http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)rtende-Bulgaar.dhtmlquote:Een vakantie in Sunny Beach in Bulgarije is voor Lara Kreft (19) en Samantha Galera Escanez (21) uit Hellevoetsluis uitgelopen op een drama. De twee vrouwen werden slachtoffer van gewelddadige Bulgaren, zo meldt het AD vandaag.
De Sunny Beach in het zuidoosten van Bulgarije.
Even een weekje er met z'n tweeën tussen uit. De twee vriendinen hadden er maanden naar uitgekeken. De keus was gevallen op Sunny Beach, een vooral bij jongeren popualaire badplaats aan de zuidelijke Zwarte Zeekust van Bulgarije.
'We hadden er enorm veel zin in, maar onze vakantie is uitgemond in één groot drama. Samantha is letterlijk en figuurlijk het ziekenhuis ingeslagen. Het kan iedereen daar overkomen. We willen jongeren die volgende zomer een vakantie naar Sunny Beach plannen, waarschuwen voor het geweld van de Bulgaren jegens de toeristen. Zie het maar als een negatief reisadvies.'
Vuistslag
Al op de eerste stapavond van de vakantie - 5 september - ging het fout. Een Bulgaar die nogal vrijpostig flirtte met Samantha, was niet gediend van haar afwijzing en sloeg haar met zijn vuist tegen de grond. Samantha probeerde zich nog te verweren, maar haar belager was niet alleen. Ze werd door drie mannen geschopt en geslagen en raakte bewusteloos. Ook Lara en twee Nederlandse jongens die te hulpen wilden schieten, liepen klappen op.
Samantha was er na afloop het slechtst aan toe. 'Mijn gezicht was helemaal opgezet, mijn ogen zaten dicht en ik voelde een enorme druk op mijn hoofd. Later werd duidelijk dat ik enkele borstspieren had gescheurd en over mijn hele bovenlichaam kneuzingen had opgelopen.'
Ziekenhuis
Voor Lara en Samantha was het duidelijk. 'We wilden zo snel mogelijk naar huis. We hadden het daar dus wel gehad.' Ik moest naar een dokter en daarna naar het ziekenhuis om foto's te laten maken,' denkt Samantha met afschuw terug aan het geweldadige incident.
'Aangifte hebben we op advies van onze verzekeringsmaatschappij niet gedaan omdat we dan hangende het onderzoek drie dagen in Bulgarije hadden moeten blijven. We wilden echt weg daar. We voelden ons niet veilig en durfden ons appartement niet uit.'
'Zoveel klappen op het hoofd'
Na de landing op Schiphol werd Samantha direct naar het Leids Universitair Medisch Centrum gebracht voor onderzoek. 'Daar kreeg ik van de arts te horen dat ik in Bulgarije opgenomen had moeten worden omdat ik zoveel klappen op mijn hoofd had gehad.'
Eenmaal terug in Nederland durfde Samantha niet naar buiten. De arts stelde vast dat ze een traumatische ervaring had opgelopen en met spoed psychologische begeleiding nodig had.
Over reisorganisatie Sunweb, waar de twee vrouwen de vakantie boekten, zijn ze allerminst te spreken, maar Angelique de Groot, woordvoerder van Sunweb, zegt niets van de kritiek te begrijpen. 'Dit is de eerste melding van geweld in Sunny Beach. Wij zullen nooit onze gasten ergens naartoe brengen waar het niet veilig is. Onze reisleidster valt niets te verwijten'.
Beseft de schrijver wel wat er bij komt kijken? Iemand letterlijk het ziekenhuis in slaan?quote:Samantha is letterlijk en figuurlijk het ziekenhuis ingeslagen
Je ziet die vent al met een stok achter die chick aanrennen om haar letterlijk het ziekenhuis in te rammen.quote:Op donderdag 29 september 2011 10:21 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Beseft de schrijver wel wat er bij komt kijken? Iemand letterlijk het ziekenhuis in slaan?
Ik heb daar zo'n hekel aan, aan mensen die bij alles letterlijk en figuurlijk zeggen. Ze weten gewoon niet meer wat ze zeggen.quote:Op donderdag 29 september 2011 10:21 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Beseft de schrijver wel wat er bij komt kijken? Iemand letterlijk het ziekenhuis in slaan?
Ja het is triest om afgetuigd te worden. Net als dat het triest is om naar een land met andere gebruiken te gaan zonder je daarop voorbereid te hebben.quote:Op donderdag 29 september 2011 10:31 schreef Roellie80 het volgende:
Bij het lezen van zo'n bericht voel ik wel mee met zo'n meid. Breezerslet of niet, dat maakt niet zoveel uit. Tis een jonge meid welke lekker los wil gaan op vakantie. Ze heeft geen behoefte aan de eerste de beste Bulgaar welke iets probeert, begrijpelijk. Naief als ze is zal ze dit wel op een iets verkeerde manier gedaan hebben, zich van geen kwaad bewust.
Dat het dan zo moet aflopen is gewoon zuur.. toch?
Ik verwachtte eigenlijk dat je ging zeggen dat we moeten buigen voor onze nieuwe meesters.quote:Op donderdag 29 september 2011 10:37 schreef slashdotter3 het volgende:
Angelique de Groot, woordvoerder van Sunweb, zegt niets van de kritiek te begrijpen. 'Dit is de eerste melding van geweld in Sunny Beach. Wij zullen nooit onze gasten ergens naartoe brengen waar het niet veilig is. Onze reisleidster valt niets te verwijten'.
Bullshit natuurlijk, bij dit soort zaken zullen ze altijd zeggen "dit gebeurt anders nooit!"
Net zoals scholen in NL altijd vechtpartijen, kindermisbruik, slecht onderwijs etc... onder de pet zullen houden om klandizie (toekomstige scholieren) niet af te schrikken.
Dit ja.quote:Op donderdag 29 september 2011 10:31 schreef Roellie80 het volgende:
Bij het lezen van zo'n bericht voel ik wel mee met zo'n meid. Breezerslet of niet, dat maakt niet zoveel uit. Tis een jonge meid welke lekker los wil gaan op vakantie. Ze heeft geen behoefte aan de eerste de beste Bulgaar welke iets probeert, begrijpelijk. Naief als ze is zal ze dit wel op een iets verkeerde manier gedaan hebben, zich van geen kwaad bewust.
Dat het dan zo moet aflopen is gewoon zuur.. toch?
Beetje vooringenomen he, we weten niet hoe ze die kerel heeft afgewezen. Over het algemeen is het niet typisch Nederlands om zo'n man in z'n gezicht uit te lachen en je cosmopolitan in z'n bakkes te gooien, waarna ik geweld van een man naar een vrouw alsnog belachelijk vind, maar wel enigszins te verwachten.quote:Op donderdag 29 september 2011 10:38 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Ja het is triest om afgetuigd te worden. Net als dat het triest is om naar een land met andere gebruiken te gaan zonder je daarop voorbereid te hebben.
Dat zou in de reisfolders moeten komen: mannen in dit land flirten op een andere manier, wees op je hoede.quote:Op donderdag 29 september 2011 10:38 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Ja het is triest om afgetuigd te worden. Net als dat het triest is om naar een land met andere gebruiken te gaan zonder je daarop voorbereid te hebben.
Dat had eenquote:Op donderdag 29 september 2011 10:44 schreef ElectricEye het volgende:
Lara Kreft.
Da's toch een [ afbeelding ] waard.
Dat ja. 'let bijvoorbeeld op bij afwijzing: het is in Bulgarije een goed gebruik de vrouw die de man heeft afgewezen met meerdere mensen af te tuigen'.quote:Op donderdag 29 september 2011 10:44 schreef waht het volgende:
[..]
Dat zou in de reisfolders moeten komen: mannen in dit land flirten op een andere manier, wees op je hoede.
Net zo vooringenomen als de OP die net doet alsof de Bulgaren daar zomaar geweld plegen tegen toeristen. Er zal heus wel wat meer voorgevallen zijn dan dit eenzijdige verhaal, iets wat in Nederland als een normale afwijzing geldt zou daar weleens als zwaar beledigend kunnen worden opgevat.quote:Op donderdag 29 september 2011 10:42 schreef Taurus het volgende:
[..]
Beetje vooringenomen he, we weten niet hoe ze die kerel heeft afgewezen. Over het algemeen is het niet typisch Nederlands om zo'n man in z'n gezicht uit te lachen en je cosmopolitan in z'n bakkes te gooien, waarna ik geweld van een man naar een vrouw alsnog belachelijk vind, maar wel enigszins te verwachten.
Je moet wel ver van de 'gebruiken van een ander land' zitten om deze reactie teweeg te brengen, ik geloof niet dat het daar aan ligt.
Moest dat nou per se?quote:
Ik vind het inderdaad ook onzin mensen het beeld te geven dat dit normaal is in Bulgarije, maar juist daarom zou jij niet moeten zeggen 'lees dan even de folders, dan weet je dat ze dit doen en ben je voorbereid'. Feitelijk zeg jij hetzelfde als dit nieuwsbericht.quote:Op donderdag 29 september 2011 10:46 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Net zo vooringenomen als de OP die net doet alsof de Bulgaren daar zomaar geweld plegen tegen toeristen. Er zal heus wel wat meer voorgevallen zijn dan dit eenzijdige verhaal, iets wat in Nederland als een normale afwijzing geldt zou daar weleens als zwaar beledigend kunnen worden opgevat.
Maar uiteraard blijft het triest als klappen worden gegeven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |