en dus moeten ze wel bestaan! Waarom? Omdat jij dat zegt!quote:Op donderdag 29 september 2011 13:50 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Daar geloof ik in! Maar daar heb ik dan ook ervaring mee!
is wel eens anders geweest?quote:Op donderdag 29 september 2011 13:53 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Even OffTopic: blij te zien dat je prettig meediscussieert, is wel eens anders geweest. Fijn!
Dat is simpelweg een voorwaarde voor het voortbestaan van dat dier. Dat heeft niet zozeer te maken met een bewustzijn dat ze ooit zullen sterven, maar meer met instinct. Sowieso loopt zelfs ons bewustzijn in zulke gevallen achter de feiten aan.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:49 schreef ramon83 het volgende:
[..]
[..]
Daarin in ben ik het niet met jullie eens. Dieren zijn zich zeker wel bewust van hun sterfelijkheid, leeuwen bijvoorbeeld weten dat ze krokodillen in het water niet kunnen aanvallen, want dan leggen ze het af. Op land daarentegen zijn ze een relatief makkelijke prooi. Zelfde met volwassen buffels, een leeuw zal die nooit alleen aanvallen, want ook dat houd een zekere dood in.
Oude dieren voelen de dood vaak ook naderen en trekken zich dan terug om op een rustig plekje te sterven.
ik vind ook niet dat je het moet zien als een 1v4 spelletje. jij hebt een mening en maakt die hard. 4 anderen wijzen netjes op de flaws in je beredenering. Ipv als het als een oorlog te zien, kun je ook zeggen: damn zo had ik het niet bekeken bedankt. of...... redenen aandragen waarom de logica van hun niet klopt. En dan komt er een discussie.. en dat is leuk! of je nu voor -of tegenstander bent. Discussieren laat je twijfelen en goed nadenken over je eigen standpunten!quote:Op donderdag 29 september 2011 13:54 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Nee, we wijzen je op drogredenen en inconsequenties. Dat is heel wat anders.
Oke waar, maar het is ook lastig uit te leggen. Maar dieren zijn in staat rationeel te denken net als mensen en ze zijn zich ook bewust van hun vergankelijkheid. Want in principe doen we nog steeds hetzelfde hier op aarde: het in stand houden van de soort. En wij zijn ook maar een diersoort en wat wij kunnen, kunnen andere diersoorten ook. Niet allemaal natuurlijk want er zijn ook diersoorten die dingen kunnen die wij niet kunnen.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:51 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Hier zeg jij wat heel anders dan ik hier zeg:
[..]
Ik ken niet veel dieren behalve de mens die echt kunnen nadenken en/of zaken en concepten kunnen beredeneren. Of ik heb het fout.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:56 schreef ramon83 het volgende:
[..]
Oke waar, maar het is ook lastig uit te leggen. Maar dieren zijn in staat rationeel te denken net als mensen en ze zijn zich ook bewust van hun vergankelijkheid. Want in principe doen we nog steeds hetzelfde hier op aarde: het in stand houden van de soort. En wij zijn ook maar een diersoort en wat wij kunnen, kunnen andere diersoorten ook. Niet allemaal natuurlijk want er zijn ook diersoorten die dingen kunnen die wij niet kunnen.
Eens!quote:Op donderdag 29 september 2011 13:56 schreef Michielos het volgende:
[..]
ik vind ook niet dat je het moet zien als een 1v4 spelletje. jij hebt een mening en maakt die hard. 4 anderen wijzen netjes op de flaws in je beredenering. Ipv als het als een oorlog te zien, kun je ook zeggen: damn zo had ik het niet bekeken bedankt. of...... redenen aandragen waarom de logica van hun niet klopt. En dan komt er een discussie.. en dat is leuk! of je nu voor -of tegenstander bent. Discussieren laat je twijfelen en goed nadenken over je eigen standpunten!
Ja oké, die snap ik. Het zal mijn overgevoeligheid zijn t.a.v. de immer gevraagde wetenschappelijke bewijzen, dat ik nu gelijk begin te gillen in plaats van na te denkenquote:Op donderdag 29 september 2011 13:56 schreef Michielos het volgende:
[..]
ik vind ook niet dat je het moet zien als een 1v4 spelletje. jij hebt een mening en maakt die hard. 4 anderen wijzen netjes op de flaws in je beredenering. Ipv als het als een oorlog te zien, kun je ook zeggen: damn zo had ik het niet bekeken bedankt. of...... redenen aandragen waarom de logica van hun niet klopt. En dan komt er een discussie.. en dat is leuk! of je nu voor -of tegenstander bent. Discussieren laat je twijfelen en goed nadenken over je eigen standpunten!
Logischerwijs vermijden dieren hun overlijden - anders zouden wij ze ook niet meer kennen -, maar dat betekent niet dat ze zich, zoals wij, bewust zijn van het feit dat ze over bijv. 500 jaar niet meer leven. Sowieso ontbreekt in hun brein het vermogen om de toekomst zover in te schatten.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:56 schreef ramon83 het volgende:
[..]
Oke waar, maar het is ook lastig uit te leggen. Maar dieren zijn in staat rationeel te denken net als mensen en ze zijn zich ook bewust van hun vergankelijkheid. Want in principe doen we nog steeds hetzelfde hier op aarde: het in stand houden van de soort. En wij zijn ook maar een diersoort en wat wij kunnen, kunnen andere diersoorten ook. Niet allemaal natuurlijk want er zijn ook diersoorten die dingen kunnen die wij niet kunnen.
maakt ook niks uit hoor. Het gaat niet over een gram meel halen bij de bakker, maar over je overtuigingen, geloof en waarden en normen/kijk op het leven e.d. Dat is een stuk zwaardere kost dan het over een bloemstuk ofzo hebbenquote:Op donderdag 29 september 2011 13:57 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ja oké, die snap ik. Het zal mijn overgevoeligheid zijn t.a.v. de immer gevraagde wetenschappelijke bewijzen, dat ik nu gelijk begin te gillen in plaats van na te denken
Misschien maken ze zich wel zo druk omdat er geen wetenschappelijk bewijs voor is ... dus weten ze niet wat ze moeten volgenquote:Op donderdag 29 september 2011 13:57 schreef Boca_Raton het volgende:
Ja oké, die snap ik. Het zal mijn overgevoeligheid zijn t.a.v. de immer gevraagde wetenschappelijke bewijzen, dat ik nu gelijk begin te gillen in plaats van na te denken
Je kunt per definitie niet het niet-bestaan van 'de ziel' of welk verzinsel dan ook aantonen. Het gaat erom dat er geen enkele aanleiding is om er vanuit te gaan.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:59 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Misschien maken ze zich wel zo druk omdat er geen wetenschappelijk bewijs voor is ... dus weten ze niet wat ze moeten volgen
Ja hier gaan wij het niet over eens raken.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:56 schreef ramon83 het volgende:
[..]
Niet mee eens. Ik twijfel omdat de argumentatie naar mijn idee niet helemaal juist is en ook omdat er geen bewijs voor is of goede beredenering. En daar struikel ik over. Misschien dat dat voor anderen anders is hoorquote:Op donderdag 29 september 2011 13:59 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Misschien maken ze zich wel zo druk omdat er geen wetenschappelijk bewijs voor is ... dus weten ze niet wat ze moeten volgen
Dan zou je eens recente docu's over dieren moeten kijken, mega interessant!quote:Op donderdag 29 september 2011 13:57 schreef Michielos het volgende:
[..]
Ik ken niet veel dieren behalve de mens die echt kunnen nadenken en/of zaken en concepten kunnen beredeneren. Of ik heb het fout.
Ben je hier een keer "niet" vergeten..?quote:Op donderdag 29 september 2011 14:00 schreef Wereldpijn het volgende:
[..]
Je kunt per definitie het niet-bestaan van 'de ziel' of welk verzinsel dan ook aantonen.
Haha, klopt! Zal de zin even aanpassen. Fijn dat er goede lezers bestaan.quote:Op donderdag 29 september 2011 14:02 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Ben je hier een keer "niet" vergeten..?
Of begrijp ik je verkeerd..?
Hij is een keer niet vergeten iddquote:Op donderdag 29 september 2011 14:02 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Ben je hier een keer "niet" vergeten..?
Of begrijp ik je verkeerd..?
Wat ik al zei: ik geloof om dezelfde reden niet in een ziel als waarom ik niet in astrologie, elfjes en onzichtbare luchttovenaars geloof.quote:Op donderdag 29 september 2011 14:01 schreef Michielos het volgende:
[..]
Niet mee eens. Ik twijfel omdat de argumentatie naar mijn idee niet helemaal juist is en ook omdat er geen bewijs voor is of goede beredenering. En daar struikel ik over. Misschien dat dat voor anderen anders is hoor
Check.quote:Op donderdag 29 september 2011 14:02 schreef Wereldpijn het volgende:
[..]
Haha, klopt! Zal de zin even aanpassen. Fijn dat er goede lezers bestaan.
Nah je weet gewoon niet welke verklaring te volgen zonder voorgekauwde wetenschappelijke visiequote:Op donderdag 29 september 2011 14:01 schreef Michielos het volgende:
Niet mee eens. Ik twijfel omdat de argumentatie naar mijn idee niet helemaal juist is en ook omdat er geen bewijs voor is of goede beredenering. En daar struikel ik over. Misschien dat dat voor anderen anders is hoor
exact. Dit betekend niet dat ik het nooit zal aannemen, enkel dat ik het nooit zal aannemen enkel omdat iemand van mening is dat het zo is.quote:Op donderdag 29 september 2011 14:03 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Wat ik al zei: ik geloof om dezelfde reden niet in een ziel als waarom ik niet in astrologie, elfjes en onzichtbare luchttovenaars geloof.
Probeer het nog eens, maar dan zonder de trollerige ondertoonquote:Op donderdag 29 september 2011 14:04 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Nah je weet gewoon niet welke verklaring te volgen zonder voorgekauwde wetenschappelijke visie
Dat. Kom eerst maar met steekhoudend bewijs, dan zal ik de eerste zijn die het bestaan van een ziel, god, kaboutertjes et al accepteert.quote:Op donderdag 29 september 2011 14:04 schreef Michielos het volgende:
[..]
exact. Dit betekend niet dat ik het nooit zal aannemen, enkel dat ik het nooit zal aannemen enkel omdat iemand van mening is dat het zo is.
De mens is gelukkig en zeker niet het eindpunt in de evolutie dat ben ik met je eens. Maar de evolutie is gebaseerd op het feit dat de soort an sich het doel heeft het voortbestaan van de soort. Bij veel dieren geldt dan ook het recht van de sterkste, alleen die mag paren zodat er de sterkst mogelijke nakomelingen komen.quote:Op donderdag 29 september 2011 14:01 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ja hier gaan wij het niet over eens raken.
Overigens 1 foutje in je stelling. Het doel van de soort is nooit het voortbestaan van de soort.
Dan kom je in dezelfde soort fallacy als mensen die zeggen dat de mens het eindpunt van de evolutie is. De kroon op de schepping zo je wil.
Ik geloof helemaal niet in een doel voor een soort. En ik zie een stuk meer in een instinct tot zelfbehoud.
Iets wat wij nog wel aan de evolutie hebben over gehouden. Voorbeeldje: in paniek trapt iedereen elkaar dood.
Nou doe je het weer hè. Hij is er zo ingeslopen de fout, dat de meeste mensen hem niet eens lezen.quote:Op donderdag 29 september 2011 14:06 schreef ramon83 het volgende:
[..]
De mens is gelukkig en zeker niet het eindpunt in de evolutie dat ben ik met je eens. Maar de evolutie is gebaseerd op het feit dat de soort an sich het doel heeft het voortbestaan van de soort. Bij veel dieren geldt dan ook het recht van de sterkste, alleen die mag paren zodat er de sterkst mogelijke nakomelingen komen.
precies. Show me, verbaas me. Ik wil niks lievers.quote:Op donderdag 29 september 2011 14:05 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Dat. Kom eerst maar met steekhoudend bewijs, dan zal ik de eerste zijn die het bestaan van een ziel, god, kaboutertjes et al accepteert.
meisje: je kan het maar als je gelooft dat je het kanquote:Op donderdag 29 september 2011 14:10 schreef Michielos het volgende:
precies. Show me, verbaas me. Ik wil niks lievers.
3 scenarios:
meisje: Ik kan over een huis springen
Michielos: laat maar zien
meisje: nee, lekker puh
dan kan het meisje niet verwachten dat ik het aanneem..
scenario 2:
meisje: ik kan over een huis springen
meisje: ok, ogen dicht even
Michielos: ok
meisje: ik ben over het huis gesprongen
Michielos: maar wacht even want...
Meisje kan ook hier niet verwachten dat ik het aanneem want er zijn flaws
Scenario 3:
meisje: springt over huis
Michielos: blij maar wil het wel onderzoeken
het is overtuigend , maar nu wil ik wel weten hoe het werkt
Zover ik kan waarnemen tovert hans klok zichzelf weg. Ik heb geen andere mogelijke verklaring want ik heb het zelf gezien.quote:Scenario 3:
meisje: springt over huis
Michielos: blij maar wil het wel onderzoeken
het is overtuigend , maar nu wil ik wel weten hoe het werkt
Is er dan een soort geweest die vrijwillig uitgestorven is dan? Wat jij beschrijft is waar maar ik wil er aan toevoegen dat door middel van die ontwikkeling voorkomen word dat de soort uitsterft. Dus volgens mij bedoelen we hetzelfde alleen jij noemt het ontwikkelen en ik in stand houden.quote:Op donderdag 29 september 2011 14:09 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Nou doe je het weer hè. Hij is er zo ingeslopen de fout, dat de meeste mensen hem niet eens lezen.
Als een soort een doel heeft en ik bestrijd dat, maar dat terzijde.
Maar als een soort een doel heeft, dan is het doel van de soort de ontwikkeling / evolutie van de soort en zeker niet het in stand houden van de soort.
Yup en daarom schreef ik er achter: nu wil ik onderzoeken hoe het werkt. Juist omdat je je zintuigen niet kunt vertrouwen , moet je de werking achterhalen. Maar dat bedoelde ik ook hoor.quote:Op donderdag 29 september 2011 14:12 schreef Daniel1976 het volgende:
Hier ga je weer de mist in met empirisch bewijs helaas:
[..]
Zover ik kan waarnemen tovert hans klok zichzelf weg. Ik heb geen andere mogelijke verklaring want ik heb het zelf gezien.
Nu de vraag, heeft hans klok zichzelf daadwerkelijk weggetoverd?
Ergo, je kunt je zintuigen niet geloven.
Nu zijn soorten alleen hokjes die door een mens zijn uitgevonden om dieren wat makkelijker te categoriseren. Maar er is nooit een eerste mens geweest.quote:Op donderdag 29 september 2011 14:13 schreef ramon83 het volgende:
[..]
Is er dan een soort geweest die vrijwillig uitgestorven is dan? Wat jij beschrijft is waar maar ik wil er aan toevoegen dat door middel van die ontwikkeling voorkomen word dat de soort uitsterft. Dus volgens mij bedoelen we hetzelfde alleen jij noemt het ontwikkelen en ik in stand houden.
Ja dus je kunt er alleen vanuit gaan dat iets echt is als je het onder gecontroleerde omstandigheden kunt reproduceren (en wel meer dan 1 keer).quote:Op donderdag 29 september 2011 14:16 schreef Michielos het volgende:
[..]
Yup en daarom schreef ik er achter: nu wil ik onderzoeken hoe het werkt.
Welke bedoel je nu precieS?quote:Op donderdag 29 september 2011 14:13 schreef Loppe het volgende:
Btw Daniel, heb je mijn vorige post gelezen?
Zijn we ook maar we bedoelen hetzelfde... We noemen het alleen anders.quote:Op donderdag 29 september 2011 14:17 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Nu zijn soorten alleen hokjes die door een mens zijn uitgevonden om dieren wat makkelijker te categoriseren. Maar er is nooit een eerste mens geweest.
En een soort in stand houden zou zeggen dat het doel van de soort vis is om zichzelf in stand te houden. Nou dan hadden we dus nu met z'n allen in het water gezwommen.
Het doel van de soort is de ontwikkeling van de soort.
Ik heb het gevoel dat ik een beetje offtopic ben.
ye maar ik ben nog niet bezig met hypothese, onderzoek of whatever. Enkel: meisje claimt iets en doet het.quote:Op donderdag 29 september 2011 14:18 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ja dus je kunt er alleen vanuit gaan dat iets echt is als je het onder gecontroleerde omstandigheden kunt reproduceren (en wel meer dan 1 keer).
Als dat kan, neem ik met alle liefde en plezier aan dat het meisje over het huis springt
Ik vind het een hele belangrijke nuance.quote:Op donderdag 29 september 2011 14:18 schreef ramon83 het volgende:
[..]
Zijn we ook maar we bedoelen hetzelfde... We noemen het alleen anders.
Dat is een hoger doel, geen individueel doelquote:Op donderdag 29 september 2011 14:17 schreef Daniel1976 het volgende:
Het doel van de soort is de ontwikkeling van de soort.
Hoe denk jij over "de ontwikkeling van het soort bevorderen staat gelijk aan de soort zelf in stand houden"? (dus dat jullie beiden gelijk hebben in a a way) Dieren passen zich langzaam aan in een everchanging world. Hoe zie jij dit?quote:Op donderdag 29 september 2011 14:19 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ik vind het een hele belangrijke nuance.
Klopt maar dat is het nadeel van getypte tekst, in een gesprek waren we heel snel op 1 lijn gekomen terwijl nu alles heel letterlijk (moeten) nemen...quote:Op donderdag 29 september 2011 14:19 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ik vind het een hele belangrijke nuance.
Grappig is dat aanpassen niet bewust gaat... Veranderingen in het DNA waardoor de diersoort zich ontwikkeld zijn niet bewust getriggert.quote:Op donderdag 29 september 2011 14:22 schreef Michielos het volgende:
[..]
Hoe denk jij over "de ontwikkeling van het soort bevorderen staat gelijk aan de soort zelf in stand houden"? Dieren passen zich langzaam aan in een everchanging world. Hoe zie jij dit?
quote:
en dus is het wel belangrijk om te weten waaruit materie opgebouwd isquote:Op donderdag 29 september 2011 13:36 schreef Loppe het volgende:
Als je er van uitgaat dat dit de werkelijkheid is dan nog zijn onze hersenen opgebouwd uit chemische elementen die ons een bepaald bewustzijn schenken.
Ik zou zeggen dat dit zover offtopic gaat, dat het iemand vrij staat om een evolutie topic aan te maken. Dan meld ik me daar wel weerquote:Op donderdag 29 september 2011 14:24 schreef ramon83 het volgende:
[..]
Grappig is dat aanpassen niet bewust gaat... Veranderingen in het DNA waardoor de diersoort zich ontwikkeld zijn niet bewust getriggert.
En dan vraag ik me af of de 'kerk', die beweren namelijk dat je ziel naar de hemel gaat, daar ook wel eens onderzoek naar gedaan heeft. Je zou verwachten van wel want als ze het kunnen aantonen dan zullen veel meer mensen het geloof aanhangen. Maar ik heb nog nooit van hun kant enig onderzoeksresultaat gezien...quote:Op donderdag 29 september 2011 14:18 schreef Michielos het volgende:
[..]
ye maar ik ben nog niet bezig met hypothese, onderzoek of whatever. Enkel: meisje claimt iets en doet het.
Ik zeg: cool, maar nu gaan we het onderzoeken. en inderdaad... als dat echt kan , neem ik het met liefde aan
Ja dat weten we dus ook wel tot op zekere hoogte alleen de allerkleinste deeltjes daar hebben we het moeilijk mee.quote:Op donderdag 29 september 2011 14:24 schreef Loppe het volgende:
[..]
[..]
en dus is het wel belangrijk om te weten waaruit materie opgebouwd is
Precies.quote:Op donderdag 29 september 2011 14:37 schreef ramon83 het volgende:
[..]
En dan vraag ik me af of de 'kerk', die beweren namelijk dat je ziel naar de hemel gaat, daar ook wel eens onderzoek naar gedaan heeft. Je zou verwachten van wel want als ze het kunnen aantonen dan zullen veel meer mensen het geloof aanhangen. Maar ik heb nog nooit van hun kant enig onderzoeksresultaat gezien...
Nou ja er was ooit eens een spetterend onderzoek van iemand die de ziel had gewogen. Dat vonden ze wel machtig interessant. Het bleek alleen een hoax.quote:Op donderdag 29 september 2011 14:37 schreef ramon83 het volgende:
[..]
En dan vraag ik me af of de 'kerk', die beweren namelijk dat je ziel naar de hemel gaat, daar ook wel eens onderzoek naar gedaan heeft. Je zou verwachten van wel want als ze het kunnen aantonen dan zullen veel meer mensen het geloof aanhangen. Maar ik heb nog nooit van hun kant enig onderzoeksresultaat gezien...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |