvrouw bent.
Och zo'n boom, als ze maar gratis mijn auto repareert (en dat kan ze!)quote:Op donderdag 6 oktober 2011 11:08 schreef RanTheMan het volgende:
Toch blijft het jammer dat je geen foto wilt plaatsen, ondanks dat ik het graag anders zou willen zien, blijf je in mijn ogen zoals je het nu beschreven hebt, niet MIJN ideale buurvrouw
Waarom denk je dat het vooroordelen zijn?quote:Op donderdag 6 oktober 2011 11:12 schreef RanTheMan het volgende:
[..]
Ik probeerde daarmee subtiel aan te geven hoe ik echt denk over de houding en vooroordelen van..
als ik jouw toon over je buurman in dit hele topic doorlees krijg ik het gevoel dat jij denkt dat ze het "expres" doen.quote:Op maandag 3 oktober 2011 11:09 schreef Gwywen het volgende:
Eigenlijk begon het gezeik met deze mensen al op het moment dat ze de sleutel kregen, elke keer flikken ze weer iets waardoor mijn woonomgeving minder prettig aan voelt.
Nee dan zou er gezocht moeten worden naar een compromis, maar TS haar compromis is, ow het is van mij dus mag het niet. Als die boom er dan uit moest, dan zou ik er een laurier oid (snel groeiend) er voor terug willen, simpel, en een compromis, buurman is van zn rommel af en ik heb iets wat op korte termijn mn tuin weer vult en mij het zicht op de straat onttrektquote:Op donderdag 6 oktober 2011 11:40 schreef Nizno het volgende:
En nu komt jouw buurman bij je tot 3 keer toe met de vraag of die boom er uit mag. Jij zegt drie keer nee.
Dan kom je er achter dat hij toch bezig is om achter jouw rug om de boom te gaan kappen terwijl deze op de erfscheiding staat dus in jullie 'gezamelijk' eigendom is.
Dan noem jij hem niet een hufter? Dan noem jij het nog steeds je grootste vriend. Ook in de eerste reactie die je zult maken?
Zo heb ik het ook begrepen ja.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 13:43 schreef Nizno het volgende:
er hoeft geen comprimis te zijn als de buurvrouw hem er niet uit wil en de buurman wel. bij de erfscheiding mag niets gewijzigd worden zonder dat beiden het er mee eens zijn.
Fijne buurman heb je.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 20:11 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Zo heb ik het ook begrepen ja.
Maar goed, daar wordt mijn buur allemaal niet warm of koud van.
Hij heeft ons zojuist medegedeeld dat hij zaterdag de boom hoe dan ook gaat weghalen.
Of die de buurman willen helpen, maar ts heb je gezegd dat je t echt niet wilt?? Keten je anders vast!quote:Op donderdag 6 oktober 2011 21:08 schreef oink_oink het volgende:
Dus schiet op met die aangetekende brief. Vraag desnoods een Fokker die goed is in krachtige brieven opstellen om hulp.
Waar woon je dan gaan we met zijn allen een levende ketting om de boom maken.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 21:08 schreef oink_oink het volgende:
Dus schiet op met die aangetekende brief. Vraag desnoods een Fokker die goed is in krachtige brieven opstellen om hulp.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |