De wens een ziel te hebben = angst voor de dood.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:37 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
'hoopt dat ze waar zijn?' Dit gaat me wat te ver.
Of je niet kunnen voorstellen hoe ellendig het is om eeuwig voort te bestaan.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:38 schreef Telecaster het volgende:
[..]
De wens een ziel te hebben = angst voor de dood.
Ik snap 'm nie...?quote:Op donderdag 29 september 2011 13:38 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Angst voor de dood -of- zin van het leven ?quote:Op donderdag 29 september 2011 13:38 schreef Telecaster het volgende:
Beetje rare vergelijking, ik beargumenteer namelijk dat de ziel een product is van je hersenen en dus van je zelf en daar is niets bovennatuurlijk aan. En ik ben van mening dat met de dood van je lichaam ook je ziel doodgaat. En dan verga je tot stof...quote:Op donderdag 29 september 2011 13:38 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Open volgende keer nog es een topic hierover en vermeld duidelijk in je OP dat we geen wetenschappelijke visie hierover willenquote:Op donderdag 29 september 2011 13:31 schreef MissVanity het volgende:
TRU zou een plek moeten zijn waar dit bespreekbaar is. Maar dat valt dus vies tegen
Zo moeilijk is 't toch niet..?quote:
Ik noemde ufo, reden van hoop dat het waar is; sensatie.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:37 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
'hoopt dat ze waar zijn?' Dit gaat me wat te ver.
Eens.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:40 schreef ramon83 het volgende:
[..]
Beetje rare vergelijking, ik beargumenteer namelijk dat de ziel een product is van je hersenen en dus van je zelf en daar is niets bovennatuurlijk aan. En ik ben van mening dat met de dood van je lichaam ook je ziel doodgaat. En dan verga je tot stof...
Dat ook.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:39 schreef Wereldpijn het volgende:
[..]
Of je niet kunnen voorstellen hoe ellendig het is om eeuwig voort te bestaan.
Dat is niet helemaal waar, dieren zijn slimmer dan we altijd hebben aangenomen. En die zijn zich zeker bewust van hun sterfelijkheid!quote:Op donderdag 29 september 2011 13:40 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ik noemde ufo, reden van hoop dat het waar is; sensatie.
God, reden van hoop dat het waar is; altijd fijn om een grote broer te hebben die over je schouder meekijkt en zo af en toe kan ingrijpen.
Hemel, reden van hoop dat het waar is; Als mijn lichaam aan het rotten is en ik in een soep van bacteriën verander dan leef ik blijkbaar toch nog ergens, hoera.
Ziel, zie hemel.
Bijproduct van ons bewustzijn is nu eenmaal dat nare ding dat de mens als enig diersoort zich bewust is van zijn sterfelijkheid. Om daar mee om te kunnen gaan komen je hersenen met spinsels zoals de ziel.
Je zal maar op een wolk naast Zanger Rinus terechtkomen.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:39 schreef Wereldpijn het volgende:
[..]
Met alle respect maar het wordt toch besproken? Dat men het niet eens is met je stelling mag gewoon. TRU behoort mijns inziens geen subforum te zijn waar 7 mensen elkaar in alles gelijk geven. Ontkracht hun stellingen gewoon, discussieer, draag argumenten aan. Het zullen heus geen monsters zijn ofzoquote:Op donderdag 29 september 2011 13:31 schreef MissVanity het volgende:
TRU zou een plek moeten zijn waar dit bespreekbaar is. Maar dat valt dus vies tegen
Olifanten in elk geval, meen ik.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:42 schreef ramon83 het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar, dieren zijn slimmer dan we altijd hebben aangenomen. En die zijn zich zeker bewust van hun sterfelijkheid!
Klopt maar dat was toch de vraag in de OP?quote:Op donderdag 29 september 2011 13:41 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Eens.
Maar, zoals eerder gezegd, jij hanteert nu een andere invulling van de term "ziel" dan de gemidelde religieuze / spirituele betekenis.
Ja lijkt me goede beredernatie. Behalve dan dat je de ziel nog als iets los ziet.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:40 schreef ramon83 het volgende:
[..]
Beetje rare vergelijking, ik beargumenteer namelijk dat de ziel een product is van je hersenen en dus van je zelf en daar is niets bovennatuurlijk aan. En ik ben van mening dat met de dood van je lichaam ook je ziel doodgaat. En dan verga je tot stof...
Zeker. Maar inmiddels hebben verschillende mensen het in dit topic over totaal andere zaken als ze het woord hanteren.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:42 schreef ramon83 het volgende:
[..]
Klopt maar dat was toch de vraag in de OP?
Je hebt trouwens nog geen antword gegeven op mijn vraag of je ook in kabouters gelooft.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:43 schreef Boca_Raton het volgende:
Nu wordt de discussie m.i. beter: de wetenschap met zijn bewijzen/niet-bewijzen wordt er buiten gelaten. Want daar kan geen hond tegenop natuurlijk, iets bewijzen wat de wetenschap nog niet bewezen heeft.
Zelf geloof ik niet in kabouters.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:44 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Je hebt trouwens nog geen antword gegeven op mijn vraag of je ook in kabouters gelooft.
Bepaalde diersoorten zijn zich bewust van zichzelf en herkennen zichzelf ook in een spiegel bijv., zoals de olifant inderdaad, maar dat is wat anders dan dat ze zich 'bewust' zijn van het idee dat ze op een dag niet meer in leven zijn.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:42 schreef ramon83 het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar, dieren zijn slimmer dan we altijd hebben aangenomen. En die zijn zich zeker bewust van hun sterfelijkheid!
Dieren hebben niet het besef dat alles wat er om hun heen is aan leven materiaal op een goede dag dood zal zijn.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:42 schreef ramon83 het volgende:
[..]
Ik zie het zo: ziel = karakterquote:Op donderdag 29 september 2011 13:43 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ja lijkt me goede beredernatie. Behalve dan dat je de ziel nog als iets los ziet.
Je hebt geen ziel, het is een illusie. Het is een denkproces in je hersenen.
Ja maar waarom dan niet?quote:Op donderdag 29 september 2011 13:45 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Zelf geloof ik niet in kabouters.
OK, dank je.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:45 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Zelf geloof ik niet in kabouters.
Alleen als je "tijd" hanteert ...quote:Op donderdag 29 september 2011 13:39 schreef Wereldpijn het volgende:
Nou ik gaf de voorzet en jij kopt hem meteen inquote:Op donderdag 29 september 2011 13:46 schreef Telecaster het volgende:
[..]
OK, dank je.
Waarom niet?
En als dat is "Omdat er nog nooit een overtuigend bewijs voor is geleverd": om dezelfde reden geloof ik niet in een ziel in de spirituele / religieuze betekenis.
Met een ziel wel dan?quote:Op donderdag 29 september 2011 13:46 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik heb er geen enkele ervaring mee.
Ja ok, je kunt ook out of the blue nog aannamen dat je geen perceptie meer hebt van tijd na de dood.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:46 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Alleen als je "tijd" hanteert ...
Ik citeer:quote:Op donderdag 29 september 2011 13:46 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik heb er geen enkele ervaring mee.
quote:Op donderdag 29 september 2011 13:04 schreef Boca_Raton het volgende:
Dit is weer een oeverloze discussie over de wetenschap aan de ene kant, en de menselijke ervaringen aan de andere kant.
Onder het motto: ik heb het zelf niet meegemaakt/het is niet wetenschappelijk bewezen dus bestáát het niet.
Pffffffff. Simpele zielen (nou, een woordspeling vind ik hier wel op zijn plaats!)
Had ik al "Alvast sorry voor alles" gezegd..?quote:Op donderdag 29 september 2011 13:46 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Nou ik gaf de voorzet en jij kopt hem meteen in
Of stellen dat er buiten ons beperkt 3-dimensioneel aards bestaan geen tijd gehanteerd wordt.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:47 schreef Wereldpijn het volgende:
Ja ok, je kunt ook out of the blue nog aannamen dat je geen perceptie meer hebt van tijd na de dood.
DIt dus.. als je jezelf als openminded en als een enorme vrije denker ziet enkel omdat je iets gelooft wat nooit is aangetoond, mag je ook wel in dinosaurussen op aarde geloven, op kabouters, op hobgoblins, op feetjes, op elven, op draken, op levende voorbinddildos met 98999 ogen e.d.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:46 schreef Telecaster het volgende:
[..]
OK, dank je.
Waarom niet?
En als dat is "Omdat er nog nooit een overtuigend bewijs voor is geleverd": om dezelfde reden geloof ik niet in een ziel in de spirituele / religieuze betekenis.
quote:Op donderdag 29 september 2011 13:45 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Dieren hebben niet het besef dat alles wat er om hun heen is aan leven materiaal op een goede dag dood zal zijn.
Dat is aan de mens voorbehouden.
Een mens weet dat hij gemiddeld 70 kan worden. Een dier heeft daar geen idee van.
Hij kan zijn einde voelen naderen of hij kan rouwen om de dood van een ander dier. Maar dat is anders als geconfronteerd worden met je vergankelijkheid.
Daarin in ben ik het niet met jullie eens. Dieren zijn zich zeker wel bewust van hun sterfelijkheid, leeuwen bijvoorbeeld weten dat ze krokodillen in het water niet kunnen aanvallen, want dan leggen ze het af. Op land daarentegen zijn ze een relatief makkelijke prooi. Zelfde met volwassen buffels, een leeuw zal die nooit alleen aanvallen, want ook dat houd een zekere dood in.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:45 schreef Wereldpijn het volgende:
[..]
Bepaalde diersoorten zijn zich bewust van zichzelf en herkennen zichzelf ook in een spiegel bijv., zoals de olifant inderdaad, maar dat is wat anders dan dat ze zich 'bewust' zijn van het idee dat ze op een dag niet meer in leven zijn.
Zoals wij weten dat wij over 100 jaar niet meer in leven zijn. Dat staat min of meer vast voor ons.
Zou zeggen dat tijd een essentiële rol speelt in alle 11 dimensies.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:48 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Of stellen dat er buiten ons beperkt 3-dimensioneel aards bestaan geen tijd gehanteerd wordt.
Daar geloof ik in! Maar daar heb ik dan ook ervaring mee!quote:Op donderdag 29 september 2011 13:49 schreef Michielos het volgende:
op levende voorbinddildos met 98999 ogen e.d.
Dat hang ik ook aanquote:Sommigen geloven dat er een ziel is ontstaan tijdens de oerknal. Een alwetende, grote macht.
Deze ziel heeft kleine stukjes van zichzelf 'afgesneden'. Deze stukjes zijn de zielen die vandaag de dag op Aarde zijn of in het tussenleven. Het tussenleven is het leven dat je leidt als ziel zonder lichaam. Er is een plek waar je terugkijkt op je leven en studeert met andere zielen. Waarna je weer terugkeert naar Aarde voor een nieuw leven. Reïncarnatie dus.
Hier zeg jij wat heel anders dan ik hier zeg:quote:Op donderdag 29 september 2011 13:49 schreef ramon83 het volgende:
[..]
[..]
Daarin in ben ik het niet met jullie eens. Dieren zijn zich zeker wel bewust van hun sterfelijkheid, leeuwen bijvoorbeeld weten dat ze krokodillen in het water niet kunnen aanvallen, want dan leggen ze het af. Op land daarentegen zijn ze een relatief makkelijke prooi. Zelfde met volwassen buffels, een leeuw zal die nooit alleen aanvallen, want ook dat houd een zekere dood in.
Oude dieren voelen de dood vaak ook naderen en trekken zich dan terug om op een rustig plekje te sterven.
quote:Dieren hebben niet het besef dat alles wat er om hun heen is aan leven materiaal op een goede dag dood zal zijn.
Dat is aan de mens voorbehouden.
Een mens weet dat hij gemiddeld 70 kan worden. Een dier heeft daar geen idee van.
Hij kan zijn einde voelen naderen of hij kan rouwen om de dood van een ander dier. Maar dat is anders als geconfronteerd worden met je vergankelijkheid.
Kun je doen, maar het brengt je geen stap dichterbij een aangename ervaring na je overlijden.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:48 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Of stellen dat er buiten ons beperkt 3-dimensioneel aards bestaan geen tijd gehanteerd wordt.
Jij durftquote:
Ja tijd is eigenlijk alleen maar meetbaar als er iets verandert.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:50 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Zou zeggen dat tijd een essentiële rol speelt in alle 11 dimensies.
En ik heb er hier alvast 10 voor je: http://www.tenthdimension.com/
Ow is dat dan al wetenschappelijk bewezen misschien ?quote:Op donderdag 29 september 2011 13:51 schreef Wereldpijn het volgende:
Kun je doen, maar het brengt je geen stap dichterbij een aangename ervaring na je overlijden.
Trek je even terug en ga mediteren of roep de hulp in van boven.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:52 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik weet het niet meer. Ik weet het écht niet meer. Ik zit het hier tegen drie, vier man op te nemen. En het worden nu woordspelletjes.
Dat kan je nog op instinct gooien natuurlijk.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:49 schreef ramon83 het volgende:
[..]
[..]
Daarin in ben ik het niet met jullie eens. Dieren zijn zich zeker wel bewust van hun sterfelijkheid, leeuwen bijvoorbeeld weten dat ze krokodillen in het water niet kunnen aanvallen, want dan leggen ze het af. Op land daarentegen zijn ze een relatief makkelijke prooi. Zelfde met volwassen buffels, een leeuw zal die nooit alleen aanvallen, want ook dat houd een zekere dood in.
Katten doen dat bijvoorbeeld.Maar één theorie is dat ze instinctmatig gaan schuilen als ze gewond zijn omdat ze dan een minder makkelijke prooi zijn, en dat datzelfde instinct getriggerd wordt als ze zich ellendig voelen als 't einde nabij is.quote:Oude dieren voelen de dood vaak ook naderen en trekken zich dan terug om op een rustig plekje te sterven.
Ik geloof ook in de neuronen die je zelfbewustzijn scheppen hoor, maar het is niet de zielquote:
Nee, we wijzen je op drogredenen en inconsequenties. Dat is heel wat anders.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:52 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik weet het niet meer. Ik weet het écht niet meer. Ik zit het hier tegen drie, vier man op te nemen. En het worden nu woordspelletjes.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |