Yep. Ik word al moe als ik ernaar kijk.quote:Op zondag 16 oktober 2011 18:32 schreef Vonkenboer het volgende:
Het wordt ook eerst altijd slechter, voordat het beter kan worden![]()
En dan te bedenken dat ik dagelijks op de bouw aan het werk ben als elektricien, en dan ook nog minimaal 2 á 3 dagen in de week aan het klussen ben.quote:Op zondag 16 oktober 2011 21:01 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Yep. Ik word al moe als ik ernaar kijk.
Maar 1 ding is zeker, als je wat wilt slopen, doe het dan nu. Beter 1 x in de rotzooi zitten, dan over 2, 5 en 8 jaar nog een keer.
Het levert inderdaad een hele hoop daglicht opquote:
Ik zou ze alleen al gaan vervangen vanwege dat lullige smalle strookje in de hoek.quote:Op zondag 16 oktober 2011 22:19 schreef Vonkenboer het volgende:
Deze muurtegels zijn trouwens nog een onderwerp van discussie; mijn vriendin vind ze op ze zachts gezegd afgrijselijk en moeilijk qua kleurcombinaties (dat bruine en zwarte vind ze nog het meest storend) en ik vind ze vooral origineel en daarom ook erg passend bij het huis.
We weten nog niet best of ze blijven zitten of dat we ze gaan vervangen voor iets anders
Toen ik mijn huis kocht, lag dat maar 30 km verderop. Maar ik pakte liever elk weekend een flink aantal uren aan 1 stuk dan iedere avond 2 a 3 uurtjes. Dan maar wat langer voor ik erin kon, maar iedere keer 'opnieuw' beginnen schiet ook niet op. Je doe meer in 8 uur achter elkaar dan in 5 x 2,5 uur.quote:Op zondag 16 oktober 2011 22:19 schreef Vonkenboer het volgende:
Het is wat dat betreft wel makkelijk ik avonds zo de deur achter mij dicht kan trekken en even binnendoor loop en dan weer thuis ben.
Als je al km's moet reizen om überhaupt "even" te kunnen klussen dan weet ik niet of het zo snel ging
Denk je ook nog aan extra muur isolatie in de slaapkamer voor als je aan de volgende generatie bezig bentquote:Op zondag 16 oktober 2011 22:19 schreef Vonkenboer het volgende:
Het is wat dat betreft wel makkelijk ik avonds zo de deur achter mij dicht kan trekken en even binnendoor loop en dan weer thuis ben.
Heel erg ontzettend mooi is het inderdaad niet getegeld. Maar dat is het probleem nog niet eens volgens mijn vriendin. De kleuren combinatie (zwart, geel, bruin) is zo ontzettend afgrijselijk lelijk volgens haar, dat gele leek alsof er al 25 jaar volop gerookt wasquote:Op zondag 16 oktober 2011 22:26 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ik zou ze alleen al gaan vervangen vanwege dat lullige smalle strookje in de hoek.
Een beetje klusser pakt dat beter aan, en jij dus vast ook
Idem voor het knip en plakwerk rond de vensterbank.
Ik ben ook heel blij met de tijd die mijn vader wekelijks investeert in iets wat uiteindelijk mijn huis zal zijn. Wat hij overdag in 4 á 5 uurtjes doet ben je anders al snel 2 of 3 avonden mee druk.quote:Op zondag 16 oktober 2011 22:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Toen ik mijn huis kocht, lag dat maar 30 km verderop. Maar ik pakte liever elk weekend een flink aantal uren aan 1 stuk dan iedere avond 2 a 3 uurtjes. Dan maar wat langer voor ik erin kon, maar iedere keer 'opnieuw' beginnen schiet ook niet op. Je doe meer in 8 uur achter elkaar dan in 5 x 2,5 uur.
Ow, en je vriendin heeft gelijk. Die tegels zijn afschuwelijk.![]()
Er staat een dubbele muur tussen beide woningen die nog niet eens aansluit op de slaapkamers aan mijn kant; dus geloof mij maar dat horen ze echt nietquote:Op zondag 16 oktober 2011 23:57 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Denk je ook nog aan extra muur isolatie in de slaapkamer voor als je aan de volgende generatie bezig bent![]()
![]()
Ik denk dat opa en oma wel van een verassing houden
Het probleem zit hem een beetje in dat we dan de kleur van de keuken e.d. moeten gaan aanpassen op de kleur van de tegels die er nu al zitten. Ook moeten we dan diverse tegels gaan vervangen waar nu bijvoorbeeld dingen als de kraan, lampje e.d. op gemonteerd zitten.quote:Op maandag 17 oktober 2011 00:20 schreef galatea het volgende:
die tegels zijn echt prachtig zonde als je die eruit sloopt en lelijke standaard crème glansdingen erin doet zonde van de originele details wanneer vak-idioten hun gang gaan
Die twee deuren die er nu zitten worden dichtgemaakt; aan de "kopse kant" waar ik zeg maar op de foto met mijn rug naar toe sta realiseren we een nieuwe toegang !quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 15:11 schreef Skippy_ball het volgende:
En hoe gaat dat nu met dat halletje? Blijft die met twee deuren?
handschoenen als je een slijptol vast hebt? lijkt mij er niet veiliger op wordenquote:Op zondag 23 oktober 2011 21:00 schreef blomke het volgende:
Draagt je vader wel veiligheidsschoenen? En handschoenen bij het slijpen....
Graag het goede voorbeeld geven.....helmen......
Liever een H-balk die een beetje over gedimensioneerd is; dan dat we straks gaan denken dat hij echt wel wat zwaarder zou moeten zijnquote:Op zondag 23 oktober 2011 20:14 schreef quo_ het volgende:
Mooi klusje zo met dat staalwerk. Die gaat het inderdaad wel houden
Maar zie ik het nou goed dat je vader aan het slijpen is zonder bril?
Het zijn dan geen veiligheidsschoenen maar goed gekeurde veiligheidsklompen met een stalen neus. En of het nou heel veilig is om handschoenen aan te hebben tijdens het slijpen betwijfel ik, zelfde reden dat je geen handschoenen aan hebt als je boort met een kolomboormachine of zaagt met een grote zaagtafelquote:Op zondag 23 oktober 2011 21:00 schreef blomke het volgende:
Draagt je vader wel veiligheidsschoenen? En handschoenen bij het slijpen....
Graag het goede voorbeeld geven.....helmen......
Als je bedenkt dat we nauwelijks een week of drie bezig zijn dan gaat het vrij snel.quote:Op zondag 23 oktober 2011 21:37 schreef fh101 het volgende:
Stoere oma!
Al een hoop werk verricht trouwens!
Jammer zeg, 6 weken geleden had Gamma een leuke aanbieding, een 5-treden Altrex trap met gratis keukentrapje erbij voor 79 euroquote:Op woensdag 26 oktober 2011 21:55 schreef Vonkenboer het volgende:
Maar eerst gaan we komende zaterdag even kijken naar een goede altrex trap van 5 of 6 treden i.p.v. dat wankele "ding" wat we nu gebruiken; die trap is echt levensgevaarlijk.
Ik ga niet wachten tot ik of iemand anders daar af valt en er iets aan overhoudt
Ik zeg Gammaquote:Op woensdag 26 oktober 2011 21:55 schreef Vonkenboer het volgende:
Maar eerst gaan we komende zaterdag even kijken naar een goede altrex trap van 5 of 6 treden i.p.v. dat wankele "ding" wat we nu gebruiken; die trap is echt levensgevaarlijk.
Ik zat net even eerst de plaatjes door te scrollen van deze update en dacht ook al zo iets.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 21:55 schreef Vonkenboer het volgende:
Echt aan het klussen qua opbouwen zijn we nog niet, er blijft voor mijn gevoel langzaam steeds minder van het huis over.
belangrijkste is dat het vocht niet uit de ruimte je isolatie in kan trekken, eigenlijk geldt dat voor beide zijden, maar je isolatie moet ook reeds opgenomen vocht kwijtkunnen. Daarom bij de bron (dat ben jij, je produceert aardig wat vocht in huis) een damp DICHT folie, aan de andere zijde een dampopen folie, maar waterwerend. In jouw geval zitten er al planken. Deze planken dienen als dampopen folie, dus je kan zo'n standaard steenwol/glaswol deken nemen met aluminium folie erop. Folie aan de binnenzijde houden en de naden afplakken (liefst met aluminiumtape).quote:Op woensdag 26 oktober 2011 22:14 schreef Vonkenboer het volgende:
Het enige waar we eigenlijk nog niet over uit zijn is hoe dit het beste kunt isoleren, ik lees wel een hoop over damp doorlatende en damp werende folies en verschillende soorten glaswol-dekens.
Maar ik heb echt geen flauw idee wat gangbaar en handig is.
Het gaat om de ruimten tussen de balken.
[ afbeelding ]
Het dak is als volgt opgebouwd : Dakpannen - Panlatten - Tengels, en dan het dakbeschot dat zeg maar direct op deze houten balken zit.
Als ik zo kijk heb je balken van 150 mm. Zou ik door een plaat underlayment van 170 ophogen aan de zijkant. Twee voordelen je balken worden sterker en je kan met de laser een perfecte vlakke lijn krijgen om te ragelen voor je gips. Niet uitvullen als je het goed doet.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 22:34 schreef lipje het volgende:
[..]
belangrijkste is dat het vocht niet uit de ruimte je isolatie in kan trekken, eigenlijk geldt dat voor beide zijden, maar je isolatie moet ook reeds opgenomen vocht kwijtkunnen. Daarom bij de bron (dat ben jij, je produceert aardig wat vocht in huis) een damp DICHT folie, aan de andere zijde een dampopen folie, maar waterwerend. In jouw geval zitten er al planken. Deze planken dienen als dampopen folie, dus je kan zo'n standaard steenwol/glaswol deken nemen met aluminium folie erop. Folie aan de binnenzijde houden en de naden afplakken (liefst met aluminiumtape).
Ik moet natuurlijk als moderator wel het goede voorbeeld gevenquote:Op woensdag 26 oktober 2011 22:47 schreef junkiexp het volgende:
Vonk doe eens rustig met die foto updates, je bent bijna niet bij te houden man
Kijk zo leer ik ook nog eens wat bouwkundige termen, de bedoeling is dat de sporen niet in het zicht blijven. Er zijn een paar balken bij die echt niet mooi op te schuren zijn zodat je ze in de verf kunt zetten, dus het is geen optie om het in het zicht te houden.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 08:07 schreef blomke het volgende:
Je kap is een sporenkap.
Vraag: wil je de sporen (= die balken) na het isoleren in het zicht houden?
In principe zou ik dus een product zoals : http://www.isover.nl/prod(...)e/dak/rollisol-plus/ of iets soortgelijks kunnen gebruiken ?quote:Op woensdag 26 oktober 2011 22:34 schreef lipje het volgende:
[..]
belangrijkste is dat het vocht niet uit de ruimte je isolatie in kan trekken, eigenlijk geldt dat voor beide zijden, maar je isolatie moet ook reeds opgenomen vocht kwijtkunnen. Daarom bij de bron (dat ben jij, je produceert aardig wat vocht in huis) een damp DICHT folie, aan de andere zijde een dampopen folie, maar waterwerend. In jouw geval zitten er al planken. Deze planken dienen als dampopen folie, dus je kan zo'n standaard steenwol/glaswol deken nemen met aluminium folie erop. Folie aan de binnenzijde houden en de naden afplakken (liefst met aluminiumtape).
Ik heb alleen geen laser om het geheel precies exact op maat te kunnen zetten, en ik meen ergens gelezen te hebben dat een ventilatie spouw niet nodig of zelfs ongunstig is voor de totale isolatiewaarde ?quote:Op donderdag 27 oktober 2011 07:54 schreef jpajs het volgende:
[..]
Als ik zo kijk heb je balken van 150 mm. Zou ik door een plaat underlayment van 170 ophogen aan de zijkant. Twee voordelen je balken worden sterker en je kan met de laser een perfecte vlakke lijn krijgen om te ragelen voor je gips. Niet uitvullen als je het goed doet.
Eerst je laten horizontaal over je underlayment. Isolatiedeken 150 mm er in. Folie nieten over de panlatten. Zorg er voor at die folie aansluitend is. Dus de naden aan elkaar geplakt en bij venster ook de zijkanten de naden dicht plakken.
Je hebt dan aan beide zijde van je isolatie een ventilatie spouw.
Ach deze spouw is verwaarloosbaar. Waar hier om gaat is dat kleine beetje vocht wat er toch tussen komt ook al heb je je best gedaan. Dan kan je beter een beetje ventilatie hebben dan niets.quote:Ik heb alleen geen laser om het geheel precies exact op maat te kunnen zetten, en ik meen ergens gelezen te hebben dat een ventilatie spouw niet nodig of zelfs ongunstig is voor de totale isolatiewaarde ?
We proberen toch doordeweeks toch wel twee á drie avondjes te klussen, al zijn er wel avonden bij dat ik (door mijn dagelijkse werkzaamheden op de bouw) gewoon echt geen puf meer heb om ook thuis nog aan de gang te gaan; sowieso zijn we elk weekend op zaterdag druk bezig.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 22:31 schreef bobenjanneke het volgende:
Wat een week op vakantie toch geen fok achterstand oplevert zeg!
Maar goed, jullie zijn GOED bezig!
Oke !quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 09:00 schreef blomke het volgende:
Ventilatie is gewenst aan de koude zijde van de isolatie, dus tussen dakbeschot en de isolatie. Aan de warme zijde is ventilatie overbodig; daar kan geen condensatie optreden.
Dat zou dan inderdaad te verwaarlozen zijn, ik weet nog niet of we de sporen wel gaan verhogen; of dat we het rachelwerk direct op de sporen plaatsen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 05:53 schreef jpajs het volgende:
[..]
Ach deze spouw is verwaarloosbaar. Waar hier om gaat is dat kleine beetje vocht wat er toch tussen komt ook al heb je je best gedaan. Dan kan je beter een beetje ventilatie hebben dan niets.
Ach zonder laser lukt het ook wel. 1e en laatste plaat op 't spoor monteren. En dan touwtjes spannen dan krijg je het ook super vlak. Wel even nog een afstand houdertje tussen de lijn houden. Dus drie keer dezelfde dikte bij begin, eind en de plaat die je gaat plaatsen.
Om de hoek te bepalen met een waterpas kan je een wig zagen en die tussen waterpas en spoor houden.
Af en toe komt hij bij mij ook wat bij klussenquote:Op vrijdag 28 oktober 2011 17:04 schreef liquid-orange het volgende:
Ik zie Theo van 'Het Blok' ook op de foto staan bij het slopen van het muurtje in de slaapkamer.
Houd ie bij jou ook een oogje in het zijl?
quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 18:42 schreef Vonkenboer het volgende:
Stiekem weten we eigenlijk nog niet eens of we het wel met gipsplaten gaan afwerken, ik vind dat namelijk zo standaard en niet bij de stijl van het huis passen; die hoek die de kap heeft maakt het plafond zo lekker "speels". We zitten er nog aan te denken om het gewoon te betimmeren met iets als grenen planken .
[ afbeelding ]
En die dan later te lakken of te schilderen o.i.d.
Oei vonkiequote:Op zondag 30 oktober 2011 19:35 schreef Vonkenboer het volgende:
......mijn vriendin heeft daarin gelijk gekregen....
Groot gelijk. In tegenstelling tot sommigen hier vind ik dit dus echt geen kenmerkende details van een oud huis maar gewoon smerige en goedkoop uitziende tegels. Ze zijn ook zo prachtig uitgekomen met het snijstuk in de hoek, lekker authentiek....quote:Op zondag 30 oktober 2011 19:35 schreef Vonkenboer het volgende:
Vandaag hebben we definitief besloten wat wij met de tegels in de keuken gaan doen; mijn vriendin heeft daarin gelijk gekregen; dus we gaan ze allemaal toch verwijderen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |