abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 3 oktober 2011 @ 12:34:41 #101
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_102645690
Ik stel me wel eens stiekem voor dat als hij onze gezamenlijke boom echt gaat kappen, om net buiten zijn bereik en 2m van de erfgrens een enorm schaduwrijke boom te gaan planten waar enorm veel spul en takken vanaf valt en blaadjes en kleverige zooi en zaadjes en pluisjes en ondergrondse wortels enz. waar hij geen bezwaar tegen kan maken omdat hij op mijn grond staat.

En als ik hier een - weliswaar teleurgestelde - buurman voor de deur heb staan die zegt: Nou ja, jammer, maar dan moet hij maar blijven staan, dan is het toch niet gek dat ik denk dat hij bedoelt dat die boom blijft staan? En dan is het toch een belofte, een afspraak, een compromis?
Zeker toen hij die takken eraf ging zagen aan zijn kant, ik was echt in de veronderstelling dat hij op die manier met het compromis aan de gang ging. Ik bedoel, waarom zou je er takken af gaan zagen als je toch van plan bent hem een week later te rooien?
  maandag 3 oktober 2011 @ 12:35:11 #102
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_102645709
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 12:31 schreef duivelin1 het volgende:
staat er nou een muurtje op de erfgrens? Daarachter de boom? Dan staat de boom toch op het terrein van de buurman
Nee, voor het muurtje. De muur is niet over de volledige diepte van de voortuin zoals ik het lees.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  maandag 3 oktober 2011 @ 12:36:05 #103
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_102645730
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 12:28 schreef Gwywen het volgende:

[..]

O, ik mag er niks bij voelen?
Ik moet het op deze pijler puur zakelijk houden?

Enfin, ik vind dat er een slotje op dit topic mag. Ik ben nauwelijks verder geholpen qua hoe ik in mijn recht sta, of het moet er allemaal nog minder rooskleurig uitzien dan ik vreesde.

Jammer vind ik wel, dat ik de nuance van mijn gevoel beledigd te zijn door mijn buurman, doordat hij mij in de waan laat dat hij een belofte maakt en die vervolgens zonder wroeging verbreekt, niet aan jullie kan communiceren.
Er is meerdere keren geopperd dat de buurman wellicht geen recht heeft om die boom te kappen zonder jouw goedkeuring vanwege de ligging van de boom t.o.v. de erfgrens, lees je daar nou echt overheen? En als je dan weigert om foto's te plaatsen om privacy-redenen, neem dan eerst die tips ter harte en onderneem zelf eens actie door het na te vragen bij je gemeente.

Daar kom je in elk geval verder mee dan hier te lopen klagen dat je je verkeerd begrepen voelt. Je maakt er echt een vrouwenprobleem van, met al die emoties. Als je in je recht staat dan heb je in elk geval je boom, maar waarschijnlijk ook een ontevreden buurman. Probleem opgelost?
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
  maandag 3 oktober 2011 @ 12:36:23 #104
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_102645739
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 12:34 schreef Gwywen het volgende:
Ik stel me wel eens stiekem voor dat als hij onze gezamenlijke boom echt gaat kappen, om net buiten zijn bereik en 2m van de erfgrens een enorm schaduwrijke boom te gaan planten waar enorm veel spul en takken vanaf valt en blaadjes en kleverige zooi en zaadjes en pluisjes en ondergrondse wortels enz. waar hij geen bezwaar tegen kan maken omdat hij op mijn grond staat.
dat kan ie wel als hij daar hinder van ondervindt.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  Licht Ontvlambaar maandag 3 oktober 2011 @ 12:38:34 #105
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_102645789
je kunt natuurlijk altijd navraag doen bij Juridisch Loket of je rechtsbijstandverzekering over je recht in dit geschil. En anders bel je de Rijdende Rechter, heeft die ook eens de andere kant van het verhaal :)
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  maandag 3 oktober 2011 @ 12:38:47 #106
65960 sanger
pi_102645795
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 12:34 schreef Gwywen het volgende:
Dat kan hij wel degelijk. Het is jouw eigendom dat dan over zijn grond hangt. Hij kan je dan 'dwingen' voor schoonmaak te zorgen of er voor te zorgen dat het niet meer over zijn erf hangt. Of hij kan zelfstandig gaan snoeien. Er is ooit een uitspraak geweest over een appelboom waarvan de appelen op het erf van de buurman van de buurman waren ipv de eigenaar van de boom.

quote:
En als ik hier een - weliswaar teleurgestelde - buurman voor de deur heb staan die zegt: Nou ja, jammer, maar dan moet hij maar blijven staan, dan is het toch niet gek dat ik denk dat hij bedoelt dat die boom blijft staan? En dan is het toch een belofte, een afspraak, een compromis?
Zeker toen hij die takken eraf ging zagen aan zijn kant, ik was echt in de veronderstelling dat hij op die manier met het compromis aan de gang ging. Ik bedoel, waarom zou je er takken af gaan zagen als je toch van plan bent hem een week later te rooien?
Dat is nog geen afspraak/toezegging/belofte. Alleen een opmerking op basis van dan bekende feiten. Hij heeft verdere mogelijkheden bekeken en gaat daarmee aan de slag.
  maandag 3 oktober 2011 @ 12:40:52 #107
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_102645844
quote:
14s.gif Op maandag 3 oktober 2011 12:38 schreef Sjeen het volgende:
je kunt natuurlijk altijd navraag doen bij Juridisch Loket of je rechtsbijstandverzekering over je recht in dit geschil. En anders bel je de Rijdende Rechter, heeft die ook eens de andere kant van het verhaal :)
Als ik de reacties van TS zo lees dan is ze niet echt geïnteresseerd in hoe het wettelijk zit, ze wil alleen maar morele goedkeuring van ons voor haar weigering.
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  maandag 3 oktober 2011 @ 12:42:28 #108
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_102645884
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 12:36 schreef InTrePidIvity het volgende:

[..]

Er is meerdere keren geopperd dat de buurman wellicht geen recht heeft om die boom te kappen zonder jouw goedkeuring vanwege de ligging van de boom t.o.v. de erfgrens, lees je daar nou echt overheen? En als je dan weigert om foto's te plaatsen om privacy-redenen, neem dan eerst die tips ter harte en onderneem zelf eens actie door het na te vragen bij je gemeente.
Kennelijk heb ik ergens een berichtje gemist want hier heb ik echt overheen gelezen.

Bij de gemeente heb ik al geïnformeerd en hij mag die boom in principe zonder melding of vergunning weghalen omdat hij niet aan de eisen voldoet voor een kapvergunning (te jong, te dun).

Mijn vraag was dan ook: kun je (en zo ja, hoe) bezwaar maken tegen het kappen van een boom waarvoor geen kapvergunning benodigd is.

Ik denk namelijk niet dat de gemeente hier tussen wil zitten en dat het puur iets is tussen buren onderling.

En mijn buurman heeft dus al te verstaan gegeven dat die boom sowieso weggaat, ongeacht wat ik ervan vind. Moet ik hem dan in een aangetekende brief melden dat ik die boom wil behouden?

Hem kennende lacht hij zich kapot als hij zo'n brief in de bus krijgt, en doet hij vervolgens gewoon wat hij wil. Hij heeft toch al op verschillende manieren laten blijken dat mijn mening hem koud laat?

En wat kan ik dan met een aangetekende brief aanvangen, heeft zoiets een rechtsgeldige waarde of zo?

Ik heb geen rechtbijstandverzekering dus ik vraag me af in hoeverre het lonend is om hem een proces aan te doen.
  maandag 3 oktober 2011 @ 12:43:41 #109
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_102645917
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 12:42 schreef Gwywen het volgende:
Mijn vraag was dan ook: kun je (en zo ja, hoe) bezwaar maken tegen het kappen van een boom waarvoor geen kapvergunning benodigd is.
ik heb meerdere malen antwoord gegeven maar je gaat alleen in op die mensen die jouw actie niet goedkeuren. doe dan ook niet alsof je daarin geïnteresseerd bent :).
Een gedicht over Maanvis
  maandag 3 oktober 2011 @ 12:45:34 #110
65960 sanger
pi_102645960
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 12:42 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Kennelijk heb ik ergens een berichtje gemist want hier heb ik echt overheen gelezen.

Bij de gemeente heb ik al geïnformeerd en hij mag die boom in principe zonder melding of vergunning weghalen omdat hij niet aan de eisen voldoet voor een kapvergunning (te jong, te dun).

Ik denk namelijk niet dat de gemeente hier tussen wil zitten en dat het puur iets is tussen buren onderling.
En mijn buurman heeft dus al te verstaan gegeven dat die boom sowieso weggaat, ongeacht wat ik ervan vind. Moet ik hem dan in een aangetekende brief melden dat ik die boom wil behouden?

Ik heb geen rechtbijstandverzekering dus ik vraag me af in hoeverre het lonend is om hem een proces aan te doen.
Zoals al enkele malen gezegd is; je bent samen met buurman eigenaar. Dus hij heeft jouw toestemming nodig.

Dus als je echt problemen met je buurman wilt vanwege zo een boom kun je twee dingen doen:
• Stuur hem een brief dat het hier om een gezamelijk eigendom gaat en hij hierin niet zelfstandig beslissingen kan nemen. Doet hij dit wel dan zul je schadevergoeding eisen in een geding, waarbij alle kosten voor zijn rekening komen.
• Doet een voostel tot een compromis. Hij kapt de book, en plant een nieuwe in jullie tuin. Of verplaatst de oude boom in jullie tuin etc.
pi_102646089
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 12:45 schreef sanger het volgende:

[..]

Zoals al enkele malen gezegd is; je bent samen met buurman eigenaar. Dus hij heeft jouw toestemming nodig.

Dus als je echt problemen met je buurman wilt vanwege zo een boom kun je twee dingen doen:
• Stuur hem een brief dat het hier om een gezamelijk eigendom gaat en hij hierin niet zelfstandig beslissingen kan nemen. Doet hij dit wel dan zul je schadevergoeding eisen in een geding, waarbij alle kosten voor zijn rekening komen.
• Doet een voostel tot een compromis. Hij kapt de book, en plant een nieuwe in jullie tuin. Of verplaatst de oude boom in jullie tuin etc.
^ Dit, niet overheen lezen nu he.
pi_102646135
quote:

[..]

Nog een keer extra quoten.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_102646257
quote:

[..]

Én nog een keer extra quoten.
  maandag 3 oktober 2011 @ 13:13:05 #114
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_102646625
quote:

[..]

Dit meen je toch niet serieus? :o

:P
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  maandag 3 oktober 2011 @ 13:14:22 #115
65960 sanger
pi_102646659
quote:
12s.gif Op maandag 3 oktober 2011 13:13 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dit meen je toch niet serieus? :o

:P
De spelfout bedoel je :')
pi_102646680
Welk merk boom is het?
pi_102646724
Dat er vogels in broeden is al een goed argument. Verder heb je nee als antwoord op zijn vraag gegeven. Dan had hij het niet moeten vragen of op een andere manier. In sommige gevallen is toch doorgaan na nee als antwoord te hebben gekregen het zelfde als verkrachting.

Gat in de tuin kan worden opgevuld. Herrie van de straat zal echt niet worden tegengehouden door 1 boom die op de scheiding staat. Straatlantaarn welke in je slaapkamer schijnt kun je doorgeven bij de gemeente, hun probleem.

Maar hij is na jou hier komen wonen? Pas een paar maanden? Dan had hij zich dit eerder kunnen bedenken. Je kunt zelf ook nog altijd aankomen dat je dit huis juist ooit gekocht hebt vanwege de mooie boom.
  maandag 3 oktober 2011 @ 13:17:51 #118
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_102646748
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 13:14 schreef sanger het volgende:

[..]

De spelfout bedoel je :')
Die had ik nog niet eens gezien. 8)7
pi_102646781
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 13:17 schreef Hydrogeny het volgende:
Verder heb je nee als antwoord op zijn vraag gegeven. In sommige gevallen is toch doorgaan na nee als antwoord te hebben gekregen het zelfde als verkrachting.
:')
  maandag 3 oktober 2011 @ 13:20:16 #120
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_102646820
Ik heb even wat linkjes van jullie gevolgd, maar eerlijk gezegd kan ik op de site met artikelen uit het wetboek niet helemaal opmaken dat ik half eigenaar ben van de boom.
Juridische taal is enigszins abracadabra voor mij en ik zie bijv nergens letterlijk staan dat als de boom voor 10% of 10 cm op mijn stuk staat, ik mede-eigenaar ben. Ik heb net even opgemeten, hij staat voor zo'n 20 cm in mijn tuin (basis van stam).

Ik zou best willen dat er een of ander wetsartikel is waarnaar ik kan verwijzen en hem dan een aangetekende brief versturen of zo, maar of zoiets rechtsgeldig is weet ik niet, volgens mij weet hij dan alleen officieel dat ik het er niet mee eens ben, maar verder hangen er geen consequenties aan.

@Hydrogeny: ik woon er tien jaar, hij vijf maanden. Die boom draagt - voor mij althans - in grote mate bij aan het aanzicht van mijn huis en voortuin. Ik vind het echt een schitterende boom, het is een soort ceder. O+
pi_102646832
quote:

Maar hij is na jou hier komen wonen? Pas een paar maanden? Dan had hij zich dit eerder kunnen bedenken. Je kunt zelf ook nog altijd aankomen dat je dit huis juist ooit gekocht hebt vanwege de mooie boom.
:')
  maandag 3 oktober 2011 @ 13:22:40 #122
65960 sanger
pi_102646895
quote:
Je kunt zelf ook nog altijd aankomen dat je dit huis juist ooit gekocht hebt vanwege de mooie boom.
Dan was het vast goedkoper geweest alleen de boom te kopen :P
  maandag 3 oktober 2011 @ 13:22:54 #123
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_102646899
Bij deze alvast het verzoek aan Sjeen om het topic te labelen als een reeks. Want met 300 posts gaan we dit probleem niet oplossen. :)
  maandag 3 oktober 2011 @ 13:24:03 #124
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_102646925
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 13:22 schreef sanger het volgende:

[..]

Dan was het vast goedkoper geweest alleen de boom te kopen :P
Moet de andere eigenaar hem ook willen verkopen. ;)
pi_102646959
Als je ceders snoeit groeien ze niet meer aan, toch? Dus als hij die boom aan één kant gaat snoeien wordt het er niet mooier op. Maar ja als dat ding de halve tuin in beslag neemt kan ik de buurman ook wel een beetje begrijpen dat hij er niet blij mee is. Moeilijk te beoordelen van een afstandje wat redelijk is, en wat niet.
pi_102646962
Je moet er samen over beslissen zegt de jurisprudentie/rijdende rechter, en als dat niet lukt handhaaft men de status-quo, en heb jij als tegenstemmer als nog je zin. Je kan je alleen wel afvragen wat dat gaat doen met je verhouding met de buren, en afgeleid daarvan jouw woongenot.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  maandag 3 oktober 2011 @ 13:26:43 #127
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_102646999
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 13:20 schreef Gwywen het volgende:
Ik heb even wat linkjes van jullie gevolgd, maar eerlijk gezegd kan ik op de site met artikelen uit het wetboek niet helemaal opmaken dat ik half eigenaar ben van de boom.
Juridische taal is enigszins abracadabra voor mij en ik zie bijv nergens letterlijk staan dat als de boom voor 10% of 10 cm op mijn stuk staat, ik mede-eigenaar ben. Ik heb net even opgemeten, hij staat voor zo'n 20 cm in mijn tuin (basis van stam).

Ik zou best willen dat er een of ander wetsartikel is waarnaar ik kan verwijzen en hem dan een aangetekende brief versturen of zo, maar of zoiets rechtsgeldig is weet ik niet, volgens mij weet hij dan alleen officieel dat ik het er niet mee eens ben, maar verder hangen er geen consequenties aan.

@Hydrogeny: ik woon er tien jaar, hij vijf maanden. Die boom draagt - voor mij althans - in grote mate bij aan het aanzicht van mijn huis en voortuin. Ik vind het echt een schitterende boom, het is een soort ceder. O+
in artikel 5:20 lid F van het burgelijk wetboek staat dat je eigenaar bent. als je naar zoeken.rechtspraak.nl gaat en dan zoekt op 'boom erfscheiding' dan krijg je meteen een uitspraak die dit issue behandelt.
ik zou het niet gelijk met een aangetekende brief doen, gewoon effe langs lopen en zeggen dat je het effe uit hebt gezocht en dat je mede eigenaar bent van die boom, dus dat hij hem niet kan kappen zonder jouw toestemming.
Een gedicht over Maanvis
  maandag 3 oktober 2011 @ 13:28:02 #128
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_102647042
Stel voor dat jij hem weghaalt omdat je moeder hem wel wil hebben in haar tuin.

Vervolgens plant je hem een meter van de grens in je eigen voortuin })
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  maandag 3 oktober 2011 @ 13:28:37 #129
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_102647054
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 13:20 schreef Gwywen het volgende:

http://www.soest.nl/pdf/Digitaal%20loket/Bomenburen.pdf

Een foldertje van een random gemeente waar in ''gewone mensen'' taal staat beschreven wat de situatie is. (kijk onder het kopje "Bomen, Heesters en Heggen op de erfgrens"). Ik denk dat het de situatie wat duidelijker maakt, ook voor jouw buurman.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_102647262
Het was ooit zo schitterend in Tilburg, daar stond een 300 tot 500 jaar oude Lindeboom op de Heuvel (binnenstad); er kwam toen een herinrichting, die boom moest weg.

Op de dag van de kapping waren er mensen in die boom gaan zitten, jankende mensen op de voorpagina van het Brabants Dagblad. :D _O-

Procedures en alles erbij. Die boom heeft inmiddels al een aantal nazaten _O- , er zijn onderzoeken geweest (het laatste is dat ze een stek verkeerd geplant hadden, dat moest in de grond en niet in een bak)...

Kortom: dat loopt al jaaaaaaaaaaaaaaaaren, en dat ding moet (vast) al honderdduizenden euro's gekost hebben, als het niet meer is.
pi_102647901
http://bd.nl/nieuws/tilbu(...)k-op-heuvel-1.114645

"TILBURG - Er komt een 'gewone' linde terug in de gerestaureerde bak op de Heuvel in Tilburg. Daarover is het Lindeboomcomité het woensdagavond eens geworden."

Het Lindeboomcomité. _O-
  maandag 3 oktober 2011 @ 14:49:26 #132
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_102649542
Ik heb inmiddels via via ook nog wat juridisch advies ingewonnen en hoewel de kern van de boom nog net op zijn stuk staat, is de stam intussen zo dik dat hij deels op mijn grond staat en dat maakt mij mede-eigenaar.
In zoverre mag hij dus niet in zijn eentje beslissen dat die boom weggaat.

Of hij zich daar wat van zal aantrekken, is natuurlijk een tweede. Ik zal tenminste zo fatsoenlijk zijn hem dat te melden.
Anderzijds ben ik bang dat als ik hier mijn poot stijf houd, hij de andere pesterijtjes en overlastgevende handelingen uit zal buiten om mij dwars te zitten.
Zoals ik eerder al vermeldde speelt er nog meer met deze buren, we hebben erg veel overlast van hen sinds ze hier wonen.
Daarom kwam zijn "last" van die boom bij mij ook een beetje over als niet in verhouding staand met de last die wij van hen hebben.
Maar goed, dat laatste is van geen enkele invloed geweest op mijn beslissing die boom te willen behouden, dat staat daar totaal los van.

quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 13:25 schreef fruityloop het volgende:
Je moet er samen over beslissen zegt de jurisprudentie/rijdende rechter, en als dat niet lukt handhaaft men de status-quo, en heb jij als tegenstemmer als nog je zin. Je kan je alleen wel afvragen wat dat gaat doen met je verhouding met de buren, en afgeleid daarvan jouw woongenot.
Ons woongenot is sinds zij er eerder dit jaar zijn komen wonen al dermate verminderd dat een verslechterde relatie met hen niet veel zal veranderen aan hoe het nu is.

Ik vraag me wel eens af of hij dit huis destijds heeft gekocht met de gedachte van "als ik hier eenmaal woon haal ik om te beginnen die boom weg". Niet wetende dat die boom ook van de buren is.

Eerlijk gezegd heb ik helemaal geen zin in juridische procedures en zo, dat gaat me veel te ver allemaal, ik wil gewoon uitzoeken of ik het recht aan mijn kant heb en of ik via die weg de kap kan voorkomen. :)
pi_102649721
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 14:49 schreef Gwywen het volgende:
Ik heb inmiddels via via ook nog wat juridisch advies ingewonnen en hoewel de kern van de boom nog net op zijn stuk staat, is de stam intussen zo dik dat hij deels op mijn grond staat en dat maakt mij mede-eigenaar.
In zoverre mag hij dus niet in zijn eentje beslissen dat die boom weggaat.

Of hij zich daar wat van zal aantrekken, is natuurlijk een tweede. Ik zal tenminste zo fatsoenlijk zijn hem dat te melden.
Anderzijds ben ik bang dat als ik hier mijn poot stijf houd, hij de andere pesterijtjes en overlastgevende handelingen uit zal buiten om mij dwars te zitten.
Zoals ik eerder al vermeldde speelt er nog meer met deze buren, we hebben erg veel overlast van hen sinds ze hier wonen.
Daarom kwam zijn "last" van die boom bij mij ook een beetje over als niet in verhouding staand met de last die wij van hen hebben.
Maar goed, dat laatste is van geen enkele invloed geweest op mijn beslissing die boom te willen behouden, dat staat daar totaal los van.

[..]

Ons woongenot is sinds zij er eerder dit jaar zijn komen wonen al dermate verminderd dat een verslechterde relatie met hen niet veel zal veranderen aan hoe het nu is.

Ik vraag me wel eens af of hij dit huis destijds heeft gekocht met de gedachte van "als ik hier eenmaal woon haal ik om te beginnen die boom weg". Niet wetende dat die boom ook van de buren is.

Eerlijk gezegd heb ik helemaal geen zin in juridische procedures en zo, dat gaat me veel te ver allemaal, ik wil gewoon uitzoeken of ik het recht aan mijn kant heb en of ik via die weg de kap kan voorkomen. :)
Dat kan je dus :) Als hij zich hier niets van aantrekt, kan je hem nog een veel groter probleem bezorgen, echter denk ik wel dat je schriftelijk kenbaar moet maken dat je betreffende boom niet gekapt wilt zien, en uiteraard hiervan een kopie bewaren.
  maandag 3 oktober 2011 @ 15:07:13 #134
335452 cricket
cricket from space
pi_102650104
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 14:49 schreef Gwywen het volgende:
Stel je hebt het recht aan je kant, hoe wil je het dan voorkomen als je geen zin hebt in juridische procedures? Die zul je dan toch moeten doorlopen.
  maandag 3 oktober 2011 @ 15:16:48 #135
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_102650403
vraag de buurman of hij het goed vindt dat je een schutting van 2 meter plaatst.
Als hij nee zegt gelijk doen, zegt hij ja dan denk je er nog even over.

oog om oog, boom om schutting
Be kind whenever possible. It is always possible.
Dalai Lama
  maandag 3 oktober 2011 @ 15:19:42 #136
65960 sanger
pi_102650504
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 15:16 schreef Nightwulf het volgende:
vraag de buurman of hij het goed vindt dat je een schutting van 2 meter plaatst.
Als hij nee zegt gelijk doen, zegt hij ja dan denk je er nog even over.

oog om oog, boom om schutting
Dat mag vergunningstechnisch niet zonder meer.
  maandag 3 oktober 2011 @ 15:20:12 #137
130803 Gripper
Get a grip
pi_102650517
Zeg TS, ik lees ineens toevallig een posting van jou in een ander topic...

quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 21:20 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ja, wij hadden hier laatst ook zo'n dwaas op bezoek. Alles wat mijn huis onderscheidde van de (identieke) huizen in de straat die hier ook te koop staan, moest uit beeld, vond hij.
Ik vroeg me in stilte af hoe ik mijn huis op die manier interessanter dan de andere huizen kan maken voor potentiële kopers, en besloot dat ik maar beter een andere makelaar kan proberen. :)
A. Ald je toch je huis te koop wilt zetten, waarom je dan nog druk maken over die boom die je zo mooi vindt?
B. Als er iets is wat een huis beter verkoopbaar maakt, dan is het wel het niet aanwezig zijn van een boom midden in de tuin die met zn wortels funderingen kapot maakt, overal blad rondstrooit, en je hemelwaterafvoeren verstopt.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  Moderator maandag 3 oktober 2011 @ 15:22:07 #138
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_102650577
Als de boom beeldbepalend is en de buurman dus een kapvergunning nodig heeft dan kun je bezwaar maken. Is dat niet nodig dan moet je er een rechter en het kadaster bij halen want er mag helemaal geen boom op de scheiding staan (moet volgensmij een halve meter of meer uit de erfscheiding staan) en dan is het dus niet duidelijk van wie de boom is, en heb je wel een zaak.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  maandag 3 oktober 2011 @ 15:37:34 #139
65960 sanger
pi_102651086
quote:
2s.gif Op maandag 3 oktober 2011 15:22 schreef Bosbeetle het volgende:
Als de boom beeldbepalend is en de buurman dus een kapvergunning nodig heeft dan kun je bezwaar maken. Is dat niet nodig dan moet je er een rechter en het kadaster bij halen want er mag helemaal geen boom op de scheiding staan (moet volgensmij een halve meter of meer uit de erfscheiding staan) en dan is het dus niet duidelijk van wie de boom is, en heb je wel een zaak.
Tussen niet mogen en zo zijn zit dus een verschil ;) Die boom staat er namelijk :P

En als hij op beide percelen staat dan is het dus een gedeeld eigendom.
pi_102651433

Hij gaat je helpen.
Al die mooie plekken op aarde, en ik zit hier :N
pi_102652146
Misschien wil zij wel ff vragen wat de boom er zelf van vindt:

“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
  Licht Ontvlambaar maandag 3 oktober 2011 @ 16:15:17 #142
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_102652192
Doe eens niet...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_102652709
quote:
18s.gif Op maandag 3 oktober 2011 16:15 schreef Sjeen het volgende:
Doe eens niet...
Sorry, maar als TS nu gewoon es een foto plaatst van de boom, ipv de privacy van de boom te beschermen, dan kan iedereen beter oordelen. Daarnaast heb ik ook haar post in het andere topic gelezen, dus als ze wil verhuizen, waar maakt ze zich nog druk om
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
  maandag 3 oktober 2011 @ 16:32:40 #144
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_102652774
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 16:30 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

Sorry, maar als TS nu gewoon es een foto plaatst van de boom, ipv de privacy van de boom te beschermen, dan kan iedereen beter oordelen. Daarnaast heb ik ook haar post in het andere topic gelezen, dus als ze wil verhuizen, waar maakt ze zich nog druk om
Het andere topic?
The love you take is equal to the love you make.
pi_102652866
quote:
5s.gif Op maandag 3 oktober 2011 16:32 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Het andere topic?
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2011 21:20 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ja, wij hadden hier laatst ook zo'n dwaas op bezoek. Alles wat mijn huis onderscheidde van de (identieke) huizen in de straat die hier ook te koop staan, moest uit beeld, vond hij.
Ik vroeg me in stilte af hoe ik mijn huis op die manier interessanter dan de andere huizen kan maken voor potentiële kopers, en besloot dat ik maar beter een andere makelaar kan proberen. :)
uit het funda topic in K&W, volgens mij nodig je alleen een makelaar uit als je je huis wilt verkopen, of als je het opnieuw wilt laten taxeren als je buren hufterige tokkies zijn zonder planten oid...
  maandag 3 oktober 2011 @ 16:35:32 #146
130803 Gripper
Get a grip
pi_102652895
quote:
5s.gif Op maandag 3 oktober 2011 16:32 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Het andere topic?
Klik de link maar eens aan die ik quootte. het opmerkelijke foto's van funda topic.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_102653525
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 10:31 schreef Maanvis het volgende:

[..]

omdat dat zo in de wet staat lijkt me :)
Waar blijft je bron?
  maandag 3 oktober 2011 @ 16:56:40 #148
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_102653753
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 16:50 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Waar blijft je bron?
Artikel 5:20 lid F van het burgelijk wetboek, dacht dat ik dat al gezegd had :).
Een gedicht over Maanvis
pi_102659643
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 16:56 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Artikel 5:20 lid F van het burgelijk wetboek, dacht dat ik dat al gezegd had :).
Kopietje:
quote:
Boek 5. Zakelijke rechten
Titel 3. Eigendom van onroerende zaken
Artikel 20
1.
De eigendom van de grond omvat, voor zover de wet niet anders bepaalt:
a. de bovengrond;
b. de daaronder zich bevindende aardlagen;
c. het grondwater dat door een bron, put of pomp aan de oppervlakte is gekomen;
d. het water dat zich op de grond bevindt en niet in open gemeenschap met water op eens anders erf staat;
e. gebouwen en werken die duurzaam met de grond zijn verenigd, hetzij rechtstreeks, hetzij door vereniging met andere gebouwen en werken, voor zover ze geen bestanddeel zijn van eens anders onroerende zaak;
f. met de grond verenigde beplantingen.
Daar staat hooguit dat je als mede-eigenaar aangemerkt kan worden, niet dat je meer of minder rechten zou hebben.
pi_102677986
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 19:36 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Kopietje:

[..]

Daar staat hooguit dat je als mede-eigenaar aangemerkt kan worden, niet dat je meer of minder rechten zou hebben.
Dus beide hebben net zoveel te zeggen, en als dan 1 iemand nee zegt, zal er een compromis moeten komen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')