http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)rtende-Bulgaar.dhtmlquote:Een vakantie in Sunny Beach in Bulgarije is voor Lara Kreft (19) en Samantha Galera Escanez (21) uit Hellevoetsluis uitgelopen op een drama. De twee vrouwen werden slachtoffer van gewelddadige Bulgaren, zo meldt het AD vandaag.
De Sunny Beach in het zuidoosten van Bulgarije.
Even een weekje er met z'n tweeën tussen uit. De twee vriendinen hadden er maanden naar uitgekeken. De keus was gevallen op Sunny Beach, een vooral bij jongeren popualaire badplaats aan de zuidelijke Zwarte Zeekust van Bulgarije.
'We hadden er enorm veel zin in, maar onze vakantie is uitgemond in één groot drama. Samantha is letterlijk en figuurlijk het ziekenhuis ingeslagen. Het kan iedereen daar overkomen. We willen jongeren die volgende zomer een vakantie naar Sunny Beach plannen, waarschuwen voor het geweld van de Bulgaren jegens de toeristen. Zie het maar als een negatief reisadvies.'
Vuistslag
Al op de eerste stapavond van de vakantie - 5 september - ging het fout. Een Bulgaar die nogal vrijpostig flirtte met Samantha, was niet gediend van haar afwijzing en sloeg haar met zijn vuist tegen de grond. Samantha probeerde zich nog te verweren, maar haar belager was niet alleen. Ze werd door drie mannen geschopt en geslagen en raakte bewusteloos. Ook Lara en twee Nederlandse jongens die te hulpen wilden schieten, liepen klappen op.
Samantha was er na afloop het slechtst aan toe. 'Mijn gezicht was helemaal opgezet, mijn ogen zaten dicht en ik voelde een enorme druk op mijn hoofd. Later werd duidelijk dat ik enkele borstspieren had gescheurd en over mijn hele bovenlichaam kneuzingen had opgelopen.'
Ziekenhuis
Voor Lara en Samantha was het duidelijk. 'We wilden zo snel mogelijk naar huis. We hadden het daar dus wel gehad.' Ik moest naar een dokter en daarna naar het ziekenhuis om foto's te laten maken,' denkt Samantha met afschuw terug aan het geweldadige incident.
'Aangifte hebben we op advies van onze verzekeringsmaatschappij niet gedaan omdat we dan hangende het onderzoek drie dagen in Bulgarije hadden moeten blijven. We wilden echt weg daar. We voelden ons niet veilig en durfden ons appartement niet uit.'
'Zoveel klappen op het hoofd'
Na de landing op Schiphol werd Samantha direct naar het Leids Universitair Medisch Centrum gebracht voor onderzoek. 'Daar kreeg ik van de arts te horen dat ik in Bulgarije opgenomen had moeten worden omdat ik zoveel klappen op mijn hoofd had gehad.'
Eenmaal terug in Nederland durfde Samantha niet naar buiten. De arts stelde vast dat ze een traumatische ervaring had opgelopen en met spoed psychologische begeleiding nodig had.
Over reisorganisatie Sunweb, waar de twee vrouwen de vakantie boekten, zijn ze allerminst te spreken, maar Angelique de Groot, woordvoerder van Sunweb, zegt niets van de kritiek te begrijpen. 'Dit is de eerste melding van geweld in Sunny Beach. Wij zullen nooit onze gasten ergens naartoe brengen waar het niet veilig is. Onze reisleidster valt niets te verwijten'.
Beseft de schrijver wel wat er bij komt kijken? Iemand letterlijk het ziekenhuis in slaan?quote:Samantha is letterlijk en figuurlijk het ziekenhuis ingeslagen
Je ziet die vent al met een stok achter die chick aanrennen om haar letterlijk het ziekenhuis in te rammen.quote:Op donderdag 29 september 2011 10:21 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Beseft de schrijver wel wat er bij komt kijken? Iemand letterlijk het ziekenhuis in slaan?
Ik heb daar zo'n hekel aan, aan mensen die bij alles letterlijk en figuurlijk zeggen. Ze weten gewoon niet meer wat ze zeggen.quote:Op donderdag 29 september 2011 10:21 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Beseft de schrijver wel wat er bij komt kijken? Iemand letterlijk het ziekenhuis in slaan?
Ja het is triest om afgetuigd te worden. Net als dat het triest is om naar een land met andere gebruiken te gaan zonder je daarop voorbereid te hebben.quote:Op donderdag 29 september 2011 10:31 schreef Roellie80 het volgende:
Bij het lezen van zo'n bericht voel ik wel mee met zo'n meid. Breezerslet of niet, dat maakt niet zoveel uit. Tis een jonge meid welke lekker los wil gaan op vakantie. Ze heeft geen behoefte aan de eerste de beste Bulgaar welke iets probeert, begrijpelijk. Naief als ze is zal ze dit wel op een iets verkeerde manier gedaan hebben, zich van geen kwaad bewust.
Dat het dan zo moet aflopen is gewoon zuur.. toch?
Ik verwachtte eigenlijk dat je ging zeggen dat we moeten buigen voor onze nieuwe meesters.quote:Op donderdag 29 september 2011 10:37 schreef slashdotter3 het volgende:
Angelique de Groot, woordvoerder van Sunweb, zegt niets van de kritiek te begrijpen. 'Dit is de eerste melding van geweld in Sunny Beach. Wij zullen nooit onze gasten ergens naartoe brengen waar het niet veilig is. Onze reisleidster valt niets te verwijten'.
Bullshit natuurlijk, bij dit soort zaken zullen ze altijd zeggen "dit gebeurt anders nooit!"
Net zoals scholen in NL altijd vechtpartijen, kindermisbruik, slecht onderwijs etc... onder de pet zullen houden om klandizie (toekomstige scholieren) niet af te schrikken.
Dit ja.quote:Op donderdag 29 september 2011 10:31 schreef Roellie80 het volgende:
Bij het lezen van zo'n bericht voel ik wel mee met zo'n meid. Breezerslet of niet, dat maakt niet zoveel uit. Tis een jonge meid welke lekker los wil gaan op vakantie. Ze heeft geen behoefte aan de eerste de beste Bulgaar welke iets probeert, begrijpelijk. Naief als ze is zal ze dit wel op een iets verkeerde manier gedaan hebben, zich van geen kwaad bewust.
Beetje vooringenomen he, we weten niet hoe ze die kerel heeft afgewezen. Over het algemeen is het niet typisch Nederlands om zo'n man in z'n gezicht uit te lachen en je cosmopolitan in z'n bakkes te gooien, waarna ik geweld van een man naar een vrouw alsnog belachelijk vind, maar wel enigszins te verwachten.quote:Op donderdag 29 september 2011 10:38 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Ja het is triest om afgetuigd te worden. Net als dat het triest is om naar een land met andere gebruiken te gaan zonder je daarop voorbereid te hebben.
Dat zou in de reisfolders moeten komen: mannen in dit land flirten op een andere manier, wees op je hoede.quote:Op donderdag 29 september 2011 10:38 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Ja het is triest om afgetuigd te worden. Net als dat het triest is om naar een land met andere gebruiken te gaan zonder je daarop voorbereid te hebben.
Dat had eenquote:Op donderdag 29 september 2011 10:44 schreef ElectricEye het volgende:
Lara Kreft.
Da's toch een [ afbeelding ] waard.
Dat ja. 'let bijvoorbeeld op bij afwijzing: het is in Bulgarije een goed gebruik de vrouw die de man heeft afgewezen met meerdere mensen af te tuigen'.quote:Op donderdag 29 september 2011 10:44 schreef waht het volgende:
[..]
Dat zou in de reisfolders moeten komen: mannen in dit land flirten op een andere manier, wees op je hoede.
Net zo vooringenomen als de OP die net doet alsof de Bulgaren daar zomaar geweld plegen tegen toeristen. Er zal heus wel wat meer voorgevallen zijn dan dit eenzijdige verhaal, iets wat in Nederland als een normale afwijzing geldt zou daar weleens als zwaar beledigend kunnen worden opgevat.quote:Op donderdag 29 september 2011 10:42 schreef Taurus het volgende:
[..]
Beetje vooringenomen he, we weten niet hoe ze die kerel heeft afgewezen. Over het algemeen is het niet typisch Nederlands om zo'n man in z'n gezicht uit te lachen en je cosmopolitan in z'n bakkes te gooien, waarna ik geweld van een man naar een vrouw alsnog belachelijk vind, maar wel enigszins te verwachten.
Je moet wel ver van de 'gebruiken van een ander land' zitten om deze reactie teweeg te brengen, ik geloof niet dat het daar aan ligt.
Moest dat nou per se?quote:
Ik vind het inderdaad ook onzin mensen het beeld te geven dat dit normaal is in Bulgarije, maar juist daarom zou jij niet moeten zeggen 'lees dan even de folders, dan weet je dat ze dit doen en ben je voorbereid'. Feitelijk zeg jij hetzelfde als dit nieuwsbericht.quote:Op donderdag 29 september 2011 10:46 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Net zo vooringenomen als de OP die net doet alsof de Bulgaren daar zomaar geweld plegen tegen toeristen. Er zal heus wel wat meer voorgevallen zijn dan dit eenzijdige verhaal, iets wat in Nederland als een normale afwijzing geldt zou daar weleens als zwaar beledigend kunnen worden opgevat.
Maar uiteraard blijft het triest als klappen worden gegeven.
Ik zeg niet dat je een folder moet geven waarin je zegt dat klappen ontvangen normaal is, ik zeg dat mensen zich moeten inlezen in de cultuur van een land voordat ze erheen gaan.quote:Op donderdag 29 september 2011 10:47 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ik vind het inderdaad ook onzin mensen het beeld te geven dat dit normaal is in Bulgarije, maar juist daarom zou jij niet moeten zeggen 'lees dan even de folders, dan weet je dat ze dit doen en ben je voorbereid'. Feitelijk zeg jij hetzelfde als dit nieuwsbericht.
Dat is ook weer lekker kort door de bocht. In Lloret, Salou struikel je ook over de 16 jarigen, tenminste dat was in mijn tijd wel zo.quote:Op donderdag 29 september 2011 10:55 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat je een folder moet geven waarin je zegt dat klappen ontvangen normaal is, ik zeg dat mensen zich moeten inlezen in de cultuur van een land voordat ze erheen gaan.
Voordat die meid klappen kreeg hebben zich ongetwijfeld tal van mogelijkheden voorgedaan waarop de situatie anders had kunnen lopen.
Zeg nou zelf, wat hebben twee meiden van 21 en 19 jaar oud nou voor levenservaring om in zo'n land 's-nachts alleen over straat te lopen?
En in LLoret had je in mijn tijd ook Spanjaarden die dingen niet pikten van die buitenlanders. Daarnaast is LLoret natuurlijk inmiddels wel een klein Holland/Italie/Engeland en is de kans dat je daar een inheemse bewoner tegenkomt die niet afhankelijk is van toerisme erg klein.quote:Op donderdag 29 september 2011 10:59 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Dat is ook weer lekker kort door de bocht. In Lloret, Salou struikel je ook over de 16 jarigen, tenminste dat was in mijn tijd wel zo.
Volgens mij wordt het wel beschouwd als vakantieland, toch? Ik was op die leeftijd ook wel te vinden in dansgelegenheden in Cambodja en India, zoveel barbaarser is Bulgarije toch niet?quote:Op donderdag 29 september 2011 10:55 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat je een folder moet geven waarin je zegt dat klappen ontvangen normaal is, ik zeg dat mensen zich moeten inlezen in de cultuur van een land voordat ze erheen gaan.
Voordat die meid klappen kreeg hebben zich ongetwijfeld tal van mogelijkheden voorgedaan waarop de situatie anders had kunnen lopen.
Zeg nou zelf, wat hebben twee meiden van 21 en 19 jaar oud nou voor levenservaring om in zo'n land 's-nachts alleen over straat te lopen?
Wil jij gaan suggereren dat het misschien wel haar eigen schuld was ?quote:Op donderdag 29 september 2011 10:19 schreef Wokkel het volgende:
Die man begon op haar in te slaan omdat zij hem afwees?
Dan ben ik wel benieuwd op welke manier die afwijzing werd overgebracht en of dat wel in lijn was met de gebruiken in dat land.
Lees nog even verder, misschien steek je er wat van op.quote:Op donderdag 29 september 2011 11:08 schreef DjinN het volgende:
[..]
Wil jij gaan suggereren dat het misschien wel haar eigen schuld was ?Zoja: hoe achterlijk dom kan je denken. Een man die een vrouw slaat, dat valt überhaupt niet te rechtvaardigen.
Wel vriendelijk !quote:Op donderdag 29 september 2011 11:10 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Letterlijk en figuurlijk het ziekenhuis ingeslagen? Ze was ook letterlijk het ziekenhuis ingeslagen?
Best wel vriendelijk van die Bulgaar.quote:Op donderdag 29 september 2011 11:10 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Ze was ook letterlijk het ziekenhuis ingeslagen?
Hangt ervan af waar het slachtoffer zich bevindt, als het net voor de drempel is kan het prima. Het lijkt mij dan ook dat de schrijver niet beseft wat hij schrijft, wat hem ongeschikt maakt voor het vak wat hij uitoefent.quote:Op donderdag 29 september 2011 10:21 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Wat moet je voorbereiden dan?quote:Op donderdag 29 september 2011 10:38 schreef Wokkel het volgende:
Je flirting skillsquote:Op donderdag 29 september 2011 11:33 schreef Roellie80 het volgende:
[..]
Wat moet je voorbereiden dan?
Reisadviezen, veiligheids toestand, wat kan er wel en wat kan er niet in tegenstelling tot hoe het hier gaat, dat soort zaken.quote:Op donderdag 29 september 2011 11:33 schreef Roellie80 het volgende:
[..]
Wat moet je voorbereiden dan?
Gast,quote:Op donderdag 29 september 2011 11:39 schreef Wokkel het volgende:
Reisadviezen, veiligheids toestand, wat kan er wel en wat kan er niet in tegenstelling tot hoe het hier gaat, dat soort zaken.
Op die leeftijd bestond voorbereiding bij mij uit zorgen dat ik genoeg geld had.quote:Op donderdag 29 september 2011 11:39 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Reisadviezen, veiligheids toestand, wat kan er wel en wat kan er niet in tegenstelling tot hoe het hier gaat, dat soort zaken.
Dat ookquote:Op donderdag 29 september 2011 10:39 schreef KoosVogels het volgende:
Ik verwachtte eigenlijk dat je ging zeggen dat we moeten buigen voor onze nieuwe meesters.
Tja, dan loop je kans dat je helaas op de blaren moet zitten.quote:Op donderdag 29 september 2011 11:42 schreef Roellie80 het volgende:
[..]
Gast,
Het is een jonge naive meid welke naar een Lloret-de-mar achtig ooit gaat. Hoeveel jongeren zullen reisadviezen of veiligheidstoestanden nagaan?
En dan nog, er is geen negatief reisadvies afgegeven, anders hadden ze dat haar wel laten weten.
Dus jij denkt serieus dat zoiets komt doordat deze meid zich niet genoeg heeft verdiept in de cultuur van het land?quote:Op donderdag 29 september 2011 11:46 schreef Wokkel het volgende:
Tja, dan loop je kans dat je helaas op de blaren moet zitten.
En nee, ik vind geweld tegen mensen niet normaal.
Het zal inderdaad een communicatie probleem zijn geweest waarbij die Bulgaar uit onmacht maar de vuisten gebruikte.quote:Op donderdag 29 september 2011 11:54 schreef Roellie80 het volgende:
[..]
Dus jij denkt serieus dat zoiets komt doordat deze meid zich niet genoeg heeft verdiept in de cultuur van het land?
Ik denk dat op zo'n populaire jongere-vakantiebestemming de cultuur juist helemaal niks meer te maken heeft met het Bulgaars. Om nog maar een keer terug te komen op Lloret de Mar, dit vakantieoord heeft helemaal niks met Spanje te maken afgezien van het feit dat het in Snapje ligt en dat er sommige spaans-sprekende mensen rondlopen.
Ze zal vast en zeker veeste zelfverzekerd en uit-de-hoogte gedaan hebben wat deze kerel slecht trok. Ze spraken blijkbaar niet dezelfde "language of love" ..
Bedankt voor de tip.quote:Ik kan je aanraden ook een keer naar buiten te gaan, en ook een keer buiten de grenzen van Nederland. Uiteindelijk heb je overal gewoon mensen enzo
Aldus mijn niet prijs te geven lokale bron.quote:Ze lekte met haar zure mossel op zijn designer schoentjes.
Ik vraag me gewoon af wat je dan hier in Nederland wel doet wat ergens anders niet zou kunnen en vice versa. In China heb je toch in de cultuur zitten dat boeren aangeeft dat het gesmaakt heeft anders dan hier in Nederland waar het als ongeschoft word gezien.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:02 schreef Wokkel het volgende:
Ik denk trouwens serieus dat je er niet vanuit moet gaan dat je je in het buitenland net zo kan gedragen als hier in Nederland zonder de kans op 'situaties'. Het is natuurlijk niet een Bulgaars gebruik om in elkaar gemept te worden, maar gezien de historie van dat oord was het wel zinnig om te beseffen dat het niet allemaal lieve Bulgaren zijn. Zorg er dus voor dat je op de hoogte bent van de `language of love `in dat land en je hebt al gauw in de smiezen wanneer je beter je mond kan houden.
geen probleem! we komen er welquote:Bedankt voor de tip.
Het is de 'schuld' van het slachtofferquote:Op donderdag 29 september 2011 11:54 schreef Roellie80 het volgende:
Ze zal vast en zeker veeste zelfverzekerd en uit-de-hoogte gedaan hebben wat deze kerel slecht trok.
quote:Op donderdag 29 september 2011 10:31 schreef Roellie80 het volgende:
Hé Pino, als je had doorgelezen dan zit ik hier deze meid behoorlijk te verdedigen.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:15 schreef slashdotter3 het volgende:
Het is de 'schuld' van het slachtoffer
Trololol.quote:Op donderdag 29 september 2011 10:38 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Joh ken mij het boeie? Ik kom daar nooit dus laat ze lekker.quote:Op donderdag 29 september 2011 10:19 schreef KoosVogels het volgende:
Roelie, met alle respect, maar Sunny Beach is toch wel het nieuwe Tokkie-oord. Voor een prikkie op een Salou-achtige vakantieplek waar jongeren zich helemaal krom kunnen zuipen.
Ik kan het beamen helaasquote:Op donderdag 29 september 2011 10:19 schreef KoosVogels het volgende:
Roelie, met alle respect, maar Sunny Beach is toch wel het nieuwe Tokkie-oord. Voor een prikkie op een Salou-achtige vakantieplek waar jongeren zich helemaal krom kunnen zuipen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |